Flutter در مقابل React Native : انتخاب بهترین فریمورک برای توسعه Cross-Platform
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

Flutter در مقابل React Native : انتخاب بهترین فریمورک برای توسعه Cross-Platform

اکثر صاحبان کسب و کار می‌دانند که مزایا و معایب انتخاب توسعه تلفن همراه چند پلتفرم نسبت به بومی چیست. اما آن‌ها تصور می‌کنند که این موارد مثبت و منفی بدون ابهام، مطلق است و اشتباه می‌کنند. در حقیقت، مزایا و معایب انتخاب چند پلتفرم نسبت به بومی بستگی به این دارد که شما برای توسعه چند پلتفرمی از کدام فناوری، Flutter یا React Native استفاده می‌کنید.

بنابراین، این سوال پیش می‌آید که کدام فناوری را باید برای توسعه تلفن همراه چند پلتفرمی برای به حداکثر رساندن مزایا و به حداقل رساندن اشکالات استفاده کنید؟فلاتر  یا  React Native کدام یک بهتر است؟

در این مقاله، من دو گزینه محبوب را با هم مقایسه خواهم کرد: Flutter  و React Native، جوان و انقلابی در مقابل خوب و پیر. مقایسه من براساس معیارهای زیر انجام خواهد شد:

  1. مروری کوتاه
  2. معماری
  3. عملکرد و سرعت
  4. اکوسیستم
  5. رابط کاربری
  6. قابلیت استفاده مجدد از کد
  7. انجمن پشتیبانی
  8. منحنی یادگیری
  9. برنامه‌هایی که از این فناوری برای آن‌ها استفاده شده است

اگر مایل به یادگیری React Native و Flutter هستید؛ می‌توانید از دوره پروژه محور React Native و آموزش Flutter وبسایت راکت استفاده کنید.

مروری کوتاه

React Native

ری اکت یک فریمورک توسعه برنامه تلفن همراه متن‌باز است که توسط فیسبوک در سال 2015 معرفی شد. این فریمورک مبتنی بر جاوااسکریپت است که یکی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سراسر جهان است که این به محبوبیت این فریمورک کمک زیادی می‌کند.

ری اکت از محبوب‌ترین فریمورک‌های توسعه چند پلتفرمی است و به روزرسانی‌ها هر از چندگاهی انجام می‌شود. آخرین به روزرسانی، 0.62.0 در تاریخ 26 مارس 2020 منتشر شد.

Flutter

فلاتر یک مجموعه ابزار رابط کاربری متن‌باز است که توسط گوگل در سال 2017 برای توسعه وب، دسکتاپ و موبایل چند پلتفرمی معرفی شده است. برنامه‌های فلاتر به زبان Dart نوشته می‌شوند، با ماشین مجازی توسعه داده می‌شوند و به صورت کد AOT کامپایل می‌شوند. هر دوی دارت و فلاتر کاملا جدید هستند، اما توسعه دهندگان پتانسیل عظیمی را در آن‌ها می‌بینند.

به دلیل پشتیبانی قوی گوگل و جامعه برنامه نویسان، به روزرسانی‌های فلاتر به صورت منظم منتشر می‌شوند و آخرین نسخه در 14 مه 2020 منتشر شده است.

معماری

React Native

در ری اکت، رندرینگ بومی است و از برخی فریمورک‌ها مانند UIKit یا AndroidUI استفاده می‌کند. برنامه‌های ری اکت را می‌توان مانند برنامه‌های بومی با کمک چنین محیط‌های توسعه یکپارچه‌ای مانند XCode یا Android Studio اجرا و عیب‌یابی کرد. صفحات با Facebook Yoga پیاده‌سازی می‌شوند که خیلی بهتر از iOS Auto Layout ، CSS Flexbox API یا JSX است. ماژول‌های بومی به زبان جاوا یا Objective-C نوشته می‌شوند که گاها منسوخ شده‌اند. ماژول‌های بومی و منطق برنامه با یک کانال پیام رسانی به نام Native Bridge متحد می‌شوند. منطق برنامه با جاوااسکریپت یا تایپ‌اسکریپت نوشته شده و در JavaScriptCore اجرا می‌شود. در ارتباطات از طریق Native Bridge اغلب یک گلوگاه عملکردی وجود دارد. می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد معماری React Native در React Native Guide بیاموزید.

Flutter

رندرینگ در فلاتر با Skia انجام می‌شود، همان ابزاری که گوگل کروم از آن استفاده می‌کند. اما توسط GPU بهینه شده و تسریع می‌شود، در همه جا کار می‌کند و می‌تواند همان نتیجه رندر گیرنده‌های بومی را شبیه سازی کند. طرح بندی صفحات با ویجت‌هایی به صورت تو در تو اجرا می‌شود. هر دو کامپوننت بومی و منطق برنامه در دارت نوشته شده‌اند، در حالی که برخی از قابلیت‌ها هنوز در دست توسعه یا بررسی هستند. می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد معماری فلاتر در Flutter.dev کسب کنید.

به نظر می‌رسد معماری فلاتر ساده‌تر و سازگارتر از معماری ری اکت است. از آنجایی که فلاتر بیشتر کامپوننت‌ها را در خود دارد و برای برقراری ارتباط اجزای سازنده با منطق برنامه نیازی به هیچ رابط و میانبری ندارد، شایسته یک امتیاز مثبت برای معماری است.

ری اکت در مقابل فلاتر: 1-0

عملکرد و سرعت

React Native

جاوااسکریپت آن کامپوننت‌هایی را که JIT به آن‌ها نیاز دارد، به معادل‌های اصلی کامپایل می‌کند. با این حال، اجازه کامپایل JIT برای iOS را نمی‌دهد زیرا برنامه‌های iOS حافظه اجرایی قابل نوشتن ندارند. برخی از افراد چنین مسئله عملکرد React Native را ضرورت اجرای کامپوننت‌های رابط کاربری در موضوعات جداگانه عنوان می‌کنند. هرچند این فقط مربوط به بازخوردهای لمسی است و می‌توان با استفاده از کتابخانه اصلاح شده یا کنترل کننده اشاره از آن جلوگیری کرد. به زودی یک ویژگی TurboModules که مدت‌ها انتظار آن می‌رود نیز وجود دارد که سرعت اولیه و فراخوانی ماژول‌های بومی را در جاوااسکریپت سرعت می‌بخشد.

Flutter

برنامه‌های نوشته شده در فلاتر با استفاده از DartVM - نه تنها کامپوننت‌های رابط کاربری بلکه کل برنامه - جمع آوری می‌شوند. دارت به خودی خود کارآمد است. برخی از افراد می‌گویند، از نظر عملکرد و سرعت، فلاتر در نبرد با ری اکت پیروز می‌شود. با این حال، طبق گفته Thoughtbot، یک برنامه فلاتر دو برابر بیشتر از یک برنامه بومی از منابع CPU استفاده می‌کند، اما یک برنامه ری اکت از نظر استفاده از CPU حتی بیشتر درخواست می‌کند. در همین حال، از نظر میزان استفاده از حافظه، ری اکت به مقدار کم‌تری از فلاتر نیاز دارد.

تحقیقات Thoughtbot ثابت می‌کند که نه فلاتر و نه ری اکت در نبرد سرعت و عملکرد مستحق پیروزی نیستند و منصفانه خواهد بود که هیچ یک امتیازی را دریافت نکنند.

ری اکت در مقابل فلاتر: 1-0

اکوسیستم

React Native

به دلیل بلوغ و محبوبیت، اکثر ویرایشگرهای کد از ری اکت پشتیبانی می‌کنند. همچنین از بارگیری مجدد پشتیبانی می‌کند که تجربه توسعه را بسیار بهبود می‌بخشد. در مورد پکیج‌ها، ری اکت قطعا از فلاتر تواناتر است. اگرچه کمیت همیشه به معنای کیفیت نیست، اما اکنون 698 کتابخانه در React Native Directory موجود است.

Flutter

فلاتر از نظر اکوسیستم از ری اکت عقب است، دلیل اصلی آن این است که رقیب آن زمان بیشتری برای رشد قابلیت‌های خود داشته است. با این وجود، به لطف یک انجمن اختصاصی، فلاتر در حال جبران است و این تفاوت نباید برای یک توسعه دهنده مشکل‌ساز شود. پکیج‌های فلاتر زیادی در pub.dev موجود است.

بدون شک امتیاز این بخش به React Native می‌رسد. مشخص است که زمان بیشتری نسبت به رقیب خود برای توسعه یک اکوسیستم گسترده‌تر و قدرتمندتر داشته است.

ری اکت در مقابل فلاتر: 1-1

رابط کاربری

React Native

مزیت بزرگ ری اکت توانایی استفاده از کامپوننت‌های بومی است که از این طریق می‌توانید اطمینان داشته باشید هیچ به روزرسانی رابط کاربری Android یا iOS برنامه شما را خراب نمی‌کند. زیرا کامپوننت‌ها نیز بلافاصله به روز می‌شوند. بر خلاف فلاتر، ری اکت اجازه می‌دهد تا فقط از اجزای اساسی استفاده کنید. با این وجود، کامپوننت‌های رابط کاربری ری اکت پایدارتر از فلاتر هستند. اما لزوما آماده استفاده نیستند یا باید خودتان آن‌ها را ایجاد کنید که برای پروژه‌های بزرگ مناسب است، یا می‌توانید از راه‌حل‌های ارائه شده توسط انجمن پشتیبانی استفاده کنید. به عنوان مثال، عناصر React Native UI Toolkit و Material Design برای ری اکت وجود دارد.

Flutter

برنامه‌های فلاتر هم در Android و هم در iOS از هر نسخه‌ای چه جدید و چه قدیمی خوب به نظر می‌رسند. این امر توسط ابزارهای Material Design و Cupertino حاصل می‌شود. مورد اول زبان طراحی رابط کاربری اندروید را اجرا می‌کند، در حالی که مورد دوم زبان طراحی رابط کاربری iOS را اجرا می‌کند. بنابراین برنامه‌های توسعه یافته با فلاتر به هر دو سیستم عامل به درستی نگاه می‌کنند زیرا به طور موثر از اجزای بومی سیستم عامل تقلید می‌کنند.

همچنین فلاتر دارای کامپوننت‌های رابط کاربری بومی بیشتری نسبت به ری اکت است. در همین حال، کامپوننت‌های ارائه شده توسط ری اکت پایدارتر هستند. منصفانه خواهد بود اگر هر دو فریمورک در اینجا یک امتیاز کسب کنند.

ری اکت در مقابل فلاتر: 2-2

قابلیت استفاده مجدد از کد

React Native

شما به راحتی می‌توانید برخی از منطق‌های تجاری را به اشتراک بگذارید، اما به اشتراک گذاری اجزای آماده دشوار است. برای انجام این کار، بخش عملکردی و بخش رابط کاربری یک کامپوننت باید از هم جدا شوند. انجام این کار برای پروژه‌های بزرگ منطقی است زیرا ممکن است در زمان توسعه صرفه جویی کند. برخی از کتابخانه‌های ری اکت وجود دارند که به شما امکان می‌دهند برنامه‌های iOS، اندروید، وب و ویندوز را با یک کد پایه بسازید.

Flutter

اکنون فقط برای برنامه‌های iOS و Android می‌توانید از کد استفاده مجدد کنید. با این حال، تیم فلاتر یک هدف بلند مدت برای ایجاد یک راه‌حل یکپارچه دارد که امکان توسعه راه‌حل‌های وب، دسکتاپ و موبایل با همان کد را فراهم می‌کند. در حال حاضر فلاتر برای وب در دسترس است و برای دسکتاپ در مراحل اولیه توسعه است.

ری اکت از نظر قابلیت استفاده مجدد کد، فرصت‌های بیشتری را ارائه می‌دهد. بدون تردید، فلاتر به زودی عقب خواهد افتاد و در این بخش امتیاز به رقیبش یعنی ری اکت می‌رسد.

ری اکت در مقابل فلاتر: 2-3

انجمن پشتیبانی

React Native

ری اکت پنج ساله است و جامعه پشت آن بسیار گسترده و بالغ است. از ژوئن سال 2020، انجمن ری اکت در گیت هاب با 50 نفر و 80 ریپازیتوری ارائه شد. هسته اصلی آن توسط تیم تمام وقت فیسبوک ساخته شده است. در همین حال، افراد بی شماری وجود دارند که در این فریمورک مشارکت می‌کنند و اشکالات را گزارش یا برطرف می‌کنند. شما می‌توانید از طریق Stack Overflow ، Twitter ، Facebook ، React Native Blog ، Reactiflux Discord ، Medium و DevTo به انجمن React Native بپیوندید.

Flutter

فلاتر سه ساله است و اگر چه جامعه فلاتر کوچک‌تر و جوان‌تر از انجمن ری اکت است، اما با سرعت زیادی در حال رشد است. در حال حاضر، انجمن فلاتر در گیت هاب با 11 نفر و 36 ریپازیتوری ارائه شده است. همچنین می‌توانید از طریق Google Groups به انجمن فلاتر دسترسی داشته باشید - یکی برای اطلاعیه‌ها و دیگری برای سوالات. Stack Overflow ، Gitter ، Twitter ، Reddit ، Medium ، Slack ، Meetup ، Discord و Hashnode نیز مفید خواهند بود.

هرچه جامعه بزرگ‌تر باشد، یافتن برنامه نویس برای کمک به شما در یادگیری فناوری یا ساخت برنامه آسان‌تر است. در این بخش امتیاز به ری اکت می‌رسد.

ری اکت در مقابل فلاتر: 2-4

منحنی یادگیری

React Native

یادگیری ری اکت برای کسانی که از قبل با توسعه وب در جاوااسکریپت آشنا هستند ساده‌تر خواهد بود. اما توسعه تلفن همراه بسیار متفاوت از توسعه وب است. بنابراین برای تسلط بر ری اکت باید وقت و تلاش خود را صرف کنید. خوشبختانه ری اکت از پنج سال پیش در بازار حضور داشته است. در این پنج سال، بسیاری از آموزش‌ها، کتابخانه‌ها و دوره‌های یادگیری ایجاد شده است.

مستندات ری اکت در مقایسه با فلاتر یک نقطه ضعف است که توسط جامعه نوشته شده است و به طور حتم کیفیت آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

Flutter

یادگیری فلاتر هنوز بسیار دشوارتر است. برای تسلط بر فلاتر، ابتدا باید بر دارت مسلط شوید. همچنین برنامه نویسی واکنش‌گرا با فلاتر کاملا شهودی نیست. کمتر آموزش و راهنمایی به صورت آنلاین وجود دارد زیرا این فریمورک هنوز کاملا جدید است.

مستندات موجود در فلاتر بهتر از ری اکت است که توسط تیم فلاتر نوشته شده است. این کاملا دقیق، کامل و مفید است. با این حال، خواندن و درک آن نیاز به تجربه شما با دارت دارد.

ری اکت به راحتی قابل یادگیری است، در حالی که فلاتر از نظر مستندات برنده می‌شود. منصفانه خواهد بود اگر هر دو در این بخش یک امتیاز دریافت کنند.

ری اکت در مقابل فلاتر: 3-5

برنامه هایی که از این فناوری برای آن‌ها استفاده شده است

React Native

ری اکت معرفی شد و اکنون به طور فعال توسط فیسبوک تبلیغ می‌شود. جای تعجب نیست که بیشتر محصولات فیسبوک از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال فیسبوک مسنجر و اینستاگرام. یکی دیگر از غول‌های فناوری که به طور فعال از ری اکت پشتیبانی می‌کند، مایکروسافت است. بنابراین ویندوز، ایکس باکس و اسکایپ همه از ری اکت بهره می‌گیرند.

همچنین این فناوری به طور فعال توسط تسلا و Shopify استفاده می‌شود.

Flutter

فلاتر به اندازه ری اکت محبوب نیست و کمپانی‌های زیادی از آن به طور فعال استفاده نمی‌کنند. هنوز هم توسط Alibaba در برنامه Xian Yu یا توسط Google در برنامه Google Ads استفاده می‌شود.

ری اکت محبوبیت بیشتری دارد و به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می گیرد و به پشتیبانی شرکت‌های بزرگ فناوری مسلح است. در حالی که ما به پتانسیل فلاتر برای به دست آوردن سهم خود از بازار اعتقاد داریم، اما در حال حاضر به سختی در برابر ری اکت شکست می‌خورد.

ری اکت در مقابل فلاتر: 3-6

جمع‌بندی

مقایسه ما در کنار هم نشان می‌دهد که حداقل در حال حاضر ری اکت در نبرد با فلاتر پیروز میدان می‌شود. در حالی که فلاتر مزایای چشمگیری در فناوری دارد، محبوبیت و استفاده گسترده از ری اکت آن را به مقام اول می‌رساند.

شعار ری اکت این است: "ساده ساده است و دشوار امکان‌پذیر است". این فریمورک از فناوری‌های پایدار، آزمایش شده و یکپارچه استفاده می‌کند که خطرات توسعه را به حداقل می‌رساند. همچنین جاوااسکریپت به شما امکان می‌دهد اشتراک پروژه کد را با پروژه‌های موجود انجام دهید. با این وجود وقتی فلاتر به بازار عرضه شد، به توسعه ری اکت رونق زیادی بخشید.

فلاتر بسیار جوان‌تر از ری اکت است. این محصول زمانی وارد بازار شد که تمام نقاط ضعف ری اکت شناخته شده بود و فلاتر برای حل این نقاط ضعف آمد. از یک زبان و ابزار آزمایش شده استفاده می‌کند که برای دنیای موبایل جدید است. همه این کارها برای به دست آوردن یک انیمیشن با کیفیت بالاتر و یک برنامه پرجلوه انجام شده است که این راه‌حل از نظر مهندسی بسیار جالب است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید