جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
توسعه‌دهنده نرم‌افزار دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

توسعه‌دهنده نرم‌افزار دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

از اوایل قرن بیست و یکم یکی از مشاغل و حرفه‌های بسیار داغ و البته پرطرفدار که ایجاد شده است برنامه نویسی و توسعه نرم افزار است. توسعه دهنده نرم‌افزار وظیفه تولید اپلیکیشن‌های جدید را برعهده دارد. گاهی اوقات اینکار به صورت یک نفره پیش می‌رود و گاهی هم تیمی از توسعه دهندگان در کنار همدیگر جمع می‌شوند و روی ساخت و توسعه یک اپلیکیشن کار می‌کنند. 

این موضوع را در نظر بگیرید که افراد بسیار زیادی در این فیلد مشغول به کار هستند و همچنین افراد بسیار زیادی وجود دارند که قصد ورود به این بازار را دارند. 

توسعه دهنده نرم افزار که در میان عامه افراد به عنوان برنامه نویس نیز شناخته می‌شود، دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد؟ این سوالی است که در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم به آن بپردازیم.

توسعه نرم‌افزار چیست؟

 یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار برنامه‌های نرم‌افزاری را توسعه می‌دهد. مشکل این است که بسیاری از افراد خارج از صنعت IT نمی‌دانند که توسعه نرم‌افزار چیست.

به طور کلی، توسعه نرم‌افزار به این صورت تعریف می‌شود: "فرآیندی است که در طی آن نرم‌افزارها را با استفاده از یکسری تکنولوژی‌های نرم‌افزاری مانند زبان برنامه‌نویسی، پایگاه داده و... ایجاد می‌شوند.»

در گذشته، نرم‌افزار با استفاده از مدل آبشاری ساخته شده‌ بود، که توسعه نرم‌افزار را به فازهای متوالی خطی تجزیه می‌کند، جایی که هر مرحله بستگی به تحویل‌های مرحله قبلی دارد. امروزه، توسعه نرم‌افزار به سبک Agile (چابک) است. 

رویکرد غالب برای توسعه نرم‌افزار این است که، برنامه‌نویس با استفاده از انواع زبان‌های برنامه‌نویسی، نرم‌افزارهایی را توسعه می‌دهند که هر یک برای کارهایی متفاوت است. 

در حالی که اصول کلی توسعه نرم‌افزار نسبتاً پایدار است، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باید وضعیت مداوم یادگیری و بهبود خود را حفظ کنند تا در رقابت باقی بمانند. 

توسعه‌دهنده نرم‌افزار در مقابل برنامه‌نویس، مهندس نرم‌افزار و کدنویس

یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار، شخصی است که برنامه‌های نرم‌افزاری را توسعه می‌دهد، پس مهندسان نرم‌افزار و برنامه‌نویسان چه کسانی هستند؟ 

آیا آنها فقط نام‌های مختلفی برای همین حرفه دارند یا تفاوت‌های مهمی بین آنها وجود دارد؟ جواب این سوال بله است.

حقیقت این است، که این چهار اصطلاح به صورت متقابل مورد استفاده قرار می‌گیرند، هم توسط افرادی که جزئی از صنعت IT هستند و هم کسانی که نیستند، مانند روزنامه نگاران. 

اگر می‌خواهید معنای این چهار اصطلاح را بدانید، می‌توانیم آنها را به شکل زیر تعریف کنیم. البته این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است در یک چهارچوب مفهومی این تایتل‌ها وظایف کاری متفاوتی نیز داشته باشند. 

توسعه‌دهنده نرم‌افزار: شخصی که از ابتدا تا انتهای برنامه‌های نرم‌افزاری را ایجاد می‌کند.

برنامه نویس: اصطلاح قدیمی‌تر برای توسعه‌دهنده نرم‌افزار.

مهندس نرم‌افزار: شخصی که اصول مهندسی نرم‌افزار را برای توسعه‌یِ نرم‌افزار اعمال می‌کند.

کدنویس: معمولا به شخصی گفته می‌شود که بیشتر از هرچیزی درگیر کدنویسی نرم افزار بوده و با متدولوژی‌ها و معماری‌های مختلف سر و کار ندارد.

انواع توسعه دهندگان نرم‌افزار

توسعه دهندگان نرم‌افزار در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند که بر اساس نوع تخصص، زبان برنامه‌نویسی، پلتفرم یا حوزه کاربرد تعریف می‌شوند. در اینجا به برخی از انواع مهم توسعه دهندگان نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

  1. توسعه دهنده نرم‌افزار سمت سرور (Back-End Developer): متخصص در توسعه سیستم‌هایی که در پشت صحنه وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی کار می‌کنند.

  2. توسعه دهنده نرم‌افزار سمت کاربر (Front-End Developer): تمرکز بر طراحی و توسعه رابط کاربری و تجربه کاربری در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی.

  3. توسعه دهنده نرم‌افزار تمام‌ستک (Full-Stack Developer): توانایی کار هم در بخش فرانت-اند و هم در بخش بک-اند.

  4. توسعه دهنده نرم‌افزار موبایل (Mobile Developer): متخصص در ساخت اپلیکیشن‌های مخصوص دستگاه‌های تلفن همراه.

  5. توسعه دهنده سیستم‌های تعبیه‌شده (Embedded Systems Developer): تمرکز بر توسعه نرم‌افزار برای دستگاه‌های دارای سخت‌افزار مخصوص.

  6. توسعه دهنده داده‌های بزرگ (Big Data Developer): تخصص در تحلیل و پردازش حجم عظیمی از داده‌ها.

  7. توسعه دهنده هوش مصنوعی (AI Developer): متخصص در توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین.

  8. توسعه دهنده بازی‌ها (Game Developer): تخصص در ساخت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی.

  9. توسعه دهنده زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف: مانند جاوا (Java Developer)، پایتون (Python Developer)، جاوااسکریپت (JavaScript Developer) و غیره.

هر یک از این دسته‌بندی‌ها مهارت‌ها و دانش خاصی را می‌طلبند و بر اساس نیازهای پروژه‌های مختلف و تقاضای بازار کار متفاوت هستند.

یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار در کنار کد نویسی، چه‌کاری انجام می‌دهد؟

علاوه بر نوشتن کد، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مسئولیت‌ها و وظایف روزانه بسیاری دارند، که در زیر آن‌ها را بیان می‌کنیم.

خواندن کدهای دیگران: توسعه‌دهندگان نرم‌افزار خودآموخته معمولاً از میزان زمانی که برای خواندن کدهای دیگران صرف می‌کنند، متعجب می‌شوند. 

دلیل اینکه آنها زمان زیادی را صرف خواندن کدهای دیگران می‌کنند، ساده است: نرم‌افزارهای واقعی، محصولات فوق‌العاده پیچیده از یک تیم بزرگ توسعه‌دهنده نرم‌افزار هستند و برای هرکسی دشوار است که بدون هیچ تلاشی برای فهمیدن آن، عضوی از آن تیم باشد. 

همچنین خواندن کدهای دیگران یک‌راه عالی برای ارتقای مهارت‌های توسعه‌دهندگی نرم‌افزار است.

مستند کردن کدها: این یک راه برای توسعه‌دهنده نرم‌افزار است که کد خودش را درک کند و یک راه کامل برای قابل‌درک کردن کدها به حساب می‌آید

این دلیلی است که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار حرفه‌ای، زمان زیادی را صرف نوشتن توضیحات مرتب و مستندسازی میکنند. 

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند با مستندسازی کدهایشان، نقاطی را که پتانسیل ارتقا دادن دارند، شناسایی کنند که این به آنها کمک می‌کند کدی بنویسند که نه‌ تنها کار کند بلکه به‌خوبی عمل کند.

تست کردن کد: تست کردن یک بخش مهم از توسعه نرم‌افزار است و تمام توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کد خودشان را تست می‌کنند، درست مثل نویسندگانی که نوشته خود را برای ویرایش اشتباهات دستور زبان و خطاهای نگارشی می‌خوانند.

شرکت کردن در جلسات: توسعه مدرن نرم‌افزار یک تلاش مشترک است و جلسات به‌کل تیم کمک می‌کند که در یک راستا بمانند و تمام اهداف را تکمیل کنند. 

رهبری: توسعه‌دهندگان ارشد نرم‌افزار با آموزه‌ها و رشد حرفه‌ای خود به توسعه‌دهندگان مبتدی نرم‌افزار کمک میکنند، دانش خود را با آنها به اشتراک می‌گذارند و توصیه‌های مناسب را به آنها میگویند و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهند. 

در پایان

توسعه‌دهنده نرم‌افزار فردی است که در طراحی، برنامه‌نویسی، آزمایش و نگهداری نرم‌افزارهای کامپیوتری تخصص دارد. این فرآیند شامل درک نیازهای کاربران، نوشتن و آزمایش کد، به روزرسانی و تعمیر برنامه‌ها و سیستم‌ها برای عملکرد بهتر است. توسعه‌دهندگان می‌توانند روی انواع مختلف نرم‌افزارها کار کنند، از جمله سیستم‌عامل‌ها، برنامه‌های کاربردی، بازی‌های کامپیوتری و برنامه‌های تلفن همراه. آن‌ها همچنین می‌توانند در زمینه‌های تخصصی مانند توسعه وب، توسعه داده‌ها و هوش مصنوعی کار کنند.

در این مطلب از وبسایت راکت سعی کردیم تا شما را با جنبه‌های مختلف توسعه نرم افزار آشنا کنیم. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات