چه زمانی باید از Python استفاده کنید و چقدر می‌تواند به سود کسب و کار شما باشد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چه زمانی باید از Python استفاده کنید و چقدر می‌تواند به سود کسب و کار شما باشد؟

هنگام فکر کردن در مورد شروع یک پروژه، تمایل داریم با عدم اطمینان از اینکه کدام تکنولوژی می‌تواند برای بهترین نتایج مورد استفاده قرار گیرد، درگیر شویم. برنامه ریزی برای فرآیند توسعه مرحله بسیار مهمی است و باید با نهایت دقت انجام شود، زیرا انتخاب معماری و فناوری مناسب می‌تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما شود و حتی محصول نهایی را بسازد یا خراب کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم Python را مورد بررسی قرار دهیم، زیرا احساس کردیم این پازل گمشده حل مشکلات است.همچنین شاهد قدرت عملکرد پایتون در چندین پروژه مختلف هستیم.

چرا Python را انتخاب کنید و چرا باید به آن اهمیت دهید؟

Python یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و عمومی است که به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها را در هر دو پلتفرم وب و دسکتاپ بسازید و اجرا کنید. این زبان انواع مختلفی از کتابخانه‌های متن باز عالی برای شناسایی تصویر، علوم داده و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.

بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت‌ها از Python در مجموعه فناوری خود استفاده می‌کنند.

در حالی که Python از نظر محبوبیت در شاخص TIOBE در رتبه سوم قرار دارد، Techrepublic اخیرا ادعا کرده که آماده است به زودی به محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در جهان تبدیل شود.

پس چه زمانی ممکن است ایده خوبی باشد که شما Python را برای ساخت محصول دیجیتال خود در نظر بگیرید؟ بیایید به بررسی تعداد موارد استفاده خاص بپردازیم.

هنگامی که به توسعه سریع و کارآمد نیاز دارید

چه بخواهیم و چه نخواهیم واقعیت این است که زمان اهمیت دارد. برنامه هرچه زودتر منتشر شود، سریعتر می‌توانیم ببینیم آیا بازار را به درستی اندازه‌گیری کرده‌ایم و بازخورد کاربر را دریافت می‌کنیم، سپس تغییرات لازم را ایجاد می‌کنیم تا برنامه متناسب با نیازهای واقعی آنها باشد. راه‌اندازی این برنامه همچنین ما را قادر می‌سازد درآمدزایی بالایی ایجاد کنیم که علاوه بر این ویژگی‌های جدید را نیز تأمین مالی می‌کند.

سرعت روند تولید برنامه به ویژه برای شرکت‌های نوپا بسیار مهم است. هنگامی که شما نیاز به توسعه سریع یک برنامه دارید یا در یک مهلت محدود مشغول کار هستید، Python یک انتخاب عالی است، زیرا امکان توسعه سریع را فراهم می‌کند.

Python همچنین به شما امکان می‌دهد تا از طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌های شخص ثالث با کیفیت بالا که برای خود Python یا یکی از فریمورک‌های آن نوشته شده است استفاده کنید، مانند جنگو که به شما امکان می‌دهد بسیاری از عناصر را هرچه سریع بسازید. به عنوان مثال می‌توان به کتابخانه‌ای بسیار دوستانه اشاره کرد که به شما امکان می‌دهد راه حل‌های ورود به سیستم اجتماعی را از طریق یکی از ارائه دهندگان معروف ورود به سیستم مانند گوگل یا فیسبوک به راحتی در برنامه خود پیاده کنید.

کتابخانه‌های استاندارد Python همچنین می‌توانند به شما در حل سریع مشکلات مختلف مانند بایگانی فایلها، انجام رمزنگاری ساده یا عملیات سیستم کمک کنند.

Python همچنین دارای جامعه عظیم و مفیدی از توسعه دهندگان است که بیش از هر چیز مایل‌اند دانش خود را به اشتراک بگذارند و امکاناتی به کتابخانه‌های داخلی و خارجی اضافه کنند.

وقتی می‌خواهید یک برنامه وب قابل اعتماد بسازید

برنامه‌های وب را می‌توان توسط Python با استفاده از فریمورک‌های متنوعی توسعه داد که هر یک با مزایا و معایب خاص خود همراه است. با این حال ما معمولا Python را با محبوب‌ترین فریمورک وب آن یعنی جنگو که زمانی "فریمورک وب کمال گرایان" نامیده می‌شد، می‌شناسیم.

در هنگام ساخت یک برنامه با جنگو، توسعه دهندگان می‌توانند از طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های ارائه شده توسط این فریمورک کاملا تثبیت شده استفاده کنند که به آنها امکان می‌دهد ویژگی‌های پیچیده را بدون اتکا به منابع شخص ثالث پیاده سازی کنند.

به غیر از راه حل‌های ورود به سیستم فوق الذکر، بسیاری از فناوری‌های مفید دیگری می‌توانند توسط جنگو ساخته شوند. یک مثال عالی Wagtail می‌باشد که یک سیستم مدیریت محتوای رایگان، متن باز و کاملا قابل تنظیم است که توسط بزرگترین شرکت‌ها مانند ناسا، گوگل، اینستاگرام، موزیلا و دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یک CMS عالی است که مجهز به یک ویژگی منحصر به فرد و شگفت انگیز می‌باشد.

وقتی می‌خواهید یک افزونه برای برنامه بسازید

فرض کنیم شما بالاخره موفق به ساختن برنامه خود شدید. قطعا به زودی (به احتمال زیاد پس از دریافت بازخورد اولیه کاربر) متوجه خواهید شد که باید برخی ویژگی‌های جدید را به آن اضافه کنید.

ویژگی‌هایی مانند موتور پیشنهادی که به برنامه شما امکان می‌دهد لیستی از فیلم‌ها را برای کاربران خود بر اساس آنچه قبلا تماشا کرده‌اند، ارسال کند. یا شاید فضایی که کاربران بتوانند فیلم‌ها را در برنامه‌های اجتماعی یا رسانه‌های دیگری به اشتراک بگذارند.

در هر موردی که در بالا ذکر شد، افزودن ویژگی‌ها نه تنها با جنگو امکان پذیر است، بلکه نسبتا ساده هم هست. زیرا دیگر نیازی به استفاده از زبان‌های برنامه نویسی متفاوت ندارید. علاوه بر این بسته‌های کد را می‌توان در صورت لزوم در چندین پروژه اصلاح و دوباره استفاده کرد. به همین دلیل افزودن ویژگی‌های جدید و پیچیده بدون تداخل با کدی که از قبل ایجاد شده است، آسان است.

معماری جنگو به شما امکان می‌دهد برنامه خود را سریع‌تر و ایمن‌تر بسازید و توسعه دهید. به علاوه به لطف معماری آن، برای برنامه نویسان آسان است که برنامه را از یکپارچگی به مجموعه‌ای از خدمات پیشرفته و پیچیده تبدیل کنند. بگذارید به طور خلاصه برای شما توضیح دهم که چگونه جنگو می‌تواند در توسعه برنامه به شما کمک کند.

معماری جنگو

حتی ساده‌ترین پروژه‌های وب ساخته شده توسط فریمورک جنگو حداقل از یک برنامه تشکیل شده‌اند. و این برنامه ها قابل استفاده مجدد هستند، بنابراین در صورت نیاز می‌توانید برنامه‌ها را به راحتی بین پروژه‌ها جابجا کنید.

در نمودار بالا کاربران، انجمن‌ها و سایتها همه برنامه‌های مختلفی هستند که می‌توانند با یکدیگر و یا با مشتری ارتباط برقرار کنند و همه آنها برای اهداف مختلف ساخته شده‌اند.

به همین دلیل توسعه برنامه شما با ویژگی‌های کاملا جدید نسبتا آسان است و این کار را بدون تداخل در عملکردهای موجود می‌توان انجام داد.

آیا Python انتخاب درستی برای شماست؟

با گذشت سال‌ها، Python بارها و بارها برتری خود را در بسیاری از جنبه‌های توسعه نرم‌افزار ثابت کرده است. از سرعت توسعه گرفته تا سهولت در تعمیر و نگهداری، کاربرد آن در هوش مصنوعی، یادگیری ماشین یا علوم داده. مدت هاست که سادگی و اطمینان Python بزرگترین عامل جذب آن بوده، در حالی که موفقیت بسیاری از محصولات دیجیتال ساخته شده نشان می‌دهد که این گزینه مناسب برای انواع برنامه‌های مختلف است.

Python و جنگو استفاده گسترده‌ای در دنیای توسعه نرم‌افزار دارند. از پروژه‌های بزرگ و پیچیده مانندYouTube ،BitBucket ، Spotify و Instagram تا پروژه‌های کوچکتر مانند نمونه کارهای تجاری تک صفحه‌ای.

با توجه به موارد استفاده زیاد Python، اکنون بهترین زمان برای تصمیم گیری در مورد مناسب بودن فناوری برای برنامه شما است. اگر می‌خواهید Python را یاد بگیرید و اینکه آیا انتخاب خوبی برای پروژه شما است، این آموزش را از دست ندهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.67 از 3 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer