بهترین رویکردها برای پیاده‌سازی معماری میکروسرویس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

بهترین رویکردها برای پیاده‌سازی معماری میکروسرویس

میکروسرویس یکی از معماری‌های مهندسی نرم افزار است که در طی سال‌های گذشته توانسته استارتاپ‌ها و شرکت‌های بسیار زیادی را به خود جذب کند. هدف نهایی میکروسرویس این است که شما بتوانید بجای نوشتن یک اپلیکیشن بزرگ که مدیریت و مقیاس‌پذیری سختی دارد، چندین اپلیکیشن کوچک را به صورت مستقل توسعه داده و در نهایت آن‌ها را به همدیگر ربط دهید. در این مقاله قصد داریم رویکردهایی را دنبال کنیم که با در نظر گرفتن آن‌ها شما می‌توانید در فرایند پیاده‌سازی معماری میکروسرویس در نظر داشته باشید.

هر کدام از رویکردهایی که در این مقاله از آن‌ها صحبت خواهیم کرد در یک دسته‌بندی مشخص قرار خواهد گرفت. دسته‌بندی‌هایی که ما در این رابطه در نظر گرفته‌ایم عبارت از موارد زیر خواهد بود:

  • برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی
  • طراحی میکروسرویس
  • توسعه میکروسرویس
  • مدیریت و ذخیره داده‌ها
  • دیپلوی و میزبانی کردن
  • نگهداری و مدیریت کردن

بیایید به صورت جداگانه با هر کدام از رویکردهای مناسب برای این دسته‌بندی‌ها آشنا شویم.

برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی

آیا براساس دارایی‌ها و نیازمندی‌ها استفاده از میکروسرویس انتخاب مناسبی است؟

خودتان را با این قضیه که شرکت‌های بزرگ از میکروسرویس استفاده می‌کنند و استفاده از آن باحال و خفن است گول نزنید! در ابتدایی‌ترین نقطه شما باید نیازمندی‌های خود را بسنجید و براساس استدلال‌های منطقی به این نتیجه برسید که آیا میکروسرویس به نفع شما خواهد بود یا خیر. برای مثال آیا آمادگی آن را دارید که اپلیکیشن‌تان را پارچه پارچه کرده و هر قسمت را به خوبی مدیریت کنید؟

آیا همه تیم راضی هستند؟

انتقال از معماری یکپارچه به میکروسرویس یک کار سخت و زمان بر است. همچنین در نظر داشته باشید که این کار تنها روی تیم توسعه شما تاثیر نخواهد داشت. باید به خوبی هزینه‌های اضافی که قرار است به شرکت وارد شود را بررسی کنید و زیرساخت‌های لازم را فراهم آورید. اعضا تیم شما باید به خوبی با معماری میکروسرویس آشنایی داشته باشند و یا در حداقل حالت باید بتوانند در مدت زمان کوتاهی آن را یاد گرفته و یک تجربه واقعی جدای از کارهای اصلی شرکت بدست بیاورند. در صورتی که اعضای تیم با شما همکاری کاملی نداشته باشند، توسعه میکروسرویس چندان موفقیت آمیز نخواهد بود.

آیا تیم‌ها را تشکیل داده‌اید؟

از آنجایی که در معماری میکروسرویس بجای داشتن یک اپلیکیشن بزرگ، باید چندین اپلیکیشن و سرویس کوچک‌تر را مدیریت کنید، هر سرویس نیازمند تیم توسعه خود است. در قدم اول بسیار خوب است که از خودتان بپرسید آیا به اندازه کافی افراد و متخصص برای مدیریت جداگانه سرویس‌ها را در اختیار دارم یا خیر. در صورتی که نتوانید تیم‌هایی با اهداف و کارهای شفاف پیاده‌سازی کنید در نهایت نمی‌توانید مدیریت سرویس‌های مختلف را برعهده بگیرید.

طراحی میکروسرویس

جداسازی میکروسرویس و نفع‌های آن از المان‌های مالی

زمانی که مشغول طراحی میکروسرویس هستید معمولا تنها چیزی که در نظر خواهید گرفت منافعی است که از استفاده از میکروسرویس دریافت خواهید کرد. بسیاری از اوقات شما وجه مالی خود را فراموش کرده و به آن توجه نمی‌کنید. در نظر داشته باشید که اگر میکروسرویس به خوبی بتواند اپلیکیشن شما را مدیریت بکند اما هزینه‌ نگهداری بسیار زیادی داشته باشد نیاز است که پروژه را کنسل کنید.

قاعده یک سرویس – یک کار را فراموش نکنید

در هنگام طراحی میکروسرویس ایده‌های اپلیکیشن یکپارچه را فراموش کنید. شما در حال تقسیم کردن یک اپلیکیشن بزرگ به سرویس‌های کوچک هستید. سرویس‌های شما نباید حجم بزرگی داشته باشند و چندین کار را انجام دهند. هر سرویس در معماری میکروسرویس وظیفه انجام یک کار را دارد و در نتیجه دامنه کاری هر سرویس را باید پیش از توسعه آن، تعریف بکنید.

امنیت را حفظ کنید

به نسبت معماری یکپارچه، میکروسرویس از امنیت کمتری برخوردار است. البته این موضوع تنها در حالت پیشفرض بوده و اگر به خوبی هر سرویس طراحی و توسعه داده شود می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد. دلیل اصلی ضعیف بودن امنیت در این است که اپلیکیشن یکپارچه شما که معمولا با فریمورک‌های All-in-one نوشته می‌شود حال به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده که هر کدام با یک میکروفریمورک نوشته می‌شوند. معمولا میکرفریمورک‌ها نیز به نسبت فریمورک‌های All-in-one از امنیت کمتری برخوردار هستند.

توسعه میکروسرویس

سیستم‌های کنترل نسخه جداگانه

زمانی که مشغول توسعه سرویس‌های مختلف هستید این نکته را در نظر داشته باشید  که هر سرویس باید از سیستم کنترل یا مخزن جداگانه‌ای برخوردار باشد تا تداخل در سرویس‌ها پیش نیاید. این کار باعث می‌شود اگر مشکلی در یک سرویس به وجود بیاید روی سرویس‌های دیگر تاثیر نگذارد.

محیط‌های توسعه یکپارچه

محیط‌های توسعه‌ای که هنگام توسعه سرویس‌ها طراحی می‌شوند باید در بین دستگاه‌های مختلف سینک یا همگام بوده و تداخلی نداشته باشند. در غیر اینصورت ممکن است مشکلات اجرایی بسیار زیادی داشته باشید.

سازگاری Endpointها

اصلی‌ترین روش برای ارتباط برقرار کردن میان سرویس‌ها استفاده از APIها هستند. در هنگام توسعه API برای هر سرویس جداگانه باید این نکته را حتما در نظر داشته باشید که هر API به خوبی دیتا لازم را فراهم کرده و بتواند با سرویس‌های دیگر ارتباط برقرار کند.

مدیریت و ذخیره داده‌ها

دیتابیس‌های متفاوت برای هر سرویس

یکی از نکات کلیدی که در ارتباط با میکروسرویس باید بدانید این است که هر سرویس به صورت جداگانه وظیفه ذخیره و نگهداری داده‌ها را بر عهده دارد. به همین دلیل هر سرویس نیاز دارد تا از یک سیستم دیتابیس استفاده کند. با نگاهی به تصویر زیر بهتر متوجه منظورمان خواهید شد.

دیپلوی و میزبانی کردن

میکروسرویس‌ها را به صورت جداگانه دیپلوی کنید

با دیپلوی و میزبانی کردن هر سرویس به صورت جداگانه شما می‌توانید فرایند دیپلوی کردن بسیار سریع‌تری را به نسبت حالت یکپارچه داشته باشید. در این حالت اگر تغییری در یک سرویس اتفاق بیافتد نیازی نیست که کل سرویس‌ها را از ابتدا دیپلوی کنید. بجای آن تنها سرویس تغییر یافته دیپلوی خواهد شد.

نگهداری و مدیریت کردن

استفاده از سرویس‌های نظارتی متمرکز

برای نگهداری و مدیریت سرویس‌های یک معماری میکروسرویس نیاز به نظارت کردن یک امر حیاتی است. شما باید همواره از سرویس‌های نظارتی متمرکز برای کارکرد سرویس‌ها استفاده کنید. مطمئن باشید که همه سرویس‌ها به خوبی کار کرده و هیچ کدام از کار نیافتاده‌اند.

نتیجه‌گیری

درست است که میکروسرویس معماری بهتری به نسبت حالت یکپارچه است. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که میکروسرویس به همان اندازه‌ای که می‌تواند مفید باشد، می‌تواند دردسرآفرین باشد. در نتیجه مطمئن شوید که قبل از انجام هر کاری بهتر است مطمئن شوید تمام نیازمندی‌های اولیه برای ساخت یک میکروسرویس را در اختیار دارید یا خیر.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کارشناس ارشد تولید و بهینه‌سازی محتوا و تکنیکال رایتینگ - https://arastoo.net

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات