جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چرا باید Flutter را در سال 2021 انتخاب کنید؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چرا باید Flutter را در سال 2021 انتخاب کنید؟

Flutter یک فریمورک چند پلتفرمی عالی از طرف گوگل است که می‌تواند برای ساخت برنامه‌های کاربردی در سیستم‌عامل‌های تلفن همراه، دسکتاپ و وب مورد استفاده قرار گیرد. این فریمورک به طور رسمی در دسامبر سال 2018 منتشر شد و یک سال طول کشید تا محبوبیت بیشتری نسبت به React Native در GitHub و Stack Overflow کسب کند. دلیل بسیار خوبی برای این محبوبیت وجود دارد که سعی می‌کنم در این مقاله آنها را توضیح دهم.

چرا از فریمورک دیگری استفاده نکنیم؟

یکی از اولین سوالاتی که افراد در حوزه نرم‌افزار به طور کلی از من می‌پرسند این است که "چرا از React Native یا SDK های دیگر استفاده نکنیم؟" پاسخ ساده است – Flutter از هر لحاظ نسبت به رقبا برتر است. به طور کلی، مردم توضیحات بیشتری می‌خواهند و قابل درک است.

ما معمولا نمی‌توانیم محدودیت‌های ابزار و منابع خود را تا زمانی که شخص دیگری با چیزی که بسیار بهتر کار می‌کند، ببینیم و حتی در این صورت جهت گیری‌ها و عقاید قبلی ما می‌تواند کنار گذاشتن روش قدیمی و پذیرفتن آن را دشوار کند. به عنوان مثال شخصی که فقط تجربه کار با PHP را دارد، در مورد اینکه چه زبانی عالی است بحث می‌کند، در حالی که اکوسیستم گسترده دستگاه‌ها و سیستمها را فراتر از وب سرورهای ساده نمی‌فهمد. اما همه چیز به وب سایت ختم نمی‌شود. دقیقا به همین دلیل است که من خیلی طرفدار استفاده از مجموعه‌ای هدفمند از ابزارها برای توسعه برنامه در مقابل استفاده از ابزارهایی هستم که از اکوسیستم فرانت-اند پیروی می‌کنند.

مزایای Flutter

Flutter دارای مزایای بهتری نسبت به فریمورک‌های دیگر است. این مزایا به زبان اصلی و SDK برای پرداختن به مسائل و کاستی‌های سایر فناوری‌ها طراحی شده‌اند. در اینجا چند دلیل ساده مبنی بر اینکه شما باید Flutter را برای پروژه بعدی خود انتخاب کنید، ذکر شده یا اگر در هر نوع موقعیت شغلی قرار دارید، باید به توسعه دهندگان خود اجازه دهید از آن استفاده کنند:

1 – زبان Dart

بر خلاف زبان‌هایی که با استانداردسازی دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب نسخه‌های مختلف با ویژگی‌های مختلف دارند (با اینکه بسیاری از توسعه دهندگان نمی‌دانند این تفاوت‌ها چیست)، زبان دارت از ابتدا طراحی شده است تا ابزاری عالی برای ساخت برنامه‌های کلاینت باشد و برای توسعه رابط کاربری تنظیم و بهینه شده است. هیچ ویژگی عجیب و قریب یا رقابتی که باید جزو استاندارد باشد در این زبان وجود ندارد.

دارت دارای یک سینتکس تمیز و فوق‌العاده قدرتمند است که نه تنها معماری و طراحی برنامه‌های کاربردی را آسان‌تر می‌کند، بلکه بدون یکپارچه سازی تیم، استانداردسازی، نگهداری دشوار و سایر مواردی که به طور کلی با بسیاری از ابزارهای موجود برای چند پلتفرمی همراه است، عمل می‌کند. توسعه این زبان مشابه سایر زبان‌های معروف مانندC# ، Java و TypeScript است، به این معنی که برای کسانی که تجربه دارند، سریعا می‌توان آن را به کار گرفت و شروع به استفاده از آن کرد.

2 - پذیرش گسترده توسعه دهنده

در یک سال، Flutter از ری‌اکت نیتیو (که محبوب‌ترین فریمورک زمان خود بود) هم در GitHub و هم در Stack Overflow محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. یعنی برای شما منابع بیشتری به منظور یادگیری وجود دارد و توسعه دهندگان باتجربه‌تری می‌توانند بر روی برنامه شما کار کنند.

مقایسه Flutter و ری‌اکت نیتیو در Stack Overflow

در نمودار بالا می‌توانیم ببینیم که چگونه Flutter از ناکجاآباد سر درآورده و اکنون پیش‌گام شده است. این روند صعودی احتمالا ادامه خواهد داشت. به این معنی که دیر یا زود یافتن توسعه دهندگانی که قادر به پشتیبانی از برنامه‌های چند پلتفرمی با استفاده از سایر فناوری‌ها هستند، دشوارتر خواهد بود. این کار اغلب مدت زمان طولانی (چندین سال) طول می‌کشد اما بارها و بارها در جامعه توسعه نرم‌افزار اتفاق افتاده است.

3 - بسیار سریع

برنامه‌های Flutter به موتورهای گرافیکی و رندر شده در C / C++ متکی هستند که در نتیجه یک برنامه بسیار سریع و بسیار کارآمد تولید می‌کنند. همچنین قادر به دستیابی به سرعت 60 فریم بر ثانیه در اکثر دستگاه‌ها و 120 فریم بر ثانیه در دستگاه‌هایی هستند که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از توسعه دهندگان به پیشرفت چشمگیر عملکرد Flutter در مقایسه با سایر فریمورک‌های چند پلتفرمی اشاره کرده‌اند که عامل مهمی در پذیرش سریع و گسترده آن توسط توسعه دهندگان برنامه‌های تلفن همراه است. درست است که ساخت برنامه‌های واقعی از نظر عملکرد و ارائه روان دشوار است، اما وقتی صحبت از فریمورک‌های چند پلتفرمی می‌شود، Flutter مزایای بیشتری نسبت به رقبا دارد.

4 – نسبتا آسان برای یادگیری

اگرچه می‌توان ادعا کرد که هیچ زبان یا ابزاری به راحتی قابل یادگیری نیست، اما تفاوت زیادی بین کسانی که مستندات واضح و الگوی طراحی استاندارد دارند و در یک مجموعه بزرگ کار می‌کنند با کسانی که دارای مستندات منسوخ و روش‌های بسیار قدیمی هستند، وجود دارد.

علاوه بر عملکرد، دلیل دیگری که Flutter به چنین مقیاس گسترده‌ای دست یافته، مستندات عالی موجود و تعداد زیادی از نمونه‌های با کیفیت بالا در مرجع است. این امر تفاوت‌هایی را در دنیا برای توسعه دهندگانی ایجاد می‌کند که علاقه مند به یادگیری یک فریمورک، ابزار یا زبان جدید هستند و خصوصا در مورد برنامه نویسان باتجربه که یک زبان یا ابزار جدیدی طراحی می‌کنند، نیز صادق است. شخصی که برای دهه‌ها برنامه نویسی کرده، با یادگیری برخی از فناوری‌ها که مستندات ضعیفی دارند و با دست و پنجه نرم کردن با نمونه‌های متناقضی از نحوه دستیابی به قابلیت‌ها، به سرعت ناامید می‌شود. Flutter به دلیل داشتن مستندات روشن، جامعه پشتیبانی، متخصصانی که اغلب مشتاق به اشتراک گذاشتن تجربیات خود هستند و نمونه‌های کارآمد از الگوهای عالی طراحی و توسعه، برای دیگران بسیار ارزشمند است. عموما نخبه گرایی پیرامون فناوری‌هایی وجود دارد که به راحتی قابل استفاده و پذیرش توسط مخاطبان گسترده باشد.

5 – طراحی خوب

Flutter توسط یک زبان عالی (دارت) و یک موتور رندر سریع با عملکرد بالا (Skia) طراحی شده و از همان ابتدا تصمیمات بزرگی در مورد طراحی آن گرفته شده است.

این امر منجر به یک فریمورک برتر می‌شود که توسعه دهندگان از هر سطح مهارتی را ترغیب می‌کند تا برنامه‌ها را به گونه‌ای توسعه دهند که استفاده از الگوی طراحی مناسب و بهترین روش‌ها را تقویت کند، نه اینکه مستعد تعارضات استاندارد یا مشکلات فنی داخلی باشد. کسی که سال‌ها با ساخت برنامه‌های مختلف در دستگاه‌های مختلف آشنایی دارد، احتمالا مزایای ارائه شده توسط Flutter را در عرض چند دقیقه کار با آن مشاهده خواهد کرد و تازه واردان نیز کمتر ناامید می‌شوند؛ زیرا نمونه‌های بسیار خوبی در اینترنت برای یادگیری آن وجود دارد.

جمع‌بندی

Flutter ساخته شده تا توسعه دهندگان را قادر به ایجاد برنامه‌هایی با کارایی بالا در زمان کوتاه کند. از بسیاری از مواردی که حتی بیان آنها به چالش کشیده می‌شود، اجتناب می‌کند و یک بستر توسعه عالی را فراهم می‌کند که کاملا مورد استقبال قرار می‌گیرد. دشوار است که تجربه را به زبان بیاورید، اما امیدوارم که این مقاله بینشی در مورد اینکه چرا توسعه دهندگان باتجربه Flutter را برای پروژه‌های آینده انتخاب می‌کنند، ارائه دهد.

علاقمندان به یادگیری این فریمورک کاربردی میتوانند از طریق وبسایت راکت آن را فرا گیرند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.5 از 2 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer