جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد برای جاوا اسکریپت - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

بهترین IDEها و ویرایشگرهای کد برای جاوا اسکریپت - بخش اول

جاوا اسکریپت... درباره آن شنیده‌اید؟ اگر شما یک برنامه نویس یا توسعه دهنده وب هستید، مطمئنا از ارزش و سودمندی آن اطلاع دارید. این یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان است. جاوا اسکریپت به عنوان یکی از سه ستون اصلی توسعه وب فرانت-اند همراه با HTML و CSS، از بدو تاسیس تاکنون بروزرسانی‌های عمده‌ای را تجربه کرده است. با تشکر از تمام تلاش‌های سازندگان آن، اکنون از چندین فریمورک پشتیبانی می‌کند که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا از آن به عنوان یک زبان کامل هم برای کارهای بک-اند (برنامه نویسی سمت سرور) و هم برای فرانت-اند (طراحی رابط کاربری) استفاده کنند.

اگرچه این زبان برنامه نویسی برای وب ایجاد شده است، اما کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید با این زبان انجام دهید. از جمله می‌توانید یک ربات پرنده را برنامه نویسی کنید یا مثلا اسلایدهای مبتنی بر وب، وب سرورها، برنامه‌هایی برای ساعت‌های هوشمند و تلفن همراه، پروژه‌های هنری دیجیتال، بازی‌ها و موارد دیگر ایجاد کنید. دلیل اصلی آن هم این است که اکثر مرورگرهای وب فعلی جاوا اسکریپت را می‌فهمند و به خوبی آن را پشتیبانی می‌کنند.

محبوبیت و کاربرد کلی آن منجر به افزایش قابل توجهی در توسعه IDEها و ویرایشگرهای کد شده است. اما قبل از بررسی IDEهای برتر و ویرایشگرهای کد، ابتدا به تفاوت این دو بپردازیم.

IDE یا Integrated Development Environment یک نرم‌افزار مجتمع و کامل است که به شما امکان می‌دهد داخل آن برنامه نویسی کنید. این برنامه چندین ویژگی اضافی را در اختیار شما می‌گذارد که به هر توسعه دهنده‌ای امکان ویرایش، اصلاح، اجرا، دیباگ کردن و استقرار کد را می‌دهد. IDE همچنین با تکمیل کد خودکار همراه می‌باشد که بسیار کارآمد است و باعث می‌شود شما بهره وری بیشتری داشته باشید.

بر خلاف آن، ویرایشگرهای کد نسخه‌های سبک‌تری هستند که به مراتب از ویژگی‌های کمتری برخوردارند. هر دوی IDE و ویرایشگر کد دارای مزایای خاص خود هستند. با این وجود در سال‌های اخیر به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی، تفاوت بین این دو کمرنگ‌ شده است.

IDEها و ویرایشگرهای بی شماری در حال حاضر وجود دارد، به خصوص برای جاوا اسکریپت و هر یک از آنها موافقان و مخالفان خود را دارند. برخی رایگان هستند و برخی نیز پولی. اگر در انتخاب IDE یا ویرایشگری مناسب دچار سردرگمی شده‌اید، در این مقاله در مورد 15 ابزار برتر توسعه برای جاوا اسکریپت بحث خواهیم کرد.

1. Atom

نوع: ویرایشگر کد

این یکی از معروف‌ترین ابزارهای توسعه است که برای جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط گیت هاب ساخته شده، همچنین یک ویرایشگر متن باز است. Atom قابلیت کراس پلتفرم دارد، به این معنی که می‌تواند برای ویندوز، لینوکس و مک استفاده شود.

این ابزار محبوب بسیار انعطاف‌پذیر و قابل تنظیم می‌باشد و نصب آن هم بسیار آسان است. اتم سرعت بالا، تکمیل کد هوشمند و امکانات مختلف دیگر را فراهم می‌کند. با افزودن پکیج‌های اضافی شامل بسته شدن خودکار تگ‌هایHTML ، linter و Minimap می‌توانید ویژگی‌های آن را توسعه دهید.

این ویرایشگر توسط فریمورک Electron ساخته شده که یک ابزار بسیار محبوب برای توسعه برنامه‌های کاربردی با استفاده از جاوا اسکریپت است. با برجسته سازی سینتکس، دیباگینگ به صورت بی درنگ (real-time)، انتخاب چند خطی و ابزار شناور کار برنامه نویس را ساده‌تر کرده و با وجود مدیر بسته داخلی، جستجو و نصب پکیج‌ها را تسهیل می‌بخشد. به علاوه مانند هر ویرایشگر قدرتمند دیگری از زبان‌هایی مانند C ،C ++ ،Java ، #C و ... پشتیبانی می‌کند.

2. Visual Studio

نوع: IDE

ویژوال استودیو در سال 1997 منتشر شد و یکی دیگر از ابزارهای برجسته برای توسعه جاوا اسکریپت به شمار می‌رود که عمدتا برای توسعه برنامه‌های سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌شود. این محیط توسعه یکپارچه می‌تواند هم کد بومی و هم کد مدیریت شده تولید کند.

ویژوال استودیو با ویژگی‌هایی مانند تکمیل کد خودکار، بازسازی کد، طراحی کلاس، کار با پایگاه داده، طراحی قالب وب و سایر موارد یک ابزار توسعه کامل است. همچنین با پشتیبانی داخلی از جاوا اسکریپت همراه است و دارای یک ابزار دیباگینگ داخلی نیز می‌باشد. حتی می‌توانید با افزودن صدها افزونه که از قبل در دسترس هستند، امکانات آن را گسترش دهید.

3. Visual Studio Code

نوع: ویرایشگر کد

اغلب افراد آن را با ویژوال استودیو اشتباه می‌گیرند اما بسیار واضح است که ویژوال استودیو کد با ویژوال استودیو متفاوت می‌باشد. این یک ویرایشگر کد است ولی ویژوال استودیو یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) است. طبق نظرسنجی‌های مختلف، ویژوال استودیو کد یکی از پرکاربردترین ویرایشگرهای متن برای زبان‌های برنامه نویسی مختلف به حساب می‌آید.

این ویرایشگر توسط مایکروسافت ایجاد شده و مبتنی بر فریمورک Electron است که می‌تواند روی سیستم‌های لینوکس و مک نیز کار کند. مشابه ویژوال استودیو به ویژگی IntelliSense مجهز است که با اعلان نکات، پیشنهادات کد و توضیحات پارامترها به توسعه دهندگان کمک می‌کند.

VSC همچنین با یک ابزار دیباگ همراه است که دارای امکاناتی نظیر تنظیم breakpoint، call stack و watch variable است. این همچنین یک ویژگی به نام Peek را فراهم می‌کند که می‌تواند تعریف هر تابعی را گسترش دهد. ویژگی‌هایی مانند TaskRunner، نظارت بر تغییرات ایجاد شده در فایل، اجرای دستوراتی مانند commit/publish/push و سایر موارد آن را به یکی از مناسب‌ترین ویرایشگرهای کد برای جاوا اسکریپت تبدیل کرده است.

این ویرایشگر همچنین دارای پشتیبانی داخلی Git و CLI است. همچنین به غیر از جاوا اسکریپت، از بیش از 30 زبان برنامه نویسی مانند PHP ،C# ،Ruby ، ​​HTML5 و ... نیز پشتیبانی می‌کند.

4. WebStorm

نوع: IDE

این یک محیط توسعه اختصاصی برای CSS ، HTML و JavaScript است و با تمام سیستم‌عامل‌ها از جمله لینوکس، ویندوز و مک کار می‌کند. این IDE توسط JetBrains تیم پشتیبان IntelliJ IDEA ایجاد شده است که یکی از پرکاربردترین IDEها برای توسعه مبتنی بر جاوا اسکریپت می‌باشد.

همچنین هوشمندترین IDE جاوا اسکریپت نیز نامیده می‌شود و دارای صدها ویژگی استثنایی است. تکمیل کد هوشمند، بازسازی مجدد، شناسایی خطا، دیباگر داخلی، ارزیابی کد (حتی بدون خروج از IDE)، گزارش خطا و NodeJS داخلی از معدود ویژگی‌های آن است. مهمتر از همه شامل spy-js است که واقعا WebStorm را از همه رقبای خود برتر می‌کند. با این قابلیت می‌توانید کد را برای جلوگیری از اقداماتی که بعدا ممکن است خرابی ایجاد کنند، ردیابی کنید. با بارگیری همه این ویژگی‌ها، این IDE هزینه اشتراک می‌گیرد اما با این حال آنها 30 روز مدت آزمایشی رایگان را برای تجربه عملی به شما می‌دهند.

5. AWS Cloud 9

نوع:  IDEابری

این IDE در سال 2010 منتشر شد و به صورت کامل با جاوا اسکریپت و Node-JS در قسمت بک-اند آن نوشته شده است. احتمالا یکی از بهترین IDEهای آنلاین برای توسعه جاوا اسکریپت است و همچنین از زبان‌های برنامه نویسی دیگر مانند C ،C ++ ،Perl ،PHP ،Ruby ،​​Python ، Node.JS و ... پشتیبانی می‌کند.

برای استفاده از AWS Cloud9 باید حساب کاربری را داشته باشید. همچنین ویژگی‌هایی مانند ترمینال داخلی (که پشتیبانی از دستورات اساسی یونیکس و npm را فراهم می‌کند)، تکمیل کد، ویرایش همزمان، تجزیه و تحلیل زبان به صورت real-time، برجسته سازی سینتکس و بازسازی مجدد متغیرها و توابع ارائه می‌دهد.

اتصال کلید قابل تنظیم در AWC Cloud9 نیز موجود است، به علاوه می‌توانید با JSBeautify و CSSLint قالب بندی مجدد کد را نیز انجام دهید. در این IDE همچنین می‌توانید با افزودن چندین افزونه عملکرد آن را گسترش دهید. این محیط توسعه آنلاین از دیباگینگ داخلی، مدیریت فایل‌ها، ویرایشگر داخلی تصویر و سیستم‌های مختلف کنترل نسخه مانندGitHub ، BitBucket و Mercurial نیز پشتیبانی می‌کند.

همچنین می‌توانید با استفاده از AWS Cloud9 برنامه های خود را در پلتفرم‌های مختلف مانندHeroku ،Joyent ، Google App Engine یا Microsoft Azure مستقر کنید.

6. Brackets

نوع: ویرایشگر کد

براکت توسط Adobe Systems ایجاد شد و در نوامبر 2014 به عنوان ابزاری جدید برای توسعه فرانت-اند تحت مجوز MIT منتشر شد. این یک ابزار کراس پلتفرم است که می‌تواند برای لینوکس، ویندوز و مک استفاده شود. همچنین به طور خاص برای توسعه وب فرانت-اند با استفاده از JavaScript ، HTML و CSS طراحی شده است.

این ویرایشگر به دلیل سهولت استفاده و ویژگی‌های مختلف، به عنوان یک ابزار پیشرو برای توسعه دهندگان جاوا اسکریپت به طور مداوم در حال رشد است. براکت سریع و سبک است و ویژگی‌های جالبی مانند پیش نمایش زنده، تکمیل خودکار کد، رابط کاربری کریستالی و شفاف، کد فولدینگ، برجسته سازی هوشمند و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.

برای دیباگ کردن در براکت می‌توانید از افزونه Thesus استفاده کنید که هم با گوگل کروم و هم با NodeJS کار می‌کند. JSLint یکی دیگر از قابلیت‌های آن است که به شما امکان می‌دهد فایل جاوا اسکریپت را هنگام ذخیره ارزیابی کنید. به علاوه مانند سایر ابزارها می‌توانید با افزودن پلاگین‌های مفید، امکانات آن را نیز ارتقا دهید.

7. Sublime Text

نوع: ویرایشگر کد

این یک ویرایشگر متن باز است که توسط Jon Skinner و Will Bond ساخته شده است. Sublime Text به عنوان ابزاری کراس پلتفرم منتشر شد که با زبان‌های سی پلاس پلاس و پایتون نوشته شده بود. آخرین نسخه آن، این ابزار را به عنوان یک شبه IDE با درجه بالایی از سفارشی سازی تبدیل می‌کند.

سرعت قابل توجه، رابط کاربری منظم و بهبود مدیریت صفحه از ویژگی‌های قابل توجه آن است. علاوه بر این می‌توانید از افزونه Babel (برجسته سازی سینتکسی برای کد ReactJS و ES6DocBlockr ،JSFormat ،SideBar ، SublimeLinter و SideBar Enhanctions استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است