5 نکته تمییز کردن بعد از یک پروژه طراحی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

5 نکته تمییز کردن بعد از یک پروژه طراحی

بچه‌ها از انجام کارهای خلاقانه با اسباب‌بازی‌ها لذت می‌برند. آن‌ها همه جای کف یک اتاق را پر از اسباب بازی می‌کنند. اما در نهایت همیشه آخر آن به خوبی تمام نمی‌شود. پاک کردن و جمع و جور کردن اسباب‌ بازی‌ها در آخر معمولا کار سختی‌ست و بچه‌ها این کارها را انجام نمی‌دهند. 

با این حال اگر شما یک طراح وب تازه‌کار باشید چنین موضوعی نیز برای شما پیش خواهد آمد. به نظر می‌رسد که اگر فایل‌های HTMLتان را برای مشتری آپلود کردید و تاییده را از وی گرفتید، کارهای‌تان انجام شده است. اما اینطور نیست. بعد از مدت‌ها فرد دیگری وارد می‌شود و می‌گوید که قصد دارد روی چنین طراحی کار کند و یا اینکه از شما می‌خواهد تا قسمت‌هایی را برای وی تغییر دهید. در این صورت مشکلاتی پیش می‌آید.

۱. لایه‌های‌تان را مرتب کنید

اگر که کارهای طراحی بسیاری را با استفاده از اپلیکیشن‌های گرافیکی انجام می‌دهد، باید سعی کنید که محیط کاری را برای خودتان ساده و در استفاده آسان نگه‌دارید. تفاوتی ندارد که این اپلیکیشن چه اپلیکیشنی نیز است. خواه فوتوشاپ، اسکچ و یا هر چیز دیگری باشد. وقتی که سریع کارهای‌تان را به جلو ببرید متوجه خواهید شد که یک لیست بزرگ از لایه‌ها را طراحی کرده‌اید که هیچ اسم قابل درکی ندارند. 

مطمئن شوید هر لایه‌ای که در اپلیکیشن دارید به صورت درست نامگذاری شده‌اند و شما هیچ لایه یا المانی ندارید که بدون استفاده قرار گرفته شده باشد. Objectها را در گروه ها، لایه‌های گروهی و پوشه‌ها مدیریت و دسته‌بندی کنید. 

۲. کدهای‌تان را مرتب کنید

HTML، CSS و جاوااسکریپت نیز پتانسیل بسیار بالایی برای شلخته و نامرتب شدن دارند. ممکن است کدهای المانی را بنویسید که در نهایت به آن کاری ندارید و یا استایل‌هایی را برای المانی نوشته‌اید که دیگر وجود ندارد. قرار دادن نام‌ها به صورت تصادفی نیز چنین مشکلی را بوجود می‌آورد. برخی از ابزارها برای بهینه‌سازی و فشرده‌سازی وجود دارند که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

۳. فایل‌های‌تان را مرتب کنید

مدیر فایل‌ها را بهتر است خودتان انتخاب کنید و آن را مرتب نمایید. ممکن است که شما فریمورکی مانند بوت استرپ یا جی‌کوئری را قبل از اینکه متوجه شوید آیا می‌توانند برای‌تان مفید باشند دانلود کنید. شاید هم چندین فایل را برای تجربه کردن ایجاد کنید. اما واقعیت آن است که چنین موضوعی دیگر گذشته است. وبسایت‌ها به شما دید کامل و جامعی در رابطه با تمام توانایی‌های یک فریمورک را می‌دهند. 

۴. گزینه‌های میزان فضا را در نظر بگیرید

نگه‌داری کردن از پروژه های قدیمی و آرشیو بندی معمولا کار چالش برانگیزی است. سعی کنید که یک سیستم برای مرتب‌سازی پوشه ها در هارد درایوتان داشته باشید. برای مثال پروژه‌های تمام شده را از پروژه‌هایی که در حال حاضر روی آن‌ها کار می‌کنید جداسازی نمایید. بعد از آن دنبال راه حل‌هایی برای پشتیبان گیری از فایل‌ها باشید. می‌توانید از یک درایو خارجی استفاده کنید و یا اینکه یک از یک سرویس کلود استفاده نمایید. 

در نظر گرفتن چنین موضوعاتی بسیار مهم است به این دلیل که بسیاری از اوقات ممکن است که مشتری یا خود صاحبان پروژه فایل‌هایی را از دست بدهند. 

۵. مستندسازی

ایجاد مستندسازی امری ضروری در پروژه‌هاست. متدهای مختلفی برای مستندسازی وجود دارد اما اگر با قالب ساده‌ای از HTML/CSS همراه هستید می‌توانید تنها موارد کوچکی مانند زیر را وارد کنید:

  • هدف اصلی پروژه که مشتری تعیین می‌کند.
  • دلیل ایجاد چنین طراحی.
  • تکنیک‌هایی که در فاز عملی و برای مثال در CSS استفاده شده است.
  • نام کتابخانه‌ها و فریمورک‌هایی که استفاده کرده‌اید.
  • و ...

در پایان

ممکن است انجام تمام این کارها برای یک وبسایت با ۴ صفحه اصلی کمی زیاده‌روی باشد اما در نهایت انجام چنین کارهایی باعث می‌شود که زمان بسیار زیادی ذخیره شو.

هیچوقت فکر نکنید که محتویات تمام فایل‌ها را می‌دانید. وقتی که پروژه جدیدی را شروع کنید تمام موضوعاتی که قبلا در رابطه با یک پروژه می‌دانستید را از یاد خواهید برد. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات