۱۰۱ نکته برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بهتر - بخش نهایی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

۱۰۱ نکته برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بهتر - بخش نهایی

در بخش اول و دوم با سایر نکات مربوط به تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بهتر آشنا شدیم، حال بیایید به نکات پایانی این بحث نگاهی بیاندازیم:

۶۶. کارهای ناتمام خود را به اشتراک بگذارید

نیازی به کمال‌گرا بودن نیست. کارهای خود را زودتر به اشتراک بگذارید. وقتی کارهای شما ناتمام است، می‌توانید بازخوردهای ارزشمند و مفیدی را از دیگران دریافت کنید. بهتر است هرچه زودتر کارهای خود را اصلاح و تنظیم کنید، زیرا با گذشت زمان این کار سخت و پرهزینه می‌شود.

۶۷. به سوالات Quora پاسخ دهید

مردم در این پلتفرم سوالات خود را در هر زمینه‌ای مطرح می‌کنند. با پاسخ دادن به سوالات دیگران در آنجا می‌توانید خودتان را به عنوان یک فرد دانا و توانمند در زمینه‌های خاص بازاریابی کنید. این کار به نوبه‌ی خودش می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را برای شما به همراه داشته باشد.

۶۸. در یک دامنه متخصص شوید

اگر به یک موضوع خاص مثل رایانش ابری، امنیت یا یادگیری ماشین علاقه‌مند هستید، می‌توانید بر روی آن دامنه خاص تمرکز داشته و در آن به تخصص برسید. نتیجه‌ی انجام این کار می‌تواند حقوقی بالاتر، شهرت و یک احساس عالی باشد.

۶۹. ترفیع بگیرید

ترفیع گرفتن چیزی است که شما نمی‌توانید به زور آن را انجام دهید زیرا تقریباً همیشه شخصی وجود دارد که این ترفیع را به شما می‌دهد. در این زمینه استثنایی هم وجود دارد. اکثر مردم تا زمانی که تقاضا نداشته باشند، ترفیع داده نمی‌شوند. بنابراین اگر فکر می‌کنید که لیاقت ترفیع گرفتن را دارید، باید به دنبال آن بروید. منتظر دیگران نمانید تا این کار را برای شما انجام دهند.

۷۰. کمی مرخصی بگیرید

کدنویسی برای من بسیار لذت بخش است. اگر حسش را داشته باشم، ساعت‌ها مشغول کدنویسی خواهم شد. گاهی اوقات در ساعات کاری، اوقات فراغت و حتی آخرهفته‌ها هم کدنویسی می‌کنم. اما این موضوع می‌تواند به سرعت سبب خستگی و اضطراب شود، بنابراین با برنامه‌ریزی چند ساعت یا چند روز را کاملاً استراحت کنید تا انرژی خود را دوباره بدست آورید.

۷۱. الهام بخش دیگران باشید

وقتی یک محصول جدید ساختید، مهارت‌های جدیدی را یاد گرفتید، مشکلی را برطرف کردید یا برای اولین بار در یک کنفرانس سخنرانی کردید، این موضوع را با دیگران به اشتراک بگذارید تا به آن‌ها کمک کنید. این کار شما می‌تواند آن‌ها را ترغیب کند تا به توسعه‌دهندگان بهتری تبدیل شوند.

۷۲. با دیتابیس SQL کار کنید

برخی از مردم ترجیح می‌دهند از راه‌حل‌های No-SQL استفاده کنند. احتمالاً بیشتر برنامه‌های امروزی از دیتابیس SQL استفاده می‌کنند. بنابراین یادگیری نحوه کار با آن‌ها یک مهارت حیاتی است که نباید از آن غافل شوید.

۷۳. با دیتابیس‌های No-SQL کار کنید

اگر در گذشته با دیتابیس یا تکنیک No-SQL کار نکرده‌اید، باید حتماً آن را امتحان کنید. بسیاری از سازمان‌های بزرگ از راه‌حل‌هایی مثل MongoDB، Redis یا Couchbase استفاده می‌کنند. این راه‌حل‌ها از روشی کاملاً متفاوت با دیتابیس‌های SQL پیروی می‌کنند.

۷۴. نحوه تحقیق کردن را یاد بگیرید

برنامه‌نویسی در مورد حل مسئله است. دانستن نحوه‌ی درست تحقیق در مورد راه‌حل‌ها به منظور حل مشکلات امری بسیار حیاتی است. یادداشت کنید، سوال بپرسید و راه‌حل‌های مناسب را پیدا کنید.

۷۵. در مورد قابلیت دسترسی اطلاعات کسب کنید

قابلیت دسترسی همان چیزی است که باید به عنوان یک استاندارد در توسعه نرم افزار در نظر گرفته شود اما متاسفانه چنین نیست. افراد بسیاری در استفاده از برنامه‌های وب با مشکل رورو هستند زیرا این موارد برای افراد دارای معلولیت ساخته نشده است. بنابراین هر توسعه دهنده باید در مورد ویژگی‌های دسترسی اطلاعات داشته باشد و از آن‌ها به بهترین شکل استفاده کند.

۷۶. درباره‌ی kubernetes اطلاعات کسب کنید

این مسئله یکی از موضوعات داغ در DevOps و توسعه‌ی وب است. این یک سیستم ارکستراسیون کانتینر(Orchestration به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که منجر به خودکارسازی پیکربندی، هماهنگی، اعمال تنظیمات و به طور کلی مدیریت سرویس‌ها و سامانه‌های نرم‌افزاری می‌شود.) متن باز است که برای مدیریت خودکار برنامه، مقیاس‌گذاری و استقرار، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین شناخت آن بسیار ارزشمند خواهد بود.

۷۷. نظرات مفیدی بنویسید

اظهار نظر کردن در مورد پست‌ها و قطعه کدهای دیگران می‌تواند برای نویسندگان مفید باشد. شما باید این کار را به روشی درست انجام دهید. در نظرات خود به دیگران توهین نکنید یا از گمراه کردن آن‌ها پرهیز کنید. نظرات شما باید شفاف، دقیق و با ارزش باشند.

۷۸. یک گواهی جدید دریافت کنید

گواهینامه‌ها همچنان یک روش عالی برای نشان دادن تخصص شما هستند و می‌توانند منجر به فرصت‌های شغلی جدید، ترفیع یا افزایش حقوق شوند. می‌توانید آنها را به رزومه و پروفایل لینکدین خود اضافه کنید. بسیاری از شرکت‌ها برای کارمندان خود بودجه اضافی را در نظر گرفته‌اند، بنابراین ممکن است شما حتی یکی را به صورت رایگان دریافت کنید.

۷۹. با مجوز و احزار هویت کار کنید

سر و کله زدن با کاربران و داده‌های آن‌ها یک امر چالش برانگیز است. اگر شرکت‌ها خرابکاری کنند و این اطلاعات به بیرون درز کند، اعتماد کاربران نسبت به آن شرکت به سرعت سلب خواهد شد. بنابراین امروزه مهم است که توسعه‌دهندگان بدانند چگونه باید به درستی با مجوز و احزار هویت کاربران خود برخورد کنند.

۸۰. از امنیت API مراقبت کنید

APIها در همه جا هستند. اما آن‌ها باید از امنیت مناسبی برخوردار باشند و تنها سرویس‌های مجاز بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

۸۱. ایمیل‌های خوبی بنویسید

همه‌ی ما روزانه ده‌ها ایمیل دریافت می‌کنیم. یکی از دلایل تنفر برنامه‌نویسان نسبت به دریافت ایمیل، نحوه‌ی نگارش آن‌هاست. بنابراین دقت داشته باشید و سعی کنید ایمیل‌هایی را بنویسید که شخص مورد نظر مشتاق خواندن آن‌ها باشد.

۸۲. نگهبان نباشید

در این دنیا به اندازه کافی مشکل وجود دارد، بنابراین شما واقعاً نباید دیگران را از دانش، شغل یا اجتماعات محروم کنید. مهربان و فروتن باشید. نگران نباشید چون این کار حتماً نتیجه خواهد داد.

۸۳. افراد بزرگ را دنبال کنید

شما چند فرد ناآشنا را دنبال می‌کنید؟ آیا از کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند مطلع هستید؟ بسیاری از ما در زندگی افرادی را دنبال می‌کنیم که هیچ سرنخی از کارهایشان نداریم. بنابراین تعداد افرادی که دنبال می‌کنید را کاهش دهید. در عوض کسانی را دنبال کنید که واقعاً ارزشش را دارند و می‌توانند فرصت‌های دیگری را برای شما رقم بزنند.

۸۴. ریسک‌های جدیدی را به جان بخرید

اکثر ما در مناطق راحتیِ خود زندگی می‌کنیم و به سختی از آن خارج می‌شویم. بدون خطر کردن، احتمال پاداش گرفتن نیز کم می‌شود. نیازی به انجام کارهای خطرناک نیست، این ریسک می‌تواند تقاضای یک کار جدید، نوشتن کتاب یا ایجاد یک محصول باشد.

۸۵. در مورد یادگیری ماشین(machine learning) اطلاعات کسب کنید

یادگیری ماشینی یکی از داغترین موضوعات حال حاضر است. دستمزد بالاتر از حد متوسط بوده و تقاضا برای جذب توسعه‌دهندگان ماهر خیلی زیاد است. اگر به دنبال یک چالش هستید یا می‌خواهید مهارت‌های خود را ارتقا دهید، یادگیری ماشین یک فرصت عالی برای شما خواهد بود.

۸۶. فروتن باشید

افراد تازه وارد در صنعت را مسخره نکنید. همه‌ی ما از یک نقطه شروع کردیم و آرزو می‌کردیم که ای کاش شخص با تجربه‌ای وجود داشت تا بتواند در آن زمان از ما حمایت کند.

۸۷. پیگیر پیشرفت‌های خود باشید

اگر نتوانید آن را اندازه بگیرید، یعنی نمی‌توانید آن را بهبود ببخشید. اگر حس می‌کنید به اندازه کافی پیشرفت نمی‌کنید، زمان آن رسیده تا پیشرفت‌های خود را پیگیری کنید. دوره‌های خود را بگذرانید و به تعهدات خود عمل کنید، اما همیشه پیشرفت خود را مورد بررسی قرار دهید.

۸۸. نحوه استفاده از اسناد را بیاموزید

قبل از درخواست کمک کردن، با نگاه به مستندات درست می‌توان بسیاری از سوالات و مشکلات را حل کرد. حتی اگر تازه شروع به کار کرده یا قصد استفاده از یک فریمورک جدید را داشته باشید، می‌توانید چیزهای زیادی را از مستندات یاد بگیرید. اغلب اوقات مستندات کافی هستند و شما نیازی به گذراندن دوره نخواهید داشت.

۸۹. کیفیت را به جای سرعت انتخاب کنید

ما در یک جهان و صنعت پر سرعت قرار داریم، اما این بدان معنا نیست که باید در انجام همه‌ی کارهای خود عجله داشته باشیم. کیفیت موضوعی بسیار مهم است بنابراین زمان کافی را به آن اختصاص دهید. به عنوان مثال شما نباید این طرز فکر را داشته باشید که چون زمان کافی را در اختیار ندارید، نباید برای کدهای خود تست بنویسید.

۹۰. در یک مصاحبه‌ی کاری شرکت کنید

حتی اگر الان به یک شغل نیازی ندارید، شرکت در مصاحبه می‌تواند یک استراتژی خوب باشد تا بتوانید مهارت‌های خود را تقویت کرده و به ارزش خود پی ببرید.

۹۱. به دیگران کمک کنید تا برای مصاحبه آماده شوند

بسیاری از مردم درگیر مصاحبه‌های شغلی هستند. اگر شخصی بتواند آن‌ها را برای این کار آماده کند، قطعاً سپاسگزار خواهند بود.

۹۲. روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

بهترین روش برای خرج کردن پول و زمان شما، سرمایه‌گذاری کردن بر روی خود و حرفه‌تان است. گذراندن دوره‌ها و دریافت گواهی روشی عالی برای سرمایه‌گذاری شخصی است. معمولاً این کار در درازمدت نتیجه خواهد داد.

۹۳. روی ابزارهای خود سرمایه‌گذاری کنید

شما هر سال به آیفون و کامپیوتر جدید احتیاج ندارید. شما زمان زیادی را با کامپیوتر کار می‌کنید، بنابراین ارزانترین چیزها را نیز خریداری نکنید. یک مانیتور، کیبورد و موس خوب ضروری است. استفاده از یک صندلی که به سلامتی شما آسیب نزند، امری بسیار مهم است. ابزارهایی که در زمینه برنامه‌نویسی و توسعه به شما کمک می‌کنند هم می‌توانند ارزشمند باشند.

۹۴. از خانه کار کنید

بسیاری از ما با شیوع ویروس کرونا مجبور به کار کردن در خانه شده‌ایم. خیلی از مردم این شرایط را قبول ندارند اما برخی دیگر آن را دوست دارند. اگر بتوانید این کار را با روش درست انجام دهید، می‌تواند برای شما و خانواده‌تان جالب باشد. بسیاری از شرکت‌ها، کار کردن کارمندان خود در خانه را درک می‌کنند، بنابراین صادقانه در مورد نیازها و ترس‌های خود با آنان صحبت کنید.

۹۵. یک کار از راه دور پیدا کنید

معمولاً به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار می‌توانید از هر جای دنیا مشغول به کار باشید. این موضوع فرصت‌های بیشماری را برای همکاری با بزرگترین شرکت‌ها، جالب‌ترین محصولات و باهوش‌ترین افراد به شما می‌دهد.

۹۶. شغلی هدفمند پیدا کنید

خیلی از مردم به خاطر مسائل مالی کار می‌کنند. این موضوع هیچ ایرادی ندارد. آن‌ها زمان خود را با حقوق مبادله می‌کنند و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد. اگر مثل من فکر می‌کنید و می‌خواهید بیشتر از زمان فعلی خود کار کنید، باید به دنبال یک شغل هدفمند باشید. به عنوان مثال می‌توانید برای جامعه یا در بخش‌های متن باز مشغول به کار شوید.

۹۷. به یک استارتاپ بپیوندید

چه یک پیشکسوت باشید و چه یک مبتدی، کار کردن در یک استارتاپ می‌تواند چالش برانگیز و مفید باشد. از همان ابتدا کارهای زیادی برای انجام داده شدن وجود دارد، مسیرهای شغلی مشخص نیست و مسئولیت‌های بسیاری بر عهده اعضا می‌باشد.

۹۸‌. برای یک کار جدید اقدام کنید

برخی از مردم می‌گویند که برای افزایش حقوق باید شغل خود را به طور مرتب در صنعت تکنولوژی تغییر دهید. فکر نمی‌کنم این گفته برای تمام مسائل درست باشد اما گاهی اوقات گشتن به دنبال یک کار جدید منطقی است. مردم شغل خود را به دلایل مختلفی مثل رئیس‌های بد، حقوق بهتر، تکنولوژی جدید یا فرصت‌های یادگیری تغییر می‌دهند. اگر شما هم دلیل مناسبی برای این کار دارید، بهتر است آن را انجام دهید.

۹۹. به یک بوت کمپ کدنویسی ملحق شوید

بوت کمپ‌های کدنویسی در سال‌های گذشته به وجود آمده‌اند و واقعاً می‌توانند به شما کمک کنند تا کارهای خود را به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار آغاز کنید. بسیاری از شرکت‌ها فارغ التحصیلان بوت کمپ را برای جایگاه‌های خوبی پذیرش می‌کنند.

۱۰۰. تکنولوژی‌های ابری را کاوش کنید

Cloud را می‌توان کامپیوتر شخص دیگری تصور کرد. اگر اینگونه به این موضوع نگاه کنید، تکنولوژی‌های ابری همه جا وجود دارند. بسیاری از شرکت‌ها توسعه‌دهندگانی را استخدام می‌کنند که در Azure، AWS یا GCP تجربه‌ی کار دارند. بنابراین اگر می‌خواهید گام بعدی را در حرفه خود بردارید یا قصد بروز ماندن دارید، بهتر است با رایانش ابری و تکنولوژی‌های ابری آشنا شوید.

۱۰۱. هرگز تسلیم نشوید

همه‌ی انسان‌ها در بازه‌ای از زمان درگیر مسائلی هستند. این موضوع همیشه آسان نخواهد بود، اما شما تنها نیستید. همه‌ی ما از جایی شروع کرده‌ایم پس شما هم می‌توانید آن را انجام داده و به موفقیت برسید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات