۳۰ نکته‌ای که آرزو می‌کردم که کاش در هنگام شروع برنامه نویسی می‌دانستم - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۳۰ نکته‌ای که آرزو می‌کردم که کاش در هنگام شروع برنامه نویسی می‌دانستم - بخش دوم

در مقاله قبلی به ۱۵ نکته‌ای که باید قبل از شروع برنامه نویسی بدانید اشاره کردیم. در ادامه ۱۵ نکته دیگر ذکر خواهد شد.

۱۶. شما تسلیم خواهید شد

چند بار تسلیم شدم؟ حتی نمی‌توانم حساب کنم. گاهی اوقات شما فقط با مشکلاتی روبرو می‌شوید که نمی‌توانید حل کنید. بعضی اوقات آنقدر دشوار می‌شود که شما فقط می‌خواهید کنار بکشید. بعضی اوقات محیط کاری باعث کنار کشیدن شما می‌شود. اشتیاق شما به پشتکار شما بستگی دارد. اینجاست که شما آزمایش می‌شوید. آیا می‌خواهید تسلیم شوید یا ادامه دهید؟ من همیشه ادامه می‌دادم. بعضی اوقات، بعد از چندین سال که حتی یک خط هم کدنویسی نکرده بودم به عنوان یک فرد جدید که ﺁماده مقابله با یک پروژه را داشت، باز می‌گشتم. اینجاست که متوجه می‌شوید که عاشق کارتان هستید.

۱۷. از نو شروع خواهید کرد

اگر به قدرت‌های بالاتر اعتقاد دارید، می‌توانید با این موضوع ارتباط برقرار کنید. افرادی را می‌بینم که بعد از مدت‌ها به برنامه نویسی بازمی‌گردند که دلیل برگشتشان پول نبوده است. دلیلش عشق به برنامه نویسی است. وقتی کسی را می‌بینید که مانند قبل از برنامه نویسی لذت می‌برد، به آن حسادت می‌کنید. شما از اعماق وجودتان می‌دانید که برای کد زندگی می‌کنید و نفس می‌کشید. اینجاست که متوجه می‌شوید یک برنامه نویس واقعی هستید.

۱۸. برای یادگیری روش "صحیح" انجام کارها، به برخی از آموزشگاه‌ها باز خواهید گشت

حتی بهترین برنامه نویسانی که از برنامه‌های کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل می‌شوند، تحصیلات خود را در محل کار ادامه می‌دهند. در حقیقت، آموزش شغلی یکی از بهترین راهکارهای کار برای شرکت‌های بزرگ فناوری است. شرکت‌ها دوره‌ها و سمینارهای "گران" را برای شما ارسال می‌کنند تا به شما آخرین فناوری‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید را آموزش دهند. اگر شما هنوز به اندازه کافی در محل کار خود ﺁموزش نمی‌بینید، با بسیاری از ﺁکادمی‌های کدنویسی ﺁنلاین و ویدئوهای یوتیوب ارتباط برقرار کنید تا مهارت‌های خود را ارتقا دهید.

۱۹. شما توسط شخصی که نمی‌خواهید برای آن کار کنید استخدام خواهید شد

حتی اگر شما یک برنامه نویس متوسط باشید، زمانی خواهد رسید که برخی شرکت‌ها به مهارت‌های شما نیاز خواهند داشت. به یاد داشته باشید که وقتی آن‌ها با شما مصاحبه می‌کنند، شما نیز با آن‌ها مصاحبه می‌کنید. ساعات طولانی را به عنوان یک برنامه نویس کار خواهید کرد. پیدا کردن شرکتی که فرهنگ و آداب معاشرتش با شما همخوانی داشته باشد، کاملا حیاتی است. شاد بودن منجر به کار بهتر می‌شود. اگر مهارت‌های شما مورد نیاز دیگران باشد، شرکت‌ها به دنبال شما می‌آیند. لطفا تا زمانی که لازم نیست تسویه حساب نکنید.

۲۰. در مصاحبه فنی شکست خواهید خورد

مصاحبه‌های فنی شوخی نیستند. برنامه نویسان ارشد در اغلب اوقات سوالات فنی را برای سرگرمی مطرح می‌کنند. غالبا، این سوالات به یک دلیل فوق‌العاده دشوار هستند. عیبی ندارد که در مصاحبه‌های فنی رد شوید، زیرا این پایان دنیا نیست. مطمئنا چیزی در مورد توانایی‌های برنامه نویسی شما نمی‌گوید. این فقط پایه دانش شما را آزمایش می‌کند. سعی کنید نیمه پر لیوان را ببینید. اگر ﺁن‌ها از شما خوششان بیاید و شما برای این موقعیت مناسب نباشید، ﺁن‌ها ممکن است شما را برای یک موقعیت دیگر فرا بخوانند.

۲۱. به شما گفته خواهد شد که شما عالی هستید

در بعضی مواقع حس می‌کنید که یک ستاره هستید. مدیرانی که برای تکمیل پروژه‌های خود به شما وابسته هستند، برای اینکه به شما انگیزه دهند به شما خواهند گفت که چقدر عالی هستید. احساس می‌کنید که در بالاترین سطح از جهان قرار دارید. به خاطر داشته باشید که ﺁن‌ها از اعتماد به نفس شما لذت می‌برند. همیشه فناوری‌های جدیدی برای یادگیری وجود دارد. همچنین برنامه نویسان جدیدی هم هستند که از شما بهتر خواهند بود.

۲۲. به شما گفته خواهد شد که شما چیزی نمی‌دانید

در بعضی مواقع احساس می‌کنید که چیزی نمی‌دانید. رقبایی هستند که بخاطر اینکه جای شما را بگیرند به شما خواهند گفت که هیچی نمی‌دانید. حالا که این مقاله را می‌خوانید، می‌دانید که چگونه قدم بردارید. چون احتمالا بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید می‌دانید. هر روز بیشتر از روز گذشته یاد خواهید گرفت. حتی بعد از مدتی می‌توانید احترام فردی که به شما گفته چیزی نمی‌دانید را جلب کنید.

۲۳. می‌خواهید با دیگر برنامه نویسانی که شما را تحسین می‌کنند، رقابت کنید

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های برنامه نویسی رقابت است. من عاشق برنامه نویسی با افرادی هستم که آن‌ها را تحسین می‌کنم. رقابت در برنامه نویسی همیشه سرگرم‌کننده است. وقتی کدی بنویسید که یک برنامه نویس کار شما را تحسین کند، احساس می‌کنید که در لاتاری برنده شده‌اید. موضوع این نیست که چه کسی بهتر است. بحث ما در مورد یادگیری از یکدیگر می‌باشد.

۲۴. کلام همکارهای خود را درک نخواهید کرد

در ابتدا، این اتفاق ممکن است یک بار در هفته یا یک بار در ماه رخ دهد. این می‌تواند به دو دلیل باشد. ممکن است نتوانید لهجه کسی رو متوجه نشوید. در این مورد از همکار دیگری بخواهید که برای شما ترجمه کند. شرمندگی در این مورد وجود ندارد که نتوانید گفتار کسی را درک کنید. احتمال آن وجود دارد که سال‌ها با یک نفر همکاری کرده و به لهجه‌اش عادت کنید. دلیل دیگر این است که آنچه همکارانتان به شما می‌گویند فراتر از دانایی شما باشد. این هم اشکالی ندارد. بالاخره همکار شما یک متخصص است. از همکا‌ران خود بخواهید که همه چیز را به صورت تصویری به شما توضیح دهند.

۲۵. با نگاه کردن به کد اسپاگتی که در سال گذشته نوشته‌اید احساس شرم خواهید کرد

این اتفاق همیشه رخ خواهد داد. وقتی کارم را شروع کردم به خاطر کد پِرل مورد انتقاد قرار گرفتم. این کد به همان خوبی که ثبت شده بود، طراحی شده بود. اما من آن را به زبانی نوشتم که خواندن آن دشوار شده بود. بنابراین، من کد اسپاگتی را نوشتم. این کاری است که برنامه نویسان انجام می‌دهند. ما مشکلات را برطرف و اصلاح می‌کنیم.‍

۲۶. وقتی از دیدن سایر کدها خسته شدید، به پروژه پایگاه داده خود پناه می‌برید

این اتفاق به مانند بالا رفتن از کوه است. دو ماه شده است و شما به استراحت نیاز دارید. اما عاشق حرکت کردن هستید و بنابراین ادامه می‌دهید. سپس می‌فهمید که SQL سرگرم‌کننده است. نمی‌توانید درک کنید که چرا نمی‌توانید به یک خط کد دیگر نگاه کنید. اما به نوعی، قرار دادن داده‌ها در پایگاه داده و بیرون کشیدن آن، اکنون یک اتفاق جالب است. شما از سادگی یک زبان کاملا منطقی لذت می‌برید.

۲۷. شما هم عاشق هکاتون‌ها و هم از آن‌ها متنفر خواهید شد

هکاتون‌ها در این روزها رواج پیدا کرده است. برنامه نویسان وارد تیم‌هایی می‌شوند و با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این مرحله، این یادگیری گسترده در طی چند ساعت به طول می‌انجامد. شما به دلیل آشنایی و رفاقت بین برنامه نویسان، عاشق هکاتون‌ها خواهید شد. همچنین از آن به خاطر اتاق‌های شلوغی که در آن کار می‌کنید و از تحریک بیش از حد حسی که در طول رویداد دریافت می‌کنید متنفر خواهید شد.

۲۸. در حین خواندن مقالات تحقیقی، یک کلمه از زبان انگلیسی را درک نخواهید کرد

آیا شما انگلیسی صحبت می‌کنید؟ خب، بیشتر مردم بله خواهند گفت. اما، من تضمین می‌کنم که شما بارها و بارها یک سری مقالات تحقیقاتی می‌خوانید و متوجه می‌شوید که این روش، فراتر از ذهن شماست. بیشتر مقالات تحقیقاتی که من انتخاب می‌کردم در مورد الگوریتم‌هایی بود که قبل از یادگیری مبانی ریاضی در دانشگاه برای من به مانند یک جنگل غول پیکر به نظر می‌رسید. اما در واقعیت همه چیز منطقی به نظر می‌رسید.

۲۹. هدفون می‌خرید

در برخی از موقعیت‌های شغلی خود، متوجه خواهید شد که وقتی به شدت روی کد خود متمرکز می‌شوید، هر نوع سر و صدایی مانع تمرکز کردن شما می‌شود. داشتن هدفون‌های مناسب که نویز خارجی را دفع می‌کند به شما این اجازه را خواهد داد که در اتاق‌های شلوغ با تمرکز بیشتری کار کنید. در بعضی از مواقع نیز خواهید فهمید که گوش دادن به موسیقی به شما در کدنویسی کمک می‌کند. من در اوایل کارم متوجه شدم که موسیقی ریتمیک به من کمک می‌کند تا به صورت روان کدنویسی کنم.

۳۰. به یک offsite (پروژه‌هایی که بیرون از محل کاری انجام می‌شود) خواهید رفت

در مقطعی از حرفه‌ی خود، شما در فضای گروهی از توسعه دهندگان قرار دارید که برای شرکت شما بسیار مهم است. اینجاست که شما به یک offsite دعوت می‌شوید. ممکن است که مدیریت از این فرصت برای شناخت بیشتر شما استفاده کند. اکنون زمان ﺁن رسیده است که با هم‌‌دوره‌ای‌های خود معاشرت کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. در برخی مواقع، در offsiteها کنفرانس‌هایی با تکنسین‌های شرکت‌های دیگر نیز برگزار خواهد شد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.6 از 5 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید