اصول سئو: راهنمای شما برای فاکتورهای موفقیت در SEO
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 18 دقیقه

اصول سئو: راهنمای شما برای فاکتورهای موفقیت در SEO

آمادهاید تا رازهای بهینه سازی موتورهای جستجو را یاد بگیرید؟

اصلا دوست ندارم که ذوق شما را کور کنم ولی اگر راستش را بخواهید اصلا رازی در کار نیست.

رازی برای تهیه یک سس وجود ندارد.

هیچ دستورالعمل آشپزی خاصی در کار نیست.

 سئو ترفندهای جادوگری یا بازی با الگوریتمها نیست.

در واقع چیزی که نیاز است شما آن را بدانید این است که مردم دنبال چه هستند و یا به چه چیزی نیاز دارند.

حقیقت این است که هیچ راهی وجود ندارد که باعث سخت شدن سئو شود. و ما هیچگونه دستورالعملی را اجرا نمیکنیم، موتورهای جستجو این کار را انجام میدهند.

آنها به شما میگویند که سئو باعث سودآوری در بازاریابی میشود. البته اگر شما قصد سرمایه‌گذاری در آن را داشته باشید.

 جایی که سئو عنوان میشود

 در جایی که حرف از سئو میشود، Seo فقط یک سرتیتر است و غیر ممکن است که کار، تنها  با یک مقاله پایان یابد. 

عواملی که در سئو باعث موفقیت میشوند عبارتنداز:

مسائل فنی: این موضوع شامل هر چیزی که بر عملکرد، دید و یا چگونه موتورهای جستجو به سایت شما دسترسی پیدا میکنند، میشود.همچنین شامل ایجاد بازدید و خزش urlها، سرعت صفحه، ساختار سایت و ساختار چیزهای دیگری میشود.

on-page: این موضوع در مورد محتوای شما بیان میشود - شامل آنچه که برای صفحات وب (متن، تصاویر، ویدئو، یا صوت) قابل مشاهده است، و همچنین عناصری که تنها برای موتورهای جستجو قابل مشاهده هستند (برچسب‌های HTML و داده‌های ساختاری) میشود.

off-page: آف-پیج چیزی است که در سایت شما حضور فیزیکی ندارد. در واقع، عواملی خارج از صفحه در مورد رشد و نشان دادن اقتدار، ارتباط، و اعتماد وب سایت و ایجاد یک مخاطب میباشد که شامل : لینک سازی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی PPC، بررسی‌ها و محتوای تولید شده توسط کاربر میباشد.

در این مقاله، به بررسی دنیای سئو در سه حوزه مهم میپردازیم که به موفقیت شما کمک زیادی میکند:

بهینه سازی تجربه جستجو Search experience optimization)) : شامل اینکه چه فرصت‌هایی برای جذب مشتریان یا مخاطبان خود دارید.

استراتژی محتوا برای افراد حقیقی Content strategies for actual people)):  اهمیت محتوا و آنچه که به آن مربوط است.

تاثیر بالای جستجوی صوتی در سئو: ما به آینده نه چندان دور نگاه میکنیم و به شما نشان میدهیم که چرا زمان برای جستجوی صوتی بهینه شده است.

1. بهینه سازی تجربه جستجو

وقتی شما  اسمی ‌از SEO میشنوید، معمولا به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. و همانطور که انتظار میرود، SEO در زمینه بهینه سازی وب سایت شما،  برای موتورهای جستجو (یا به متقابلا، بهینه سازی موتور جستجو) کاربرد دارد.

اما بهینه سازی تجربه جستجو یک راه جدید برای  معرفی کلمه سئو است. برخیها آن را  متد "سئو جدید"  مینامند.

 بهینه سازی تجربه جستجو برای همه کسانی که قصد دارند در هر زمان و در هر جایی محتوا و برند خود را به نمایش بگذارند بهینه شده است. این موضوع خیلی فراتر از بهینه سازی پیچ و مهره و یا آجیل است. البته ناگفته نماند آجیلها و پیچ و مهرهها هنوز هم فوق ‌العاده مهم هستند.

 استراتژیهای جستجو نیاز ما را برای ساخت یک نام تجاری با مجرب، با استفاده از نتایج جستجو برای ایجاد ارتباط، رفع می‌کنند.

بر اساس مطالعهای که در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت نتایج به این صورت بود که موتور جستجوی گوگل بزرگترین بیلبورد تبلیغاتی برای تمامی‌برندها محسوب میشود.

موتورهای جستجو هر جایی که ما به آنجا سفر می‌کنیم،  با ما همراه هستند. گوگل به این اشاره میکند که تجربه جستجو در لحظههاست، و با این چهار  جمله شروع می‌شود.

- می‌خواهم بدانم

- می‌خواهم بروم 

-می‌خواهم انجام بدهم 

-می‌خواهم بخرم

استراتژی‌های سئوی امروزی نیاز ما را برای داشتن میدان دیدی مناسب برطرف می‌کنند.

پدیدار شدن در صفحه اول جستجو : دسکتاپ در برابر موبایل

این نتایج را بررسی کنید. چه می‌بینید؟

در تلفن همراه، نتایج ارگانیکی در بالای صفحه وجود ندارد. در حالت دسکتاپ، تنها نتیجه ارگانی که مشاهده میکنید، یک قسمت برجسته است.

در Google، به استثنای تبلیغات گوگلads))، (که میتواند در نتایج جستجو قابل ملاحظه باشد)، شما باید با ویژگی‌های برجسته جستجو، بر حسب درخواست، رقابت کنید.

باید به هر طریقی که میتوانید و برای شما ممکن است برای نمایش برند خود تلاش کنید. بسیاری از اوقات "number one" شدن در صفحه نتیجه جستجوی گوگل  مطرح نیست، چرا که هیچگاه نتایج جستجوی گوگل یکسان نیستند.

حالا بیایید نگاهی بیندازیم به ویژگی‌هایی که قبل از جستجوی گوگل به صورت طبیعی نمایان می‌شوند:

اخبار و محتوای اجتماعی

اخبار گوگل و محتوای اجتماعی، مناطقی هستند که محتوای شما می‌تواند دید عالی داشته باشد. اما اخبار و شبکه های اجتماعی به طور کامل وابسته به طراوت پرس و جو هستند (جریان، یا داغ بودن موضوع است).

به منظور رتبه بندی یا  نمایش در این مناطق، شما نیاز به درک خوبی از فضای خود و نحوه پاسخ گوگل به یک پرس و جو دارید.البته نه هر پرس و جویی، اخبار یا محتوای اجتماعی که نمایش داده می‌شود، بنابراین مهم است که بدانیم چگونه کلمات کلیدی به روش‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند.

پنل‌های اطلاعاتی (Knowledge Panels)

پنل‌های اطلاعاتی گوگل، که توسط Google’s Knowledge Graph،  پشتیبانی می‌شود، اصول اولیهای درباره یک کسب و کار را نشان می‌دهد. این موضوع شامل موارد زیر می‌شود:

  • مکان
  • شماره تلفن
  • امتیازات
  • ساعات عملکرد

این موضوع، راه بسیار خوبی برای ایجاد اعتماد به نام تجاری شما می‌باشد. جستجو کنندگان شرایط خاصی را برای جستجوی بخش‌هایی از نتایج جستجو، مانند پنل‌های اطلاعاتی، برای اطمینان از اطلاعات مورد نظری که می‌خواهند یا نیاز دارند، مطرح می‌کنند.

گرفتن این پنل‌ها مهم است چرا که  اگر شما یک نام تجاری (یا هر نوع دیگری از موجودیت) هستید، اگر در نمودار اطلاعاتی نیستید، احتمالا پای یک مشکل کوچک در میان است.

همچنین افراد می‌پرسند (People Also Ask)

People Also Ask از ویژگی دیگری ست که در آن محتوا به طور مستقیم با نتایج مطابقت دارد،. این‌ها اصطلاحات واقعی هستند که افراد در جستجوی آن‌ها هستند و محتوا از وبسایت‌ها برای جمع آوری این نتایج بیرون کشیده می‌شود.

شما می‌توانید از این ویژگی جستجو جهت دستیابی به فرصت‌های بهینه سازی محتوایی یا قطعات جدیدی از محتوایی که می‌توانید ایجاد کنید را، با هدف قرار دادن مخاطبانی که می‌خواهید به شما دسترسی پیدا کنند، استفاده کنید.

 اعمال سئو برای پلتفرم‌های مختلف

علاوه بر بهینه سازی بخش‌های مختلف نتایج جستجو، شما می‌توانید متدولوژی‌های SEO را به هر پلتفرم دیگری که می‌توانید جستجو کنید، اعمال کنید.

این فرصت‌های بهینه سازی، که هر کدام اساسا یک داستان برای خودشان دارند عبارتند از:

  • بهینه سازی App store
  • بهینه سازی کانال‌های یوتیوب ویدئوهای آن
  • بهینه سازی کسب و کار Google My Business
  • بهینه سازی شبکه‌های اجتماعی

همه این پلتفرم‌ها قابل جستجو هستند و به طور کامل با اصول سئو سازگار هستند و فرصت‌هایی را برای به دست آوردن دید بیشتری از نام تجاری ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این، هنگامی که ‌در راستای بهبود تجربه جستجو قدم برمیدارید، محتویات مربوط به نام تجاری شما ممکن است به نتایج موتور جستجوی سنتی (Google، Bing و غیره) نیز اضافه شوند.

  • تا آنجا که می‌توانید دیده شوید. از هر بخش از نتایج برای ایجاد تجربه جستجو استفاده کنید.
  • بهینه سازی فراتر از موتور جستجو انجام دهید. این کار در نهایت منجر تثبیت جایگاه شما در نتایج موتور جستجو خواهد شد.
  • SEO گستره بسیار وسیعی دارد. هدف، بهینه سازی جستجو است، نه فقط بهینه سازی موتور جستجو.

2. بهینه سازی محتوا برای افراد

گاهی اوقات باید فراموش کنید که همه چیز منتهی به بهینه سازی برای افراد یا مشتریان، خوانندگان و یا مشترکین است.

پس همیشه بهینه سازی برای مردم است نه برای موتور‌های جستجو.

برای کاربران تولید محتوا کنید، نه برای افزایش رتبه خود در نتایج جستجو.

هنگامی‌ که افراد را در مرکز استراتژی‌های محتوایی قرار می‌دهید، مطمئناً شما در بهینه سازی موتورهای جستجو موفق خواهید بود.

 محتوا، کلمات کلیدی و الگوریتم‌های جستجو

گوگل چندین سال است الگوریتم‌های خود را دائما به روز رسانی میکند. دو موضوع اصلی در تغییر الگوریتم‌ها و اینکه  ما درباره محتوا و کلمات کلیدی چگونه فکر می‌کنیم وجود دارد:

به روزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار :(Hummingbird)  با این به روز رسانی به گوگل توانایی درک کامل نمایش، داده شد. 

این به روزرسانی، به گوگل قابلیتی داد که تمام درخواست‌ها را درک کند و صرفاً کلمات کلیدی را به عنوان بخشی از جستجو نشان ندهد. همچنین مفهوم معناشناسی یا کلمات کلیدی متفاوتی که موضوع اصلی را دربرمیگیرند معرفی کرد.

بهینه سازی صفحات شما برای یک کلمه کلیدی از بالا به پایین دیگر یک تاکتیک سئو محسوب نمی‌شود و همچنین نتایج برای مردم بسیار طبیعی نمایش داده می‌شود.

 به روزرسانی الگوریتم رنکبرین:(RankBrain)  این به روز رسانی به Google توانایی درک اطلاعاتی را که پیش از این هرگز پردازش نکرده بود را داد  و با ایجاد انجمن‌هایی ضروری با توانایی تفسیر معنای کامل پرس و جو برای ارائه نتایج از طریق یادگیری ماشین بود. این به روزرسانی یکی از سه عامل برتر رتبه بندی همراه با محتوا و لینک است.

پس چگونه این دو الگوریتم به روزرسانی استراتژی‌های محتوایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

جواب: وقتی که شما نمی‌خواهید بیش از حد روی کلمات کلیدی تمرکز کنید. با وجود این که رنکینگ بسیار مهم است اما تنها موضوع مهم، برای ما نیست.

گاهی اوقات کلمات کلیدی به شما خیانت می‌کند. ممکن است این کلمات  حجم جستجوی  بالایی داشته باشند ولی ارزش و خاصیتی نداشته باشند.

به عنوان مثال به این جستجو در مورد "توسعه وب" توجه کنید: 

حجم جستجو برای این کلیدواژه خاص بسیار بالاست.

حتی اگر شما محتوایی نوشته باشید که تمام خصوصیات را برای گرفتن رتبه در این کلمه داشته باشید،چه مقدار از این ترافیک را می‌توانید به سایت خود بیاورید؟ چند بازدید می‌توانید برای خود ایجاد کنید؟ مطمئناً آمار بالایی نخواهید داشت.

عبارت "توسعه وب" جنبه بسیار عمومی ‌دارد و به همین خاطر است که گوگل نتایج مبهمی‌ را نشان می‌دهد.

حالا در این میان تفاوت قابل لمسی بین عبارت "توسعه وب" و "تکنیک‌های مدرن توسعه وب"  وجود دارد.

شما میتوانید با جستجوی هدفمند کلمات کلیدی نتایج بیشتری را ملاحظه کنید. این خاصیت کلمات کلیدی( حتی اگر کلید واژه دارای حجم جستجوی کمی ‌باشد) به شما  در  ایجاد محتوای مرتبطتر و کسب ترافیک بیشتر کمک می‌کند.

شما باید سطح تاکتیکی خود را در رابطه با موضوع و تحقیق در مورد  کلمات کلیدی بالا ببرید و واقعاً بدانید که مردم چه چیزی را جستجو میکنند.

چرا محتوا مهم است؟

 هیچ چیز منکر مهم بودن محتوا نیست، در واقع بدون محتوا بازدیدی هم در کار نخواهد بود. برای تأکید بر این که محتوا چه اهمیتی دارد (و این که انتخاب کلمات کلیدی برای اثربخشی محتوا مهم است)، این موارد را در به یاد داشته باشید:

  • ۶۰ درصد از جستجو‌ها شامل ۴ کلمه و یا بیشتر است.
  • میانگین تعداد کلمات هر محتوا برای ظاهر شدن در صفحه اول نتایج گوگل، حدود ۱۹۰۰ کلمه است.

حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه بدانیم مردم چه می‌خواهند؟ و چگونه بدانیم کاربران قصد جستجوی چه چیزی را دارند؟ 

 به کاربران محتوایی را بدهید که می‌خواهند

اگر کمی دقت کنید، کاربران خودشان به شما می‌گویند که چه می‌خواهند.

در اینجا لازم است که به چند ابزاری که خود گوگل در اختیار شما قرار داده اشاره کنیم: 

  • تکمیل خودکار عبارت مورد جستجو (Autocomplete)
  • همچنین افراد میپرسند (People also ask)
  • جستجوهای مرتبط (Related searches)

این پرسش‌ها و یا سوالاتی است که مردم جستجو می‌کنند.  این داده‌ها فرصت‌های واقعی است که به شما کمک می‌کند محتوای خود را به نتایج جستجو اضافه کنید. 

توجه به اهمیت شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی فرصت‌های فراوانی را برای یادگیری در مورد خواسته‌های افراد و گوش دادن به نیاز آنها فراهم می‌کند.

خیلی از افراد در شبکه‌های اجتماعی مشکلاتشان می‌گویند. از این امتیاز استفاده کنید.

به کامنت ها توجه کنید و از آن‌ها نکات مهمی ‌را بیرون بکشید. در همه شبکه‌های اجتماعی عضو شوید و برند خود را به نمایش بگذارد.

مشکلاتی که مردم می‌گویند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مسائل مربوط به خدمات مشتری.
  • این که نمی‌توانند کسب و کاری راه بیاندازند یا پیدا کنند.
  • به خدمات و سرویس‌های شما نیاز دارند.

 همه این‌ها را می‌توانید در محتوای خود به کار ببرید.

تحقیق رقابتی

در مورد سایت‌ها و کلمات کلیدی که در آن با رقبای خود تشابهاتی دارید بسیار با دقت تحقیق کنید و سعی کنید با تولید محتوایی که شکافی را پر می‌کند خود را از آن‌ها متمایز کنید.

مهم نیست که چه چیزی انتخاب می‌کنید، هدف نهایی همیشه یکسان است:ایجاد متون بیشتر. موضوعاتی که مخاطبان شما  به آن نیاز دارند را گسترش دهید.

این تحقیق می‌تواند ناراحت کننده باشد. چرا که ممکن است در این راه با حقیقت‌های تلخی روبرو شوید.  اما ارزشش را دارد، چرا که موانعی را از سر راه بر می‌دارید که به شما برای درک بهتر کاربران کمک می‌کند.

موبایل را اولویت اول قرار دهید

یک محتوای عالی زمانی بهینه می‌شود که با هر دستگاهی قابل دسترسی باشد.  ممکن است محتوایی که شما  تولید می‌کنید در  تلفن‌های همراه خیلی زودتر از نسخه دسکتاپ در معرض نمایش قرار گیرند. وب سایت خود را رسپانسیو کنید تا برای کاربران خود تجربه خوبی را رقم بزنید،  چرا که این امر بسیار مهم است.

سئو را به بخشی از DNA خود تبدیل کنید

محتوای خود را از همان اول بهینه  کنید تا از سردرد‌هایی که در آخر دچار آن می‌شوید رها شوید.

 سئو یک فرآیند است نه یک هدف. سئو پایانی ندارد. نمی‌توانید بهینه‌سازی را به پایان برسانید.

هر صفحه ای را می‌توان بهینه کرد. هیچ وب سایت کاملی از لحاظ بهینه وجود ندارد، شما نهایتا می‌توانید حداقل نواقص را داشته باشید.

به عبارت دیگر، شما نیازی به بهترین وب سایت در جهان ندارید. فقط به یک وبسایت نیاز دارید که با آن به رقابت با دیگران بپردازید.

سازگاری با اصول اولیه SEO، یک  راه عالی برای انجام این کار است:

  • عناوین و توضیحات متای (meta description) خود را بهینه کنید.
  • ‏url‌های خود را کاربر پسند و خوانا کنید.
  • اگر محتوای ویدیویی دارید آن را بهینه کنید.
  • تگ‌های هدر را بهینه کنید (H1,H2,H3و...)
  • محتوا‌ها را به یکدیگر لینک کنید.
  • محتوای محلی مرتبط ایجاد و بهینه کنید.

شاید اینها برای شما پیش و پا افتاده و مسخره باشد اما اگر بگوییم که بسیاری از سایت‌هایی که مدعی هستند دستی در کار دارند خیلی از همین مسائل را رعایت نمی‌کنند (مثلا همین تگ عنوان در صفحات مهم) بسیار متعجب خواهید شد.

ناوبری شما و ساختار پیوند درونی، ستون فقرات سایت شما است. از این مورد برای نشان دادن خود در موتورهای جستجو استفاده کنید و موضوعات خود را به نمایش بگذارید، البته اگر می‌خواهید که شناخته شوید.

خلاصه کلام:

  • کلمات کلیدی طولانی را در آغوش بگیرید. خودتان را با یک استراتژی محدود نکنید که هدف کلی بنام کلمات کلیدی عمومی ‌بسیار مبهم است.
  • درک قصد مخاطبین و ایجاد محتوا برای آنان. به مخاطبان خود توجه کنید آنها خودشان به شما خواهند گفت که چه می‌خواهند.
  • همان ابتدای کار بهینه سازی کنید.از پایه خود را بسازید و همه اصول (SEO و بهینه سازی در صفحه) را پوشش دهید.

3. بهینه سازی جستجوی صوتی

جستجوی صوتی بسیار نزدیکتر از آن چیزی است که ما فکر میکنیم.

 به تغییرات در رفتار جستجو و تغییر در نتایج جستجو توجه کنید و از همین حالا برای پیشبرد آینده آماده شوید.

نسل جدیدی از انسان‌ها در حال روی کار آمدن هستند و دوست دارند که ارتباط اصلی آنها با موتور جستجو، صحبت کردن باشد و نه کلیک کردن یا ضربه زدن. و این یک تغییر بزرگ محسوب می‌شود.

 با افزایش روز افزون دستگاه‌هایی که از قابلیت‌های صوتی پشتیبانی می‌کنند (حتی نسل‌های قدیمی ‌این دستگاه‌ها) ما به سرعت در حال تغییر رفتار در جستجو هستیم.

 موقعیت صفر

بخشهای برجسته ای در اولین صفحه گوگل ظاهر می‌شوند این نتایج، افزایش قابل ملاحظه‌ای از لحاظ ترافیک و اعتماد به وجود می‌آورند. معمولاً کسانی که به این بخش‌ها علاقه نشان می‌دهند، خیلی کم پیش می‌آید که روی دیگر نتایج کلیک کنند. 

  موقعیت  صفر عمدتاً به وسیله پرسش‌ها مطرح می‌شود و گوگل پاسخ‌های مستقیمی‌ را به سوالات ارائه می‌دهد. در این حالت گوگل مستقیماً قطعه ای از محتوا را  بیرون می‌کشد و به نمایش می‌گذارد.

بهینه سازی برای جستجوی صوتی

جستجوی صوتی یک نتیجه دارد و موقعیت صفر تنها نتیجه ای است که به شما نمایش داده می‌شود. 

برای موفقیت، لازم است که محتوا و زمینه جستجو را بدانید:

  • شناسایی سوالات و پرسشهای رایجی که مخاطبان دارند. 
  • ایجاد محتوا به طور مستقیم برای این سوالات و پرس و جو‌ها

محتوا را به فعالیت‌ها و مهارت‌ها تبدیل کنید

گوگل چند نوع محتوای منتشر شده را می‌گیرد و باعث می‌شود که به صدای قابل جستجو تبدیل شود: 

  • اخبار
  • دستورالعمل‌ها
  • پادکست‌ها

مهارت‌های آلکسا نیز محتوا را قابل جستجو می‌کند :

  • خدمات مبتنی بر وب 
  • جستجوی اطلاعات

آینده جستجوی صوتی

 مطمئناً  هنوز خیلی چیزها را درباره جستجوی صوتی  نمی‌دانیم.

داده‌های جستجوی صوتی در دسترس نیستند: Google داده‌های جستجوی صوتی را به همان شیوه ای که برای جستجوی دسکتاپ و تلفن همراه در کنسول جستجو انجام می‌دهد، نشان نمی‌دهد.

چگونه رفتار جستجو  در حال تغییر است: زمانی که موبایل از اهمیت ویژه برخوردار شد، نوع داده‌ها برای نمایش از نوع جستجوی "نزدیک من" که این خود دال بر بیش از حد مشغول شدن افراد نسبت به اوضاع و پیرامون بود. اکنون ما معادل جستجوی نزدیک من را در جستجوی صوتی نمی‌دانیم.

ما چه می‌دانیم؟

ما می‌دانیم که جستجوی صوتی شامل 10 درصد از تمام جستجوهاست و این میزان هر روز در حال افزایش است. درست مثل تلفن همراه 6-7 سال پیش(که هنوز جایگاهی پیدا نکرده بود). جستجوی صوتی در حال روی کار آمدن است.

خلاصه کلام:

  • برای دنیایی که صوت (جستجوی صوتی) حرف اول را می‌زند آماده باشید.
  • بهینه سازی برای موقعیت صفر همان بهینه‌ سازی برای جستجوی صوتی است.
  • محتوای خود را برای دستگاه‌هایی  با قابلیت جستجوی صوتی محیا کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@vfaryadras2020
وحید فریادرس
Vue js, Nuxt js

عاشق خلق کردن هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

وحید فریادرس

Vue js, Nuxt js