برخی از سنتها باید در هر شرایطی باقی بمانند، این موضوع به وضعیت سئو در سال ۲۰۱۸ نیز مربوط میشود. اما با وجود این قضایا همواره برخی بروزرسانیها و آپدیتها در هر موضوعی وجود خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم که به پنج تغییر اساسی که در دنیای سئو در سال ۲۰۱۸ اتفاق می افتد نگاه کنیم.
۱. نتایج غنی اینجا هستند
برگه نتایج موتورهای جستجوگر یا به اختصار SERP کاملا نسبت به چند سالهای اخیر فرق کرده است. امروزه ما در این صفحه بیشتر مواردی مانند «نتایج غنی» را مشاهده می کنیم. این نتایج مانند ستارههای رتبهدهی، زمان و تصاویر جزئی نمایش داده میشود.
در سال ۲۰۱۸ به نظر میرسد که نرخ و تعداد نتایج غنی همواره از سالهای قبلی بیشتر شود. این میزان به دلیل پیادهسازی دادههای ساختاریافته در وبسایت است، اینگونه ساختاربندی باعث میشود که وبسایتها نتایج غنی بیشتری تولید کنند.
پنهان نشوید، نتایج دریافتی که در حالت کلاسیک به مخاطب داده میشود هیچوقت با این نوع از نتایج قابل مقایسه نیستند، اینگونه از نتایج باعث میشوند که نرخ کلیکهای وبسایت شما افزایش پیدا کند و در نهایت میزان مخاطبین شما بیشتر و بیشتر شود.
برای راهنمایی در این مسیر گوگل ابزار آزمایشی را ایجاد کرده که با استفاده از آن میتوانید مشاهده کنید که وبسایت شما چه میزان برای نتایج غنی واجد شرایط است.
۲. میزان سرعت وبسایت روی دستگاههای موبایل مختلف
هیچ تعجبی در آن نیست که سرعت لود بالای صفحات وب بیشتر از صفحاتی که سرعت بارگذاری کمی دارند، میتوانند نرخ تعاملات و تبدیلات بیشتری داشته باشند. بازدیدکنندگان هیچوقت دوست ندارند منتظر بمانند. اگر یک برگه ۵ ثانیه یا بیشتر از آن زمان برای بارگذاری نیاز داشته باشد، افراد بسیار آن را رها میکنند.
گوگل امروزه سرعت بارگذاری هر وبسایت را به حساب وبسایت نیز میگذارد، این موضوع قبلا تنها برای دسکتاپها وجود داشت اما امروزه این مقدار برای موبایل نیز در نظر گرفته میشود.
از جولای سال ۲۰۱۸ سرعت برگهها فاکتور بسیار مهمی برای جستجوها در موبایل به حساب میآید. در ابتدای کار این موضوع تنها برای یکسری از کوئریها در نظر گرفته میشود و بعد از آن برای وبسایتهایی که سرعت بارگذاری کمی دارند به عنوان جریمه روی آنها تاثیر گذاشته میشود.
با این اوصاف بسیار مهم است که برای بهینهسازی وبسایتتان از مراحل زیر پیروی کنید:
- به حداقل رساندن میزان درخواستهای http
- فعالسازی فشردهسازی از نوع GZIP
- فعالسازی کشینگ
- کوچککردن و فشردهسازی فایلهای HTML، CSS و JavaScript
- بهینهسازی تصاویر
۳. کراولینگ (خزش در وبسایت) بهتر با محتوای آژاکس
آژاکس به بخشی از صفحات وبسایت شما اجازه میدهد که به صورت پویا بدون بارگذاری مجدد وبسایت، بروزرسانی شود. این رویکرد چندین مزیت مشخص دارد: پاسخدهی در کمترین زمان ممکن و بهبود تعاملات در وبسایت.
وبسایتهایی که از آژاکس برای بارگذاری محتوا استفاده میکنند، همیشه برای موتورهای جستجوگر به عنوان یک چالش بودهاند (ممکن است این موضوع به دلیل دست کم گرفتن آن باشد). اما جدای از این با گذشت زمان مهندسان گوگل به طور قابل ملاحظهای، وضعیت رندر جاوااسکریپت برای خزندهها را بهتر کرد.
در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ دیگر نیازی نخواهد بود که نسخه رندرشدهای از برگهها را برای گوگل مهیا سازید. باتهای گوگل به صورت همزمان n تعداد از آدرسها را با همدیگر رندر میکنند. پیشنهاد میکنم برای دنبال کردن هرگونه پروسه و عملیاتی که مربوط به خزندهها در وبسایتتان میشود ابزار Search Console را بررسی کنید.
۴. ماشینها در حال یادگیری هستند
موتورهای جستجوگر روی ستونهای عظیمی از داده نشستهاند. اطلاعات خزندهها، کوئریهای مربوط به جستجوهای کاربران، برگههای نتایج موتورهای جستجوگر،نرخ کلیکها و… . یادگیری ماشین به آنها این کمک را میکنند که بتوانند از این دادهها برای تحویل نتایج مرتبط بهتری، استفاده کنند.
شما میتوانید در سال ۲۰۱۸ چهکاری را انجام دهید: به هوش مصنوعی برای درک بهتر صفحاتتان کمک کنید.
دادههای ساختارمند و با قاعده نقش بسیار مهم و ضروری را در این عملیات ایفا میکنند. دادههای ساختارمند به قطعه کدهایی گفته میشود که برای شناسایی قسمتهایی از اطلاعات در برگه کمک میکنند. برای مثال، این شماره که در وبسایت قرار گرفته است مربوط به شماره تلفن میشود یا شماره فکس؟ در وبسایت schema.org میتوانید موارد کمکی بسیاری برای پیادهسازی اینگونه کدها را مشاهده کنید.
این موضوع مربوط به قسمت تکنیکی ماجرا میشود. اما یادگیری ماشین یک بخش مربوط به تجربه کاربری نیز دارد.
این مثال را تصور کنید: یک کاربر روی نتایج جستجوی مربوط به شما کلیک میکند و بعد از سه ثانیه روی دکمه برگشت کلیک میکند. فکر میکنید که این موضوع از دید موتورهای جستجوگر یک نقطه مثبت به حساب میآید؟ البته که نه، مدت زمان ماندن کاربر روی وبسایت شما بسیار کوتاه بوده است.
به همین دلیل باید روی تجربه کاربری تمرکز داشته باشید. مطمئن شوید که وبسایتتان برای هدف کاربر درست ساخته شده، به سرعت بارگذاری میشود، برای دستگاههای موبایل بهینهسازی شده است و… .
۵. ساخت یک برند معتبر نیازمند زمان است
موتورهای جستجوگر برای تعیین قدرت وبسایت شبکهای از لینکهای مربوط به وبسایت را بررسی میکند. لینکهایی که مخفی نیستند. اما موتورهای جستجوگر مدرن همچنین به نقل قولهایی که از برند وبسایت میشود نیز نگاه میکنند و آن را به عنوان یکی از مفاد اعتماد در نظر میگیرند.
بیاید فرض کنیم برندی به اسم FunkyKitchen در اختیار داریم، این برند معمولا در برگههای مربوط به طراحی آشپزخانه، آشپزخانههای سفارشی و… فراخوانی یا از آن نام برده میشود. موتورهای جستجوگر از ارتباط میان برند این وبسایت و ارتباط مفهومی که با موارد دیگر دارد، با خبر میشود و در نهایت این موضوع باعث افزایش و بهبود وضعیت رنکینگ شما میشود. (این موضوع یک تکنیک مهم و البته کلاسیک در زمینه بازاریابی اینترنتی به حساب میآید).
چه چیزی تغییر نکرده است؟
موارد پایهای و اساسی همیشه باقی میمانند. مطمئن شوید که محتوایی تولید میکنید که انتظارات کاربران را رفع کند و برای آنها متقاعد کننده باشد. بعد از آن مطمئن شوید که محتوا برای کاربران و برای خزندهها به سادگی قابل دسترس است، این موضوع برای کاربران میتواند شامل مواردی مانند طراحی وبسایت به صورت واکنشگرا، سرعت بارگذاری وبسایت و موارد دیگری باشد.
به یاد داشته باشید که لینکها هنوز نقش اساسی در تعیین قدرتمندی وبسایت آن حتی در سال ۲۰۱۸ ایفا میکند.
دیدگاه و پرسش
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید