SEO در فرآیند طراحی وب شما چه جایگاهی دارد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

SEO در فرآیند طراحی وب شما چه جایگاهی دارد؟

کلمه‌ی سئو دارای وزن زیادی است. ما می‌دانیم که سئو چه اهمیتی در موفقیت یک وبسایت دارد، اما اغلب سئو جزو مواردی است که تا لحظه‌ی اتمام پروژه نادیده گرفته می‌شود یا مسئولیت انجام آن بر عهده‌ی شخصی قرار داده می‌شود که نمی‌تواند از پس تمام کارها برآید. سئو یک ورزش گروهی است و این مقاله کاملاً در مورد این موضوع می‌باشد.

همه‌ی ما در ساختن یک وبسایت نقش داریم. طراحان رابط‌هایی زیبا و تعاملی خلق می‌کنند. کپی‌رایترها پیام‌هایی را ایجاد می‌کنند که سبب جلب توجه بازدیدکنندگان می‌شود و توسعه‌دهندگان تمام این موارد را به شکل کد وارد می‌کنند. اما یک تکه از پازل وجود دارد که نمی‌توان مسئولیت انجام آن را به یک نفر واگذار کرد و آن همان SEO است.

اگر شما در حال ساخت وبسایت برای مشتریان خود هستید و آن‌ها در پایان از شما انتظار نتایج چشم‌گیری مثل نرخ تبدیل بالا را دارند، بهتر است بدانید که سئو باید بخشی از فرآیند ساخت وبسایت شما باشد. شما نمی‌توانید آن را به یک نفر واگذار کرده و تصور کنید که همین امر کافی است.

گوگل یک دستوردهنده است و اگر می‌خواهیم وبسایت‌هایمان به رتبه‌هایی بالا در صفحات جستجو برسند، باید از دستورات آن پیروی کنیم. این بدان معناست که ما باید در چرخه‌ی طراحی و توسعه‌ی وبسایت خود از روشی کاملاً عالی در سئو استفاده کنیم.

اگر قبلاً به این موضوع دقت نکرده‌اید یا می‌خواهید مطمئن شوید که تمام مسائل پایه‌ای را پوشش داده‌اید، بدانید که این پست مخصوص شماست. من قصد دارم ببینم که سئو چه موقع و چگونه وارد جریان کاری شما می‌شود. علاوه بر آن من در انتهای این مقاله برای شما و گروه‌تان یک لیست سئو قرار داده‌ام تا بتوانید با جریان کاری خود سازگار شوید.

SEO در فرآیند طراحی وبسایت شما چه جایگاهی دارد؟

سئو از زمان مرحله‌ی شروع پروژه تا تاریخ راه‌اندازی باید جزو مواردی باشد که شما همیشه به آن فکر می‌کرده و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنید. 

SEO در طول مرحله‌ی پیشنهادی

وقتی با مشتریان خود در مورد این صحبت می‌کنید که چرا به کمک شما نیاز خواهند داشت، آن‌ها معمولاً بر روی وبسایت متمرکز خواهند شد.

«من به یک وبسایت احتیاج دارم تا بتوانم محصولات خود را بصورت آنلاین بفروشم یا حضور خود را رشد دهم و مشتریان جدیدی را کسب کنم.»

اما این همان خواسته‌ی حقیقی آن‌ها نیست. چیزی که آن‌ها می‌خواهند یک وبسایت است تا بتوانند مشاغل خود را در گوگل به نمایش گذاشته و بازدیدکننده جذب کنند. این چیزی پیچیده‌تر از جمع آوری چند نسخه و طرح است.

شما می‌دانید که اگر وبسایت بخواهد برای مشتریان کاربرد داشته باشد، باید برای جستجو بهینه شود. به همین خاطر است که می‌تواند مواردی مثل هزینه، جدول زمانی و فرآیند کاری را تحت تاثیر قرار دهد. هنگام تهیه پیشنهاد، تمام این جزئیات باید در انتهای کار مشخص شوند. اینجاست که اوضاع کمی گیج کننده و فریبنده می‌شود.

شما باید با استفاده از روشی درست، سئو را با نگرش خود هم مسیر کنید. اینگونه می‌توانید انتظارات مناسب را تعیین کرده و پیشنهادات خود را از لحاظ هزینه و دامنه توضیح دهید. تنها مشکل این است که برخی از مشتریان ممکن است اصطلاح SEO را شنیده باشند، اما واقعا نمی‌دانند که این اصطلاح شامل چه چیزهایی است. 

گفتگوی شما و مشتری به سرعت می‌تواند تبدیل به نمونه‌ی زیر شود:

شما:« جزئیات طراحی خود را توضیح می‌دهید و ذکر می‌کنید که سئو بخشی از آن خواهد بود.»

مشتری:« این عالی است. من لیستی از ۲۰ کلمه کلیدی که می‌خواهم در هر صفحه قرار داده شود را آماده کرده‌ام.»

شما:«خب این معنای درست بهینه‌سازی موتور جستجو نیست. اگر می‌خواهید وبسایت شما عملکرد خوبی داشته باشد، باید به مواردی مانند امنیت، طراحی سازگار با موبایل و غیره توجه کنید.»

مشتری:« در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید؟ منظورتان را متوجه نمی‌شوم. فکر می‌کردم گفته بودید که در سئو تخصص دارید. من می‌خواهم طبق این ۲۰ کلمه کلیدی رتبه‌بندی شوم.»

این وظیفه‌ی شماست که نتایج دلخواه مشتریان را بدست آورید، نه اینکه سعی کنید تکنیک‌های چگونگی انجام آن کارها را برای آن‌ها توضیح دهید. به همین خاطر است که به شما پول می‌دهند تا آن کارها را برایشان انجام دهید. بنابراین این چیزی است که من برای پیشنهاد شما و گفتگوهای اولیه با مشتریان توصیه می‌کنم:

ابتدا به وبسایت خود اجازه دهید تا کاملاً گویای سئو باشد. درست مثل کاری که UPQODE انجام داده است.

این امر به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید انواع سئویی که ارائه می‌دهید را به طور واضح بیان کنید. به همین خاطر مشتریانی که با ساز و کار سئو آشنایی دارند، می‌توانند از همان ابتدا شما را پیدا کنند. خوب است در اینجا از کمی اصطلاحات فنی استفاده کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را مختصراً توضیح دهید.

من این روش را بسیار دوست دارم زیرا شما را قادر می‌سازد تا بتوانید مراحل انجام کارهایتان را به روشی قابل فهم برای مشتریان خود توضیح دهید. به‌عنوان مثال شما می‌گویید که قرار است کارهای X و Y‌ و Z را انجام دهیم، اما در واقع گفته‌اید که ما همه‌ی موارد فنی را انجام خواهیم داد تا وبسایت شما در نتایج جستجو بهتر دیده شود و به تبع ترافیک بیشتری را کسب خواهید کرد.

شما باید با مشتریان خود بدین صورت گفتگو کنید و جزئیات مربوط به سئو را در پیشنهادات و قراردادهای خود نیز بیان کنید. 

بیش از حد درگیر جزئیات کارهای سئوی خود نشوید و در عوض فقط مزایا را بیان کنید. مثلا:

- طراحی وب پاسخگویی که در تمام دستگاه‌ها عالی به نظر می‌رسد.

- صفحات وبی که برای تجربه‌ی بهینه‌ی بازدیدکنندگان در سه ثانیه یا کم‌تر بارگیری می‌شوند.

- با امنیت بیشتر تمام داده‌های کاری و همچنین داده‌های بازدیدکنندگان شما خصوصی باقی می‌ماند. 

- محتوایی که خواندنش برای انسان‌ها آسان و حتی درک آن برای ربات‌های گوگل آسان‌تر باشد.

- مسیرهای کاربری سفارشی که بازدیدکنندگان را در کمترین زمان به مشتری تبدیل می‌کنند.

هدف این است که بتوانید آن‌ها را با خدمات طراحی وب بهینه شده‌ی خود همراه کنید. برای انجام این کار شما باید بتوانید مزایای آن را به وضوح و بدون درگیر کردن آن با مسائل فنی سئو توضیح دهید.

SEO در طول مرحله تنظیم و برنامه‌ریزی

در مراحل اولیه یک پروژه تایید شده، سئو نباید نادیده گرفته شود. در حالی‌که ممکن است هنوز به طور جدی بر روی بهینه‌سازی کار نکنید، اما ایده خوبی است تا مطمئن شوید که مبنای شما برای کار کردن سبب بیشتر شدن کارهایتان نمی‌شود. در اینجا مواردی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

عناصر و دارایی‌های طراحی مشتریان را مرور کنید

احتمالاً شما قبل از شروع پروژه از مشتریان می‌خواهید تا دارایی‌ها، ورودی‌ها و حتی نسخه‌هایی را در اختیار شما قرار دهند. اگرچه این امر عمدتاً برای محافظت از خودتان است اما می تواند برای سئو نیز مفید واقع شود. به مشتریان خود بگویید لوگوها و سایر دارایی‌های تصویری کم کیفیت یا بسیار قدیمی را در اختیار شما قرار دهند. هرچه زودتر این دارایی‌ها به دست شما برسد، زودتر می توانید به مشتریان خود بگویید برای بهبود در عملکرد سایت چه چیزهایی باید جایگزین شوند.

اگر بازدیدکنندگان ظاهر وبسایت را دوست نداشته باشند، آن را ترک خواهند کرد و این امر سبب کاهش رتبه‌ی وبسایت خواهد شد. بنابراین مطمئن شوید که مشتریان مانع رسیدن به نتایجی که به سود آن‌هاست نشوند.

با کپی‌رایترها مشارکت داشته باشید

اگر برای تولید محتوای خود از کپی‌رایترهای حرفه‌ای استفاده کنید، اما از ابتدای کار با آن‌ها همکاری نزدیکی نداشته باشید، ممکن است با مشکل مواجه شوید. آژانس‌های طراحی وب اغلب در مورد اهمیت توسعه‌ی محتوا و طراحی در وبسایت بحث می‌کنند. حقیقت این است که این دو باید در کنار یکدیگر خلق شوند. اگر این کار را انجام ندهید، تمام پروژه را در معرض خطر قرار خواهید داد.

مبتدیان توجه داشته باشند که طراحان و نویسندگانی که جدا از هم کار می‌کنند، روش‌های مختلفی را برای کار با سبک و چیدمان ارائه می‌دهند. اما اگر از همان ابتدا بتوانید قوانین و دستورالعمل‌‌هایی را تنظیم کنید، می‌توانید از ایجاد اختلاف در نحوه‌ی ساخت محتوا و طرح جلوگیری کنید.

مطمئناً شما از وبسایت طراحی شده استفاده خواهید کرد، پس چرا یک نسخه از آن را در اختیار نویسنده قرار نمی‌دهید تا بتوانید از همان ابتدا با یکدیگر هم مسیر شوید؟ یا مهم‌تر از آن، چرا با نویسنده مشارکت نداشته باشیم؟ شاید آن‌ها از تکنیک‌های طراحی یا بهترین روش‌ها مطلع نباشند، اما مطمئناً می‌توانند درباره‌ی مواردی مثل طول صحیح متن‌ها، اولویت برخی از پیام‌های فروش یا بازاریابی و غیره مطالب بسیار مفیدی را به ما ارائه دهند.

سپس مسئله‌ی بهینه‌سازی متن برای جستجو به وجود می‌آید. به طور ایده‌آل شما باید با کپی‌رایتری همکاری داشته باشید که بتواند کار‌های زیر را انجام دهد:

- ایجاد پیام‌های فعال و CTA

- وارد کردن کلمات کلیدی در نسخه

- نوشتن برای کاربر

- نوشتن به صورت HTML 

- خلق متنی خوانا و قابل اسکن شدن

- ساخت سیستمی از لینکدهی‌های داخلی به صفحات مختلف

- ایجاد متا‌تگ‌ها و بهینه سازی URLها برای جستجو

- نوشتن تگ‌های alt برای تصاویر

هرچه بیشتر این موارد از ابتدا در متن استفاده شوند، بعداً نگرانی‌های کم‌تری خواهید داشت. این کار سبب می‌شود تا اصلاح این اشکالات از دوش شما برداشته شود. هرگز سعی نکنید مشکلات را به تنهایی حل و فصل کنید.

طراحی برای عملیات فروش

به منظور افزایش تبدیل در یک سایت، شما باید آن‌ها را به درستی طراحی کنید. اما عملیات‌های فروش فقط مجموعه‌ای از مراحلی نیستند که شما برای بازدیدکنندگان خود تعیین می‌کنید. همه این‌ها با درک کردن هدف کاربر در خارج از سایت شروع می‌شود. اگر بدانید چه چیزی بازدیدکننده‌ها را از موتورهای جستجو و رسانه‌های اجتماعی به سایت شما کشانده است، می‌توانید صفحه‌های فرود خود را مطابق با آن هدف طراحی کنید.

اگر تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های خود را از ابتدا انجام دهید و به سئو توجه داشته باشید، در آینده کارهای کمتری برای اصلاح شدن خواهید داشت. 

SEO در طول طراحی و توسعه 

مشخصاً این مهم‌ترین و پرفشارترین مرحله برای شماست. درگیر طراحی و کدنویسی  شدن آسان است، اما شما نباید سئو را فراموش کنید. توصیه من به شما این است که برای خود یک چک لیست جهانی از سئو تهیه کنید تا بتوانید در پروژه‌های مختلف از آن استفاده کنید. علاوه بر این یک چک لیست به شما این امکان را می‌دهد تا با کارهای مهم بهتر آشنا شوید و روش‌های کارآمدتری را برای بهینه سازی جستجو در فرآیندهای خود پیدا کنید. من برای کمک به شما یک چک لیست را تهیه کرده‌ام. از این چک لیست به صورت آزادانه و به منظور رفع نیازهای خود استفاده کنید:

سئوی فنی

- دامینی با تاریخچه وب تمیز

- گواهی SSL نصب شده

- فایروال اجرا شده

- ذخیره‌سازی فعال شده

- فشرده‌سازی و تغییر اندازه تصویر

- بک‌آپ‌های خودکار

- اکانت Google Analytics متصل شده

- ردیابی هدف Google Analytics، ردیابی تجارت الکترونیک و سایر ردیابی‌های ویژه فعال شده

- اکانت Google Search Console متصل شده

- سایت مپ XML تنظیم شده و ارسال شده به گوگل

- سایت مپ جداگانه برای تصاویر و فیلم‌ها

- Robots.txt راه‌اندازی شده

- نشانه‌گذاری Schema.org نوشته شده

سئوی طراحی

- معماری اطلاعات نقشه‌برداری شده

- طراحی وب پاسخگو

- طراحی سازگار با موبایل

- CTA مشخص در هر صفحه 

- صفحه ۴۰۴ سفارشی و تنظیم شده

- تمام لینک‌ها، دکمه‌ها و فرم‌ها تست شده و عملکرد خوبی داشته

سئوی داخل صفحه

- کلمه کلیدی متمرکز و خاص در هر صفحه 

- تراکم کلمات کلیدی متمرکز بین ۱-۳ درصد

- عنوان متا ۵۰-۶۰ کارکتری شامل کلمه کلیدی متمرکز

- ۱۶۰-۱۵۰ کارکتر توضیحات متا شامل کلمه کلیدی متمرکز

- محتوای بدون خطا

- وجود ۱ لینک داخلی مرتبط در حداقل هر صفحه

- تصویر برجسته برای هر صفحه

- متن alt توصیفی برای هر تصویر

- تگ‌های هدر استفاده شده

- ظاهر شدن هدرها بعد از ۳۰۰ کلمه یا بیشتر

- طول جملات کمتر از دو خط

- پاراگراف‌هایی کمتر از ۵ خط

- تجزیه و تحلیل محتوا

- بررسی سرقت ادبی

سئوی محلی

- صفحه‌ی Google My Business تنظیم شده

- کلمات کلیدی مناسب 

- صفحات مختص موقعیت‌های مکانی ایجاد شده (در صورت لزوم)

- اطلاعات تماس ارائه شده (مثلاً شماره تلفن، آدرس یا غیره)

پشتیبانی سئوی دائمی

- تجزیه و تحلیل سرعت و امنیت

- تست سرعت صفحه 

- نظارت بر امنیت

- نظارت بر لیست سیاه گوگل

- نظارت بر رتبه کلمات کلیدی

- بررسی لینک‌های خراب

- بروزرسانی نرم افزار

چند نکته

۱. چیزهایی که برای کاربران فایده ندارد یا مطابق با خدمات ارائه شما نیست را حذف کنید.

۲. اگر من مسئله‌ای را جا انداختم، در اضافه کردن آن مسئله به کار اصلی احساس آزادی کنید.

۳. اگر با بررسی کردن موارد سئوی درون صفحه راحت نیستید، می‌توانید آن را به یک ویرایشگر بسپارید.

کسانی که به دنبال فرصت‌هایی بیشتر برای کسب درآمد هستند، بهتر است بدانند که می‌توانند از این چک لیست سئو برای تجزیه و تحلیل یک وبسایت موجود نیز استفاده کنند. با این روش می‌توانید خدمات طراحی مجدد یا بهینه‌سازی وبسایت را به یک مشتری بالقوه پیشنهاد دهید.

جمع‌بندی

بهینه‌سازی کلمات کلیدی و ساخت لینک تنها بخشی از پازل سئو هستند. شما به‌عنوان یک طراح وب یا توسعه‌دهنده می‌توانید در اینجا نقش بسزایی داشته باشید. شما می‌توانید کیفیت کدهای نوشته شده، نحوه بهینه‌سازی تصویر و وضعیت امنیت سایت را بررسی کنید. مسئولیت انجام این قبیل کارها بر دوش شما می‌باشد و هر نویسنده یا سئویی نمی‌تواند این وظایف را تکمیل کند. بدون انجام این بهینه سازی‌ها، گوگل و بازدیدکنندگان در پیدا کردن وبسایتی که برای ساخت آن سخت تلاش کردید موفق نخواهند شد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی