مقایسه تفاوت‌های میان API و Web Service
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

مقایسه تفاوت‌های میان API و Web Service

گرچه بسیاری از برنامه نویسان فکر می‌کنند که APIها و وب سرویس‌ها دو تکنولوژی کاملا جداگانه از همدیگر هستند اما در حقیقت وب سرویس‌ها بخشی از APIها هستند. با این حال تفاوت‌هایی میان این دو تکنولوژی وجود دارد که در برخی از موارد استفاده از هر کدام این‌ها می‌تواند براساس شرایطی که ما قصد داریم اپلیکیشن‌مان را پیاده‌سازی کنیم متفاوت است.

در این مقاله اختصاصی از وبسایت راکت قصد داریم به بررسی این دو مورد پرداخته و تفاوت‌های این دو مورد را با همدیگر بررسی کنیم.

API چیست؟

API مخفف کلمات Application Programming Interface است. API یک رابط نرم افزاری است که قابلیت ارتباط برقرار کردن دو یا چند نرم افزار را با همدیگر امکان پذیر می‌کند. در این شرایط الزامی برای نیاز داشتن به انجام تعامل از طریق کاربری نیست و برنامه می‌تواند به صورت خودکار این فرایند را انجام دهد.

در فرایند ارتباط برقرار کردن و ارسال یک API، هیچ نیازی به دانستن اینکه اپلیکیشن مقصد از چه ساختاری پشتیبانی می‌کند نداریم و API توانایی پیاده‌سازی در ساختار‌های متفاوت اپلیکیشن‌های مختلف را دارد.

Web Service چیست؟

وب سرویس

یک وب سرویس مجموعه‌ای از پروتکل‌های باز و استانداردهایی است که برای انتقال اطلاعات بین چند برنامه و چند سیستم مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شرایط برنامه‌ها با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی و پلتفرم‌های متفاوت نوشته می‌شود.

در این ساختار شما قادر خواهید بود که از وب سرویس‌های مختلف برای انتقال اطلاعات در یک ساختار شبکه‌ای استفاده کنید.

چند تفاوت کلی در بین این دو سیستم

وب سرویس حالتی است که شما در آن با استفاده از پروتکل‌ها و استانداردهای منحصر به فرد داده‌هایی را بین اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های مختلف انتقال بدهید این در حالی‌ست که API یک رابط است که ساختار دو اپلیکیشن را در بین همدیگر به اشتراک می‌گذارند.

وب سرویس‌ها برای استفاده از REST، SOAP و XML-RPC بهینه‌سازی شده‌اند در صورتی که API در ارتباط با ایجاد هر شکلی از اتصال و ارتباط می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وب سرویس‌ها از پروتکل HTTP به صورت اختصاصی پشتیبانی می‌کند اما APIها می‌توانند با حالت Secure نیز ارتباط برقرار کنند.

تمام وب سرویس‌ها به صورت کلی جزوی از APIها هستند اما هر API یک وب سرویس نخواهد بود.

انواع وب سرویس

وب سرویس‌ها در چندین روش مختلف پیاده‌سازی می‌شوند که دو روش اصلی آن SOAP و REST API نام دارد.

SOAP نام یک روش قدیمی برای پیاده‌سازی وب سرویس‌ها است که قبل از ایجاد REST بوجود آمده است. هدف اصلی SOAP این بود که روشی منطقی و امن برای انتقال داده بین برنامه‌ها ایجاد کند که با زبان‌ها و پلتفرم‌های برنامه نویسی مختلف نوشته شده‌اند.

از طرفی دیگر REST یک سرویس جدید‌تر است که برای کار با کامپوننت‌های مختلف یک صفحه ایجاد شده است. این کامپوننت می‌تواند هر چیزی باشد که در آن اطلاعاتی قرار می‌گیرد. هر وب سرویسی که مبتنی بر REST باشد می‌تواند یک REST Web Service باشد. با استفاده از REST شما می‌توانید چهار عمل اصلی HTTP یعنی Get، Post، Put و Delete را انجام دهید.

از ویژگی‌های کلی که برای API وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهینه بودن: در مقایسه با روش‌های دیگر API بیشترین میزان بهینه بودن را ارائه می‌دهد.

  • گسترده بودن: API تکنولوژی‌ست که در دنیای وب مدرن بیشترین استفاده را دارد و توسط بیشتر برنامه نویس‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • شخصی‌سازی: ساختار API و خروجی‌های آن به صورت تمام و کمال قابل شخصی‌سازی است در نتیجه هر شرکتی می‌تواند براساس نیازهای خود از API استفاده کند.

  • مالکیت داده: در سیستم API موضوعات مربوط به اعتبارسنجی به خوبی قابل پیاده‌سازی است و حفظ مالکیت داده به خوبی قابلیت پیاده‌سازی را دارد.

  • ادغام‌سازی: API و داده‌های خروجی آن به خوبی توانایی ادغام شدن با هر دسته‌ای از اپلیکیشن را دارد. این موضوع حتی شامل اپلیکیشن‌های GUI نیز می‌شود.

  • بهینه‌ بودن زمانی: کار با API معمولا زمان کمتری نیاز خواهد داشت و همچنین سرعت ایجاد اتصالات در این سرویس بیشتر است.

  • مستقل بودن: API مربوط به یک زبان یا تکنولوژی برنامه نویسی خاص نیست در نتیجه هر کسی با هر تکنولوژی که از آن استفاده می‌کند می‌تواند از توانمندی‌های API استفاده کند.

همچنین از ویژگی‌های کلیدی وب سرویس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبود محدودیت‌های ساختاری در آن

  • پشتیبانی از قابلیت‌های برنامه‌نویسی همزمان

  • پشتیبانی از فراخوانی‌های روندی

  • پشتیبانی از انتقال داده‌های سندی

تفاوت‌های مهم دو سرویس API و Web Service

  • تمام وب‌ سرویس‌های بخشی از API هستند اما در ارتباط با API این موضوع صدق نمی‌کند چرا که API می‌تواند مبتنی بر وب سرویس نباشد.

  • وب سرویس‌ها توانایی پشتیبانی از دیتاهای XML را دارند که البته با همگانی شدن استفاده از JSON این مورد دیگر چندان مزیت به حساب نمی‌آید.

  • معماری وب سرویس‌ها نسبت به API معمولا پیچیده‌تر و بزرگ‌تر هستند در نتیجه API میزان دسترسی پذیری بیشتری را ارائه می‌دهد و در نهایت می‌تواند پر کاربرتر باشد.

  • وب سرویس‌ها نسبت به API از استایل‌ها و روش‌های کمتری برای پیاده‌سازی حالت انتقال دیتا بین برنامه‌ها استفاده می‌کند.

  • پشتیبانی از پروتکل HTTP به تنهایی برای وب سرویس یک نقص به حساب می‌آید این در حالی‌ست که API می‌تواند پروتکل‌ بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد.

در پایان

با بررسی کردن تفاوت‌ها در بین دو موضوع API و وب سرویس‌ها متوجه خواهیم شد که این دو مورد شباهت‌های بسیار زیادی با هم دیگر دارند چرا که هر دو این موارد به همدیگر وابسته هستند و می‌توان در کنار همدیگر از این دو مورد استفاده کرد. مطمئناً تجربه استفاده از این دو مورد را اغلب شما داشته‌اید و حال می‌دانید که استفاده از REST API پر کاربردترین روش برای پیاده‌سازی حالتی برای ایجاد تبادلات داده‌ای میان دو اپلیکیشن است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا