5 مورد از مهمترین کتاب‌هایی که توسعه دهندگان باید بخوانند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

5 مورد از مهمترین کتاب‌هایی که توسعه دهندگان باید بخوانند

خوشبختانه در عصر حاضر، روش‌های بسیار متنوعی برای آموزش و یادگیری وجود دارد، مقالات آموزشی، دوره‌های آموزشی ویدیویی، بوت کمپ‌ها، انجمن‌ها و... . اما یکی از آن مواردی که از زمان‌های قدیم نیز وجود داشته و حال نیز جزو اصلی‌ترین منابع برای یادگیری تقریبا هر علمی‌ست،‌ کتاب‌ها هستند. عمیق‌ترین شکل مطالعه و یادگیری هر عملی به واسطه مطالعه کتاب بدست می‌آید و این بدلیل شکل محتوایی آن است.

برای مثال شما در یک مطلب وبلاگی باید تا جای ممکن کوتاه و سریع حرف‌های خود را بزنید و از جزئیات پرهیز کنید، در یک ویدیو آموزشی تنها چیزی که مهم است این است که یک خروجی از کارهای‌تان نشان دهید، در یک بوت کمپ پرورش کارآموزان جدید با سطح سواد مقدماتی اصلی‌ترین چیز است و... . اما فضای محتواییِ کتاب به این شکل نیست، محدودیت زمانی و حجمی ندارید و در نهایت می‌توانید جزئی‌ترین مواردی که می‌توانند بسیار مهم باشند را نیز در آن‌ها قرار دهید.

امروز در این مقاله اختصاصی از وبسایت آموزشی راکت قصد داریم شما را با ۵ مورد از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین کتاب‌های دنیای برنامه نویسی آشنا کنیم که هر برنامه نویس میدلول یا سنیوری باید برای ارتقا سطح کار حرفه‌ای خود، آن‌ها را مطالعه کند.

کتاب اول: The Pragmatic Programmer یا برنامه نویس عملگرا

The Pragmatic Programmer cover

برنامه نویس عملگرا یا The Pragmatic Programmer یکی از اساسی‌ترین کتاب‌هایی‌ست که توسعه دهندگان نیاز دارند تا آن را مطالعه کنند، در واقع به همین دلیل است که ما آن را در این لیست به عنوان اولین کتاب معرفی کرده‌ایم. توسعه دهندگانی که قصد دارند با بهترین رویکردهای برنامه نویسی و جنبه‌های مختلف توسعه نرم افزار آشنا شوند از این کتاب می‌توانند بیشترین سود را ببرند. خوشبختانه این کتاب با هر بار چاپ جدید بروزرسانی شده و محتوای آن نیز  براساس موضوعات جدید تغییر کرده است، از این رو می‌توان نگران اینکه کتاب قدیمی است نباشید.

با خواندن این کتاب شما یک بار در زندگی‌تان به صورتی ناخودآگاه با الهامات مختلفی روبرو خواهید شد و در آینده کاری زمانی که با مسائل مختلفی روبرو شوید لحظاتی مانند «آها اینو قبلا دیدم» برای‌تان اتفاق خواهد افتاد.

کتاب دوم: Clean Code یا کد تمیز

Clean Code cover

کمتر برنامه نویسی در دنیا وجود دارد که با این کتاب آشنایی نداشته باشد. همانگونه که از عنوان  این کتاب می‌توان مشاهده کرد هدف نهایی این کتاب، آشنا کردن شما با چگونگی نوشتن کد تمیز است.

در این کتاب مفاهیم مختلفی در ارتباط با چگونگی نوشتن کدی تمیز، خوانا و درک پذیر ارائه خواهد شد که برای تمام زبان‌های برنامه نویسی مشترک است. قطعه کدهایی که در این کتاب وجود دارد نیز با استفاده از زبان جاوا نوشته شده است.

در بخشی دیگر از این کتاب به صورت مقدماتی و پایه‌ای شما با توسعه تست محور یا Test Driven Development (TDD) آشنا خواهید شد که خود موضوع جذاب و کاربردی دیگری‌ست.

بسیاری از توسعه دهندگان این کتاب را مطالعه کرده و همواره نیز به آن ارجاع می‌دهند. این کتاب جزو کتاب‌هایی‌ست که در دسته‌بندی «حتما حتما مطالعه شود» قرار می‌گیرد.

کتاب سوم: The Phoenix Project یا پروژه فونیکس

The Phoenix Project cover 

در مقایسه با دیگر کتاب‌هایی که در این لیست مشاهده می‌کنید این مورد متفاوت است. در این کتاب بجای آنکه یکسری سرفصل و مواردی از این دست داشته باشید با یک داستان طرف هستید که در آن گروهی از افراد که در یک شرکت آی‌تی مشغول به کار هستند همواره کارهای اشتباهی انجام داده و هیچ چیز به درستی انجام نمی‌شود.

در خلال این داستان، رویکردهایی نشان داده می‌شود که نشان از چگونگی به خطا رفتن همه چیز است. رویکردهای توسعه اپلیکیشن به درستی پیش نمی‌رود، اهمیت DevOps و... . همه این موارد در خلال یک داستان سرگرم کننده و جذاب تعریف خواهد شد. اگر علاقه دارید که به صورت یک تعریف کتابی را در حوزه توسعه نرم افزار مطالعه کنید به شما پیشنهاد می‌کنم که این کتاب را حتما مطالعه کنید.

کتاب چهارم: Test Driven Development (TDD) یا توسعه تست محور

Test-Driven Development cover

سخت‌ترین کتابی که در این لیست برای مطالعه وجود دارد همین کتاب است. منظور از سخت بودن آن این نیست که قابل خواندن نبوده و بهتر است به آن دست نزنید، منظور این است که فرایند مطالعه این کتاب کُند است چرا که نیاز هست تا با مفاهیم مختلفی سر و کله بزنید و موضوعات مختلفی را درک کنید.

اما جدای از این مسائل هدف کلی کتاب این است که شما را به یک استاد توسعه تست محور تبدیل کند. در این کتاب مثال‌های مختلفی از چگونگی پیاده‌سازی TDD آورده شده که می‌توانید هر کدام را یک نمونه والا در نظر بگیرید.

اگر با TDD آشنایی ندارید و قصد دارید در دنیای آن شناور باشید می‌توانید از این کتاب استفاده کنید.

کتاب پنجم: Code یا کُد

Code cover

اگر به خواندن سفرنامه علاقه مند هستید این کتاب برای شما مناسب است. در این کتاب شما با سفرنامه نه یک فرد بلکه سفرنامه کامپیوتر و توسعه نرم افزار آشنا خواهید شد. در این کتاب تاریخچه کامپیوتر از روزهای اول تا هم اکنون مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نویسنده تمام سعی خود را کرده تا یک کتاب حوصله سر بر تاریخی ننوشته و مفاهیم مختلفی که به آن‌ها اشاره می‌کند تا برای مخاطبین غیر فنی نیز توضیح دهد.

در پایان

پنج کتابی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم تنها بخش کوچکی از کتاب‌های مربوط به توسعه نرم افزار است و لیست این کتاب‌ها بسیار زیاد است. در واقع این موارد لیستی از کتاب‌های شخصی نگارنده بوده و شما نیز می‌توانید برای تقویت این مطلب کتاب‌های مورد علاقه خودتان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.8 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات