جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
نکاتی برای بهتر بودن در زمینه برنامه‌نویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

نکاتی برای بهتر بودن در زمینه برنامه‌نویسی

 توسعه‌‌ی نرم افزار برای من یکی از بهترین مشاغل در دنیاست. من عاشق کد نوشتن هستم و همیشه دستمزد گرفتن از این راه حس فوق‌العاده‌ای دارد. اما همیشه همه چیز خوش و خرم نیست. بارها در زندگی حرفه‌ای خودم به سختی تلاش کردم تا موانع مختلفی را پشت سر بگذارم. به همین خاطر است که همیشه به جایگاه خود در زندگی فکر می‌کنم تا به یاد بیاورم که قادر به انجام چه کارهایی هستم.

به منظور حمایت از شما و تجارتتان، هفت توصیه‌ای را در پایین نوشتم که به نظر من برای حرفه‌ام بسیار اهمیت دارند. وقت بگذارید و این موارد را امتحان کنید. ببینید آیا این موارد به شما کمک می‌کنند یا خیر.

۱. خودتان را دست کم نگیرید

 

این یکی از مهمترین درس‌هایی است که باید یاد می‌گرفتم و حدود ۱۰ سال طول کشید تا بتوانم به آن پی ببرم. اگر امروزه در صنعت تکنولوژی مشغول به کار هستید یا به عنوان یک مهندس نرم افزار کار می‌کنید، باید بدانید که یک "منبع" کمیاب هستید. معمولاً دوست ندارم که دیگران، کارمندان خود را به چشم منابع ببینند چون بلاخره آن‌ها هم انسان هستند. اما در خصوص این مورد از قصد این کلمه را به کار بردم تا بر اهمیت آن تاکید داشته باشم. 

این شرکت‌ها هستند که به شما نیاز دارند.

بگذارید در این باره بیشتر توضیح دهم. در حال حاضر بازار ایالات متحده با کمبود بیش از ۵۰۰ هزار توسعه‌دهنده نرم افزار روبرو است. این کمبود طی ۵ تا ۱۰ سال آینده به دلیل افزایش تقاضا و تغییرات جمعیتی رشدی تصاعدی خواهد یافت. این موضوع در مورد سایر کشورها و قاره‌ها نیز صدق می‌کند.

تمام ساعاتی را که برای یادگیری تکنولوژی‌های جدید صرف کردید، تمام شب‌هایی را که بیدار ماندید و روی مهارت‌های کدنویسی خود کار کردید، بالاخره نتیجه‌ی خوبی خواهند داد. 

احتمالاً مهندسی نرم افزار شغلی با بیشترین تقاضا است. 

آگاهی داشتن نسبت به این مسئله نه تنها فرصت‌های شغلی بهتر و پردرآمدتری را به شما می‌بخشد، بلکه سبب افزایش اعتماد به نفس شما نیز خواهد شد. این موضوع هم در تجارت و هم در زندگی به شما کمک می‌کند.

۲. روی خودتان و شغلتان سرمایه‌گذاری کنید.

 

امروزه صنعت تکنولوژی یکی از سریع‌ترین صنایع در دنیاست. گاهی اوقات همگام ماندن با این اکوسیستم همیشه در حال تغییر کمی دشوار است. این موضوع در مورد توسعه‌ی وب بیشتر صادق می‌باشد. اگر می‌خواهید با این صنعت همگام بمانید، یادگیری تکنولوژی‌های جدید، زبان‌های برنامه‌نویسی، فریمورک‌ها، تکنیک‌ها، بهترین روش‌ها، مهارت‌ها و غیره جزو کارهایی الزامی برای هر مهندس است. 

یکی از مزیت‌های مهندس نرم افزار بودن این است که بیشتر اوقات می‌توانید مسائل مهم را در خانه یا دفترکار یاد بگیرید. شما می‌توانید از منابع مختلفی مانند کتاب، کتاب الکترونیکی، پست وبلاگ، دوره‌های آنلاین، مطالب آموزشی، پادکست‌ها و غیره استفاده کنید.

هنگام یادگیری چیزهای جدید، باید پول و زمان خود را سرمایه‌گذاری کنید. قیمت‌ها به شدت سنگین بوده و به دنبال آن کیفیت نیز متفاوت می‌باشد. اما زمان همان چیزی است که برا اکثر ما بیشترین اهمیت را دارد. زمان ارزشمند و کمیاب است. خیلی از مهندسان دارای مشاغلی تمام وقت هستند. به همین خاطر آن‌ها باید قبل یا بعد از کار مشغول یادگیری شوند. بنابراین این زمان همیشه بین خانواده، تفریح و یادگیری در حال رد و بدل است. 

اما باید روی مهارت‌ها و حرفه‌ی خود سرمایه‌گذاری کنید. کاری که باید انجام دهید این است:

شما باید هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنید.

منظورم از هوشمندانه سرمایه‌گذاری کردن این است که نباید هر تکنولوژی یا فریمورک جدیدی را کورکورانه دنبال کنید. امروز React.js، فردا Vue.js و هفته دیگر Angular تمرین نکنید. اگر هنوز بر روی اصول اولیه مسلط نیستید، مفاهیم پیشرفته جاوا اسکریپت را یاد نگیرید. مدام دوره‌ها، کتاب‌ها و آموزش‌های خود را تغییر ندهید. در عوض باید خودتان را ارزیابی کنید و ببینید که الان در چه جایگاهی ایستاده‌اید.

- آیا دوست دارید در بخش Front-end یا Back-end فعالیت کنید؟

- آیا اهل مسائل بصری هستید یا ارقام را دوست دارید؟

- در حال حاضر روی چه پروژه هایی کار می‌کنید و چه چیزهایی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند؟

- در محل سکونت شما چه تکنولوژی، فریمورک و زبان‌هایی دارای تقاضا بیشتری است؟

- آیا می‌خواهید چیزهای جدید را با هدفی مشخص (کار جدید، حقوق بالاتر، تغییر شغل) یاد بگیرید یا فقط می‌خواهید آن کار را برای سرگرمی انجام دهید؟

- چه فناوری‌هایی با وجود منتشر شدن همچنان پرطرفدار هستند؟

زمان خود را به چیزی اختصاص دهید که برایتان مهم است. قبل از اینکه وقت بگذارید، دوره‌ها و کیفیت آن‌ها را بررسی کنید. اگر می‌خواهید زمان ارزشمند خود را صرف چیزی کنید، متعهد باشید و به آن پایبند بمانید. انسان‌ها معمولاً بعد از مدتی علاقه خود را نسبت به کارها از دست می‌دهند و به دنبال چیزهای جالب دیگر می‌روند. به شما توصیه می‌کنم که این کار را انجام ندهید. باهوش باشید!

۳. رئیسان و محل کار سمی را ترک کنید

 

Jack Ma گفته است:« وقتی ۲۰ تا ۳۰ ساله هستید، باید یک رئیس خوب را دنبال کنید و به یک شرکت خوب محلق شوید تا یاد بگیرد که چگونه باید کارها را به درستی انجام دهید.»

این حرف او بسیار درست است. اما وقتی فهمیدید که رئیس یا شغل فعلی شما همان چیزی نیست که انتظارش را داشتید، باید چه کار کنید؟

داشتن رئیسی که از شما حمایت نکند برای خودتان، اعتماد به نفس‌تان و شغلتان خوب نیست. وجود رئیسی که دائماً به حرفه شما آسیب می‌رساند حتی از این هم بدتر است. برخی از رئیسان جامعه گریز هستند یا صحبت کردن با آن‌ها سخت است. برخی دیگر هم فقط رهبران خوبی نیستند.

اگر به این نتیجه رسیدید که به خاطر رئیس خود نمی‌توانید تمام پتانسیل‌تان را به کار بگیرید، توصیه می‌کنم که شغل خود را عوض کنید. طبق تجربه‌ای که در گذشته داشتم و چیزهایی که از دیگران شنیده‌ام:

رئیس‌ها هرگز تغییر نمی‌کنند.

وقتی صحبت از تغییر شغل می‌شود، بسیاری از ما تنبل می‌شویم؛ برخی دیگر نیز فقط از انجام این کار می‌ترسند. سپس با خودمان فکر می‌کنیم که ادامه دادن به شغل فعلی خود خیلی هم بد نیست. ولی با گذشت چند هفته متوجه می‌شویم که هیچ چیزی تغییر نکرده و همه چیز هنوز هم بد است. شما یک مهندس نرم افزار با تقاضایی بالا هستید. اجازه ندهید یک شخص ناتوان یا یک محل کار بد شما را پایین بکشد.

افراد دیگری در دنیا وجود دارند که بیشتر لیاقت شما را دارند.

۴. انجام یک فشار جانبی را در نظر بگیرید

 

من عاشق انجام دادن پروژه‌های جانبی هستم، حتی اگر در یک نقش دائمی باشم. اگرچه پول دلیل معتبری برای انجام این کار است، اما آن چیزی نیست که انگیزه‌ی مرا برای این کار حفظ کند. چون هر چه پول بیشتر باشد، فشارها نیز به مراتب افزایش پیدا می‌کنند. من پروژه‌های جانبی را به این خاطر دوست دارم چون سبب می‌شوند تا بتوانم ذهنم را دائما به چالش بکشم.

وقتی روی محصولات یا خدمات شرکت‌ها و مشتریان کار می‌کنید، این امکان وجود دارد که از تکنولوژی‌های شرکت یا مشتری استفاده کنید. شاید آن‌ها از شما بخواهند تا با یک فناوری خاص کار کنید. با اینکه من عاشق کد نویسی هستم، اما این موضوع پس از مدتی کسل‌کننده می‌شود و حتی ممکن است شما از جدیدترین تکنولوژی‌ها نیز استفاده نکنید. بسیاری از شرکت‌ها هنوز هم از جاوا ۶، ۷ و یا ۸ استفاده می‌کنند. این در حالی است که ما جاوا ۱۱ را داریم. برخی دیگر نیز از PHP بدون فریمورک مثل لاراول استفاده می‌کنند.

منظورم این است که یک فشار جانبی در طولانی مدت برای حرفه‌ی شما خوب خواهد بود زیرا می‌توانید با فناوری‌های جدید همگام بمانید. شما می‌توانید روی پروژه‌های منبع باز کار کرده و آن‌ها را به نمونه‌کارهای خود اضافه کنید. سپس می‌توانید با جامعه ارتباط برقرار کنید چون این موضوع به نفع نتورک شما خواهد بود.

پروژه‌های جانبی به شما این امکان را می‌دهد تا چیزهای جدید را یاد بگیرید و با انگیزه بمانید.

۵. روی پروفایل لینکدین خود کار کنید

 

در اولین سال‌های فعالیت خود زمان زیادی را صرف مراقبت از پروفایل‌های خود در شبکه‌های اجتماعی نکردم. به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودم و برای ۳ یا ۴ شغل درخواست دادم و در یکی از آن‌ها استخدام شدم. همه چیز خوب به نظر می‌رسید. من فکر می‌کردم که تا آخر عمر برای آن شرکت کار خواهم کرد.

کاملاً اشتباه می‌کردم. احساسات من نسبت به شغل تغییر کرد و دائماً به همکاران خود حسادت می‌کردم چون می‌دیدم که از طرف مدیران و استخدام‌کنندگان با آن‌ها تماس گرفته می‌شد. حتی همین امروز هم مهندسان فوق‌العاده با استعدادی را می‌بینم که همچنان با همان حقوق قبلی در منصب‌هایشان باقی مانده‌اند، چون هیچکس از توانایی آن‌ها با خبر نیست. 

پروفایل داشتن در لینکدین این فرصت را به شما می‌دهد تا در معرض دید استخدام‌کنندگان، کارفرمایان بالقوه و افرادی با طرز تفکر مشابه قرار بگیرید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید مهارت‌های خود را به نمایش گذاشته، با دیگران ارتباط برقرار کرده و فرصت‌های شغلی جدیدی را پیدا کنید. اما بهتر است یک واقعیت را با شما در میان بگذارم:

 یک پروفایل ضعیف، از پروفایل نداشتن بدتر است.

شما باید بخشی از زمان ارزشمند و یا پول خود را صرف ارتقا دادن و بروزرسانی مداوم پروفایل خود کنید. طبق تجربه‌ای که طی ۲ سال گذشته در لینکدین داشته‌ام، می‌خواهم چند نکته را برای شما بیان کنم.

- عکس پروفایلی داشته باشید که به خوبی نمایانگر شما باشد. نباید عکس‌هایی معمولی باشد اما نیازی هم به رسمی بودن عکس نیست.

- از یک شعار در پروفایل خود استفاده کنید. این شعار باید نشان‌دهنده تونایی شما باشد و به دیگران بفهماند که می‌توانید چه چیزی را ارائه دهید. مثلا "توسعه‌دهنده‌ی ارشد جاوا اسکریپت با ۱۰ سال سابقه‌ی کار حرفه‌ای"

- به طور خلاصه در ۲ یا ۳ خط از خودتان بگویید و ذکر کنید که چه مهارت‌های اصلی را در اختیار دارید.

- تجربه‌های شغلی خود را به طور خلاصه در یک تا دو جمله توصیف کنید. کلمات کلیدی مثل Java، React و HTML را بهینه‌سازی کنید چون استخدام‌کنندگان و الگوریتم‌ها به دنبال همین چیزها هستند. 

- مهارت‌ها و تاییدیه‌ها یک روش عالی برای متمایز شدن نسبت به دیگران است. تمام مهارت‌های فنی و غیرفنی خود را ذکر کرده و سعی کنید تا برای هر یک از آن‌ها تاییدیه بگیرید. از دوستان و همکاران خود بخواهید تا شما را تایید کنند. مهارت‌های دیگران را تایید کنید و سپس با احترام از آن‌ها بخواهید تا همین کار را نیز برای شما انجام دهند. همچنین می‌توانید به گروه‌های لینکدین ملحق شوید و درخواست تایید متقابل کنید. فراموش نکنید که می‌توانید ۳ مهارت برتر خود را نشانه‌گذاری کنید تا آن‌ها اول در پروفایل شما ظاهر شوند. 

- گواهینامه‌ها جزو موارد اختیاری هستند. اگر گواهی دارید، می‌توانید آن را نشان دهید.

توصیه می‌کنم که هر هفته یک تا دو ساعت از زمان خود را به گفتگو کردن با دیگران در لینکدین اختصاص دهید. به پیام‌های دیگران پاسخ دهید و به دنبال پروژه‌ها یا فرصت‌های شغلی باشید.

۶. در سوال پرسیدن دریغ نکنید

 

من اغلب متوجه این موضوع می‌شوم که هرچه ما تجربه‌ی بیشتری را کسب می‌کنیم و به جایگاه‌های بالاتری می‌رسیم، با خودمان فکر می‌کنیم که دیگر نمی‌توانیم سوال بپرسیم چون این کار اعتبار ما را تضعیف می‌کند. این طرز فکر کاملاً اشتباه است. 

داشتن ۱۰ سال سابقه یا تازه‌وارد بودن هیچ اهمیتی ندارد. اگر چیزی را نمی‌دانید، بپرسید. هیچکس همه چیز را نمی‌داند، چون هیچکس نمی‌تواند همه چیز را بداند. صنعت نرم افزار با سرعتی فوق‌العاده در حال تغییر است.

گاهی اوقات سوال پرسیدن به شما کمک می‌کند تا رابطه سالمی را با همکاران خود برقرار کنید. اگر توسعه‌دهندگان تازه‌وارد بفهمند که حرف‌های آن‌ها هم شنیده می‌شود، باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها خواهد شد.

با سوال پرسیدن می‌توانیم به راه‌حل‌های جدیدی برای مشکلات خود دست پیدا کنیم. می‌توانیم به مواردی برسیم که حتی فکرش را هم نمی‌کردیم، چون هرچه در یک محیط خاص بیشتر کار کنیم، از نظر فکری بیشتر درگیر می‌شویم.

از شما می‌خواهم تا همیشه سوال بپرسید. این کار علاوه بر شما، به محیط پیرامون‌تان نیز کمک خواهد کرد.

۷. مهارت‌های اجتماعی خود را پرورش دهید

 

اینکه مهندس نرم افزاری باشید که می‌داند چگونه کد تمیز و قابل نگهداری بنویسد یا بتواند در مواقع اضطراری اشکالات را برطرف کند، امری بسیار مهم است اما این برای دنیای امروز کافی نیست. 

اگر می‌خواهید به یک توسعه‌دهنده ارشد تبدیل شوید، باید روی مهارت‌های دیگر خود نیز کار کنید. بیشتر اوقات شما در یک تیم کار می‌کنید. ارتباط نادرست را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها در انجام یک پروژه دانست. شما باید به طور مداوم با افراد گروه ارتباط برقرار کنید. باید ایده‌ها و قابلیت‌های جدیدی را ارائه دهید و از تدابیر تیم خود دفاع کنید.

بهبود بخشیدن به مهارت‌های ارتباطی شما حتماً نباید کار سختی باشد. معمولاً این چیزهای کوچک هستند که اهمیت دارند. با احترام به دیگران گوش دهید. وقتی دیگران صحبت می‌کنند، حرف‌های آنان را قطع نکنید و غرور خود را کنار بگذارید.

خیلی از شرکت‌ها برای کارکنان خود آموزش‌هایی را ارائه می‌دهند که با مهارت‌های اجتماعی سر و کار دارند. خیلی از توسعه‌دهندگان فکر می‌کنند که این کار تنها اتلاف وقت است چون هیچ ارتباطی با کد نویسی ندارد. این دقیقاً همان ذهنیتِ نادرست است. همچین آدمی نباشید.

یک توسعه‌دهنده باهوش از نقاط قوت و ضعف خود مطلع است. روشنفکر باشید. کارهای جدید را امتحان کنید؛ حتی اگر دیگران میخواهند شما را از انجام آن منصرف کنند. شغل خود را تحت کنترل نگه دارید. 

اینها جزو مواردی است که من در طول فعالیت حرفه‌ای خود در صنعت نرم افزار آن‌ها را کشف کردم. کار کردن روی هر کدام از این مباحث به من کمک زیادی کرد و امیدوارم که به شما نیز کمک کند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
2.33 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا