چگونه AI ( هوش مصنوعی ) دنیای شما را در سال ۲۰۲۰ تغییر خواهد داد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چگونه AI ( هوش مصنوعی ) دنیای شما را در سال ۲۰۲۰ تغییر خواهد داد؟

هنوز باید به حواشی فناوری‌های هوش مصنوعی عادت کنیم. از زمان اولین دستگاه هوش مصنوعی در بازار، مردم چه در دنیای فناوری و چه در خارج از آن، مجذوب این فناوری شده‌اند.

امروزه، حوزه‌هایی بسیاری وجود دارد که از هوش مصنوعی برای ساده سازی فرﺁیندها و ﺁسان‌تر کردن ارائه‌ی خدمات استفاده می‌کنند. در تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های ارتباطی، Siri و Alexa که از دستیارهای هوش مصنوعی هستند وظیفه‌ی اجرای این خدمات را بر عهده دارند.

در حوزه‌های دیگر، برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی برای کمک به تغییر زندگی مصرف کنندگان مدرن به روش‌های مختلف در حال توسعه است.

هنگامی که شرکت‌های مختلف وارد دنیای هوش مصنوعی شدند، چگونه تکنولوژی‌های جدید می‌تواند دنیا را تغییر دهد؟ با این که در هوش مصنوعی پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است، اما هنوز هم در مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی این فناوری هستیم.

هوش مصنوعی چیست؟

قبل از این که به بررسی جزییات بپردازیم، اجازه دهید با درک هوش مصنوعی شروع کنیم. هوش مصنوعی یک فناوری مدرن است که برای دستیابی ماشین‌ها به اهداف خاص به داده‌ها متکی می‌باشد.

اصطلاحا، هوش مصنوعی ترکیب داده‌ها و الگوریتم‌هاست تا اطمینان حاصل شود که ماشین‌ها نتایج مطلوبی را برای بازار تولید می‌کنند.

جنبه‌های تجزیه و تحلیل، محاسبه و پیش بینی در فناوری‌های هوش مصنوعی وجود دارد. به این ترتیب هم مردم و هم ماشین‌ها تحت تاثیر این فناوری‌ها قرار می‌گیرند.

چگونه AI ( هوش مصنوعی ) دنیای شما را در سال ۲۰۲۰ تغییر خواهد داد؟

در درجه اول هوش مصنوعی توسعه یافته است تا روزانه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهد. ساده‌ترین شکل‌های هوش مصنوعی حتی قبل از طبقه‌بندی این فناوری به‌عنوان یک نهاد فناورانه‌ به صورت جداگانه وجود داشته است. امروزه دستگاه‌هایی که قادر به انجام کارهای پیچیده‌ی انسانی بودند، به‌عنوان اولین اشکال ماشین‌های هوش مصنوعی طبقه‌بندی می‌شوند.

البته انتظار می‌رود که ماشین‌های مدرن کارهای بسیار پیچیده‌تری انجام دهند. با پیچیده‌تر شدن فناوری هوش مصنوعی، قرار است که دنیا شاهد افزایش استفاده از ماشین‌ها در محل کار باشد.

مثبت یا منفی بودن چنین تحولاتی به چشم‌انداز جامعه بستگی خواهد داشت. در ادامه‌ی مقاله به بررسی برخی از تحولات چشم‌گیر دنیای هوش مصنوعی در جامعه‌ی ﺁینده خواهیم پرداخت.

برخی از شغل‌ها از بین خواهند رفت به دلیل اینکه ماشین‌ها جایگزین آن‌ها می‌شوند

همان‌گونه که پیش از این گفته شد، ماشین‌ﺁلات جایگزین منابع انسانی مورد نیاز در سطوح مختلف خواهند شد. برخی از کارهای آسان تکراری مانند وارد کردن داده به ماشین‌ها و دریافت ارتباطات از دیگران توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود. این اتفاق در زمینه‌های مختلف در حال رخ دادن است.

بازاریاب‌های تلفنی، مسئولان پذیرش و صندوق‌داران احتمالا در ﺁینده‌ای نزدیک به سختی کار پیدا خواهند کرد؛ چرا که ماشین ها جایگزین آن‌ها در این کارها می‌شوند. ما همچنین در چند سال گذشته شاهد تست اتومبیل‌های خودران بودیم.

بعید نیست که در آینده‌ای نزدیک تاکسی‌های بدون راننده را در جاده‌ها ببینیم. این بدان معناست که هوش مصنوعی جایگزین راننده‌ها خواهد شد. همچنین اتوماسیون‌های زیادی در کارخانه‌های بزرگ در حال انجام است.

الگوریتم‌ها برای همه چیز استفاده می‌شوند، از جمع‌آوری و انتشار اخبار گرفته تا فروش بلیط فیلم و به عهده گرفتن مسئولیت کنفرانس‌های هوش مصنوعی.

چگونه AI ( هوش مصنوعی ) دنیای شما را در سال ۲۰۲۰ تغییر خواهد داد؟

مشاغل جدید در حال ظهور هستند

اما همه‌ی این اتفاقات برای سرمایه‌ی انسانی زیان‌آور نخواهد بود. با جایگزین شدن ماشین‌آلات در سایر زمینه‌ها، مشاغل جدید هم در عرصه‌های مختلف ایجاد می‌شود. به‌عنوان مثال، الگوریتم‌های مختلفی که برای اجرای سیستم‌های هوش مصنوعی مورد نیاز هستند، نیازمند مهارت‌هایی در قالب کدنویس‌ها خواهند بود.

علاوه بر این، با توجه به وجود داشتن میلیون‌ها سیستم هوش مصنوعی در همه جا، تقاضا برای بسیاری از تعمیرات و نگهداری‌ها افزایش خواهد یافت. برخی از مشاغل سخت مانند آتش نشانی و معدن نیز برای ماشین آلات باقی خواهند ماند.

در مجموع، افزایش راندمان در محل کار به‌عنوان نتیجه‌ی هوش مصنوعی منجر به ایجاد یک محل کار بسیار پربازده خواهد شد و فرصت‌های جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

هوش مصنوعی کلید توسعه‌ی فناوری‌های بهتر خواهد بود

انسان‌ها نسبت به ماشین‌ها در مورد پردازش اطلاعات محدودیتی دارند. این بدان معناست که سیستم‌های هوش مصنوعی در مرکز تجزیه و تحلیل پیچیده‌ترین الگوها قرار خواهند گرفت. هیچ محدودیتی برای میزان اطلاعاتی که یک ماشین می‌تواند پردازش کند وجود ندارد، البته تا زمانی که برق موجود باشد.

استفاده از مقادیر زیاد داده‌ها منجر به نتیجه‌گیری سریع‌تر و یافتن راه‌حل‌های سریع‌تر در جامعه خواهد شد. بدین ترتیب ما اطلاعات جدیدی در مورد چگونگی رفع مشکلات رایج مانند ترافیک، شیوع بیماری‌ها و نظارت بر طول عمر زیرساخت‌ها در اختیار خواهیم داشت.

جنبه‌ی منفی این فناوری ماهیت بسیار پیچیده‌ی هوش مصنوعی خواهد بود که ممکن است توسط اشخاص مخرب مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد. این واقعیت که ماشین‌ها قادرند اقدامات انسان‌ها را بخوانند و در مورد ماهیت ﺁن‌ها نتیجه‌گیری کنند، می‌تواند به صورت خوب یا بد استفاده شود.

چگونه AI ( هوش مصنوعی ) دنیای شما را در سال ۲۰۲۰ تغییر خواهد داد؟

پتانسیل جدید هوش مصنوعی به تدریج کشف خواهد شد

تردیدی نیست که مسیر روشنی برای رسیدن به فناوری هوش مصنوعی وجود دارد. هنوز هم مشخص نیست که این فناوری چقدر می‌تواند تحت کنترل باشد. هنوز تحقیقات زیادی در حال انجام است و پتانسیل و قدرت هوش مصنوعی مسائلی هستند که با گذشت زمان محقق خواهند شد.

در سال ۲۰۲۰، این چالش بر عهده‌ی مبتکران نیست. چالش واقعی برای نهادهای اقتصادی و سیاسی است که باید تعیین کنند که ﺁیا دنبال کردن هوش مصنوعی برای رفاه عمومی جامعه بهتر است یا خیر؟! هنوز هم بازیگران در بازار هوش مصنوعی کم هستند و این بازار هنوز هم برای تعداد بیشتری از شرکت کنندگان باز است. وقتی بتوان با هوش مصنوعی به ماشین‌های سوپر هوشمند دست پیدا کرد، مطمئن باشید که این فناوری در صدر نمودار قرار خواهد گرفت. با توجه به این که ماشین‌ها نسبت به انسان‌ها باهوش‌تر و سریع‌تر هستند، هنوز هم نمی‌توان گفت که این به نفع جامعه یا به ضرر جامعه است.

آن‌چه مشخص است این است که در حال حاضر این فناوری وجود دارد و بازار نسبت به آن کنجکاو است. بنابراین سال ۲۰۲۰ سالی است که شفافیت بیشتری در مورد هوش مصنوعی حاصل خواهد شد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید