8 راه برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده عالی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

8 راه برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده عالی

در این مقاله قصد داریم برای اینکه مطمئن شوید آیا همان توسعه دهنده‌ای هستید که همه می خواهند استخدام‌تان کنند یا خیر، شما را با چندین نکته آشنا کنیم. 

۱. از تبدیل شدن به یک متخصص اجتناب کنید

تکنیک ها و ترندها در دنیای وب به سرعت تغییر می کند. اگر شما برای ۵ سال است که تمام دانش و یادگیری خودتان را روی دروپال گذاشته باشید اما یک شبه مشتری ها از شما وبسایت وردپرسی بخواهند، انتظارات و توانایی های‌تان دیگر بدرد نمی خورد و محدود می شود.

۲. در مدرسه بمانید

مرتبط با مورد قبلی شما نیاز دارید که مطمئن شوید از اینکه صلاحیت و توانایی‌هایتان همیشه بروز هست. ما نمی گوییم که به دانشگاه برگردید و سر کلاس درس های مختلف بنشینید، اما در اکثر دانشگاه ها دوره های مرتبط به حوضه وب با قیمت های بسیار کم وجود دارد که می توانید در آن ها شرکت کنید. ایده بسیار خوبی است اگر هر ماه در مدت زمان های کمی، توانایی جدیدی کسب کنید.

۳. یک ارتباط دهنده خوب باشید

گیک های کلیشه ای و تکراری همیشه در روابط انسانی آدم های ترسناکی هستند، اما اگر شما فردی هستید که از توانایی خوبی برای ارتباط برقرار کردن برخوردارید پس شخصیت مطلوبی دارید. بودن به عنوان یک فرد ارتباط دهنده لازمه چندین ویژگی است:

سریع و دقیق باشید. هیچکسی دوست ندارد که معطل و منتظر باشد. اگر شما مشکلات زمانی دارید پس آنها را بگویید. بسیاری از کارفرمایان با زمان شما مشکلی ندارند البته در صورتی که شما اول این موضوع را بگویید. هیچوقت گفتن چنین موضوع مهمی را به تعویق نندازید و در اولین فرصت ممکن بیان کنید.

مؤدب باشید. یک حرف قدیمی هست که می گوید: «رفتار مناسب هزینه ای ندارد». در زمان های مختلف این حالت واقعیت دارد. تلاش کردن شما، مردم را متقاعد می کند که در حال کار کردن هستید و از این موضوع آنها احساس رضایت می کنند.

کوتاه گو و مختصر گو باشید. در ارتباط با افراد همیشه سعی کنید همه چیز را ساده و تمیز بیان کنید. تا جایی که می توانید در این ارتباطات از کلمات ساده استفاده کنید. از گفتن اصطلاحات خاص نیز دوری کنید به این خاطر که آنها شما را غیر حرفه‌ای نشان می دهد و در نهایت کلام شما را غیر قابل درک می کند.

۴. کدهای‌تان را برای افرادی که کدنویس نیستند قابل درک کنید

اگر تا به حال یکی از کارهای خودتان را به عنوان نمونه کار برای کارفرما فرستاده‌اید، مطمئن شوید که هر بخش از کدهایی که نوشته اید به سادگی قابل درک هستند و بیان کنید که هر قسمت از این کدها چه کاری انجام می دهند. 

از کامنت های طولانی استفاده کنید. درست مخالف حالتی که باید در برقراری ارتباط از جملات مختصر استفاده کنید در کامنت ها باید همه چیز را کامل بیان کنید. 

از قرار دادن کامنت در هر خط کد نیز اجتناب کنید. این کار فقط باعث می شود کامنت مزاحم به نظر بیاید.  کامنت های تشریحی خود را فقط در ابتدای یک بلاک از کد یا فانکشن قرار دهید و از کامنت گذاری در هر خط دوری کنید. البته در بعضی از حالت ها، کامنت های خطی حیاتی هستند، پس فقط در همان صورت از آنها استفاده نمایید. 

از اسم های بامعنی برای متغیرها و ثابت ها استفاده کنید. برای مثال rf=250 تنها برای شما معنا دارد اما rocketFuel=250 برای همگان.

از استایل های کدنویسی خاص و درستی نیز استفاده کنید. برای مثال در نام گذاری متغیرها بهتر است از روش کوهان شتری استفاده نمایید به این دلیل که کاربر بهتر می تواند آن را بخواند.

بعضی اوقات را نیز با بهتر کردن شکل کدنویسی سپری کنید. در حالی که این کار هیچ تاثیری روی کارایی نرم افزار ندارد اما آن را قابل خواندن و زیباتر می کند.

مطمئن شوید که در کدهای‌تان به صورت یک کامنت اسم خودتان را به عنوان توسعه دهنده نوشته‌اید. بدون این چگونه اثبات می کنید که نویسنده کدها شمایید و این برنامه از آن شما است؟ آگاه باشید که اگر کدهای هر فرد دیگری بجز خودتان را دریافت کنید و اسم خود را درون آن بنویسید، شما قانون های زیادی را شکسته اید. این کدها را تنها کارفرمای احتمالی تایید می کند.

مطمئنا فرستادن کدهای منحصر به فرد خود به عنوان یک مثال از کارهای خود اشتباه است، به این دلیل که در کارهای منحصر به خود هیچوقت از کامنت استفاده نمی شود. از جهتی خوانایی چنین کدهای سخت است اما از جهتی دیگر توانایی های برنامه نویس را خوب نمایش نمی دهد.

۵. کد همه چیز نیست

خیلی مهم است که بتوانید با استفاده از توانایی های خود و دانش تکنیکی‌تان، کارفرما را تحت تاثیر قرار دهید اما آنها صرفا به این موضوع نگاه نمی کنند و چیزهای دیگری را نیز در نظر می گیرند. بنابراین چیزهای دیگری به غیر از کدنویسی نیز وجود دارد که یکی از آنها خلاقیت است.

قطعا برای یک فرانت اند کار مهمترین عامل استخدامی داشتن دانش کامل از سی اس اس و لایه بندی و … است، درست اما همانطور که گفته شد چیزهای دیگری نیز وجود دارد که شما باید به آنها اشاره کنید. خلاقیت برای یک کدنویس به معنای مبتکر بودن وی است. درست به این معنی است که شما فردی هستید می تواند برای مشکلات مختلف راه حل های زیادی را پیدا کند.

پس بهتر است با تلاش بسیار زیادی در مورد پروژه هایی که تا به حال روی آنها کار کرده‌اید فکر کنید -چالش هایی که پیش آمده است و راه حل هایی که پیدا کرده‌اید-. بعد از آن به صورت شفاف و ساده برای فردی که کدنویس نیست اطلاعات لازم را بیان کنید. بدون هیچ سرخوردگی و ایجاد گیجی در طرف مقابل!

اگر تا به حال روی هیچ پروژه واقعی کار نکرده‌اید و با چنین چالش های روبرو نشده اید پس بهتر است به نمونه هایی که در زمان آموزش کدنویسی با آنها روبرو بوده‌اید مراجعه کنید. اگر چنین چیزی نیز وجود نداشت می توانید به صورت یک استارت کاری چند پروژه شخصی را ایجاد کنید. 

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که میزان قابلیت ها و ارزشی را که به پروژه‌تان داده‌اید را به معرض نمایش بگذارید و یا در مورد آنها صحبت کنید.

۶. توانایی‌تان را در مدیریت پروژه نشان دهید

حتی اگر صرفا به عنوان یک توسعه دهنده داخل شرکتی استخدام شده اید، نمایش دادن میزان توانایی‌تان در مدیریت یک پروژه از شروع آن تا اتمام کار با ارزش و مهمی است. این توانایی شامل مواردی از قبیل:

  • برنامه ریزی
  • سازمان دهی زمان
  • تعیین زمان ارائه کار
  • پیاده سازی راه حل ها
  • عیب یابی
  • مسئولیت پذیری

درباره مورد آخر بسیار دقت کنید به این دلیل که اگر مسئولیت پذیری بیش از حدی نشان بدهید شبیه به یک آدم تنبل جلوه می کنید.

۷. از عیب جویی اجتناب کنید

این نکته در حقیقت خود بیان کننده سه چیز متفاوت است:

از عیب جویی کردن راجع به کارفرمای سابقتان خودداری کنید حتی اگر وی لایق این عیب جویی ها باشد. کارفرمای کنونی هیچوقت دوست ندارد داستان های غمگین و بهانه های شما را گوش دهد و این راه عاقلانه‌ای برای نمایش خودتان به عنوان یک فردی که نسبت به آن بی‌عدالتی شده نیست.

از کارفرمای آینده‌تان عیب جویی نکنید، این موضوع به نظر بسیار روشن می آید اما در حقیقت بسیاری از اوقات کارفرما خود شما را به عیب جویی از وی دعوت می کند. هیچوقت در این چاله نیافتید.

از عیب جویی کردن از خود دوری کنید. بسیاری از کارفرمایان تلاش می کنند که شما اینکار را انجام بدهید اما باید بدانید که اینکار یکی از کارهایی است که باعث می شود بیشترین آسیب را ببینید. همیشه چرخه مثبت قضایا را مشاهده کنید.

و در نهایت قبل از اینکه این مقاله را به اتمام برسانیم یک نکته دیگر نیز باقی مانده است … 

۸. هیچوقت به صورت رایگان کار نکنید

این یکی از مهمترین نکات است. هیچ چیز به اندازه زمانی که کارفرما از شما یک نمونه می خواهد و شما نمونه‌ای که به صورت واقعی کار می کند را به وی می دهید اشتباه نیست. در یک حرف دیگر نمونه شما قطعا نباید هیچ کاری را که برای آن استخدام شده‌اید انجام دهد.

در غیر اینصورت اگر این کارها را انجام دهید شما فقط به یک مشارکت کننده تبدیل می شوید که به یک شرکت تجاری به صورت رایگان کمک کرده‌اید. در ضمن اینکه کارفرما از شما بخواهد تا نمونه‌ای را به وی تحویل دهید که به کاری که قرار است برای آن استخدام شوید مرتبط باشد اخلاقی و درست نیست. 

یکی دیگر از دلایلی که گفته می شود هیچوقت کاری را به صورت رایگان یا با قیمت ارزان انجام ندهید این است که باعث می شود صنعت کاری آسیب بسیار زیادی ببیند. تنها استثنا زمانی است که شما می خواهید کاری را برای خیریه انجام دهید. البته خیریه را با سازمان های غیر انتفاعی نیز اشتباه نگیرید. آنها هیچوقت ارزش انجام کار به صورت رایگان را ندارند، البته ناگفته نماند که آنها بسیار دوست دارند تا توسعه دهنده‌ای را به صورت رایگان استخدام کنند!

انجام پروژه برای خیره ها راه بسیار خوبی برای پر کردن قسمت نمونه کارهای‌تان است. و جدای از این خود کار بسیار خوبی به حساب می آيد. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات