معرفی ۴ فریمورک مبتنی بر نودجی‌اس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

معرفی ۴ فریمورک مبتنی بر نودجی‌اس

فناوری‌های مرسوم بسیاری در دنیای توسعه وب وجود دارد. اما وقتی از Node.js صحبت می‌کنیم، جای تعجب ندارد که چگونه این فناوری در زمان کوتاهی تا این حد محبوب شده است.

مزیت بارز Node.js این است که یکی از سریع‌ترین پلتفرم‌های سمت سرور در برنامه‌های وب به حساب می‌آید. به طوری که با استفاده از آن ساخت اپلیکیشن‌های مقیاس‌پذیر برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌شود. Node.js یک فریمورک جاوا اسکریپت متن باز بوده که ویژگی‌های کراس‌پلتفرم را در خود جای داده است. به عنوان مثال پایگاه کد یکپارچه، توسعه چابک و اکوسیستم وسیعی که کتابخانه‌های متن‌باز ارائه می‌کند مزایای قانع‌کننده‌ای هستند. هدف ما این نیست که بهترین فریمورک Node.js را معرفی کنیم، بلکه قصد داریم فریمورک‌های برتر آن را در اختیار شما قرار دهیم که در میان آن‌ها می‌توانید خودتان یکی را به دلخواه انتخاب نمایید.

آیا Node.js یک فریمورک است؟

بسیاری سوال می‌کنند که Node.js چیست، یک فریمورک است یا یک زبان. بیایید مفهوم اساسی آن را درک کنیم. پسوند js در Node.js مخفف جاوا اسکریپت است و باید به نحوی به آن متصل شود. پس اگر Node.js از جاوا اسکریپت ساخته شده باشد، می‌تواند یک فریمورک برای آن تلقی شود. این قاعده‌ای است که ما در مورد سایر زبان‌ها و فریمورک‌های آن‌ها رعایت می‌کنیم. اما اگر به همین سادگی بود، چنین مقاله‌ای را منتشر نمی‌کردیم.

در حالت کلی دو نوع زبان وجود دارد. یکی زبان برنامه نویسی برای کامپایل کردن کد که به کامپایلر نیاز دارد و دیگری زبان برنامه نویسی برای تولید کد در زمان اجرا که به مفسر نیاز دارد. در ابتدا جاوا اسکریپت برای صفحات داینامیک و تعامل با کاربر ایجاد شد. بعدها با پیشرفت تکنولوژی اصطلاح جدیدی به نام Node.js به وجود آمد. بنابراین بر اساس تعاریف ارائه شده در بالا، Node.js  نه می‌تواند یک فریمورک باشد و نه یک زبان.

مفسر اجرای کد به طور جداگانه در Node.js گنجانده شده است. Node.js همچنین از موتور v8 کروم برای اجرای JS بر روی پلتفرم استفاده می‌کند. این موتور ترکیبی از یک مفسر و چندین ابزار است که به v8 اجازه می‌دهد روی سرور بدون مرورگر کار کند. از طرفی با استفاده از Node.js می‌توانیم کارهای زیادی مثل کنترل ورودی/خروجی و پردازش فایل انجام دهیم که با جاوا اسکریپت امکان‌پذیر نیست.

به همین دلیل Node.js نه فریمورک بوده و نه زبان، بلکه یک پلتفرم توسعه متن باز برای تولید کد جاوا اسکریپت در خارج از مرورگر است.

چرا برای Node.js فریمورک وجود دارد؟

فریمورک‌های Node.js مزایایی مانند مقیاس‌پذیری آسان، عملکرد عالی، منحنی یادگیری کم، قابلیت فول-استک، جامعه بزرگ فعال و یک پایگاه کد واحد را ارائه می‌کنند و عملکرد کلی را افزایش می‌دهند.

ایجاد کل برنامه از ابتدا یک کار پیچیده و زمان‌بر است و ما باید به عنوان یک توسعه دهنده برنامه‌ها را سریعتر و کارآمدتر بسازیم. بنابراین فریمورک‌ها مجموعه‌ای از توابع و ابزارهای مفید را در اختیار ما قرار می‌دهند که کار را آسان‌تر می‌کند. همچنین با استفاده از فریمورک‌ها می‌توانیم از یک API ساده‌تر، یک کد تمیز و توانایی ساختاربندی صحیح برنامه بهره‌مند شویم و با کمک عملکردهای خاص آن‌ها راه‌حل‌های مناسبی را پیاده‌سازی کنیم.

انواع فریم‌ورک Node.js

در توسعه وب تعداد قابل توجهی از فریمورک‌ها ممکن است شما را تحت تأثیر قرار دهند. به همین دلیل یادگیری انواع فریمورک‌های Node.js، درک مفاهیم آن‌ها و پرداختن به بهترین فریمورک‌های Node.js می‌تواند در توسعه وب برایتان سودمند باشد.

  • فریمورک‌های سرور HTTP مبتنی بر Express.js هستند و به شما در ایجاد برنامه‌های کاربردی بر اساس مسیرهای HTTP کمک می‌کنند.
  • فریمورک‌های MVC معماری Model، View، Controller را ارائه می‌دهند. MVC عملکرد برنامه را به سه قسمت تقسیم می‌کند. مدل منطق داده‌ها را مدیریت می‌کند و نحوه ذخیره داده‌ها را نشان می‌دهد. ویو نحوه ارائه اطلاعات به کاربر را کنترل می‌کند. کنترل‌کننده هم جریان درخواست‌ها را مدیریت کرده و اطلاعات را بین مدل و ویو مدیریت می‌کند. به این ترتیب کنترلر داده‌ها را از مدل دریافت کرده و آن را به ویو منتقل می‌کند.
  • فریمورک‌های فول-استک از جاوا اسکریپت هم در سمت کلاینت و هم در سمت سرور استفاده می‌کنند. آن‌ها ویژگی‌های بسیاری از جمله کتابخانه‌های WebSocket، موتورهای قالب و فناوری ORM را در خود جای داده‌اند.
  • فریمورک‌های Rest API برای راه‌اندازی سرور سریع یا مدیریت درخواست‌های CRUD استفاده می‌شوند.

فریم‌ورک‌های برتر Node.js که باید درباره آن‌ها بدانید

می‌توانید Node.js را به عنوان یک پلتفرم خارجی همراه با فریمورک‌های فراوانی که قابلیت‌های آن را گسترش می‌دهند، تصور کنید. آن‌ها همچنین به ساده‌سازی و نمونه‌سازی برنامه و توسعه آن نیز کمک می‌کنند.

پس به جای اینکه چرخ را از نو اختراع کنیم، بهترین فریمورک‌های تست شده Node.js که به طور گسترده در توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرند را بررسی کرده و عملکردها، مزایا، معایب و شرکت‌هایی که از آن‌ها در توسعه وب کمک می‌گیرند را مقایسه می‌کنیم. لیست ما شامل فریمورک‌های Express.js، Nest.js،Next.js  و Nuxt.js خواهد بود.

1. Express.js - محبوب‌ترین فریمورک نسبت به بقیه

Express.js در صدر فهرست محبوب‌ترین فریمورک‌های Node.js قرار دارد. توسعه دهندگان آن را یک فریمورک مینیمالیستی و انعطاف‌پذیر همراه با مجموعه گسترده‌ای از توابع برای ساخت برنامه‌های وب و موبایل می‌دانند. این فریمورک لایه‌ای از عملکردهای کلیدی برنامه‌های وب را ارائه داده و به شما امکان کار با Node.js را می‌دهد. Express.js امکان استفاده از هر دو پایگاه داده رابطه‌ای (MySQL) و غیررابطه‌ای (MongoDB) را فراهم می‌کند. به علاوه می‌توانید از ماژول‌های مختلفی برای تأیید و قالب‌بندی داده‌ها استفاده کنید.

معماری کدنویسی سریع، ساده و قوی آن به خوبی با فناوری Node.js هماهنگ است. اگر با محیط Node.js آشنایی داشته باشید، راحت‌تر با Express.js کار خواهید کرد. چرا که دارای یک رابط کاربری قابل اعتماد با درخواست‌های سازماندهی شده بهتر و تعاملات شفاف با کاربران است. توابع قدرتمند Express.js اجازه می‌دهد تا توسعه بک-اند را به سطح بالاتری ارتقا دهید. غول‌های فناوری مانند Twitter، Uber، Accenture، BlaBlaCar و Stack برنامه‌های خود را با استفاده از این فریمورک اجرا می‌کنند.

با بهره‌گیری از Express.js می‌توانید به راحتی از کدهایتان برای پردازش داده‌ها، ذخیره sessionهای کاربر، کنترل فایل‌های کوکی و مدیریت بارگذاری مجدد استفاده کنید. Express.js یک گزینه مطلوب برای محتوای داینامیک است و به درخواست‌های کاربر مانند آپلود متن، محتوای صوتی/تصویری و سایر عناصر موجود در صفحه پاسخ‌های سریع می‌دهد.

این فریمورک همچنان در حال کسب محبوبیت در بین کاربران بوده و هر سال تعداد وب‌سایت‌های ساخته شده با آن در حال افزایش است.

مزایای اصلی Express عبارتند از:

  • توسعه سریع برنامه
  • درخواست‌های ورودی/خروجی
  • جامعه متن باز
  • سهولت استفاده و یادگیری
  • نویدبخش فناوری پایدار

2. Nest.js - فریمورکی برای ساخت برنامه‌های بک-اند مقیاس‌پذیر

Nest.js به دلیل ویژگی‌های باورنکردنی خود به سریع‌ترین فریمورک Node.js تبدیل شده است. این یک فریمورک متن باز و همه‌کاره بوده که به ایجاد سیستم‌های درخواستی کمک می‌کند. توسعه دهندگان از Next.js برای ساخت برنامه‌های سمت سرور کارآمد و مقیاس‌پذیر که با TypeScript نوشته شده‌اند، بهره می‌گیرند.

معماری Nest.js مبتنی بر چند کامپوننت ساده مانند controller، module‌ و provider است که به سهولت تقسیم برنامه‌ها به میکروسرویس‌ها کمک می‌کند. به طوری که Angular و RoR از معماری آن الهام گرفته‌اند. Nest.js از TypeORM استفاده می‌کند که یک ORM محبوب و لذت‌بخش بوده و اغلب حتی بدون Nest.js هم کاربرد دارد. با استفاده از توسعه Nest.js می‌توانید برنامه‌های مقیاس‌پذیر بنویسید و عملکرد Node.js را به سطح جدیدی برسانید. ضمنا می‌توانید در آن از چندین پایگاه داده مانند MongoDB، MySQL و PostgreSQL استفاده کنید.

از طرفی رتبه‌بندی خوبی هم در GitHub دارد و توسعه دهندگان را تشویق می‌کند تا فریمورک را یاد بگیرند و کار با آن را امتحان کنند. از مزایای دیگر Nest.js قابل توسعه بودن آن است و به لطف اکوسیستم کامل خود می‌تواند با کتابخانه‌های دیگر ترکیب شود.

توسعه دهندگان بر این باورند که تسلط بر فریمورک آسان است. چرا که دارای یک رابط خط فرمان قوی بوده که توسعه برنامه را سریعتر و ساده‌تر می‌کند. این فریمورک متن باز تحت مجوز MIT است که قابلیت اطمینان آن را نشان می‌دهد. همچنین دارای مستندات به خوبی نوشته شده و نگهداری شده، توسعه پایگاه کد فعال و قابل کنترل است. Adidas، Autodesk، Roche، Decathlon، Capgemini و Societe Generale نمونه‌هایی‌اند که قبلا از این فریمورک در توسعه خود استفاده کرده‌اند.

3. Next.js - فریمورکی برای ساخت اپلیکیشن‌های فوق سریع و کاربرپسند

Next.js یک فریمورک Node.js در حال توسعه است که نیاز به بررسی بیشتری دارد. استفاده از Next.js راه‌حل معقولی است، زیرا می‌توانید مزایای بسیاری را برای مشتریان و تیم توسعه خود فراهم کنید. بهبود فرآیند توسعه، عملکرد بالا و سئو به مزایای آن اشاره دارد. همچنین با استفاده از این فریمورک می‌توانید در هزینه‌ها و زمان خود صرفه‌جویی کرده و برنامه‌های بهینه‌سازی شده برای موتورهای جستجو با قابلیت شخصی‌سازی بیشتر طراحی نمایید.

در ابتدا Next.js خود را منحصرا به عنوان یک فریمورک middle-end معرفی کرد. هرچند آخرین نسخه‌های فریمورک دارای قابلیت‌هایی هستند که امکان استفاده از Next.js را به عنوان یک فریمورک بک-اند دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های مفیدی که ارائه می‌دهد احراز هویت است. از طرفی تقسیم کد خودکار عملکرد مرورگر کاربر را افزایش داده و به کاربران امکان می‌دهد محتوای صفحه را سریعتر ببینند.

یک مزیت حیاتی آن برای توسعه دهندگان و نه برای کاربران، قابلیت Hot Module است. این ویژگی به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا همه تغییرات را به صورت زنده یا همان real-time مشاهده کنند. زیرا برخلاف نمونه‌های مشابه، فقط ماژول‌هایی را بارگیری می‌کند که در طول توسعه تغییر کرده‌اند. Netflix، Uber، Starbucks و Nike از جمله کمپانی‌هایی هستند که به طور گسترده از این فریمورک استفاده می‌کنند.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که Next.js بر روی React ساخته شده و به لطف آن می‌بایست به یک فریمورک توسعه با استفاده آسان تبدیل می‌شد. Next.js به اندازه کافی هوشمند است، به طوری که فقط JS و CSS موردنیاز برای یک صفحه خاص را بارگیری می‌کند تا لازم نباشد کاربران زمان خود را برای دانلود چنین فایل‌هایی تلف کنند. همچنین زمان بارگذاری صفحه را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

4. Nuxt.js - فریمورکی برای ساخت اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای و یونیورسال

Nuxt.js امروزه محبوب‌تر و پیشرفته‌تر از قبل شده است. این فریمورک پیش از Next.js معرفی شد و یک رقیب شایسته برای آن به شمار می‌رود.

Nuxt.js یک فریمورک فرانت-اند سطح بالا است که بر روی Vue ساخته شده و ویژگی‌های کارآمدی مانند رندر در سمت سرور، مسیرهای ساخته شده به طور خودکار، بهبود سئو و کنترل متاتگ‌ها را در خود جای می‌دهد. همچنین دارای ویژگی‌های زیادی برای افزایش بهره‌وری توسعه دهنده و تعامل با کاربران است.

این فریمورک ایجاد برنامه‌های کاربردی Vue.js تک صفحه‌ای (SPA) و یونیورسال را ساده می‌کند. با استفاده از آن می‌توانید فقط بر روی توسعه برنامه‌های وب تمرکز کنید. علاوه بر این انعطاف‌پذیر است، کار توسعه دهندگان را ساده می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد از فریمورک به عنوان ساختار اصلی پروژه استفاده کنند.

توسعه Nuxt.js به ایجاد برنامه‌های universal کمک زیادی می‌کند. چرا که ساخت چنین اپلیکیشن‌هایی فرآیندی خسته‌کننده است و معمولا نیاز به تنظیمات زیادی در سمت سرور و کلاینت دارد. Nuxt.js این مشکل را حل می‌کند. این فریمورک به راحتی کد را بین سرور و کلاینت به اشتراک می‌گذارد و کاربر می‌تواند بیشتر روی منطق برنامه تمرکز کند. ضمن این‌که به لطف ویژگی‌هایی مانند isServer و isClient که توسط Nuxt.js ارائه شده است، کاربر می‌تواند به سرعت و به راحتی تصمیم بگیرد که در کجا رندر را انجام دهد. مثلا کامپوننت no-ssr به کاربر اجازه می‌دهد تا از رندر شدن در سمت سرور جلوگیری کند.

این فریمورک یک تمپلیت با دایرکتوری‌های سازماندهی شده ارائه می‌دهد که تمام جزئیات نحوه شروع پروژه را مشخص می‌کند. جامعه  Nuxt.js هم در GitHub می‌تواند به شما کمک زیادی کند. برای به دست آوردن حداکثر کارایی این فریمورک می‌توانید همه دسته‌بندی‌های ارائه شده توسط انجمن آن را بررسی کرده و یکی را انتخاب کنید که با اهداف و نیازهایتان مطابقت دارد.

جمع‌بندی

همانطور که می‌بینید، پذیرش موفقیت‌آمیز و بهبود فریمورک‌های Node.js به کاربران امکان کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری توسعه دهندگان و عملکرد برنامه را می‌دهد. فناوری‌ها تغییر خواهند کرد و فریمورک‌های جدیدی ظاهر خواهند شد. با این حال تجزیه و تحلیل مناسب نیازها و منابع کسب و کار به شما کمک می‌کند گزینه مناسبی را برای پروژه خود انتخاب کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
2.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات