۷ زبان برنامه‌نویسی برتر برای توسعه سمت سرور یا Back-End Development
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۷ زبان برنامه‌نویسی برتر برای توسعه سمت سرور یا Back-End Development

اگر حتی یک توسعه‌دهنده مبتدی باشید قطعا این موضوع را می‌دانید که دنیای توسعه وب به دو قسمت اصلی Front-End و Back-End تقسیم می‌شود. هر دو این موارد از ابزارها و تکنیک‌های خاصی برخوردار هستند که توسعه‌دهندگان آن فیلد باید آن‌ها را بدانند. برای مثال زمانی که از توسعه لایه Front-End صحبت می‌کنیم، توسعه‌دهنده آن لایه باید با تکنولوژی‌های پایه‌ای چون HTML/CSS/JS آشنایی کامل داشته باشد و در کنار آن نیز با ابزارهای توسعه دیگر مانند فریمورک‌ها، ابزارهای تستینگ و... کار بکند. در ادامه همراه با این مقاله از آموزش برنامه نویسی راکت باشید. 

زمانی که کار به توسعه Back-End می‌رسد ما بعنوان اصلی‌ترین ابزار نیاز به یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور یا Server-Side داریم. حال براساس اینکه چه زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنیم، انتخاب یک گزینه در بین فریمورک‌ها و دیتابیس‌ها، وب سرویس‌های مختلف و... نیز صورت خواهد گرفت.

اما با وجود این همه زبان برنامه‌نویسی مختلف که توانایی اجرا شدن در سمت سرور را دارند، چگونه باید یک مورد مناسب را پیدا کنید؟ فاکتورهای بسیار زیادی برای این مسئله وجود دارد که ما قصد داریم در این مطلب با بررسی ۷ زبان محبوب سمت سرور و بیان اینکه کدام‌شان از چه ویژگی‌هایی برخوردار هستند، این فاکتورها را بررسی کنیم.

گزینه اول: JavaScript

از هر ۱۰ باری که نامی از توسعه وب می‌آید حتما ۹ بار آن مربوط به جاوااسکریپت می‌شود. براساس آمار موجود که از وبسایت‌هایی مانند Stackoverflow و Octoverse گرفته شده است، جاوااسکریپت با اختلاف بسیار زیاد پراستفاده‌ترین زبان برنامه‌نویسی در دنیا‌ست. یکی از فاکتورهایی که باعث شده تا جاوااسکریپت در این حد مورد استفاده قرار بگیرد، کاربرد آن در زمینه‌های مختلف توسعه اپلیکیشن‌ است. در حال حاضر شما تنها با استفاده از یک زبان و تکنولوژی‌های مختلف آن می‌توانید یک وبسایت را در هر دو لایه Front-End و Back-End توسعه دهید. در کنار این ویژگی‌، جاوااسکریپت به لطف قدرت نودجی‌اس قابلیت آن را پیدا کرده که با میزان حجم بسیار کمی یک سرور را راه‌اندازی کرده و اپلیکیشن‌های مبتنی بر سرور را ایجاد کند. اضافه بر این موارد جاوااسکریپت شما را قادر به برنامه‌نویسی به صورت شئ‌گرا، داینامیک و استاتیک «به لطف تایپ‌اسکریپت» خواهد کرد.

در حال حاضر محبوب‌ترین فریمورک‌های مبتنی بر جاوااسکریپت که برای توسعه وب در سمت سرور استفاده می‌شود عبارت هستند از ExpressJS، Nest.js و MeteorJS.

وبسایت‌های معروفی که از جاوااسکریپت نیز در بخش‌های مختلفی از محصولات‌شان استفاده می‌کنند شامل Paypal، eBay و Netfilx می‌شود.

برای یادگیری جاوااسکریپت و مباحث مرتبط با آن می‌توانید به صفحه دوره‌های آموزشی جاوااسکریپت مراجعه کنید.

گزینه دوم: Python

اگرچه پایتون سازگاری بسیاری برای توسعه مباحث علم داده و ماشین لرنینگ دارد اما مهندسان نرم‌افزار بسیار زیادی وجود دارند که از پایتون بعنوان زبان اصلی توسعه لایه Back-End استفاده می‌کنند. بسیار جالب خواهد بود که بدانید یکی از بزرگ‌ترین غول‌های دنیای تکنولوژی «گوگل» از پایتون برای توسعه بخش بزرگی از محصولات‌ش بخصوص موتور جستجو و یوتیوب استفاده می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های پایتون نسبت به زبان‌های مختلف وجود کتابخانه‌های استاندارد متنوع است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا با سرعت بسیار بالایی اپلیکیشن‌های متفاوتی را ایجاد کنند. از ویژگی‌های منحصر به فرد پایتون می‌توان به آسان بودن کدنویسی در آن، قابلیت بالا در ادغام‌سازی با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی، قابلیت اجرا در تمام پلتفرم‌ها و... اشاره کرد.

در حال حاضر محبوب‌ترین فریمورک‌های مبتنی بر پایتون که برای توسعه وب در سمت سرور استفاده می‌شود عبارت هستند از Django، Flask و Pyramid.

وبسایت‌های معروفی که از پایتون نیز در بخش‌های مختلفی از محصولات‌شان استفاده می‌کنند شامل Spotify، Pinterest و Instacart می‌شود.

برای یادگیری پایتون و مباحث مرتبط با آن می‌توانید به صفحه دوره‌های آموزشی پایتون مراجعه کنید.

گزینه سوم: PHP

PHP یک بازیکن با تجربه و کهنه کار در زمینه وب است. تقریبا PHP جزو اولین زبان‌های برنامه‌نویسی بود که مخصوص توسعه بک-اند ساخته شد و هدف دیگری را دنبال نکرد. PHP در سال ۱۹۹۴ ایجاد شد و از آن پس بصورت مداوم فرایند توسعه را در پیش گرفت. از آنجایی که PHP یک زبان تفسیری‌‌ست نیازمند کامپایلر نبوده و می‌تواند روی تمام سیستم عامل‌های محبوب به خوبی کار کند. PHP در نسخه‌های اولیه خود چندان ویژگی زیادی را ارائه نکرد و مطمئنا با چنین ویژگی‌های نمی‌توانست در دنیای مدرن توسعه وب امروز فعالیتی داشته باشد. اما در سال‌های اخیر PHP با ارائه ویژگی‌های مدرن‌تری مانند پشتیبانی از برنامه‌نویسی شئ‌گرا، پشتیبانی از بانک‌های اطلاعاتی مدرن‌تر و... توانست برنامه‌نویسان بسیاری را به خود جذب کند. از طرفی دیگر PHP به دلیل وجود تاریخ بسیار طولانی، از میزان کاربران بسیار زیادی برخوردار بوده و انجمن‌های توسعه بسیار زیادی دارد.

 در حال حاضر محبوب‌ترین فریمورک‌های مبتنی بر PHP که برای توسعه وب در سمت سرور استفاده می‌شود عبارت هستند از Laravel، CodeIgniter و Symfony.

وبسایت‌های معروفی که از PHP نیز در بخش‌های مختلفی از محصولات‌شان استفاده می‌کنند شامل Wordpress، MailChimp و Flicker می‌شود.

برای یادگیری پی‌اچ‌پی و مباحث مرتبط با آن می‌توانید به صفحه دوره‌های آموزشی PHP مراجعه کنید.

گزینه چهارم: Java

جاوا یکی‌دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی مثال‌زدنی برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور است. قابلیت شئ‌گرایی موجود در جاوا در حال حاضر توسط اپلیکیشن‌های تجاری بسیار بزرگ و حتی سیستم‌عامل‌هایی مانند اَندروید استفاده می‌شود. جدای از آن جاوا برای اپلیکیشن‌های دسکتاپ و تحلیل داده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مهم‌ترین ویژگی که می‌توان از زبان جاوا نام برد وجود قابلیت «یک بار بنویس و هر جا اجرا کن» است که به ما قابلیت اجرای کدهای کامپایل شده جاوا را روی هر سیستم عاملی می‌دهد. در کنار این، یکی از ویژگی‌های کاربردی جاوا که بسیار کم می‌توان در بین زبان‌های دیگر توسعه وب مشاهده کرد قابلیت استفاده حداکثری از قدرت پردازنده یا CPU است. با در نظر گرفتن این قابلیت شما می‌توانید برنامه‌هایی بنویسید که نیاز به استفاده بسیار زیاد از منابع سخت‌افزاری را دارند.

در حال حاضر محبوب‌ترین فریمورک‌های مبتنی بر جاوا که برای توسعه وب در سمت سرور استفاده می‌شود عبارت هستند از Spring، Struts و Grails.

وبسایت‌های معروفی که از جاوا نیز در بخش‌های مختلفی از محصولات‌شان استفاده می‌کنند شامل Linkedin، Yahoo و IRCTC می‌شود.

گزینه پنجم: Ruby

روبی یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره و تفسیری است که از چندین پارادایم برنامه‌نویسی مانند برنامه‌نویسی شئ‌گرا، تابعی و رویه‌ای پشتیبانی می‌کند. روبی در حال حاضر بعنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های توسعه سمت سرور شناخته می‌شود و یادگیری آن برای افرادی که به تازگی قصد ورود به این حوزه را دارند پیشنهاد می‌شود. درست مانند پایتون، روبی نیز تلاش زیادی روی بالا بردن سطح بهره‌وری برنامه‌نویسان با استفاده از ساده‌سازی فرایند توسعه اپلیکیشن را دارد. روبی به خوبی از طرف سیستم‌ عامل‌های مختلف پشتیبانی شده و در فرایند اجرا اشکال ساختاری با این سیستم عامل‌ها ندارد. در فرایند ساخت روبی از زبان‌های بسیار زیادی مانند پِرل، لیسپ، ایفل و... استفاده شده است. از ویژگی‌های کلی این زبان می‌توان به پویا بودن، مدیریت خودکار Garbage Collection، کتابخانه‌های استاندارد بسیار زیاد، مقیاس‌پذیری راحت و... اشاره کرد.

در حال حاضر محبوب‌ترین فریمورک‌های مبتنی بر روبی که برای توسعه وب در سمت سرور استفاده می‌شود عبارت هستند از Ruby on Rails، Sinatra و Grape.

وبسایت‌های معروفی که از روبی نیز در بخش‌های مختلفی از محصولات‌شان استفاده می‌کنند شامل Airbnb، Shopify و Slideshare می‌شود.

گزینه ششم: Golang

اگر به این قضیه فکر می‌کنید که چرا زبان برنامه Golang را وارد این مقاله کرده‌ایم و شک در میزان محبوبیت آن دارید کافی‌ست به گزارش سالیانه وبسایت Stackoverflow بیاندازید. Golang در این گزارش در بین ۵ زبان مورد علاقه برنامه‌نویسان در دنیا قرار داشته و با توجه به آنکه زبان نسبتا جدیدی در حوزه توسعه اپلیکیشن‌هاست توانسته به خوبی در این زمینه خودی نشان دهد. Go یک زبان برنامه‌نویسی ایستا‌ یا Static Type است که توسط گوگل توسعه داده شده و سینتکسی مشابه با زبان C دارد. این زبان به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا وب اپلیکیشن‌های مقیاس‌پذیر و امن با کارایی بالا ایجاد کنند. یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی زبان Go دارا بودن قابلیت Multithreading است. در کنار آنکه Go کارایی و سرعتی نزدیک به زبان C را ارائه می‌دهد و نسبت به دیگر رقبا بسیار سریع است اما قابلیت‌ مدیریت حافظه بصورت خودکار را داراست. از این رو یک زبان مدرن به حساب می‌آید که کارایی بالایی را ارائه می‌کند. Go بصورت مستقیم توسط تیم توسعه گوگل پشتیبانی می‌شود از این رو باید خیال‌تان راجع به آینده آن راحت باشد. از طرفی دیگر نیز در حال حاضر کتابخانه و ابزارهای استاندارد مختلفی برای Go در حال توسعه دادن است.

در حال حاضر محبوب‌ترین فریمورک‌های مبتنی بر Golang که برای توسعه وب در سمت سرور استفاده می‌شود عبارت هستند از Beego، Echo و Revel.

وبسایت‌های معروفی که از Golang نیز در بخش‌های مختلفی از محصولات‌شان استفاده می‌کنند شامل Dropbox، SoundCloud و Dailymotion می‌شود.

گزینه هفتم: C#

در سال‌های اخیر زبان سی‌شارپ با بخت و اقبال کمی روبرو بوده و هیچگاه نتوانسته در بین ۵ زبان برنامه‌نویسی محبوب قرار بگیرد. با این وجود سی‌شارپ که بعنوان یک زبان چند منظوره شناخته می‌شود توانسته که خود را در زمینه‌های مختلف توسعه اپلیکیشن‌ها از جمله اپلیکیشن‌های سمت سرور اثبات کند. از آنجایی که غول نرم‌افزاری دنیا یعنی مایکروسافت در پشت این ابزار قرار گرفته می‌توان ویژگی‌های داخلی بسیار زیادی را در این زبان برنامه‌نویسی مشاهده کرد. وجود محیط توسعه یکپارچه Vistual Studio یکی‌دیگر از مزیت‌های استفاده از سی‌شارپ است.

در حال حاضر تنها یک فریمورک مبتنی بر سی‌شارپ برای توسعه وب موجود است که .NET نام دارد.

وبسایت‌های معروفی که از سی‌شارپ نیز در بخش‌های مختلفی از محصولات‌شان استفاده می‌کنند شامل GoDaddy، Marketwatch و Stack Overflow می‌شود.

در پایان

در این مقاله از وبسایت آموزشی راکت ما هفت مورد از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور را معرفی کردیم. مطمئنا هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ خاصی دارند که می‌تواند باعث شود تا شما یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. در صورتی که زبان و یا تکنولوژی دیگری را می‌شناسید که در این فرایند می‌تواند به کاربران دیگر کمک کند آن را از طریق قسمت دیدگاه‌ها معرفی کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا