۱۰۱ نکته برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بهتر - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

۱۰۱ نکته برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بهتر - بخش اول

حضور در دنیای برنامه‌نویسی برای توسعه‌دهندگانی مثل من و شما با چالش‌ها و فرصت‌های زیادی همراه خواهد بود. چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد و شما باید سعی کنید مهارت‌های زیادی را کسب کنید. در این رابطه ما فریمورک‌های جاوا اسکریپت مثل Angular، Vue، React و Svelte را داریم و این لیست همچنان ادامه خواهد داشت. اکوسیستم گسترده در توسعه وب برای همه‌ی افراد امکاناتی را در نظر گرفته است اما با این حال همگام ماندن با تکنولوژی‌های روز دنیا بسیار دشوار است. علاوه بر این مسائل، سوالاتی نیز وجود دارند که باید به آن‌ها پاسخ دهید: با چه کسی می‌خواهم کار کنم؟ در کجا می‌خواهم مشغول به کار شوم؟ آیا می‌خواهم به یک توسعه دهنده فول استک تبدیل شوم؟ آیا می‌خواهم در یک شغل موقت حضور داشته باشم یا یک شغل قراردادی؟ چگونه می‌توانم خودم را توسعه داده و مهارت‌های جدیدی را کسب کنم؟

من تمام تجربه‌ها و دانش خود را در قالب ۱۰۱ نکته برای شما فراهم آورده‌ام و امیدوارم که این نکات بتوانند در زمینه توسعه وب به شما کمک کنند. این نکات هم مناسب افراد مبتدی و هم مناسب افراد با تجربه است. این لیست به هیچ وجه کامل نیست و مطمئناً نتواسته‌ام هر نکته را عالی و بی نقص توضیح دهم اما امیدوارم که بتوانید با برخی از آن‌ها ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها الهام بگیرید.

۱۰۱ نکته برای کمک به توسعه‌دهندگان وب

۱. سعی کنید مفاهیم Git را درک کنید

دانستن دستورات اساسی خوب است، اما سعی کنید مفاهیم مهم را نیز درک کنید.

۲. مفاهیم کد تمیز را بیاموزید

درک فلسفه‌ی کد تمیز به شما کمک می‌کند تا کدهای بهتر و خواناتری را بنویسید. این کار سبب کاهش خرابی کدهای شما خواهد شد.

۳. یک سایت نمونه‌کار بسازید

شما باید به کارهای خود افتخار کنید، بنابراین سعی کنید آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. با ساخت وبسایت نمونه‌کار به کارفرمایان و مشتریان آینده خود شانسی برای استخدام کردن خود را می‌دهید.

۴. یک پست وبلاگ فنی بنویسید.

نوشتن پست وبلاگ دارای چندین مزیت است. وقتی سعی می‌کنید آموخته‌های خود را به دیگران توضیح دهید، یاد گرفتن چیزهای جدید اغلب آسانتر می‌شود. به اشتراک گذاشتن دانسته‌هایتان با جامعه‌ی توسعه‌دهندگان یک حرکت بسیار عالی است.

۵. اولین شغل فریلنسری خود را بدست آورید

امسال را سال تغییر شغل تصور کنید و اولین کار قراردادی خود را بدست آورید. به پلتفرم‌هایی که در وب به شما فرصت کار بر روی یک پروژه را می‌دهند نگاهی بیاندازید. سپس با استخدام‌کنندگان تماس گرفته و با آن‌ها در این باره گفتگو کنید. به رویدادها و کنفرانس‌های مربوط به توسعه‌ی وب بروید یا ببینید آیا کارفرما علاقه‌ای به استخدام شما به عنوان یک فریلنسر دارد یا خیر.

۶. اصول پایه‌ای جاوا اسکریپت را یاد بگیرید

وب در دستان جاوا اسکریپت است. جاوا اسکریپت همچنان با ما می‌ماند در حالی که فریمورک‌هایی مثل React و Vue گذرا هستند. بنابراین برای یادگیری اصول جاوا اسکریپت کمی وقت بگذارید.

۷. یک فریمورک بزرگ جاوا اسکریپت را بیاموزید

برنامه‌های مدرن وب معمولاً از فریمورک‌هایی مثل React، Vue یا Angular استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی مثل فیسبوک، گوگل و Airbnb نیز از آن‌ها استفاده و نگهداری می‌کنند. بنابراین به عنوان یک توسعه دهنده فرانت اند باید حداقل یکی از آن‌ها را بشناسید. اما در آخر این فقط همان جاوا اسکریپت است.

۸. سعی کنید به یک موقعیت ارشد دست پیدا کنید

بفهمید که چه چیزهایی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده ارشد لازم است. جدا از با تجربه بودن یک شخص، داشتن مهارت‌هایی مثل همدلی و توانایی در ارتباط برقرار کردن امری بسیار مهم است.

۹. توسعه‌دهندگان جوانتر را راهنمایی کنید

مهمترین کاری که یک توسعه دهنده ارشد می‌تواند انجام دهد، این است که افراد بیشتری را به یک توسعه دهنده ارشد تبدیل کند. بنابراین سعی کنید بدون رئیس بازی درآوردن به دیگران آموزش دهید.

۱۰. یک دوره آموزشی برای دیگران ایجاد کنید

اگر زبان، ویژگی یا تکنولوژی جدیدی را در زمینه برنامه‌نویسی یاد گرفته‌اید، دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

۱۱. VSCode و افزونه‌های آن را امتحان کنید

اگر تا به حال از VSCode به عنوان محیط توسعه‌ی اصلی خود استفاده نکرده‌اید، قطعاً باید آن را امتحان کنید. این کار از شما یک توسعه دهنده بسیار سازنده‌تر خواهد ساخت. همچنین دارای افزونه‌هایی بسیار عالی مثل قالب‌بندی کد، استایل سازی یا تکمیل خودکار است.

۱۲. محل کار نامناسب را ترک کنید

اگر در یک مکان نامناسب کار می‌کنید، بهتر است به دنبال فرصت‌های شغلی دیگری باشید. افراد اطراف شما تغییر نخواهند کرد و استعداد بسیار ارزشمند شما چیزی نیست که بخواهید به راحتی آن را هدر دهید. به دنبال شخصی باشید که بتواند از شما و مهارت‌هایتان قدردانی کند.

۱۳. به پروژه‌های متن باز کمک کنید

مطمئناً مشارکت داشتن در کارهای متن باز چیزی است که هر توسعه دهنده‌ای در مورد آن فکر کرده است. شما می‌توانید با جامعه‌ی خود همکاری داشته و به آن‌ها کمک کنید. برنامه‌نویسی را در محیط‌های واقعی تمرین کرده و آن را به نمونه‌کارهای خود اضافه کنید. بسیاری از پروژه‌های متن باز از کاربران جدیدی که بتوانند به آن‌ها کمک کنند استقبال خواهند کرد.

۱۴. یک زبان برنامه‌نویسی کاملاً متفاوت را یاد بگیرید

شاید برای گسترش دادن دیدگاه و خارج شدن از منطقه راحتی خود، یاد گرفتن یک زبان برنامه‌نویسی متفاوت یک ایده بسیار خوب باشد. به عنوان مثال اگر معمولاً از Java استفاده می‌کنید، بهتر است Rust، JavaScript یا Golang را نیز امتحان کنید. چیزی را امتحان کنید که قبلاً هرگز با آن کار نکرده‌اید.

۱۵. یک تابع بدون سرور ایجاد کنید

توابع بدون سرور، توابع برنامه‌ایِ کوچکی با یک هدف واحد هستند که توسط زیرساخت‌های مدیریت شده میزبانی می‌شوند. به عنوان مثال می‌توانید از AWS Lambda برای میزبانی آن‌ها استفاده کنید. بسیاری از پروژه‌ها از این موارد استفاده می‌کنند بنابراین امتحان کردن آن‌ها قطعاً ارزش خواهد داشت.

۱۶. مفاهیم GraphQL را یاد بگیرید

RESTful API در سال‌های گذشته جزو استاندارد توسعه‌ی وب بوده است. اما با ظهور GraphQL قطعاً باید سعی کنید مفاهیم درونی آن را یاد بگیرید.

۱۷. یک برنامه‌ی JAMstack بسازید

JavaScript، APIها، Markup و هر برنامه‌ای که متشکل از این تکنولوژی‌ها باشد،JAMstack  را می‌سازد. JAMstack بسیار قدرتمند، سبک و مستقل است. این مورد برای استفاده در وبسایت‌های شرکتی یا سایت‌های نمونه‌کار مناسب می‌باشد.

۱۸. به ۱۰ مورد برتر در OWASP نگاهی بیاندازید

پروژه‌های وب باز مربوط به برنامه‌های امنیتی، بهترین نکات و روش‌ها را برای توسعه‌ی یک برنامه‌ی امن در اختیار شما قرار می‌دهند.

۱۹. برنامه‌نویسی مشترک را بیشتر انجام دهید

برنامه‌نویسی مشترک یکی از بهترین روش‌های تقسیم دانش بین برنامه‌نویسان است. می‌توانید از توسعه‌دهندگان با تجربه مسائل بسیاری را یاد بگیرید یا می‌توانید به توسعه‌دهندگان جوان کمک کنید. در هر صورت این نوع از برنامه‌نویسی بسیار خوب است و به شما در حفظ تمرکز کمک خواهد کرد.

۲۰. در بررسی کد شرکت داشته باشید

بررسی کد در بسیاری از پروژه‌ها اجباری است و بسیاری از شرکت‌ها خواسته‌اند تا کدها قبل از استفاده نهایی حتماً بررسی شوند. شما باید اغلب در چنین بررسی‌هایی شرکت داشته باشید. اگر یک فرد مبتدی باشید، می‌توانید چیزهای جدیدی را با بررسی کردن کدهای سایر برنامه‌نویسان یاد بگیرید. می‌توانید از سایر افراد در مورد کدها سوال بپرسید. اگر یک شخص با تجربه باشید، می‌توانید به کاهش خطاها در کدبیس کمک کنید.

۲۱. روی حل مسئله تمرکز کنید

توانایی تمرکز بر روی راه‌حل‌ها به جای مشکلات همان چیزی است که می‌تواند شما را به یک توسعه دهنده‌ی خوب تبدیل کند. همیشه سعی کنید راه‌های مقابله با چالش‌ها را پیدا کنید.

۲۲. نحوه اشکال‌زدایی را بیاموزید

کد برنامه‌نویسی هرگز بی‌نقص نخواهد بود. مطمئناً اشکالاتی در این کدهای نوشته شده وجود دارد، بنابراین باید نحوه درست اشکال‌زدایی را یاد بگیرید.

۲۳. خود را در مقابل دیگران کوچک نکنید

همیشه این موضوع را به خودم یادآوری می‌کنم که من ارزش حقوقی که از مشتری می‌گیرم را دارم. تمام مهارت‌هایی که کسب کردید و تمام ساعت‌هایی که به برنامه‌نویسی اختصاص دادید باید نشانگر شخصیت ارزشمند شما باشند و شما باید بتوانید از این موارد برای بالا بردن اعتماد به نفس خود استفاده کنید. در مذاکرات با مشتری به نفع خودتان صحبت کنید.

۲۴. از اشتباهات خود درس بگیرید

هر کسی اشتباه می‌کند. حتی موفق‌ترین توسعه‌دهندگان دنیا نیز مرتکب اشتباهات زیادی شده‌اند. اما شما باید بدانید که هم در مهارت‌های خود به عنوان یک توسعه دهنده و هم در زندگی شخصی می‌بایست از اشتباهات خود درس بگیرید.

۲۵. همیشه کد خود را تست کنید

ممکن است نوشتن تست برای کدها یک کار اضافی به نظر برسد یا ممکن است فکر کنید که کدهای شما بی نقص بوده و عاری از هرگونه خطاست. این یک طرز فکر اشتباه است. تقریباً تمام شرکت‌ها و پروژه‌های متن باز از شما انتظار دارند که کدهای خود را تست کنید. شما باید این کار را در پروژه‌های شخصی خود نیز انجام دهید تا بتوانید در انجام این کار ماهر شوید.

۲۶. الگوهای طراحی را یاد بگیرید

الگوهای طراحی را می‌توان بخش‌هایی در معماری برنامه‌های نرم افزاری دانست. شما در هر پروژه به آن‌ها احتیاج نخواهید داشت، اما بهتر است با برخی از مهمترین الگوهای طراحی آشنایی داشته باشید.

۲۷. از کمک خواستن نترسید

درخواست کمک کردن چیز بدی نیست. اگرچه بهتر است قبل از کمک خواستن، ابتدا یک کار را خودتان به تنهایی امتحان کنید. اما اگر در یک زمینه با مشکل روبرو شده‌اید و نمی‌توانید از پس آن برآیید، با شخصی تماس بگیرید که بتواند به شما کمک کند.

۲۸. در یک کنفرانس فنی شرکت کنید

شرکت در کنفرانس‌ها یک روش عالی برای یادگیری تکنولوژی‌های جدید و تعامل برقرار کردن با جامعه است. اغلب اوقات کسانی که دانش خود را با همکارانشان به اشتراک بگذارند، توسط کارفرمایان تشویق شده یا به آن‌ها در زمینه‌های مختلف تخفیف داده می‌شود.

۲۹. در یک کنفرانس فنی صحبت کنید

فرصت‌ها را غنیمت بشمارید و در مورد موضوعات مورد علاقه خود در کنفرانس‌ها صحبت کنید. حتی اگر یک فرد درونگرا باشید، انجام این کار می‌تواند به شما در افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

۳۰. سعی کنید همگام باقی بمانید

شاید گفتن این موضوع راحت‌تر از انجام دادن آن باشد اما برای همگام ماندن در دنیایی که به سرعت در زمینه تکنولوژی تغییر می‌کند، باید دائماً یاد بگیرید و مهارت‌های خود را بهبود ببخشید. پست‌های وبلاگ را بخوانید، در کنفرانس‌ها شرکت کنید، فیلم ببینید، در خبرنامه‌ها عضو شوید، کتاب بخوانید و در دوره‌های آموزشی شرکت کنید. در این زمینه احتمالات بسیاری وجود خواهد داشت.

۳۱. روشن فکر باشید

هیچ چیزی به شما تضمین داده نشده است؛ نه تکنولوژی، نه فریمورک، نه کتابخانه و نه هر چیز دیگری. برای موفق شدن در این صنعت باید سازگار شوید. روشن فکر بودن تنها مختص تکنولوژی نیست بلکه باید در سایر زمینه‌ها نیز چنین باشد.

۳۲. به یک انجمن ملحق شوید

لازم نیست که شما به تنهایی این مسیر را طی کنید. پیوستن به جامعه‌ای از افراد همفکر، توسعه دهنده، نویسنده و یا هرآنچه که شما به آن علاقه‌مند هستید، می‌تواند در پیشرفت‌های حرفه‌ای، کشف فرصت‌های جدید و پیدا کردن دوستان به شما کمک کند.

۳۳. متخصص شوید

خیلی از مردم کلی نگر هستند، این بدان معناست که آن‌ها بسیاری از چیزها را خوب می‌دانند و این موضوع بسیار عالی است. با این حال در بعضی از مواقع، دانستن درست خیلی چیزها ضروری است. تقاضا برای افراد متخصص بالا بوده و مطمئناً بابت آن حقوق مناسبی را نیز دریافت خواهید کرد.

۳۴. چیزی را ارسال کنید

بسیاری از مردم از ارسال چیزها به جامعه می‌ترسند. این موارد ارسالی می‌توانند محصولات، مقالات و یا حتی ابزار باشند. اینکه چه چیزی را به دیگران ارسال می‌کنید هیچ اهمیتی ندارد. نکته اصلی این است که فقط آن را بفرستید. حال ممکن است چیزی که می‌فرستید از همان ابتدا درست عمل کند یا به مرور زمان با تنظیم مجدد آن می‌توانید مسائل جدید را یاد بگیرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی