MEAN در مقابل MERN: تفاوت‌ها و فواید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

MEAN در مقابل MERN: تفاوت‌ها و فواید

مطمئنا نام هر کدام از پکیج‌های MEAN و یا MERN را شنیده‌اید. اگر با آن‌ها آشنایی ندارید مشکلی نیست، ما در این مطلب قصد داریم به خوبی با هر دو این پکیج‌ها آشنا شویم و سپس تفاوت‌ها را بررسی نماییم. قبل از هر چیزی بیایید با ۵ المان اصلی که باعث بوجود آمدن چنین پکیج‌هایی می‌شوند آشنا شویم:

  • MongoDB یک برنامه مدیریت پایگاه داده NoSQL است. مونگودی‌بی به شما اجازه می‌دهد تا روی سیستم‌ عامل‌های مختلفی با این ابزار کار بکنید و یک دیتابیس سند محور را مدیریت نمایید. داده‌هایی که در این ابزار ذخیره می‌شود از طریق جی‌سان به صورت ورودی در سیستم بانک اطلاعاتی قرار می‌گیرد.
  • اکسپرس یک مینی فریمورک مبتنی بر نودجی‌اس است که فاکتورهای حداقلی را برای ایجاد یک اپلیکیشن مبتنی بر وب به شما می‌دهد.
  • انگولار یک وب فریمورک متن باز است که توسط گوگل توسعه داده شده و به شما این قابلیت را می‌دهد تا بیشترین کنترل را روی لایه فرانت-اند خود داشته باشید. این ابزار در نسخه‌های بازسازی شده خود به AngularJS تغییر نام یافت.
  • نودجی‌اس یک محیط اجرایی جاوااسکریپت است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا جاوااسکریپت را روی لایه بک-اند اجرا نمایند. بسیاری از ابزارهای مدرن جاوااسکریپتی از نودجی‌اس قدرت می‌گیرند.
  • ری‌اکت یا ری‌اکت جی‌اس یک کتابخانه جاوااسکریپت برای مدیریت لایه فرانت-اند وبسایت است، ری‌اکت توسط فیسبوک ساخته شده و می‌تواند امکانات متفاوت‌تری نسبت به انگولار را ارائه کند.

MEAN چیست؟

MEAN مخففی برای چهار تکنولوژی MongoDB، Express، Angular و Node.JS است. با استفاده از این پکیج می‌توان وبسایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های مختلفی را به سادگی ایجاد کرد. از آنجایی که این چهار تکنولوژی به خوبی در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند، شما نیازی به انجام پیکربندی‌های پیچیده ندارید. وجود لایه فرانت-اند و بک-اند به صورت همزمان در این پکیج نیز به شما قابلیت توسعه سریع‌تر اپلیکیشن‌ها را می‌دهد.

فواید استفاده از MEAN

  • یک متخصص جاوااسکریپت می‌تواند به خوبی از قابلیت‌های MEAN بهره بگیرد. چرا که هم در لایه بک-اند و هم در لایه فرانت-اند از جاوااسکریپت استفاده شده و نیاز به سوئیچ به دیگر تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی نیست. با کمک انگولار توسعه دهنده می‌تواند لایه فرانت-اند خود را توسعه دهد و با کمک اکسپرس و نودجی‌اس نیز به فکر بک-اند خود باشد.
  • تبدیل کردن یک اپلیکیشن نوشته شده با زبان‌ها و تکنولوژی‌های دیگر به یک اپلیکیشن با قابلیت استفاده از MEAN بسیار ساده است. از آنجایی که این پشته همه چیز از جمله سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی، مدیریت API و… را در اختیارتان می‌گذارد، می‌توانید اپلیکیشن مورد نظرتان را به سرعت تبدیل کنید.
  • MEAN به شما قابلیت‌های مختلفی را برای تست و اجرای اپلیکیشن در محیط کلود می‌دهد. همچنین از آنجایی که تمام تکنولوژی‌ها براساس جاوااسکریپت است می‌شود برای مدیریت سرور و… هزینه کمتری را پرداخت کرد. دیگر نیازی به نصب ابزارهای مختلف برای اجرای یک اپلیکیشن نیست. 
  • MEAN از انگولار برای مدیریت رابط کاربری خود استفاده می‌کند. این بدان معناست که شما همزمان با ویژگی‌هایی منحصر به فرد خود MEAN به تمام ویژگی‌هایی که انگولار به شما می‌دهد نیز دسترسی دارید.
  • انگولار یک وب فریمورک بسیار کامل برای مدیریت لایه فرانت-اند است. از این رو می‌توان یک اپلیکیشن قدرتمند را چه در لایه بک-اند و چه در لایه فرانت-اند ایجاد کرد.

MERN چیست؟

MERN نیز مانند MEAN یک بسته جاوااسکریپتی است با این تفاوت که برای مدیریت لایه فرانت-اند از ری‌اکت استفاده می‌کند. این قضیه از آنجا مهم است که بسیاری از توسعه‌دهندگان جاوااسکریپتی بدلیل امکانات متفاوتی که ری‌اکت به آن‌ها می‌دهد به سراغ آن می‌روند و این موضوع باعث شد که در کنار نیاز به بسته MEAN یک بسته دیگر نیز برای توسعه‌دهندگان ری‌اکت نیز ایجاد شود. از آنجایی که ری‌اکت گستره کاری بزرگ‌تری نسبت به انگولار دارد، به همین دلیل نسبت به MEAN این بسته کاربردهای بیشتری را ارائه می‌کند.

فواید استفاده از MERN

  • کامپوننت بیس بودن ری‌اکت این قابلیت را به توسعه دهندگان می‌دهد تا بتوانند ارتباط بهتری با لایه‌های مختلف از جمله لایه بک-اند برقرار کنند. از آنجایی که هر کامپوننت وضعیت و داده منحصر به فرد خود را دارد بنابراین کنترل بهتری را می‌توان ایجاد کرد.
  • از آنجایی که کتابخانه‌های بسیار زیاد دیگری را برای خود ری‌اکت توسعه داده‌اند، شما می‌توانید بهترین استفاده را از آن‌ها ببرید و بسته MERN را بیشتر از پیش توسعه دهید. یکی از قابلیت‌های خوبی که از طریق ری‌اکت می‌توان به آن رسید سرور-رندرینگ است که به کارایی اپلیکیشن شما کمک بالایی می‌کند.
  • درست مانند MEAN، بسته MERN نیز متن باز و رایگان است. جامعه کاربری بسیار زیادی نیز در پشت این بسته قرار گرفته، بنابراین برای پیدا کردن راه‌حل مشکلات و موضوعاتی از این دست به مشکل برنخواهید خورد.
  • وجود ری‌اکت در این بسته قابلیت استفاده از بسته را در دیگر کارها می‌دهد. برای مثال اگر بتوانید ری‌اکت نیتیو را نیز در کنار بسته MERN استفاده نمایید می‌توانید برای اپلیکیشن‌های موبایل نیز برنامه‌نویسی بکنید و دامنه محصولات‌تان را افزایش دهید.

در پایان

MEAN نسب به MERN برای مدت زمان بیشتری در دست توسعه بوده است. با این حال تا به اینجای کار هر دو توانسته‌اند بهترین ویژگی‌ها را از خود نشان دهند. اما از آنجایی که MERN یک برگ برنده به نام ری‌اکت دارد، در حال کسب کردن محبوبیت بیشتری است و این موضوع در حال ادامه پیدا کردن است. برای افرادی نیز که با هر کدام از ابزارهای انگولار و ری‌اکت مشکل دارند می‌توانند از MEVN استفاده نمایند که همان ویژگی‌های بسته‌های قبلی را به آن‌ها می‌دهد با این تفاوت که در بخش مدیریت فرانت-اند از کتابخانه ویوجی‌اس استفاده می‌کند.

ما در وبسایت راکت برای هر کدام از موضوعات گفته شده به صورت جداگانه دوره‌هایی را برگذار کرده‌ایم که به ترتیب می‌توانید در زیر آن‌ها را مشاهده نمایید:

دوره آموزشی MongoDB

دوره آموزشی Express و Node.JS

دوره آموزشی Angular.JS

دوره آموزشی React.JS

دوره آموزشی Vue.JS

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا