aws ،azure یا Google Cloud: کدام مورد برای یک پروژه بزرگ بهتر است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

aws ،azure یا Google Cloud: کدام مورد برای یک پروژه بزرگ بهتر است؟

در سال ۲۰۱۶ پیش‌بینی کردند که در آینده بیشتر از ۳۰ درصد شرکت‌های بزرگ به سوی کلود خواهند رفت، حال در سال 2020 همانطور که مشاهده می‌کنیم از هر سه شرکت یک مورد قصد دارد که روی سرویس‌های مبتنی بر کلود استفاده کند. این در حالی‌ست که بقیه شرکت‌ها از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند. 

براساس یک گزارش جدید آماری وجود دارد که نشان از واقعیت‌های زیر است:

  • ۶۷ درصد از شرکت‌های بزرگ در حال حاضر از زیرساخت‌های ابری استفاده می‌کنند در حالیکه بقیه شرکت‌ها قصد دارند در آینده روی این سرویس‌ها سرمایه‌گزاری کنند.
  • ۴۷ درصد سازمان‌ها به صورت کامل از خدمات ابری در فرایند تولید محصول‌شان استفاده می‌کنند در حالیکه ۳۸ درصد شرکت‌ها در نظر دارند که بدین شکل پیش بروند. 
  • IaaS در حال حاضر محبوب‌ترین مدل سرویس‌دهی ابری است که شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند.

با در نظر گرفتن این واقعیت‌ها و نتیجه‌گیری بدین شکل که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری روز به روز در حال گسترش پیدا کردن و بزرگ‌تر شدن هستند، نیاز دیدیم که در ارتباط با سه غول این حوزه بررسی را ارائه کنیم.

بهترین سرویس‌دهندگان خدمات ابری در سال 2020

زمانی که صحبت از سرویس‌دهندگان خدمات ابری می‌شود به صورت ناخودآگاه سه مورد AWS، Azure و Google Cloud به ذهن می‌آید. باید گفت که این سه مورد به اضافه سرویس‌دهنده IBM از معروف‌ترین و پر استفاده‌ترین سرویس‌های ابری این روزها هستند. 

ابتدا بیایید در ارتباط با مخرج مشترک تمام این شرکت‌ها صحبت کنیم. منظورم از مخرج مشترک، مزیت‌هایی است که هر سه سرویس‌دهنده ارائه می‌کنند:

  • محیطی منعطف و مقیاس‌پذیر برای میزبانی اپلیکیشن‌ها
  • سیستم پرداخت منعطف: مشتری به ازای استفاده از سرویس پول پرداخت می‌کند
  • امنیت مناسب و حق مالکیت داده
  • ابزارهای یادگیری ماشین
  • ویژگی‌هایی برای پشتیبانی از IoT و محاسبات serverless
  • پشتیبانی از سرویس‌های کانتینر محبوب مانند داکر و کوبرنتیز
  • وجود اکانت‌های رایگان تا ۱۲ ماه با سرویس‌های محدود

در کنار تمام این مزیت‌ها هر سرویس دهنده ابری یکسری مزیت‌های منحصر به فرد خودش را نیز ارائه می‌کند که موجب منحصر به فرد بودن از سرویس‌های دیگر شده است. در ادامه این مقاله در ارتباط با این ویژگی‌های منحصر به فرد نیز صحبت خواهیم کرد.

در باب نوآوری

افرادی که در این حوزه متخصص هستند می‌گویند که برنده میان این سه مورد در آینده، شرکتی خواهد بود که سرویس‌های نوآورانه‌تری را ارائه کند. برای مثال IoT، AI، ML و محاسبات Serverless از جمله مواردی هستند که روی برنده شدن یک شرکت تاثیرگذار هستند. 

حال بیایید در ارتباط با ویژگی‌های هر شرکت به صورت منحصر به فرد صحبت کنیم.

ویژگی‌های مربوط به AWS 

AWS از سال ۲۰۱۵ سرویس‌های مربوط به یادگیری ماشین را برای آسان‌سازی فرایند توسعه مدل‌های یادگیری ماشین ارائه کرد. البته در حال حاضر این سرویس‌ها از یک مدل ساده یادگیری ماشین به گستره بسیار وسیعی از سرویس‌های دیگر منتهی شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • SageMaker: یک سرویس یادگیری ماشین که به مهندسین و دانشمندان داده کمک می‌کند تا به سادگی مدل‌های یادگیری ماشین مورد نظرشان را ایجاد کرده و آن‌ها را دیپلوی کنند. 
  • Rekognition: این مورد یک ابزار تشخیص چهره است که ظاهرا کارکرد بسیار خوبی نیز نداشته است.
  • DeepLens: یک دوربین نیرو گرفته از یادگیری عمیق است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید اشیاء، غذاها و... را تشخیص دهید.
  • AWS Lex: موتور مبتنی بر Alexa که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید رابط‌های مبتنی بر صوت را ایجاد کنید. از قابلیت‌های این موتور می‌شود به ثابلیت یادگیری عمیق و توانایی‌های مربوط به تشخیص صدا اشاره کرد. برای ایجاد چت‌بات استفاده از این سرویس بسیار کمک‌گر خواهد بود.

ویژگی‌های مربوط به Microsoft Azure

مایکروسافت نیز خدمات بسیار زیادی را در جنبه یادگیری ماشین ارائه می‌کند. برای مثال سرویس Cognitive Services که یک مجموعه ۲۵ موردی از ابزارهای مختلف برای مهندسین است تا بتوانند به سادگی قابلیت‌های مختلف مربوط به دنیای یادگیری ماشین را پیاده‌سازی کنند.

ویژگی‌های Google Cloud

گوگل در زمینه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی یک رهبر و غول است از این رو می‌توان انتظار ویژگی‌های بسیار زیادی را داشت. شما در بین سرویس‌های گوگل می‌توانید از یک دستیار صوتی، پردازنده زبان طبیعی، سرویس‌های خودکارسازی فرایند ترجمه، قابلیت‌های تشخیص بصری و... بهره‌مند شوید.

در باب امنیت

هر سه سرویس‌دهنده از باب امنیت، تضمین‌های مختلفی را می‌دهند از این رو می‌توان مطمئن بود که سرویس‌های ما کاملا در جای مطمئن و امنی دیپلوی می‌شوند. هر کدام از سرویس‌دهنده‌ها نیز الگوریتم و روش کار متفاوتی را برای بالا بردن امنیت کاربران ارائه می‌کنند. برای مثال سرویس AWS الگوریتم Amazon Inspector را ارائه می‌کند که به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشکلات و آسیب‌پذیری‌های امنیتی را تشخیص و حذف کنید. 

Azure Security Center یکی دیگر از الگوریتم‌هاست که توسط مایکروسافت ارائه می‌شود و به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشکلات و آسیب‌پذیری‌ها را آنالیز و بررسی کنید. این سرویس در حملات نیز به شما کمک خواهد کرد.

در این بین Google Cloud لایه‌های مختلفی برای رمزنگاری و حفاظت‌ از سرویس‌های شما را ارائه می‌کند. برخی از این موارد نیز به صورت خودکار انجام می‌شود و برخی دیگر به صورت‌هایی دیگر است. 

مزایا و معایب

Amazon در زمینه سرویس‌های ابری از دیگر شرکت‌ها بسیار پیشتر شروع به کار کرد. آمازون از سال ۲۰۰۶ مشغول به ارائه این سرویس‌ها بوده و تقریبا می‌توان گفت که اولین شرکت ارائه دهنده خدمات ابری بوده است. از این رو آمازون درک بسیار بهتری از این زمینه داشته و ویژگی‌های بسیار بیشتری را ارائه می‌کند. با این حال یکی از مشکلات اصلی که کاربران در کار با AWS آن را تجربه کرده‌اند، وجود سرویس‌های بسیار زیاد و انتخاب مناسب‌ترین موارد برای خودشان است. این موضوع یکی از جالب‌ترین نقطه ضعف‌هایی‌ست که تا به حال کاربران از آن حرف زده‌اند. یکی دیگر از معایب AWS نبود توانایی در داشتن حالت Multi-cloud است. شما در این سرویس نمی‌توانید یک اپلیکیشن را روی چندین کلود مختلف مدیریت نمایید.

مایکروسافت از طرفی دیگر آژور را دیرتر از AWS ارائه کرد، با این حال تا به الان این سرویس توانسته محبوبیت بالایی بدست بیاورد و همچنین سرویس‌های مختلفی را ارائه کند. آژور سازگاری بسیار بالایی با محصولات مبتنی بر تکنولوژی‌های مایکروسافت دارد و به همین دلیل می‌تواند برای توسعه‌دهندگان .NET بسیار مناسب عمل کند. 

درست مانند AWS، مایکروسافت آژور نیز از مشکل نبود استراتژی مناسب برای حالت Multi-cloud برخوردار است.

گوگل کلود نیز نوآوری‌های بسیاری داشته که اغلب آن‌ها نیز به صورت متن باز در اختیار همگان قرار گرفته است. با این حال گوگل شرکت‌های بزرگ را کمتر در نظر داشته و بیشتر سرویس‌هایی را ارائه کرده که مناسب پروژه‌های کوچک و متوسط هستند. به همین دلیل نمی‌توان گوگل کلود را برای سرویس‌های Large Scale چندان مناسب دید.

در پایان

با در نظر گرفتن موارد گفته شده ممکن است انتخاب یکی از این موارد کار سختی باشد. با این حال این موضوع را فراموش نکنید که AWS از جایگاه ویژه‌تری برخوردار بوده و توانسته بسیاری از شرکت‌های بزرگ را به سمت خود بکشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا