چگونه بدون رفتن به آموزشگاه به یک طراح تبدیل شویم ؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

چگونه بدون رفتن به آموزشگاه به یک طراح تبدیل شویم ؟

بشر بیش از هزاران سال است در خلق کردن هنر دست دارد، اگر به تاریخ بشر بنگریم می بینیم که حدود ۴۰ هزار سال پیش انسان ها در غارهای اندونزی مشغول به کار طراحی و هنر بوده اند. اما با وجود آنکه هنر بشر بیش از ۴۰ هزار سال قدمت دارد، اما مبحث آموزشگاه های طراحی و هنر مدرن، کاملا بحثی جدید است.

اگر به سال ۱۹۰۹ در شهر نیویورک برگردید، شاهد ساختن اولین دانشگاه ایالات متحده در زمینه های طراحی گرافیک، تبلیغات، طراحی مد و چیزهای بیشتری خواهید بود. بعد ها این دانشگاه یا بهتر بگوییم آموزشگاه به نام آموزشگاه طراحی Parsons تغییر نام پیدا کرد. این آموزشگاه توسط فردی به اسم Frank Parsons تاسیس شد که خود او نیز از اولین استادان آنجا بود.

او باور داشت که هنر و طراحی هر چه زودتر باید عمیقا با نوآوری صنعت و تجارت مدرن مرتبط شود. به این ترتیب برنامه آموزشی که او ساخت بیشتر روی فراگیری مبانی طراحی مدرن توسط دانشجو ها تمرکز داشت. 

۱۰ سال بعد از آن با شروع دوران جمهوری وایمار در آلمان می توان شاهد آموزشگاه های طراحی مدرن در اروپا بود. سال ۱۹۱۹ در کشور آلمان Bauhaus نام آموزشگاهی بود که تازه تاسیس شده بود. بیشتر تمرکز این آموزشگاه روی تلفیق تمام موضوعات مرتبط با هنر و طراحی که از مدرنیسم نشئت گرفته بودند، معطوف شد.

منش و اساس مدرنیسم بر پایه فرم ها و موضوعات ساده، عقلانیت، کارایی و ایده آنکه می توان هنر را با صنعت و تولید محصولات مرتبط ساخت، بود.

این دو آموزشگاه اولین انفجار برای ساخت و بنا نهادن آموزشگاه های طراحی مدرن بود. بیش از صدها و هزاران آموزشگاه طراحی و هنر در قرن ۲۰ ام ساخته شد و همین باعث آن شد که طراحی مدرن و سبک این نوع از طراحی ها برای مردم بیشتر جهان قابل دسترس باشد.

با این وجود تا اوایل قرن، یعنی دهه ابتدایی، صلاحیت برای شرکت در این آموزشگاه ها تنها برای دانش آموزان همان نهادها قابل انجام بود. حتی اگر شما می خواستید که به صورت خودآموز مشغول یادگیری باشید، می بایست از نوشته ها و کتاب های آنها استفاده می کردید و اگر خیلی خوش شانس می بودید یک معلم برای شما پیدا می شد تا بیاید و به شما آموزش بدهد. مشکل بعدی که پیش می آمد اگر شما فردی حرفه ای نیز بودید تنها در صورتی استخدام می شدید که در یکی از این آموزشگاه ها  تحصیل کرده باشید و یا اینکه فردی از طرف آموزشگاه استعداد شما را تایید نماید.

اما با ظهور محاسبات کامپیوتری، تمام این قضایا فرق کرد. با ورود کامپیوترها و اینترنت به زندگی شخصی همگان، به صورت عجیبی ورود به چنین آموزشگاه هایی برای تمام مردم امکان پذیر شد.

البته امروزه باید بدانید که شما با یک کامپیوتر به همراه یک اتصال پایدار اینترنت می توانید بدون نیاز به آموزشگاه های قدیمی به یک طراح بدل شوید، چیزی که قبلا میسر نبود.

در این مقاله می خواهیم به شما راههایی را آموزش دهیم که با آنها می شود بدون رفتن به حتی یک کلاس آموزشی به یک طراح تبدیل شوید.

پایه ها را خوب یاد بگیرید

قبل از آنکه شروع به خریدن برنامه ای مانند فوتوشاپ یا هر برنامه دیگر مرتبط به طراحی کنید، سعی کنید پایه ها را یادبگیرید! این چیزی است که دانشجویان در آموزشکده ها بیش از ۴ سال به آن می پردازند. شما می توانید تمام فوتوشاپ را به خوبی بلد باشید، اما این را بدانید که اگر اصول طراحی مدرن را ندانید مطمئنا نمی توانید از یک سطح که صرفا جلوه ابزاری نیز دارد، پیشرفت کنید.

جدای از اینکه پایه های طراحی می تواند کمک کند که پروژه های دنیای واقعی را اجرا کنید، با آن می توانید کشف کنید که از چه نوع طراحی و سبکی خوشتان می آید و مجذوبش می شوید.

برای یادگیری پایه ها و مبانی طراحی می توانید از این سه راهکار استفاده کنید:

با یادگیری مباحث پایه و مبانی طراحی شما باید خودتان را به سمت یکی از موضوعات موجود در دنیای طراحی بکشانید. برای مثال اگر شما به مبحث فونت و تایپ فیس ها علاقه مند شده اید، روی همین موضوع تحقیق کنید. و یا اگر به تجربه کاربری علاقه مند شده اید و در این زمینه ایده هایی در سر می پرورانید می توانید به خواندن و تحقیق راجب به موضوعاتی چون رابط کاربری و تجربه کاربری بپردازید.

ابزارهای مورد نیاز خود را تهیه کنید و روی پروژه ای کار کنید

بعد از آنکه شما با مقدمات و پایه های اصلی طراحی آشنا شدید حال نوبت آن است ابزارهای مورد نیاز برای کارتان را بیابید. اصلا احتیاجی نیست شما حرفه ای باشید، اما باید بدانید که وظیفه فوتوشاپ و یا برنامه های دیگر چیست، با این کار می توانید درک بهتری روی ابزارهای مورد استفاده برای پیشبرد یک پروژه داشته باشید. برنامه هایی که اغلب طراحان از آن استفاده می کنند عبارت است از :

Adobe PhotoShop : فوتوشاپ یکی از بزرگترین ابزارهای ویرایش تصویر در جهان نرم افزار است. فوتوشاپ ابزاری است که تقریبا هر طراحی در دنیا از آن استفاده می کند.

InDesign: ابزاری بسیار عالی برای ساختن لایه های حرفه ای است، بسیاری از ناشران و طراحان سندهای چاپی از این ابزار در کار خود استفاده می کنند.

Illustrator: ابزار گرافیکی وکتور است که بیشتر برای خلق هنرهای دیجیتالی تصویری از آن استفاده می کنند.

Sketch: ابزاری سریع و ساده است که کار طراحی وب و طراحی رابط کاربری موبایل را بسیار آسان می کند.

پیشنهاد می کنم قبل از خرید هر یک از این محصولات نسخه رایگان با محدودیت زمانی را دانلود کرده و از آن استفاده کنید.

خب بعد از این کار با ابزارهای جدید سعی کنید که پروژه ای را انجام دهید و از قدرت این ابزارها به هیجان بیاید.

وبسایت های مختلفی برای استارت زدن کارتان وجود دارد، وبسایتی مانند HOW Design شما را با چندین طراحی جدید آشنا می سازد همچنین با استفاده از وبسایت RookieUp می توانید با مشاوران و مربی های حوضه گرافیک به صورت آنلاین چت کنید و از آنها سوال بپرسید.

روی یک مسیر آموزشی تصمیم بگیرید

مهم ترین بخش از همه کشف کردن و فهمیدن یک مسیر آموزشی که برای تان مفید باشد است. برای این قسمت خوشبختانه منابع بسیاری به صورت آنلاین موجود است که شما می توانید از آنها استفاده کنید. با این کار دیگر مشکلی مانند حضور در کلاس و… وجود نخواهد داشت. البته با وجود این موضوع، در یکی از تحقیقات نشان داده که ارتباط حضوری و یک به یک با کسی که در حال تدریس است می تواند در پیشرفت شما تاثیر مثبت بگذارد.

بوت کمپ حضوری 

در سال های اخیر بوت کمپ های بسیاری در محیط های آموزشی به چشم می آیند. برنامه ی این کمپ ها بدین صورت است که شما به مدت سه ماه «متغیر» در یک محیط آموزشی با استادها و طراحان واقعی در ارتباط خواهید بود و همچنین با مشتاقانی مانند خودتان روی پروژه ها کار خواهید کرد. هزینه شرکت در این دوره ها بسیار منصفانه است اما بیشتر این کمپ ها فقط در شهر های بزرگ برگذار می شوند. به هر حال اگر شما می توانید در این دوره ها حاضر شوید، این می تواند به شما کمک کند که در یک دوره کوتاه مدت و فشرده با مباحث طراحی و… آشنا شوید. یکی از خوبی های این بوت کمپ ها این است که معمولا بعد از تمام کردن یک دوره آموزشی بهترین های آن دوره را به استخدامی خود در می آورند و در پروژه های تیمی آن ها را نیز سهیم می کنند. با چند نمونه از این بوت کمپ ها آشنا شوید:

General Assembly: به احتمال زیاد یکی از بزرگترین نهاد های بوت کمپ دنیا است. که در سرتاسر دنیا حضور دارد.

Shillington: یکی از بوت کمپ های معروف که بیش از ۲۰ سال است در این حوضه کار می کند. در سه کشور آمریکا، استرالیا و انگلستان مشغول به فعالیت است.

بوت کمپ دیجیتالی

با در نظر گرفتن اینکه همه مردم در شهر های بزرگ به سر نمی برند، امروزه بوت کمپ های دیجیتالی زیادی درست شده اند. این بوت کمپ ها به شما امکان می دهند که روی صندلی راحتی خودتان بشینید و به صورت یک سمینار اینترنتی شرکت کنید. حتی در این بوت کمپ ها به صورت شخصی برای شما مربی قرار می دهند. با چند نمونه از این بوت کمپ ها آشنا شوید:

Springboard: بوت کمپ بسیار عالی در زمینه طراحی UX

Bloc: این بوت کمپ بیشتر روی کدنویسی فعالیت می کند با این وجود مباحث گرافیکی در آن هم خالی نیست.

جدای از این ها سایتی وجود دارد که با در نظر گرفتن تمام شرایط شما بهترین انتخاب میان بوت کمپ های دیجیتالی و حضوری را می دهد. برای ورود به سایت روی این لینک کلیک کنید.

خودآموزی

بوت کمپ ها برای همگان در دسترس نیستند. بعضی از مردم هم شاید دوست نداشته باشند که چندان قیمتی را برای شرکت در بوت کمپ بپردازند. آنها بیشتر اوقات دنبال راهی کم هزینه تر و بهتر هستند. اگر با دوره های آنلاین وبسایت هایی چون راکت و … همراه شده باشید مطمئنن منظورم را بهتر متوجه می شوید. این دوره ها معمولا بسیار ارزان قیمت هستند و جدای از آن احتیاجی به بیرون رفتن از خانه و … را ندارد. و البته شما خودتان تعیین می کنید کی وقت کافی برای آموزش دیدن خواهید داشت. بیایید با چند تا از این وبسایت ها آشنا شویم:

Coursera یکی از وبسایت های مهم در امر آموزش است. این وبسایت با داشتن تعداد متعددی دوره آموزشی برای طراحی می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

Skillshare و Udemy از دیگر وبسایت های مهم در این بخش هستند. این وبسایت ها با تعامل بهتری که با مدرس دوره ها دارند تقریبا بیشتر جنبه ها و موضوعات آموزشی را پوشش می دهند.

Treehouse پلتفرم عالی است. این وبسایت به گونه ای طراحی شده که می تواند به شما کمک زیادی بکند. علاقه مندی خودتان را انتخاب می کنید و وبسایت شما را از بین هزاران فیلم آموزشی ساده از پایه تا پیشرفته عبور می دهد.

YouTube شاید بهترین انتخاب در این مسیر باشد. مهمترین بحث برای این انتخاب رایگان بودن ویدیو ها است. در این وبسایت بیش از هزاران استاد خبره و عالی مشغول درست کردن فیلم های آموزشی هستند. برای بهتر کار کردن با این پلتفرم پیشنهاد می شود یک طراح را بیابید و ویدیو های وی را دنبال کنید. برای مثال شخصی به اسم Roberto Blake می تواند انتخاب خوبی باشد.

دوباره، ۱ به ۱ بودن «ارتباط با استاد» در آموزش ها بسیار مهم است. صحبت کردن مداوم با افراد خبره در زمینه طراحی، پیدا کردن پاسخ سوالات خود، مطمئن بودن از مسیر انتخابی و… اینها همه می توانند در رسیدن به هدف کمک تان کند.

در انتخاب راهی برای فراگیری به صورت خودآموزی نیز دقت کنید، باید به دنبال پلتفرمی باشید که بخاطر شما و هدف شما طراحی شده است. وبسایتRookieUp یکی از بهترین پلتفرم های آموزشی در زمینه طراحی است. که به شما قابلیت شخصی سازی بالایی در انتخاب می دهد. مطمئنا این وبسایت می تواند به شما کمک کند. جدای از آن، این پلتفرم به شما قابلیت آن را می دهد که بتوانید با مربی های بزرگ و خبره چت کنید و از آن ها سوالاتی بپرسید.

از meetups هم استفاده کنید. این پلتفرم به شما کمک می کند که افرادی را در شهر خود بیابید که در زمینه کاری شما مشغول به فعالیت هستند.

به هر حال با وجود تمام این موارد که گفته شد، اما موضوع یاری گرفتن و کمک گرفتن از افراد نخبه در زمینه فعالیت کاری شما، می تواند منبع بزرگ و کمکی بسیار عالی برای شما باشد. سعی کنید پیش از آنکه کاری کنید با چند فرد خبره مشورت نمایید.

امیدوارم با خواندن این مقاله متوجه شده باشید که  پیش تر رفتن به مدرسه های طراحی چقدر سخت و مشکل بوده است. مدرسه ها و آموزشگاه های طراحی امروزه بیش از پیش قابل دسترس هستند، اما اگر شما به یک کامپیوتر و اینترنت دسترسی داشته باشید، مطمئنا به آنها نیازی نخواهید داشت.

پس شروع کن و کاری کن که خلاقیت و ایده هات به واقعیت بدل بشند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا