چگونه تیم‌های برنامه نویسی را ایجاد و مدیریت کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه تیم‌های برنامه نویسی را ایجاد و مدیریت کنیم؟

توسعه نرم‌افزار یکی از کارهایی‌ست که بیش از هر چیزی برای انجام دادن آن به صورت موفقیت آمیز نیاز به کار گروهی و تیمی دارد. برای اینکه بتوانید یک یا چند تیم برنامه نویسی را بسازید و به خوبی آن‌ها را مدیریت کرده و پایدار نگهش دارید باید از یک ساختار تیمی درست استفاده کرده و براساس بهترین رویکردها آن‌ها را مدیریت کنید. کوچک‌ترین اشتباه در فرایند مدیریت تیم‌ها می‌تواند باعث بوجود آمدن خروجی‌های ناگهانی، عجیب و غریب و ناخوشایند شود. به همین دلیل است که در خلال ایجاد تیم‌های برنامه نویسی باید بسیار هُشیارانه عمل کنیم و از ریز و درشت نکات لازم سر در بیاوریم. در این مقاله از سایت آموزش برنامه نویسی راکت باما همراه باشید. 

بنا به ضرورتی که ایجاد و مدیریت یک تیم برنامه نویسی دارد، امروز تصمیم گرفتیم تا رویکردها و موضوعاتی را در وبسایت راکت با شما به اشتراک بگذاریم که در فرایند ایجاد و مدیریت تیم‌های برنامه نویسی به شما کمک می‌کند. بخشی از موضوعاتی که در این مقاله گفته می‌شود استانداردهای کلی‌ست و بعضی دیگر از موارد براساس تجربیات شخصی کسب شده است.

بهترین ساختار برای ایجاد تیم کدام است؟

برای ایجاد یک تیم برنامه نویسی ابتدای کار نیاز است تا ساختار این تیم را ایجاد کنید. منظور از ساختار تیم نیز ساز و کار انجام کارها، پیاده‌سازی روش‌های ارتباط‌گیری هم‌تیمی‌ها با همدیگر، توسعه اهداف تیم و  خروجی‌های مورد نظر و... است. همانطور که مشاهده می‌کنید، برای ایجاد یک تیم موفق نیاز است که براساس فاکتورها و موضوعات مختلف عمل کنید و براساس چیزی که قصد دارید به آن برسید یک Team Structure ایجاد کنید.

زمانی که چنین ساختاری را ایجاد کردید دیگر نیازی به نگرانی از بهم ریختن آن پس از ورود افراد جدید نیست چرا که شما در واقع یک شیوه‌نامه برای پیشبرد گروه کاری‌تان ایجاد کرده‌اید و حال هر کسی که وارد تیم می‌شود باید از آن پیروی کند.

حال که با ضرورت ایجاد یک ساختار تیم‌ورک آشنا شدید نیاز است تا چهار  فاکتور اصلی برای مدیریت تیم‌ها را در نظر بگیرید. این چهار فاکتور در درست پیش رفتن کار تیم‌ها بسیار تاثیرگذار بوده و با درست پیاده‌سازی کردن‌شان می‌تواند میزان نگرانی شما از مدیریت تیم را کاهش دهد.

۱- به چند تیم نیاز دارید؟

اولین کاری که برای ایجاد تیم‌های برنامه نویسی باید انجام دهید این است که متوجه شوید برای انجام کارهای‌تان به چند تیم برنامه نویسی نیاز دارید؟ برای اینکار ابتدا باید به خوبی پروژه یا پروژه‌هایی که به شما داده شده را در نظر بگیرید و آن‌ها را به قسمت‌های مدیریت پذیر تقسیم بندی کنید. بعد از انجام چنین کاری می‌توانید براساس تقسیماتی که انجام داده‌اید تیم‌های مختلف را ایجاد کرده و آن‌ها را مدیریت کنید.

یادتان باشد که همه تیم‌ها در نهایت قصد دارند تا پروژه مشترکی را ایجاد کنند، پس نباید فکر کنید که هر کدام از تیم‌ها به صورت تمام و کمال مستقل از یکدیگر بوده و ارتباطی بهم ندارند. تلاش کنید تا با ایجاد یک فرهنگ مدیریت تیمی از طریق کارگاه‌های آموزشی شیوه انجام کار تیمی را برای‌شان شرح دهید.

۲- تعداد افراد هر تیم چند نفر باید باشد؟

موضوع چالش برانگیز بعدی این است که در هر تیم باید چند عدد توسعه دهنده قرار دهید. این موضوع کاملا بستگی به تسک و حیطه کاری آن تیم دارد. ابتدا باید هر کدام از تسک‌ها و نقش تیم‌ها را اولویت بندی کنید و بیشترین پتانسیل را روی مواردی که بیشترین اولویت ساخته شدن را دارند قرار بدهید. اما به خاطر داشته باشید که هیچ بخشی از پروژه را با توسعه دهندگان کمتری به نسبت نیاز پیش نبرید. این کار باعث می‌شود که شانس انجام اشتباه کارها و کم شدن کیفیت خروجی افزایش پیدا کند.

برای اینکه تعداد این افراد را بسنجید به چند سوال کوتاه پاسخ دهید:

  • چه کسی رهبری گروه را بر عهده می‌گیرد؟
  • آیا نیاز هست که داخل خود این تیم چند تیم دیگر ایجاد شود؟
  • بخش‌های اساسی که این تیم باید انجام دهد کدام‌ها هستند؟ برای هر کدام از این بخش‌ها باید از چه فردی استفاده کنم؟

با پاسخ به این پرسش‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید که چه تعداد فرد برای یک گروه مورد نیاز است.

۳- چه مقدار از افراد حرفه‌ای در هر تیم نیاز است؟

سطح حرفه‌ای بودن یک تیم به صورت مستقیم روی کیفیت کدها و خروجی کار تاثیر می‌گذارد. اما این بدان معنا نیست که در یک تیم برنامه نویسی همه افراد باید در سطح حرفه‌ای باشند چرا که اولا چنین چیزی ممکن نیست و دوما اینکه چنین چیزی هزینه بسیار زیادی را برای شما ایجاد می‌کند. از آنجایی که گفتیم یک تیم باید فرهنگ همکاری را در خود ایجاد کند، می‌توانید از چند فرد حرفه‌ای و تعداد زیادی برنامه نویس جونیور یا مبتدی استفاده کنید. به این شکل هم افراد جونیور از سطح خودشان فراتر می‌روند و هم اینکه به برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای یاد می‌دهید که چگونه همه چیز را مدیریت کنند.

نیازی نیست که نگران کدهای کم کیفیت باشید چرا که در پیاده‌سازی ساختار تیم می‌توانید «بازبینی کدها» را به عنوان یکی از وظایف توسعه دهندگان قرار دهید.

۴- هزینه تیم‌ها چقدر است؟

ایجاد و مدیریت تیم‌های مختلف در صنایع متفاوت ممکن است هزینه آور باشد و بخش اصلی از درآمد‌های یک شرکت را به خود اختصاص بدهد. اما در دنیای توسعه نرم‌افزار این موضوع کمی متفاوت است. از طرفی شما مجبور نیستید که تمام اعضای تیم را به صورت حضوری در شرکت در اختیار داشته باشید، بلکه می‌توانید از نیروهایی که به صورت دورکاری با حقوق و مزایای کمتر کار می‌کنند نیز استفاده کنید. همچنین از آنجایی که توسعه دهندگان معمولا میل به یادگیری چیزهای جدید دارند، بعضی از آن‌ها را می‌توان با افراد حرفه‌ای‌تر جایگزین کرد و افراد را براساس نیاز بین تیم‌های مختلف جابجا نمود. همچنین Outsource کردن برخی از کارهای تیمی شرایط را برای یک نوع همکاری با هزینه کمتر آسان می‌کند.

۴ فاکتوری که در این قسمت به آن‌ها اشاره کردیم را می‌توان به عنوان ۴ روش و RoadMap در نظر گرفت تا بتوانید یک ساختار مناسب تیمی را ایجاد کنید. حتما مطمئن شوید که برای هر کدام از این موارد تحقیقات کافی انجام داده‌اید و به خوبی توانسته‌اید براساس نیازمندی‌های اصلی شرکت و پروژه‌هایی که در اختیار دارید از این موارد کمک بگیرید.

در پایان

ایجاد و مدیریت تیم یک کار چالش برانگیز است اما در نهایت نباید از آن فرار کرد و باید به خوبی آن را انجام داد. در این مطلب از وبسایت راکت ما ۴ روش برای ساختاردهی به یک تیم برنامه‌نویسی را به شما شرح دادیم. مطمئنا موارد گفته شده تمام ماجرا نیستند و موارد دیگری نیز برای بهبود وضعیت تیم‌ها وجود دارد. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم که آن‌ را با ما به اشتراک بگذارید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
1 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا