بهترین ابزارها برای همکاری در کدنویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

بهترین ابزارها برای همکاری در کدنویسی

براساس آمار Forbes حدود ۵۰ درصد آمریکایی‌ها تا سال ۲۰۲۷ ترجیح خواهند داد که در خانه‌های‌شان کار بکنند. فریلنسینگ در حال تبدیل شدن به پدیده‌ای است که تقریبا در همه جا در حال پیشرفت کردن است. با این حال فریلنسر بودن چالش‌های مربوط به خود را نیز دارد. یکی از آن چالش‌ها همکاری بین توسعه‌دهندگان و اعضای یک تیم کاری است. همکاری کردن با یک تیم از خانه می‌تواند کار سختی باشد.

البته در هر صورت این مسئله راه‌حل‌هایی دارد. یک دسته از ابزارها هستند که به نام Code Collaboration عرضه می‌شوند، این ابزارها به شما اجازه خواهند داد تا بتوانید به صورت تیمی روی یک پروژه کدنویسی کار بکنید و یک همکاری واقعی را تجربه نمایید.

برای پیدا کردن این ابزارها می‌توانستم چند جستجو ساده را انجام دهم، اما تصمیم گرفتم تا برنامه‌هایی را انتخاب کنم که تا به اکنون در پروژه‌های واقعی استفاده شده و توسعه‌دهندگان از آن‌ها برای مدیریت کار کدنویسی به صورت Collaboration استفاده کرده‌اند. 

Atom + Teletype

Teletype ابزاری است که توسط گیت‌هاب و تیم atom توسعه داده شده است. Teletype ابزاری رایگان و متن باز است که قابلیت اشتراک گذاری کد و همکاری در کدنویسی را در ادیتور Atom فراهم می‌کند. این ابزار یک محیط همکاری مجازی را در ادیتور اتم ایجاد می‌کند که در برنامه به نام پرتال شناخته می‌شود.

اشتراک گذاری محیط کدنویسی از طریق یک ارتباط PTP WebRTC رمزگذاری شده صورت می‌گیرد. در حالی که در ابتدا ابزار به سرورهای گیت‌هاب متصل می‌شود اما در حالت کلی برای ویرایش فایل‌ها از هیچ سروری استفاده نمی‌شود. از این رو باید گفت که ارتباط کاملا امنی ایجاد می‌شود. 

Teletype را می‌توانید از طریق ترمینال و با استفاده از apm یا یک پکیج منیجر نصب کنید. بعد از نصب این ابزار، روی آیکون آنتن که در نوار وضعیت atom قرار می‌گیرد کلیک کرده و فرایند به اشتراک گذاری را شروع کنید. هر کاربری که از Teletype استفاده می‌کند یک Portal ID منحصر به فرد دارد که با به اشتراک گذاشتن آن می‌تواند یک ارتباط را ایجاد کند. در حال حاضر Teletype از قابلیت ارتباط صوتی برخوردار نیست اما تیم Teletype در حال ایجاد چنین قابلیتی نیز هستند.

Visual Studio

Visual Studio Live ابزاری است که بیشتر از یک سال از معرفی آن می‌گذرد و در حال تبدیل شدن به ابزاری محبوب برای همکاری در کدنویسی است. برای شروع کار با این ابزار نیاز است که حتما اکانت مایکروسافت و یا گیت‌هاب داشته باشید. بعد از آن میزبان به شما آدرسی را ارسال می‌کند که باعث بارگذاری محیط همکاری ادیتور می‌شود. در این ابزار همکاران می‌توانند به صورت کامل روی تمام فایل‌های پروژه دسترسی داشته باشند. نکته مهم ماجرا این است که در زمان انجام این همکاری، محیط کدنویسی شما تغییری نخواهد کرد و همه چیز همانگونه خواهد بود که شما در حالت عادی مشاهده می‌کنید.

ویژگی‌های کلیدی این ابزار پین کردن یک کاربر، دنبال کردن اشاره‌گر یک فرد و دنبال کردن آن، ایجاد Breakpoint، مشاهده وب اپلیکیشن‌ها و دیتابیس‌ها بدون قطع کردن ارتباط اینترنتی، اجرای دستورات و وظایف و... است.

VSLive در حال حاضر قابلیت همکاری با ۶ نفر را به شما می‌دهد، همچنین می‌تواند از طریق یک ارتباط PTP فرایند همکاری را انجام دهد. برای اینکار باید قسمت‌هایی از این ابزار را پیکربندی کنید. باید بگویم که VSLive جایگزینی برای Video Sharing نیست اما می‌توان از طریق آن به صورت صوتی و ویدیویی چت کرد. در حال حاضر این ابزار رایگان است و امیدواریم که در آینده نیز به همین شکل باقی بماند.

AWS Cloud9

AWS Cloud9 یک محیط توسعه یکپارچه مبتنی بر ابر است که توسط آمازون طراحی شده و به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد تا کدهای‌شان را از طریق مرورگر نوشته، اجرا و دیباگ کنند.

Cloud9 از بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوااسکریپت، پایتون، پی‌اچ پی و... پشتیبانی می‌کند. همچنین از آنجایی که این ابزار مبتنی بر ابر است و از طریق مرورگر اجرا می‌شود، نیازی به نصب و یا کانفیگ روی سیستم خودتان ندارد.

یکی از ویژگی‌های مهمی که این ابزار پیشنهاد می‌دهد، قابلیت همکاری در کدنویسی به صورت بلادرنگ است. از آنجایی نیز که شما از طریق یک ترمینال یکپارچه به AWS متصل هستید باید بگویم که برای انجام تست و دیباگینگ در یک گروه کاری می‌تواند عالی باشد. چت گروهی نیز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که آمازون پیشنهاد می‌دهد. 

Brackets + Multihack-Brackets

Brackets ابزاری است که مستقیما از طرف ادوبی توسعه داده شده است. باید گفت که این ابزار کد ادیتوری زیبا و عالی است، همچنین از ظاهر بسیار زیبایی برخوردار است. البته به صورت پیشفرض این ابزار از قابلیت همکاری در کدنویسی برخوردار نیست اما می‌توان از طریق یک افزونه این کارایی را نیز به ویرایشگر اضافه کنید.

نام این افزونه multihack-brackets است. البته مدت زیادی است که برای این افزونه بروزرسانی انجام نشده اما با این حال هنوز به خوبی کار می‌کند.

بعد از نصب این افزونه، یک آیکون sync به قسمت سمت راست کد ادیتور اضافه می‌شود. از آنجا می‌توانید با session ID خود کار بکنید. ارتباطی که این افزونه برقرار می‌کند از طریق سرور شخصی نویسنده آن است. البته تا زمانی که شما از WebRTC استفاده بکنید جای نگرانی نیست اما اگر بخواهید به صورت کاملا خصوصی و روی سرور خودتان کار بکنید، نیاز است که از طریق تنظیمات افزونه، آن را پیکربندی نمایید. قابلیت ارتباط صوتی نیز در این ابزار وجود دارد. همچنین می‌توانید از نسخه تحت وب این ابزار استفاده کنید. برای دسترسی به این نسخه به این لینک مراجعه نمایید.

Sublime Text + Remote Collab

اگر از Sublime Text استفاده می‌کنید پس حتما نام Remote Collab را شنیده‌اید. این ابزار یک پلاگین متن باز است که قابلیت همکاری در کدنویسی به صورت بلادرنگ را برای Sublime Text ایجاد می‌کند. بعد از نصب این افزونه یک گزینه جدید به منو Tools اضافه می‌شود: Remote: Host Session.

از این طریق می‌توانید جلسات همکاری را شروع کنید. البته این افزونه بیشتر از چهار سال است که بروزرسانی نشده و ممکن است گاهی اوقات برای کار کردن با آن دچار مشکل شوید. 

Firepad

Firepad بسیار بیشتر از یک کد ادیتور همراه با ویژگی‌های Collaboration است. این ابزار از طریق دیتابیس بلادرنگ Firebase ایجاد شده و نیازی به کدهای سمت سرور ندارد. همچنین می‌شود به سادگی آن را در وب اپلیکیشن‌های مختلف قرار داد. ادیتور پیشفرضی که برای این ادیتور استفاده می‌شود CodeMirror است اما می‌توان آن را برای استفاده از Ace نیز پیکربندی کرد.

Codepad.co

Codepad یکی از ابزارهایی است که برای وظیفه‌ای مانند به اشتراک گذاری کدها بسیار پیشنهاد می‌شود. دلیل این موضوع هم سرعت و آسانی کار با آن است. در این ابزار از زبان‌های مختلفی پشتیبانی می‌شود. می‌توانید تمام کارهای‌تان را در این ابزار به صورت خصوصی و یا عمومی به اشتراک بگذارید.

CodePen

CodePen نیازی به توضیح دادن ندارد. می‌توان Codepen را محبوب‌ترین محیط کدنویسی دانست که طراحان فرانت-اند به سمت آن می‌روند. کاربرانی که در این وبسایت دسترسی Pro دارند می‌توانند از گزینه Collab Mode بهره بگیرند که به آن‌ها قابلیت همکاری با دیگر توسعه‌دهندگان را می‌دهد. البته تمام شرکت کنندگان نیازی به داشتن اکانت Pro ندارند. هر کدام از کدهایی که قصد ویرایش آن را دارید یک آدرس منحصر به فرد دارد که با به اشتراک گذاری آن می‌توانید با توسعه‌دهندگان دیگری روی آن کار بکنید.

Codeshare

اگر به تمام ویژگی های CodePen نیازی ندارید می‌توانید از Codeshare استفاده کنید. این ابزار نیز یک وب اپلیکیشن دیگر است که روی ساده بودن تمرکز دارد. جدای از کدنویسی به صورت اشتراکی، شما می‌توانید از قابلیت‌های دیگری که این ابزار در اختیارتان می‌گذارد استفاده کنید. تستینگ، بازبینی کدها، دیباگینگ و... گزینه‌هایی از این قابلیت‌ها هستند.

Codeanywhere

ویژگی پیشفرضی که Codeanywhere براساس آن ساخته شده، همکاری در کدنویسی است. جدای از آن در کنار کدنویسی شما دسترسی مستقیمی به یک ترمینال دارید که می‌توانید از آن برای برقراری ارتباط با Ftp، ssh و... استفاده کنید. روند کار با ابزار همکاری کدنویسی بسیار ساده است. شما یک لینک از محیط کاری خودتان را به اشتراک می‌گذارید و بعد از آن همه چیز به صورت خودکار اتفاق می‌افتد.

SSH and tmux

Terminal Collaboration یکی دیگر از راهکارها برای همکاری است که برخی از توسعه‌دهندگان به دنبال آن هستند. tmate ابزاری است که می‌تواند به خوبی این قابلیت را در اختیار شما قرار دهد.

در پایان

با وجود آنکه ابزارهای بسیار زیادی برای فرایند Code Collaboration پیاده‌سازی شده است، اما به نظر می‌رسد که هنوز راهکارهایی برای بهتر کردن آن‌ها وجود دارد. از آنجایی که شرکت بزرگی مانند مایکروسافت در این فیلد فعالیت دارد پس باید منتظر ویژگی های جدید این قابلیت باشیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا