۸ نکته مهم برای برنامه‌نویس‌های مبتدی که قصد پیشرفت دارند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۸ نکته مهم برای برنامه‌نویس‌های مبتدی که قصد پیشرفت دارند

دنیای نرم افزار مدام در حال گسترش و بزرگ شدن است. به عنوان کسی که قرار است وارد فیلد برنامه نویسی و نرم افزار شوید باید این نکته را بدانید که دنیای نرم افزار به صورت پیوسته در حال تغییر و بزرگ شدن است. این موضوع باعث می‌شود که همه چیز برای یک برنامه نویس جونیور سخت به نظر رسیده و نتوانند به صورت درست با وضعیت مواجه شوند.

به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار به این نتیجه رسیده‌ام که شما برای ادامه دادن و پیشرفت در این حوزه نیاز است که یکسری موارد را رعایت کنید. مواردی که در این مطلب گفته خواهند شد براساس تجربیات بنده بوده و مطمئنا می‌توانند به شما نیز کمک بکنند. در این مطلب شما می‌توانید ۸ نکته اساسی برای پیشرفت کردن به عنوان یک برنامه نویس مبتدی را مشاهده کنید.

نکته اول: موضوعات پایه‌ای را به صورت عمیق یاد بگیرید

داشتن توانایی عمیق در درک موضوعات پایه‌ای یکی از مهمترین کارهایی‌ست که هر برنامه نویس و توسعه دهنده‌ای باید داشته باشد. برای اینکه بتوانید پیشرفت داشته باشید و موضوعات جدید‌تر و ترندهای روز را یاد بگیرید اول از همه باید پایه‌های مفاهیم اولیه را ایجاد کنید.

مفاهیم اولیه و پایه‌ای که بسیار مهم هستند شامل الگوریتم، ساختمان داده‌ها، مفاهیم برنامه نویسی و... می‌شوند. یادگیری هر کدام از این موارد می‌توانند درک عمیق‌تری از پروسه کارها را برای شما ایجاد کند. برای اینکه با این موضوع بیشتر آشنا شوید و بدانید که دقیقا منظور از موضوعات پایه‌ای چیست پیشنهاد می‌کنم که مطلب «مفاهیم اولیه علوم کامپیوتر را یاد بگیرید!» را مطالعه کنید.

نکته دوم: یادگیری مستمر

یکی از موضوعاتی که بیشتر افراد تازه کار را دچار مشکل می‌کند این است که صبر ندارند و فکر می‌کنند بعد از چند ماه آموزش دیدن نوبت آن است که دنبال شغل بگردند! حقیقتا فرایند یادگیری برنامه نویسی باید به صورتی باشد که به صورت مستمر شما در حال یادگیری باشید. اگر که فکر می‌کنید نمی‌توانید به صورت مرتب و همیشگی در حال یادگیری باشید پس بهتر است که سراغ یادگیری برنامه نویسی و توسعه نرم افزار نروید.

منظور از آموزش فقط آموزش ویدیویی نیست، بلکه شما باید از هر حالتی از آموزش استفاده کنید. مقالات متنی، کنفرانس‌های آموزشی، ایونت‌ها و... همگی فرصت‌های یادگیری مختلفی هستند که باید به خوبی از پتانسیل آن‌ها استفاده کنید.

نکته سوم: کمک بگیرید

هیچکس در این جهان همه چیز را نمی‌داند و در نتیجه اگر از فرد دیگری درخواست کمک بکنید عادی و بدون مشکل است. همواره سعی کنید که از همکاران و افراد با تجربه تر درخواست کمک کنید و از آن‌ها بخواهید که مسیر پیشرفت و یادگیری را به شما نشان دهند و از تجربیات خودشان بگویند. اگر در شرکت بزرگی کار نمی‌کنید و یا به صورت حضوری با این دست از افراد ارتباط ندارید، وارد انجمن‌ها و جامعه‌های آنلاین شوید و از آن‌ها کمک بگیرید. از کمک گرفتن و سوال پرسیدن نترسید و خجالت نکشید، هر سوال و جوابی که می‌پرسید به پیشرفت و ادامه دادن مسیر خودتان کمک می‌کند.

زمانی که سوال بیشتری بپرسید و بتوانید با این قسمت از کار بیشتر روبرو شوید، یاد خواهید گرفت که چگونه سوال بپرسید و در صورتی که تجربه بیشتری کسب کردید، چگونه به پرسش دیگران جواب بدهید. این کار به صورت مستقیم روی توانایی‌تان برای مدیریت تیم و رهبری تاثیر می‌گذارد.

نکته چهارم: ارتباط بگیرید

برقراری ارتباط با دیگران بخش بسیار مهمی از توسعه نرم افزار و مدیریت تیمی‌ست. شما زمانی که وارد یک تیم می‌شوید و یا اینکه زمانی به صورت دورکاری و فریلنسری با کارفرما ارتباط برقرار می‌کنید باید به خوبی بتوانید با وی همکاری کرده و دستورالعمل‌های لازم برای ارتباط گیری را بدانید.

در این حالت می‌توانید به صورت مستقیم و واضح نیازمندی‌های‌تان را به کارفرما یا هم تیمی‌های‌تان بگویید و بدون مشکل و پیش آمدن سوءتفاهم کارها را پیش ببرید.

نکته پنجم: با خطاها به صورت منطقی روبرو شوید

اشتباه کردن و مرتکب خطا شدن یک موضوع غیر قابل اجتناب است و همواره وجود دارد در نتیجه نگران این بخش نباشید. فکر نکنید که بدون اشتباه کردن و خطا کردن باید پیش بروید و همه چیز را به صورت صد در صدی پیش بگیرید.

حتی بهترین برنامه‌نویس‌ها نیز روزانه ده‌ها باگ و خطا را به وجود می‌آورند که در طول زمان آن‌ها را حل می‌کنند. با تجربه کردن خطاها و حل کردن باگ‌ها مختلف چیزهای جدید یاد خواهید گرفت.

نکته ششم: تا جایی که می‌توانید کد بنویسید

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش کارهای‌تان این است که به صورت روزانه کدهای جدیدی بنویسید و یاد بگیرید که این فرایند را به صورت همیشگی دنبال کنید. هر چقدر بیشتر کد بنویسید با چالش‌های بیشتری روبرو خواهید شد و در نتیجه با مسائل بیشتری می‌توانید دست و پنجه نرم کنید.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که کدنوشتن تنها به منظور زیاد بودن آن نیست، بلکه هدف اصلی در این است که شما کدهای با کیفیت بنویسید. اگر کدهای زیادی نوشته‌اید حال نوبت آن است که سری به آن‌ها زده و به لحاظ کیفیتی آن‌ها را ارتقا بدهید. سعی کنید کدهای‌تان را براساس یک ساختار مرتب بنویسید، به قسمت‌های مختلف دسته‌بندی کنید و کاری کنید که مطالعه کدها برای دیگران آسان‌تر و قابل فهم‌تر شود.

نکته هفتم: مراقب خودتان باشید

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید بدانید این است که هیچ چیز به اندازه سلامت شما مهم نیست. شما باید یاد بگیرید که حین انجام کارهای‌تان حتما سلامت خود را نیز حفظ کنید و مراقب جسم و روح‌تان باشید. کار کردن طولانی مدت پشت کامپیوتر مطمئنا در بلند مدت آسیب‌های بسیار زیادی به شما وارد می‌کند. در نتیجه باید مراقب باشید که به این جنبه از سلامتی بدن‌تان آسیبی وارد نشود. استراحت‌های کوتاه مدت در بین کارهای‌تان، باشگاه رفتن حداقل ۳ روز در هفته و خوردن غذاهای سالم باعث می‌شود که بخش بسیار زیادی از این آسیب‌‌ها جبران شود.

نکته هشتم: پایدار بودن کلید اصلی‌ست

به عنوان یک توسعه دهنده مبتدی شما باید به صورت مدوام به پیشرفت خود ادامه بدهید و کارهای‌تان را به جلو ببرید. جا نزنید و از کارهای‌تان پشیمان نشوید، عجول نباشید و یاد بگیرید که آهسته و پیوسته پیش بروید. مطمئنا از ابتدا همه چیز کمی خسته کننده و نا امید کننده به نظر می‌رسد اما بعد از مدتی همه چیز به صورت عادی و مناسب خود پیش خواهد رفت.

در پایان

نکاتی که در این مطلب بیان شدند به صورت بسیار کلیدی و البته مهم همگی در کنار همدیگر می‌توانند به شما کمک کنند تا مسیر آینده خود را به خوبی پیش بگیرید. اگر در ارتباط با هر کدام از این موارد سوال یا مشکلی داشتید می‌توانید در بخش نظرات آن‌ را مطرح کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.17 از 6 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا