مزایا و معایب وب‌اپلیکیشن‌های pwa
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

مزایا و معایب وب‌اپلیکیشن‌های pwa

توسعه‌دهندگان برنامه‌های وب مدام درحال کارکردن با انگشتان دستشان هستند و باید برای رویارویی با تازه‌ترین فناوری‌های توسعه وب آماده باشند تا بتوانند به انتظارات روبه‌رشد کاربران مدرن پاسخ مناسبی دهند. 

مزایا و معایب وب‌اپلیکیشن‌های pwa

وب‌اپلیکیشن‌های پیش رونده (PWAs)، یک فناوری توسعه وب است که چشم‌انداز آن را در سال‌های اخیر تغییر داده است. در این مقاله ما مزایا و معایب اصلی آنها را بیان می‌کنیم؛ که به شما در تصمیم‌گیری این موضوع که آیا یک PWA برای پروژه شما گزینه مناسبی است یا نه، کمک می‌کند.

یک وب‌اپلیکیشن‌های پیش رونده چیست؟

عبارت "وب‌اپلیکیشن‌های پیش رونده" توسط مهندس Google Chrome به نام Alex Russell مطرح شد، که او از این عبارت برای توصیف یک نسل از برنامه‌های وب که مانند وبسایت‌های معمول بارگذاری می‌شوند اما این مزایا را نسبت به آنان دارند، استفاده کرد: ویژگی‌های پشتیبانی توسط مرورگرهای مدرن مثل خدمات کارکنان و فهرست‌های برنامه وب، ارائه عملکردهای کاربردی مثل امکان کارکردن به‌صورت آفلاین، نشان دادن پیغام‌های هشداردهنده و سایر ویژگی‌هایی که به‌صورت سنتی تنها با برنامه‌های native اجرا می‌شوند.

PWAها همچنین مانند پلی در فاصله بین برنامه‌های موبایل و وبسایت‌ها هستند که بهترین بخش هردوی آنها را ارائه می‌کنند. 

PWA زمانی به وجود آمد که کاربران به‌دنبال تجربیات جدیدی با موبایل بودند اما چون با تعداد زیادی برنامه روی دستگاه‌هایشان احاطه‌شده بودند، نسبت به نصب برنامه‌های جدید بی‌میل بودند. 

بیشتر شرکت‌های ممتاز در حال حاضر سوار بر قطار PWA هستند و برنامه وب خودشان را با عملکرد native منتشر کرده‌اند که به‌عنوان‌مثال می‌توان به این شرکت‌ها اشاره کرد: AliExpress که یک افزایش 104 درصدی در نرخ تبدیل برای کاربران گزارش کرده است و Twitter که 65 درصد افزایش در صفحات هر بخش، 75 درصد افزایش در توئیت‌ها و یک کاهش 20 درصدی در نرخ دفع کاربر گزارش کرده است.

مزایا و معایب اصلی وب‌اپلیکیشن‌های پیش رونده

تمام مزایا و معایب اصلی وب‌اپلیکیشن‌های پیش رونده، ریشه در این واقعیت دارند که PWAها سهولت و دسترسی به وب را با عملکرد native ترکیب می‌کنند.

مزایا

حالت آفلاین

PWA می‌تواند توسط مرورگر وب ذخیره شود و حتی به‌صورت آفلاین هم می‌توان از آن استفاده کرد. 

این خبر بسیار خوبی برای تجارت‌هایی است که کاتالوگ محصول دارند چون مشتریان می‌توانند محصولات را حتی زمانی که به نت متصل نیستند، مشاهده کنند که این نرخ درگیر نگه‌داشتن کاربر را افزایش می‌دهد و منجر به سوددهی بیشتر می‌شود.

بهبود عملکرد

«اگر زمان بارگذاری یک وبسایت بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، 53 درصد از کاربران آنرا ترک خواهند کرد! وقتی‌که سایت بارگذاری شد، کاربران از آن انتظار دارند که سریع عمل کند و پاسخ به درخواست‌های آنها به‌کندی صورت نگیرد.» 

Google در وبسایت خودش، این را منتشر کرده است.

PWAها می‌توانند ارائه بسیار بهتری از برنامه‌های وب سنتی داشته باشند چون از سرویس کارکنانی استفاده می‌کنند که درواقع فایل‌های جاوااسکریپتی هستند که به‌صورت جداگانه از رشته‌های مرورگر اصلی اجرا می‌شوند و به‌صورت کنشگرایانه ذخیره‌سازی موارد مهم را کنترل می‌کنند.

بدون نیاز به نصب یا ملزومات به‌روزرسانی به‌صورت دستی

برای استفاده از برنامه وب پیشرفته توییتر، هیچ نیازی به بازدید از Play Store یا App Store برای نصب آن ندارید. 

کاربران به‌سادگی می‌توانند از mobile.twitter.com دیدن کنند و بدون هیچ‌گونه تأخیری به آن متصل شوند.

 وقتی‌که توییتر PWA خودش را به‌روزرسانی می‌کند، کاربران نباید آن را به‌صورت دستی نصب کنند و تمام ویژگی‌های جدید و نقایص قبلی که رفع شده‌اند بدون نیاز به دخالتی از کاربر در دسترس هستند. 

البته تنها کاربران نیستند که از این به‌روزرسانی راحت و بی‌دردسر سود می‌برند؛ شرکت انتشاردهنده هم که از PWA پشتیبانی می‌کند، می‌تواند انتظار دریافت تعداد درخواست پشتیبانی کمتری از سوی کاربرانی که هنوز از نسخه قدیمی استفاده می‌کنند، داشته باشد. 

شرکت می‌تواند هرزمان که بخواهد بدون خشمگین کردن کاربرانش بروزرسانی‌ها را منتشر کند.

مزایا و معایب وب‌اپلیکیشن‌های pwa

پلتفرمی با ویژگی‌های خاص

هیچ فهرستی از مزایا و معایب اصلی وب‌اپلیکیشن‌های پیش رونده نمی‌تواند بدون اشاره کردن به این واقعیت کامل شود: "PWA می‌تواند مزیت‌های زیادی ازجمله پلتفرمی با ویژگی‌های خاص داشته باشد." برای مثال PWA می‌تواند در صفحه اصلی کاربر قرار بگیرد و پیغام‌های هشداردهنده‌ای را دریافت کند که در قالب پیام‌های معمول ظاهر می‌شوند، آنها می‌توانند در تمام صفحه اجرا شوند، چرخش صفحه را تغییر دهند، با صفحه‌نمایش در حالت splash شروع به کار کنند، به داده‌های موقعیت دسترسی داشته باشند و سایر موارد.

کم‌حجم بودن داده

در بازارهای نوظهور مثل هند، پاکستان و آفریقای جنوبی، استفاده از حجم داده موبایل گران‌تر از کشورهای توسعه‌یافته است. PWA بسیار کم‌حجمتر از برنامه‌های موبایل است و به پهنای باند خیلی کمتری نسبت به برنامه‌های وب سنتی نیاز دارد چون مزیت ذخیره‌سازی خیلی بهتری دارند.

برای مثال PWA مربوط به Tinder، تنها 2.8 مگابایت است درحالیکه برنامه اندرویدی آن 30 مگابایت است. این‌یک تفاوت فاحش برای کسی است که حجم موبایل نامحدود ندارد و نمی‌تواند به‌راحتی به شبکه Wi-Fi قابل‌اعتماد متصل شود.

App store مستقل

PWAها مستقل از app store هستند که این خبر بسیار خوبی برای تجارت‌های کوچک‌تر و توسعه‌دهندگان برنامه‌های مستقلی است که نمی‌خواهند هزینه سالانه‌ای برابر با 99 دلار مربوط به شرکت Apple یا قبض 25 دلاری چرخه عمر Google را که تنها برای انتشار برنامه‌هایشان است، بپردازند. 

البته app store مستقل، توسعه‌دهندگان را آزاد می‌گذارد که هر برنامه‌ای را که می‌ٰخواهند، بسازند بدون اینکه توسط سیاست‌ها و قوانین app storeهای Google و Apple محدود شوند.

معایب

سازگاری با iOS

از زمان iOS 11.3، اجرای PWA روی دستگاه‌های Apple امکانپذیر شده است اما نباید توقع داشته باشید که با دستگاه‌های قدیمی هم سازگار باشد. 

Apple اجازه دسترسی‌های بیشتر به ویژگی‌های مهم شامل: شناسایی از طریق لمس، شناسایی از روی صورت، ARKit، بلوتوث، سریال، Beacons، حسگر ارتفاع و حتی اطلاعات مربوط به باتری را نمی‌دهد.

دارای ناهماهنگی با دستگاه‌های قدیمی

PWA تقریباً در سال‌های اخیر مطرح‌شده است؛ بنابراین این خیلی عجیب نیست که دستگاه‌های موبایل قدیمی با مرورگرهای قدیمی و منسوخ نمی‌توانند به‌خوبی از آن پشتیبانی کنند. 

درحالیکه این مشکل خودبه‌خود در آینده حل خواهد شد؛ اما ممکن است که باعث شکایت مشتریان بعضی از شرکت‌ها شود.

PWAها نمی‌توانند هر کاری را انجام دهند.

با توجه به ظرفیت PWA در مقایسه با برنامه‌های وب سنتی، آنها توانایی انجام تمام کارهایی را که برنامه‌های موبایل انجام می‌دهند، ندارند. 

چون آنها با جاوااسکریپت نوشته‌شده‌اند، به کارآمدیِ برنامه‌هایی که با زبانهای native نوشته‌شده‌اند مثل Kotlin یا Swift نیستند. 

عملکرد آنها هم به‌خوبی عملکرد برنامه‌های native نیست، که می‌توانند کارهای زیادی با این ویژگی جاوااسکریپت که یک زبان برنامه‌نویسی تک‌رشته‌ای است، انجام دهند. 

در حال حاضر، دسترسی به ویژگی‌های دستگاهی مهم در حال از دست رفتن است؛ مثل Bluetooth، حسگرهای proximity، روشنایی محیط، کنترل‌های پیشرفته دوربین و سایر موارد.

مزایا و معایب وب‌اپلیکیشن‌های pwa

نتیجه‌گیری

بعد از فهرست کردن مزایا و معایب وب‌اپلیکیشن‌های پیش رونده، این کاملاً واضح است که مزیت‌های آن بیشتر از معایبش است. 

علیرغم گذشت زمان نسبتاً کوتاهی (حتی با توجه به سابقه فناوری وب)، PWA در حال حاضر برای نشر یک فلسفه جدید برای ساخت وبسایت‌ها مدیریت شده است و هیچ شرکتی نمی‌خواهد که در عصر موبایل، آن را نادیده بگیرد.

همچنین ما در سایت راکت دوره‌ی جامع و کاملی راجع به وب‌اپلیکیشن‌های پیش رونده آماده کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر این لینک را مشاهده کنید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات