چگونه یک وبسایت سازگار با سئو را ساخته و آن را به همین شکل حفظ کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه یک وبسایت سازگار با سئو را ساخته و آن را به همین شکل حفظ کنیم؟

در میان ویرانی‌های اقتصادی کووید ۱۹، مشاغل آنلاین اکنون بیش از هر زمان دیگری به سئو وابسته شده‌اند. در این لحظات است که می‌توان قدرت و اهمیت بهینه سازی موتور جستجو را درک کرد. 

سئو چیست؟

سئو یک اقدام برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک یک صفحه‌ی وب از طریق نتایج موتور جستجوی ارگانیک است. نتایج جستجوی ارگانیک از یک الگوریتم داخلی موتور جستجو گرفته می‌شوند و ارتباطی با تبلیغات‌های پولی ندارند. در زیر لیستی از اصطلاحات مرتبط با آن آمده است.

- SERP یا صفحه نتایج موتور جستجو در مورد نتایجی است که بعد از هر جستجو در صفحه ظاهر می‌شوند. این صفحات شامل ترکیبی از نتایج جستجوی پرداختی و ارگانیک می‌باشند.

- SEM یا بازاریابی موتور جستجو یک روش بازاریابی در تجارت، با استفاده از تبلیغات‌های پولی است که در SERP ظاهر می‌شود.

- PPC مخفف پرداخت به ازای هر کلیک است. این یک الگوی بازاریابی اینترنتی است که در آن تبلیغ‌کنندگان به ازای هر بار کلیک شدن تبلیغات‌شان باید هزینه‌ای را پرداخت کنند.

یادگیری اصول سئو و مباحث پیشرفته‌تر می‌تواند فرآیندی گیج‌کننده باشد. ما در این مقاله به شما روش‌های ساده برای ساخت وبسایت سازگار با سئو را معرفی می‌کنیم و ابزارهایی را به شما نشان می‌دهیم تا وبسایت خود را به همین شکل نگه دارید.

محتوای مناسب و بامعنا

محتوای منحصر به فرد، مرتبط و با معنا، مهم‌ترین بخش یک وبسایت سازگار با سئو است. شاید این واضح به نظر برسد، اما درست انجام دادن آن بسیار سخت است. درک عمیق کاربران یک وبسایت در تسلط بر ایجاد محتوا بسیار مهم است. محتوایی که بتواند ارتباط محکمی را با کاربر برقرار کند، باعث تعامل و کاهش تجربیات بد خواهد شد. موتورهای جستجو زمان سپری شده در وبسایت و سطح تعامل کاربر را تشخیص می‌دهند.

خیلی هوشمندانه عمل نکنید. سئو مسابقه‌ای نیست که در آن شما باید از حریف خود پیشی بگیرید. «بهینه سازی بیش از اندازه» اصطلاحی است که تکنیک‌های قدیمی فریب دادن موتورهای جستجو را توصیف می‌کند. این ترفندها در گذشته اثربخش، اما در نهایت کوتاه‌مدت بودند.

اگر استراتژی کلمات کلیدی به درستی انجام شود، می‌تواند سبب به موفقیت رسیدن در سئو شود. حفظ کردن تعادل مناسب بین استفاده از کلمات کلیدی و ارتباط موضوع در دستیابی به این موفقیت بسیار اهمیت دارد. یک روش موثر برای جلب توجه، تنوع در محتوا و قالب است. مجموعه‌ای ارزشمند از محتوا مثل تصاویر، ویدیو، جداول و لیست‌ها سبب گیرایی خواهند شد.

سازماندهی محتوا در سلسله مراتب یک وبسایت منطقی، از دیگر جنبه‌های اساسی در ایجاد یک وبسایت سازگار با سئو است. 

نشانه‌گذاری معنایی و داده‌های ساختار یافته

محتوایی که به خوبی ساخته شده، در کنار کدهایی که به خوبی نوشته شده، می‌توانند سبب رسیدن به موفقیت در سئو شوند. مرورگرها و موتورهای جستجو از کدهای شما برای تفسیر محتوا استفاده خواهند کرد. بسیاری از تگ‌های HTML معنادار هستند و به تفسیرکنندگان کمک می‌کنند تا انواع محتوا را درک و دسته‌بندی کنند. گاهی اوقات ما به عنوان توسعه‌دهندگان وب در دنیای بزرگ بازاریابی سئو احساس ضعف می‌کنیم، اما نوشته‌های معنادار یکی از مهم‌ترین ابزارهای کمک‌رسان به ما در این زمینه می‌باشند.

وقتی طیف کاملی از تگ‌ها را برای شناسایی انواع مختلف محتوا در اختیار داریم، دیگر دلیلی ندارد که تمام عناصر HTML را به صورت div بنویسیم. برخی از تگ‌های معنایی مفید در پایین نشان داده شده‌اند.

- عناوین صفحه

- توضیحات صفحه

- پاراگراف

- فهرست‌ها

- مقالات

- بخش‌ها

- هِدرها

- پاورقی 

- و غیره

نوشتن HTML به صورت هوشمندانه اهمیت دارد، اما دقت داشته باشید که نباید بیش از حد هوشمندانه عمل کنید. استفاده‌ی متعادل از کلمات کلیدی مشترک در عناوین، توضیحات، h۱ و h۲ می‌تواند کمک بزرگی به شما کند. عناوین و توضیحات باید در میان صفحات منحصر به فرد و از نظر محتوا مرتبط باشند.

داده‌های ساختار یافته یک فرمت جدید از داده‌ها هستند. به عنوان مثال JSON-LD که می‌تواند در صفحات HTML به کار گرفته شود. موتورهای جستجو مانند گوگل داده‌های ساختار یافته را برای درک محتوای صفحه و همچنین کسب اطلاعات تفسیر می‌کنند. در پایین مثالی ساده آورده شده است.

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "Organization",
  "name": "Foo Software | Website Quality Monitoring",
  "url": "https://www.foo.software",
  "sameAs": [
    "https://www.facebook.com/www.foo.software",
    "https://www.instagram.com/foosoftware/",
    "https://github.com/foo-software",
    "https://www.linkedin.com/company/foo-software"
  ]
}
</script>

قابلیت دسترسی به وبسایت و عملکرد

گوگل در سال ۲۰۱۸ حرکت خود به اولین ایندکس موبایل را اعلام کرد و فعالیت‌های خود را با اعلام ایندکس موبایل برای کل وب در سال ۲۰۲۰ گسترش داد. عملکرد صفحه و دسترسی به وب شامل معیارهای کاربر محوری است که در نهایت می‌تواند بر سئو تاثیر بگذارد. 

- اولین رنگ محتوا (FCP): زمان شروع بارگذاری یک صفحه را تا هنگام نمایش داده شدن بخشی از محتوا در صفحه را اندازه‌گیری می‌کند.

- بزرگترین رنگ محتوا (LCP): زمان شروع بارگذاری یک صفحه را تا هنگام نمایش داده شدن اولین بخش متن یا عنصر تصویری در صفحه اندازه‌گیری می‌کند.

- تاخیر ورودی اول (FID): زمان اولین تعامل کاربر با سایت شما را تا هنگام پاسخگویی مرورگر به آن تعامل اندازه‌گیری می‌کند. حال این تعامل می‌تواند کلیک کردن بر روی یک لینک، ضربه زدن به یک دکمه یا غیره باشد.

- زمان برقراری تعامل (TTI): زمان شروع بارگذاری یک صفحه را تا هنگام نمایش بصری اندازه‌گیری می‌کند و این قابلیت را دارد تا به‌طور سریع و قابل قبولی به ورودی کاربر پاسخ دهد.

- کل زمان مسدود کردن (TBT): مقدار کل زمان بین FCP و TTI را اندازه‌گیری می‌کند. اینجا همان بخشی است که در آن یک مشکل آنقدر مسدود باقی مانده تا بتواند از آهسته پاسخ دادن به ورودی جلوگیری کند.

هنگامی که قصد ساخت یک وبسایت بهینه شده برای موتور جستجو را در ذهن دارید، باید به قابلیت دسترسی نیز توجه داشته باشید. در دنیا علاوه بر انسان‌ها مختلف، دستگاه‌های متنوعی مثل screen-reader نیز وبسایت‌های ما را خواهند خواند. بهبود بخشیدن قابلیت دسترسی، سایت شما را برای همه قابل استفاده‌تر می‌کند.

ابزارهای سئو

در این مقاله نگاهی به روش‌های بهبود سئو انداختیم، اما چگونه می‌توانیم این استانداردها را با گذشت زمان حفظ کنیم؟ ابزارهای بسیاری می‌توانند در تحلیل و نظارت بر سئو به ما کمک کنند. 

"Automated Lighthouse Check" وبسایتی است کیفیت صفحات وب را با Lighthouse نظارت می‌کند. این نرم‌افزار اطلاعات دقیق سئو، عملکرد و گزارشات مربوط به قابلیت دسترسی را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

"Google Search Console" برای صاحبان وبسایتی که به سئو اهمیت می‌دهند ضروری است. این یک دیدگاه از شرایط جستجوی ترافیک ارگانیک را برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید موارد دلخواه خود را بر اساس مکان، دستگاه و موارد دیگر نیز فیلتر کنید.

نتیجه‌گیری

کسب مهارت در سئو، کار ساده‌ای نیست. اما در میان روندهای معاملاتی، موثرترین روند باید به طور طبیعی صورت بگیرد. یک محتوای پرمعنا، با کدهای کاملاً سازماندهی شده و قابل دسترسی، مطمئناً سئوی شما را به طرز چشم‌گیری بهبود خواهد بخشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی