9 نکته‌ی مهم در طراحی UX که توسعه‌دهندگان باید از آن مطلع باشند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

9 نکته‌ی مهم در طراحی UX که توسعه‌دهندگان باید از آن مطلع باشند

امروزه در بازار هیچگونه کمبودی در زمینه محصولات پیشرفته نرم افزاری وجود ندارد. توسعه‌دهندگان با کمک گرفتن از مهارت‌های عالی خود در کدنویسی سعی دارند تا محصولاتی را به بازار عرضه کنند که بهترین عملکرد را داشته باشد. با این حال این فضا مملو از پروژه‌های درخشانی است که به درستی شناخته نشدند و موفقیت اندکی داشته‌اند. دلایل مختلفی می‌تواند زمینه‌ساز چنین مشکلی باشد اما یکی از این دلایل را می‌توان عدم موفقیت در تاکید بر تجربه کاربری ( UX ) دانست.

در این مقاله ما به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه یک توسعه‌دهنده می‌تواند UX را به بخشی جدایی ناپذیر از چرخه‌ی توسعه تبدیل کند. با انجام این کار احتمال موفقیت یک محصول به طور تصاعدی بهبود پیدا خواهد کرد. اما ابتدا بیایید دامنه‌ی UX را بفهمیم و به این موضوع پی ببریم که چرا توسعه‌دهندگان باید نگران آن باشند.

طراحی UX چیست؟

اگر بخواهم به زبان ساده بیان کنم، طراحی UX به طور کلی در مورد ارزیابی احساساتی است که کاربر در تعامل با یک محصول خاص حس کرده است. شما می‌خواهید که کاربرانتان احساس خوشحالی و رضایت داشته باشند و در آینده دوباره به سراغ شما بیایند.

وقتی سعی می‌کنید چنین تجربه‌ای را طراحی کنید، فاکتورهای زیادی وارد عمل می‌شوند. این موضوع می‌تواند شامل رنگ، برند، زمان بارگیری و هر چیز دیگری باشد. در واقع نحوه‌ی شناخت کاربر از محصول نیز می‌تواند بخشی از تجربه‌ی کاربری باشد.

همیشه این واقعیت را به یاد داشته باشید که جدا نگه داشتن تجربه کاربری و توسعه‌ی محصول امری غیرممکن است. شما باید UX را هنگام تولید محصول به یاد داشته باشید و بالعکس. به همین خاطر است که توسعه‌دهندگان نیز باید تفاوت‌های ظریف طراحی UX را درک کرده و آن‌ها را از مراحل ابتدایی توسعه به اجرا درآورند.

می‌دانیم که گفتن این موضوع خیلی آسانتر از انجام دادن آن است. به همین دلیل در اینجا نکات مربوط به طراحی UX را برای توسعه‌دهندگان فراهم آورده‌ایم. اگرچه این مطالب شما را به یک طراح UX تمام عیار تبدیل نخواهند کرد، اما به شما کمک می‌کنند تا نرم افزارهای مشتری مدار بیشتری را خلق کرده و جنبه طراحی آن را ارزیابی کنید. بنابراین بیایید با هم نگاهی به این نکات بیاندازیم:

۱. فرضیه‌ها را با تحقیقاتی معتبر حذف کنید

این احتمال وجود دارد که شما به عنوان یک توسعه‌دهنده، تعصبات شخصی خود را نیز به محصولتان منتقل خواهید کرد. در چنین شرایطی حتی اگر با تمام وجود از خود مایه بگذارید، ممکن است هدف نهایی محصول محقق نشود.

بهترین راه برای حذف چنین فرضیات و تعصباتی، انجام تحقیقات جامع و اعتبارسنجی آن‌هاست. شما باید درک درستی از مخاطب هدف خود داشته باشید و مطمئن شوید که شخصیت‌های مشابه را هم در مطالعات خود لحاظ می‌کنید.

۲. تجربه‌ی مشتری را مد نظر داشته باشید

متخصصان توسعه‌ی نرم افزار باید از انتظارات و تجربه‌های مشتریان مراقبت کنند. صرف نظر از روش توسعه‌ای که در پیش می‌گیرید، باید تجربه‌های رضایت بخشی را نیز برای مشتریان خلق کنید.

شما باید از این موضوع مطمئن شوید که هنگام استفاده کاربر از محصول، احساسات درستی به او منتقل خواهد شد. این مسئله باید با برند تجاری شما همخوانی داشته باشد و باعث شود تا کاربران احساس کنند در خانه‌های خود هستند. هنگام ساخت یک نرم افزار، تجربیات مشتری و همچنین رسالت برند خود را مد نظر داشته باشید.

۳. در پیاده‌سازی ویژگی‌ها زیاده‌روی نکنید

همه‌ی ما در بازه‌ای از زمان سعی داشتیم مهارت‌های خود را با افراط در ویژگی‌ها به نمایش بگذاریم. با اینکه وجود ویژگی‌های اضافی می‌تواند به شما کمک کند، اما نباید با زیاده‌روی کردن در آن‌ها کاربران را اذیت کنید.

در نهایت بیشتر کاربران تنها تعداد انگشت شماری از ویژگی‌ها را استفاده می‌کنند، در حالی که سایر آن‌ها حتی به ندرت دیده می‌شوند. شما باید ویژگی‌های کاربردی و مفید را شناسایی کرده و آن‌ها را به راحتی در دسترس کاربران قرار دهید. می‌توانید چیزهای دیگری را نیز به راحتی در حاشیه پیاده‌سازی کنید اما باید دقت داشته باشید که این موارد نباید تاثیری بر روی عملکرد و قابلیت استفاده داشته باشند.

۴. روی مسئله‌ای که می‌خواهید حل کنید تمرکز داشته باشید

اینکه در مراحل توسعه احساساتی شوید و بر روی محصولی کار کنید که هیچ کس نمی‌خواهد، بسیار آسان است. اگر می‌خواهید یک UX عالی را ارائه دهید، باید مشکل مخاطبان خود را به عنوان یک ستاره شمالی در نظر بگیرید و اجازه دهید تا شما را راهنمایی کند.

مطمئن شوید چیزی که تحویل می‌دهید، به درستی مشکل برطرف شده را نشان می‌دهد. وقتی به این هدف دست پیدا کردید، می‌توانید در صورت لزوم ویژگی‌های پر زرق و برق را به آن اضافه کنید.

۵. به دنبال الهام بگردید

طراحی UX را نیز مثل هر مهارت دیگری میتوان با استفاده از منابع مفید و تمرین مداوم یاد گرفت. می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای محبوب و برنامه‌های وب بفهمید که تیم توسعه چگونه یک UX را طراحی کرده است.

می‌توانید به این نتیجه برسید که چه چیزهایی آن‌ها را وادار کرده تا چنین تصمیمی در طراحی UX بگیرند. به عنوان مثال ممکن است افزودن یک دکمه‌ی "تشویق" به جای دکمه "لایک" در Medium آنچنان کار مهمی به نظر نرسد، اما همین ویژگی ظریف خوانندگان را تحریک می‌کند تا از محتواهای خوب قدردانی کنند.

۶. از همان ابتدا UX را وارد میدان کنید

معمولاً توسعه‌دهندگان تازه کار مرتکب یک اشتباه بزرگ می‌شوند و طراحی UX را به چرخه‌های بعدی توسعه موکول می‌کنند. این روزها هیچ گناهی بدتر از این نیست. شما باید طراحی UX را به بخشی اساسی از توسعه‌ی نرم افزار خود تبدیل کنید.

با طراحان UX از نزدیک همکاری داشته باشید و برای نظرات آن‌ها ارزش قائل شوید. برخی از تیم‌ها اغلب بدون حضور طراحان UX شروع به کار می‌کنند، در حالی که طراحان باید همیشه یک چرخه از توسعه‌دهندگان جلوتر باشند. این کار به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا هنگام ساخت محصول، فضای بیشتری را برای ملاحضات UX ایجاد کنند.

۷. عملکرد کلیدی است

مردم معمولاً UX را با طراحی رابط کاربری (UI) اشتباه می‌گیرند. طراحی UX فراتر از محدوده رابط کاربری است. این موضوع جدا از زیبایی، به عملکرد نیز مربوط می‌باشد. بدیهی است که یک رابط کند یا صفحاتی با سرعت بارگیری آهسته سبب بروز تجربه‌های ضعیف کاربری خواهند شد. این موضوعات را می‌توان از طریق شیوه‌هایی بهتر در توسعه برطرف کرد.

وقتی می‌خواهید تجربه‌های کاربری بهتری را خلق کنید، نباید گارد خود را پایین بیاورید. عملکرد همیشه کلید احساسات کاربر در استفاده از یک نرم افزار می‌باشد.

۸. یک تجربه‌ی همه جانبه را با طراحی‌های واکنش‌گرا ارائه دهید

همین الان که ما مشغول صحبت کردن هستیم، کاربران در حال کسب مهارت‌های بیشتری در زمینه استفاده از تکنولوژی هستند. آن‌ها دیگر تنها پشت کامپیوتر خود منتظر بارگیری صفحات نیستند. در حقیقت وجود گزینه‌های بسیار به آن‌ها آزادی عمل داده و آن‌ها اغلب از این آزادی به نفع خودشان استفاده می‌کنند.

یک نرم افزار یا برنامه وب باید بر روی تمام دستگاه‌های ممکن به طور خارق‌العاده کار کند. از لپتاپ‌ها گرفته تا ساعت‌های هوشمند، شما باید تمام زمینه‌ها را پوشش دهید تا بتوانید تجربه‌ای کاملاً همه جانبه را در اختیار کاربران خود قرار دهید.

۹. امنیت را فراموش نکنید

وقتی می‌دانید در امنیت هستید چه احساسی دارید؟ وقتی می‌دانید هیچکس نمی‌تواند حریم خصوصی شما را نقص کند، چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ قطعا شما می‌خواهید بیشتر در این شرایط بمانید، درست است؟ خب کاربر نیز در چنین شرایطی احساسات مشابهی را از خودش بروز می‌دهد. وقتی آن‌ها بدانند که شما مراقب امنیت و حریم شخصی آن‌ها هستید، احساس بهتری به آنان دست خواهد داد.

مطمئن شوید که یک فضای ایمن (چه آنلاین و چه آفلاین) را برای کاربران خود به وجود می‌آورید. همچنین این کار به محبوبیت و شهرت برند شما کمک کرده و کاربران را به مشتریانی وفادار تبدیل خواهد کرد.

این نکات تنها مواردی سطحی از توسعه نرم افزار و طراحی UX هستند. شما به عنوان یک توسعه‌دهنده حتماً تجربیات مشابهی را نیز داشته‌اید. میتوانید استراتژی‌های شخصی خود را برای بهبود طراحی‌های عالی UX با ما به اشتراک بگذارید

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی