DevOps چیست و چرا به آن نیاز دارید؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

DevOps چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

در عرصه رقابتی کنونی، مشاغل با ارائه محصولات نرم‌افزاری متنوع و قابل اعتماد به بازار، تقاضای مشتریان خود را افزایش می‌دهند. بر این اساس، توسعه برنامه‌ها و زیرساخت‌ها به یک کار دشوار تبدیل شده و هدف تیم توسعه نیز ایجاد یک تجربه غنی از ویژگی‌ها همراه با داشتن یکپارچگی است. به منظور غلبه بر این مشکل، تیم توسعه به روش‌های سریع‌تری برای تست نرم‌افزارها پیش از انتشار علاوه بر مدیریت گردش کار نیاز دارد. بنابراین بدین منظور خدمات دِوآپس معرفی شد که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد محصولات را سریعتر ایجاد کرده و بهبود دهند.

برای درک اینکه چرا بیشتر شرکت‌ها دِوآپس را انتخاب می‌کنند و اینکه مزایای آن چیست، ادامه مطلب را بخوانید.

DevOps چیست؟

DevOps یک روش برای ادغام مراحل و عملیات توسعه است. به عنوان مثال فرض کنید یک خط تولید سنتی وجود دارد که قطعات را یکی یکی مونتاژ می‌کند، اما در پایان کار نیاز به ارائه یک محصول کامل داریم. هدف دِوآپس، ساده‌سازی، افزایش مقیاس پذیری، قابلیت پیشبینی و انعطاف‌پذیری در توسعه، مدیریت، تست و نگهداری نرم‌افزار است. به علاوه این روش از متدولوژی توسعه چابک (agile) پشتیبانی می‌کند و ارزش آن را با بهبود مستمر و تحویل بی‌نقص ارتقا می‌دهد.

اصول کلیدی DevOps

پیاده سازی دِوآپس در شرکت‌ها با توجه به اهداف آنها متفاوت است. به همین دلیل ما چندین اصل اساسی که فرهنگ دِوآپس را در گردش کار توسعه گنجانده است، در پیش می‌گیریم.

  • ایجاد فرهنگ مسئولیت پذیری در جایی که کل تیم بر نتایج پاسخگو متمرکز است.
  • تمرکز بر بهبود مستمر بر اساس بازخورد مشتری و سرعت تحویل.
  • از اتوماسیون برای ساده سازی و سرعت بخشیدن به روند توسعه با بهبود قابلیت اطمینان و کارایی استفاده می‌کند.
  • یک رویکرد مشتری محور دارد و حلقه‌های بازخورد را برای برآوردن نیازهای مشتری ارائه می‌دهد.
  • فرد از شکست‌ها درس می‌گیرد و با افزودن فرصت‌های جدید، جوّ بهتری ایجاد می‌کند.

چرا باید DevOps را برای تجارت خود انتخاب کنیم؟

وقتی صحبت از محبوبیت می‌شود، در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۶ درصد از سازمان‌های جهانی دِوآپس را به منظور توسعه خود پیشنهاد کردند. اما در سال ۲۰۱۷ این آمار به ۷۵ درصد افزایش یافت. اکنون بیایید به مزایای آن بپردازیم.

  • چرخه توسعه کوتاه‌تر و نوآوری سریعتر

با اهداف توسعه و عملیاتی مشترک، تیمها از دِوآپس به راحتی بهره می‌گیرند. در نتیجه سازمان‌ها بر اساس توانایی خود در نوآوری، سریعتر از رقبای خود جلو می‌زنند.

  • کاهش شکست در پیاده سازی و زمان بازیابی

دِوآپس می‌تواند برای ارتقای نسخه‌های متوالی کد استفاده شود. همچنین باعث می‌شود تشخیص کد و استفاده از زمان برای کاهش شکست در پیادهسازی آن نیز آسان‌تر گردد. در اینجا زمان بازیابی نقش مهمی ایفا می‌کند. پس بازیابی سریعتر زمانی انجام می‌شود که تیم توسعه و عملیات با هم کار کنند.

  • ارتباط و همکاری بهتر

دِوآپس از فرهنگ توسعه نرم‌افزاری که در آن تیم شادتر و سازنده‌تر است پیروی می‌کند. بنابراین بهترین تیم دِوآپس را که بر عرضه محصول به بازار متمرکز است تشکیل دهید و بر این اساس آنها را سازماندهی کنید. در نهایت با این کار پروژه بهتر پیش می‌رود، زیرا همه افراد برای دستیابی به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند.

  • شایستگی‌های بزرگ

دِوآپس توسعه را تسریع کرده و با افزایش کارایی دیگر مستعد خطا نمی‌شود. بنابراین می‌توانید از این طریق به طور مداوم سرورهای یکپارچه را با خودکار کردن فرآیند تست علاوه بر کاهش میزان کار دستی مدیریت کنید. همچنین می‌توانید از یک ساختار مقیاسپذیر مانند پلتفرم ابری برای افزایش دسترسی تیم به منابع سخت‌افزاری استفاده نمایید. توجه داشته باشید که چنین رویکردی از ابزارهای شتاب‌دهنده برای کامپایل سریع کد بهره می‌گیرد. در نتیجه گردش کار موازی برای جلوگیری از تأخیر در روند تحویل مداوم ادغام می‌شود.

  • کاهش هزینه

دِوآپس به کاهش هزینه‌های عمومی و الزامات کارکنان و تیم توسعه کمک می‌کند. پس اگر به دنبال از بین بردن تجربیات منفی خود و به دست آوردن نتیجه مثبت هستید، یک تیم دِوآپس تشکیل دهید.

تکنیک‌های DevOps

برای دستیابی به چابکی و مقیاسپذیری بیشتر در طی روند توسعه از طریق زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، باید از روش‌های توسعه جدید به کمک تیم دِوآپس استفاده کنید.

  • CI/CD - ادغام و تحویل مداوم

این راهی است که همکاری افراد را در مرحله توسعه ارتقا می‌بخشد. همچنین از روش توسعه چابک (agile) استفاده می‌کند که به تیمها اجازه می‌دهد تا نیازهای تجاری را برآورده کنند. علاوه بر این کیفیت کد را حفظ می‌نماید و از طریق اتوماسیون استقرار امنیت را ارتقا می‌بخشد.

با مدیریت بهتر، توسعه‌دهندگان می‌توانند راه خود را برای انتشار عمومی بدون توجه به مرحله رفع اشکال پیدا کنند. چرا که وجود خطا می‌تواند باعث اجرای نادرست برنامه شود. بنابراین ابزارهای CI/CD به تجزیه و تحلیل عمیق زمان اجرای پروژه‌ها در سیستم‌عامل‌های مختلف و معماری آن‌ها کمک زیادی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مشکلی وجود ندارد.

  • پیاده سازی خدمات میکروسرویس

به عنوان مثال استفاده از میکروسرویس‌ها نشان داده که در سیستم‌عاملی مانند اندروید، تعدیل جنبه‌های مهم، امنیت را با بروزرسانی عملکرد فراهم می‌کند. همچنین فریمورک زمان اجرا از درایورهای سخت‌افزاری برای بروزرسانی‌های مداوم با وجود چرخه توسعه آهسته استفاده می‌نماید. بنابراین با تقسیم عملکردهای اصلی به ماژول‌های کوچکتر، می‌توانید ریسک مربوط به مشکلات استقرار کد در شبکه خود را کاهش دهید.

  • تحویل محصول از طریق یادگیری ماشین

دِوآپس مجموعه ابزارهایی را فراهم می‌کند که به شناسایی کدهای مخرب کمک می‌نمایند.

  • افزایش کیفیت خدمات از طریق الگوریتم reinforce

برای ایجاد یک کیفیت قابل قبول، سرعت سرویس به تنهایی کافی نیست. امروزه مشتریان می‌توانند به راحتی آن را تشخیص داده و تجربیات خوب و بد خود را به اشتراک بگذارند. بنابراین با استفاده از یادگیری ماشین (از طریق درک و تقویت الگوریتم‌ها با راه حل‌های عالی) می‌توان تجربیات منفی را به نتایج مثبت تبدیل کرد.

جمع‌بندی

Agile Infoways یک شرکت مشاوره برجسته در حوزه دوآپس به حساب می‌آید و دارای چرخه عمر گسترده توسعه نرم‌افزار است. آنها پتانسیل دوآپس را درک می‌کنند، سپس پروژه را ساده کرده و بهترین راه حل را بر اساس نیازهای شما پیشنهاد می‌دهند. همچنین توسعه‌دهندگان دوآپس موانع تیم‌های توسعه را به حداقل می‌رسانند و یک تجربه عالی در صنعت را برای مشتری فراهم می‌کنند. بنابراین سعی کنید با یک تیم مشاور دوآپس در ارتباط باشید و از بهترین شیوه‌ها با استفاده از متدولوژی دوآپس بهره بگیرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات