20 تا از برترین پروژه‌های متن‌باز جاوااسکریپت در گیت‌هاب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

20 تا از برترین پروژه‌های متن‌باز جاوااسکریپت در گیت‌هاب

امروزه جاوااسکریپت یکی از تطبیق‌پذیرترین زبان‌های محبوب در جهان است. محبوبیت جاوااسکریپت در کنار HTML و CSS هسته مرکزی دنیای گسترده وب را شکل داده است و همین باعث می‌شود ما اینترنت را همان‌طوری که امروزه می‌شناسیم، ببینیم.

اگرچه که جاوااسکریپت در ابتدا برای این هدف طراحی شد که یک زبان اسکریپتی برای برنامه‌های کاربردی وب (front-end) باشد، اما به‌قدری گسترده شد که تقریباً در همه‌جای جهان حضور دارد. بنابراین این زیاد تعجب‌آور نیست که جاوااسکریپت پرکاربردترین زبان برای کاربران Github است که بزرگ‌ترین مرجع توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و اشتراک‌گذاری پلتفرم در دنیا است.

Github درحال حاضر یک پلتفرم برای به ‌اشتراک گذاری کد و پروژه‌های متن‌باز و طبیعتاً برای تعدادی از پروژه‌هایی که با جاوااسکریپت نوشته شده‌اند، می‌باشد. 

در این مقاله از سایت راکت، من نگاهی به بهترین پروژه‌های جاواااسکریپت در Github می‌اندازم.

React

20 تا از برترین پروژه‌های متن‌باز جاوااسکریپت در گیت‌هاب

React یکی از پرکاربردترین پروژه‌های متن‌باز در دنیا است که البته این ادعا جای بحث هم دارد. توسط Facebook ارائه شده است و این کتابخانه بدون زحمت زیادی می‌تواند رابط کاربری در برنامه‌های کاربردی وب ایجاد کند، همچنین خیلی راحت می‌تواند ویژگی‌های جدید را توسعه دهد بدون آنکه توسعه‌دهندگان نگران به‌وجود آمدن تغییراتی در کد اولیه باشند.

React Native که از روی React ساخته‌شده است، عملکردهای React را برای برنامه‌های کاربردی موبایل گسترش داده است و React را به یک پلتفرم با استفاده گسترده برای توسعه‌دهی تبدیل کرده است.

TensorFlow.js

با افزایش میزان علاقه‌مندی به مبحث ماشین لرنینگ در چند سال اخیر، فعالیت‌های زیادی در زمینهٔ ساخت کتابخانه‌های بهتر برای ایجاد مدل‌های آسان‌تر ماشین لرنینگ انجام‌شده است. TensorFlow.js یک نسخه از کتابخانه مشهور TensorFlow جاوااسکریپت است که در اصل در Python نوشته‌ شده است.

با تبدیل آن به جاوااسکریپت، امکان ساخت و گسترش مدل‌های ماشین لرنینگ در برنامه‌های کاربردی وب و بعد از آن در موبایل فراهم ‌شده است.

TensorFlow.js می‌تواند مدل‌های ماشین لرنینگ را خودش در مرورگر آموزش دهد که این هزینه‌های محاسباتی ناشی از آموزش مدل را که سرور متحمل می‌شود، کاهش می‌دهد.

این همچنین می‌تواند برای برنامه‌های کاربردی موبایل گسترش یابد، اگرچه قدرت محاسباتی موبایل در کل خیلی پایین‌تر از برنامه‌های کاربردی ماشین لرنینگ است.

Node.js

20 تا از برترین پروژه‌های متن‌باز جاوااسکریپت در گیت‌هاب

Node.js یک محیط اجرای متن‌باز جاوااسکریپت است. در موتور نسخه 8 مرورگر Chrome ساخته‌شده است. بدون محیط اجرای جداگانه، جاوااسکریپت تنها می‌تواند با استفاده از محیط‌های مرورگر اجرا شود، اما Node.js این امکان را فراهم می‌سازد که جاوااسکریپت به‌عنوان یک زبان اسکریپت مستقل مثل Python استفاده شود.

در حال حاضر توسعه‌دهندگان می‌توانند جاوااسکریپت را روی ماشین‌های خودشان تست کنند بجای اینکه یک مرورگر این کار را برای آن‌ها انجام دهد. این، قابلیت‌های جاوااسکریپت را از ساخت فعل‌وانفعالات بیشتر برای وب‌سایت‌ها به تقریباً هر چیزی گسترش می‌دهد.

AngularJS

AngularJS یکی از قدیمی‌ترین فریمورک‌های متن‌باز جاوااسکریپت در صنعت است. در ابتدا توسط Misko Hevery توسعه یافت و به‌صورت گسترده از آن بین ده پروژه برتر Github استفاده شد. برنامه‌های کاربردی وب گسترش‌یافته توسط AngularJS، پلتفرم‌هایی هستند که با کلاس‌های زیادی از ابزارها مثل موبایل‌ها، دسکتاپ‌ها و تبلت‌ها سازگار می‌باشند.

AngularJS ادعا می‌کند که می‌تواند ملزومات داده‌ای زیادی را به همراه یک اصل مقیاس‌پذیر که از برنامه‌های کاربردی بزرگ‌مقیاس پشتیبانی می‌کند، مانند Google فراهم کند.

jQuery

jQuery یک کتابخانه متن‌باز است که اسکریپت client-side مربوط به HTML را آسان‌تر می‌کند. شعار آن این است که «کمتر کد بنویس، بیشتر اجرا کن» و واقعاً هم این کار را انجام می‌دهد. jQuery بیشتر وظایف رایج جاوااسکریپت را در قالب روش‌هایی پنهان می‌کند. نوشتن کد را آسان‌تر و پربازده‌تر می‌کند. بر اساس برآوردها، jQuery در جایگاه پرکاربردترین کتابخانه در صفحات وب قرار دارد.

npm

npm مخفف Node Package Manager است و همانطور که از اسمش پیداست، بسته‌های Node.js نصب‌شده شما را مدیریت می‎‌کند و نصب سایر بسته‌ها را آسان‌تر می‌کند.

Vue.js

20 تا از برترین پروژه‌های متن‌باز جاوااسکریپت در گیت‌هاب

Vue.js فریمورک متن‌باز جاوااسکریپت با بیشترین تعداد ستاره در Github است. Vue.js یک فریمورک متن‌باز جاوااسکریپت برای ساخت فعل‌وانفعالات رابط کاربری است. با سایر کتابخانه‌های جاوااسکریپت هماهنگ است و برای ساده‌سازی و سازمان‌دهی کردن برنامه‌های کاربردی وب طراحی‌شده است. Vue.js ابتدا توسط Evan You در سال 2014 توسعه یافت.

Vue.js خودش را به‌عنوان یک فریمورک پیشرفته جاوااسکریپت معرفی می‌کند که یادگرفتن، استفاده کردن و پشتیبانی کردن از آن آسان است.

Ember.js

Ember یک فریمورک متن‌باز جاوااسکریپت است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های کاربردی وب تک‌صفحه‌ای، همانند AngularJS بسازند.

Ember.js روی بازدهی، ارتقای آسان و ارتباط خوب با توسعه‌دهنده تمرکز دارد.

Ember.js یکی از فریمورک‌های موردعلاقه توسعه‌دهندگان است، چون برای یک توسعه‌دهنده تازه‌کار ساخت یک برنامه کاربردی با آن تنها چند دقیقه زمان می‌برد. بیشتر وب‌سایت‌های محبوب مثل Netflix از Ember استفاده می‌کنند.

MeteorJS

20 تا از برترین پروژه‌های متن‌باز جاوااسکریپت در گیت‌هاب

Meteor یک پلتفرم متن‌باز برای وب، موبایل و دسکتاپ است. Meteor با سایر فریمورک‌های مختلف جاوااسکریپت هماهنگ است. MeteorJS روی بهینه‌سازی سایز کد، قابلیت‌های پلتفرم و هماهنگی با سایر کتابخانه‌ها تمرکز دارد.

برخلاف سایر فریمورک‌های جاوااسکریپت، Meteor محدود به برنامه‌های کاربردی وب (front-end) نمی‌شود. Meteor نمونه سازی سریع و فراهم‌سازی خودکار تغییرات داده را ارائه می‌کند. همچنین رابط کاربری گسترده‌ای از پیشرفت‌ها را فراهم می‌کند که برای استفاده کاملاً قابل ‌دسترسی هستند.

Polymer

Polymer یک کتابخانه متن‌باز جاوااسکریپت برای ساخت برنامه‌های کاربردی با استفاده از چیزی است که به آن «اجزای وب» می‌گویند. امکان توسعه با ایده استفاده مجدد از widgetها یا بلوک‌ها را روی وب و تسهیل قابلیت همکاری اِلِمان‌های وب انحصاری را فراهم می‌کند. این ایده در بسیاری از پروژه‌های پیچیده مثل YouTube و Google Earth استفاده‌شده است.

Math.js

Math.js یک کتابخانه ریاضی گسترده برای جاوااسکریپت و Node.js است. یک تجزیه‌کننده عبارت دارد و دارای مجموعه بزرگی از توابع ریاضی است. می‌تواند محاسبات نمادی را انجام دهد و همچنین می‌تواند به‌عنوان یک برنامه خط فرمان استفاده شود. علاوه بر این منعطف است و می‌تواند روی هر موتور جاوااسکریپتی اجرا شود.

Jest

20 تا از برترین پروژه‌های متن‌باز جاوااسکریپت در گیت‌هاب

Jest یک فریمورک‌ تست متن‌باز جدید جاوااسکریپت از Facebook است و به‌خوبی با React.js کار می‌کند. به تشخیص ایرادات و تست کمک می‌کند که بخش تفاضلی هر پروسه توسعه‌ای است. بزرگ‌ترین مزیت آن نسبت به سایر عملگرهای تست این است که به تنظیمات کمی نیاز دارد تا بتواند برنامه کاربردی شمارا تست کند.

بازخوردها نسبت به این پروژه بسیار مثبت بوده است و بسیاری jest را به سایر فریمورک دیگر تست ترجیح می‌دهند.

برای آشنایی بیشتر با این فریمورک می‌توانید مقاله‌ي «معرفی فریمورک jest» را مطالعه کنید .

Prettier

Prettier یک فرمت‌ساز کد برای جاوااسکریپت است. Prettier یک روند ثابت را اجرا می‌کند و با مجموعه‌ای از قوانین، آن را مجدداً منتشر می‌کند مثل تعریف حداکثر طول کلمه و نوشتن کد را بدون نگرانی بابت فرورفتگی یا سایر قوانین، آسان‌تر می‌کند.

شما می‌توانید extension‌ آن را برای VS code نصب کنید و از امکانات آن استفاده کنید.

Chance

20 تا از برترین پروژه‌های متن‌باز جاوااسکریپت در گیت‌هاب

Chance یک random generator برای جاوااسکریپت است. می‌تواند هرچیزی از اعداد تصادفی و کاراکترها تا رشته‌ها، اسامی، طاس و تقریباً هر چیز دیگری را تولید کند.

Chartify

Chartify یک کتابخانه متن‌باز است که ساخت نمودار با استفاده از CSS را آسان‌تر می‌کند. Chartify یک افزونه React.js است و می‌تواند برای ایجاد نمودارهای انتخابی استفاده شود.

localForage

localForage یک کتابخانه حافظه متن‌باز ساده و سریع جاوااسکریپت است. localForage تجربیات آفلاین با برنامه وب شمارا با استفاده از حافظه هم‌زمان (IndexedDB یا WebSQL) با یک API ساده مشابه localStorage بهبود می‌بخشد.

Tone.js

20 تا از برترین پروژه‌های متن‌باز جاوااسکریپت در گیت‌هاب

Tone.js یک فریمورک صوتی برای برنامه‌های کاربردی وب برای ایجاد موزیک‌ تعاملی است. هدف معماری این کتابخانه آشنا کردن برنامه‌نویسان و موسیقی‌دانان برای ساخت موسیقی است. این یک موقعیت کاری صوتی دیجیتال کلی را با اثرات و ترکیبات ازپیش ساخته‌شده فراهم می‌کند.

draw.io

draw.io یک سایت دیاگرام‌سازی (نمودار سازی) وب است که کد مرجع برای استفاده در جاهای دیگر را فراهم می‌کند. و از کتابخانه mxGraph به‌عنوان مبنا استفاده می‌کند. draw.io می‌تواند برای تقریباً هر نوعی از برنامه‌های کاربردی ترسیمی آنلاین استفاده شود و همچنین به کاربران اجازه می‌دهد که دیاگرام‌ها را در cloud یا یک drive ذخیره کنند. تقریباً تمام مرورگرهای مدرن را پشتیبانی می‌کند.

Mermaid

Mermaid یک زبان اسکریپت ساده شبیه markdown است که تولید فلوچارت‌ها و دیاگرام‌ها (نمودار‌ها) را آسان می‌کند و می‌تواند فلوچارت‌هایی از یک اسکریپت شبیه markdown ساده بر اساس متن ایجاد کند. Mermaid می‌تواند انواع زیادی از گراف‌ها و ترسیم‌ها را مثل فلوچارت‌ها، دیاگرام‌های ترتیبی، دیاگرام‌های Gant (نمودار گانت) و سایر موارد انجام دهد.

Spacetime

20 تا از برترین پروژه‌های متن‌باز جاوااسکریپت در گیت‌هاب

Spacetime یک کتابخانه جاوااسکریپت ساده است که مقایسه، فرمت‌دهی و درج صحیح تاریخ و ساعت را آسان می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله، من ۲۰ مورد از برترین کتابخانه‌های جاوااسکریپت را به شما معرفی کردم. به‌غیراز این‌ها، تعداد زیادی از پروژه‌های مشابه موارد ذکرشده هم وجود دارند. بعضی از این پروژه‌ها ویژگی‌های اضافه‌ای برای توسعه دارند، بنابراین مطمئن شوید که با دنبال کردن لینک‌های آن‌ها همچنان بروز باقی می‌مانید.

در آخر این نکته را به خاطر داشته باشید، برای یادگیری تمام این موارد شما در ابتدا نیاز دارید تا زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت را به خوبی یاد بگیرید تا در یادگیری این موارد به مشکل نخورید!

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات