انواع مختلف برنامه‌نویسان به همراه نقاط قوت و ضعف آن‌ها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

انواع مختلف برنامه‌نویسان به همراه نقاط قوت و ضعف آن‌ها

من برای سال‌ها در صنعت IT فعالیت داشتم و در شرکت‌های مختلفی مشغول به کار بوده‌ام. من در شرکت‌هایی کار می‌کردم که نرم‌افزار تولید می‌کردند، به مشتریان مشاوره می‌دادند و استارتاپ راه‌اندازی می‌کردند. در تمام این شرکت‌ها 4 نوع برنامه‌نویس پیدا کردم. البته شاید این طبقه‌بندی کاملاً درست نباشد چون می‌توان خصوصیات رفتاری یک نوع برنامه‌نویس را در نوع دیگر هم پیدا کرد.

اگرچه با کمک طبقه‌بندی می‌توانیم بهترین افراد را برای انجام مناسب‌ترین کارها انتخاب کنیم. همین موضوع باعث پیشبرد بهتر کارها و پیمودن مسیر موفقیت می‌شود. بنابراین بیایید این برنامه‌نویس‌ها را با یکدیگر بشناسیم:

1. تحلیلی یا مشکل‌گشا

اکثر برنامه‌نویسان تمایل به تجزیه و تحلیل دارند، اما هر برنامه‌نویسی نمی‌تواند واقعاً تحلیلگر باشد چون تنها عده‌ی خاصی عاشق این فرآیندها هستند. برنامه‌نویسان تحلیلی واقعاً از حل کردن مشکلات چالش برانگیز لذت می‌برند. آن‌ها برای حل مشکلات از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند. آن‌ها به دنبال بهترین روش‌های کدنویسی را می‌روند و پایه‌ای قوی در علم ریاضیات دارند.

نقاط ضعف

انجام دادن فعالیت‌هایی که دارای دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده هستند برای آن‌ها لذت بخش نیست و در درازمدت می‌تواند انگیزه‌ی آن‌ها را برای انجام چنین وظایفی از بین ببرد.

نقاط قوت

آن‌ها می‌توانند مشکلات خاص شرکت را حل کنند و با چالش‌هایی مقابله کنند که جوابی در اینترنت ندارد. آن‌ها ریشه‌ی اصلی مشکلات را با صبر و پشتکار پیدا خواهند کرد. اگر به قوانین تجارت علاقه دارید، به خوبی می‌توانید با مدل‌سازی سیستم‌ها، کارفرمایان و سایر سهامداران کار کنید.

توسعه‌ی شغلی

اگر این برنامه‌نویسان تنها در بخش فنی مشغول به کار بمانند، می‌توانند به معمارانی فوق‌العاده خوب تبدیل شوند. اگر آن‌ها نسبت به قوانین تجارت کنجکاو باشند و بتوانند با مردم کنار بیایند، می‌توانند نقش‌هایی مثل مدیر و یا مالکان محصول را هم به خوبی بر عهده بگیرند.

2. عملی و کاربردی

این نوع از برنامه‌نویس‌ها اصاصاً به حل مشکلات شرکت اهمیت می‌دهند. با این حال از روش‌های استانداردی برای این کار استفاده نمی‌کنند، به همین خاطر نمی‌توانید چنین برنامه‌نویسانی را در شرکت‌هایی مثل گوگل، فیسبوک یا سایر شرکت‌های بزرگ ببینید. این برنامه‌نویسان در استفاده از اطلاعات آنالیز شده مهارت دارند و از پیچیدگی‌های غیرضروری در کارها پرهیز می‌کنند.

برنامه‌نویسان تحلیل از فعالیت‌هایی مثل تنظیمات سرور خوششان نمی‌آید اما این افراد از انجام دادن چنین کارهایی لذت می‌برند.

نقاط ضعف

این برنامه‌نویس‌ها به جزئیات، قوانین تجارت و احتمالات آینده توجه زیادی نمی‌کنند. همین موضوع سبب به وجود آمدن باگ در نرم‌افزارها خواهد شد. آن‌ها مشکلات را نادیده می‌گیرند یا به صورت موقت آن را برطرف می‌کنند و شما مجبورید برای حل اساسی مشکلات دوباره پروژه‌ی آ‌ن‌ها را بررسی کنید.

نقاط قوت

این توسعه‌دهنده‌ها افراد کاملاً فنی نیستند و به همین خاطر می‌توانند خیلی راحت مشکلات خارج از آن حیطه را برطرف کنند. آن‌ها در استفاده از ابزارها و تنظیمات مربوط به سرور مهارت بالایی دارند.

توسعه‌ی شغلی

این دسته از برنامه‌نویسان می‌توانند به مقام مدیر، ارتقای درجه پیدا کنند. به همین خاطر اطراف خود را با افراد توانا پر خواهند کرد. یکی دیگر از گزینه‌ها، تخصص پیدا کردن در حرفه‌های Devops و کار کردن در کنار معماران است.

3. مجری یا تکنسین

من آن‌ها را برنامه‌نویسان فنی صدا می‌زنم. آن‌ها عاشق تکنولوژی هستند و از گفتگوهای تجاری و برآوردهای زمانی خوششان نمی‌آید. این نوع از برنامه‌نویسان در بحث‌های فنی بسیار عالی عمل می‌کنند و نظرات فوق‌العاده‌ای را مطرح خواهند کرد.

تکنسین‌ها به طور کلی عاشق تکنولوژی‌های جدید هستند و می‌خواهند همیشه با دنیای فناوری همگام بمانند. این افراد درست مانند برنامه‌نویسان تحلیلی در اجرای کد بسیار خوب عمل می‌کنند. اما این دو برنامه‌نویس روی چیزهای متفاوتی تمرکز می‌کنند. این افراد به برنامه‌نویسی علاقه زیادی دارند و از کار کردن به عنوان یک توسعه‌دهنده راضی هستند.

نقاط ضعف

آن‌ها ذهنیت مشتری محور ندارند، به همین دلیل در کارهای مربوط به آن به کمک دیگران احتیاج خواهند داشت.

نقاط قوت

آن‌ها در یادگیری و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها پیشتاز هستند و علاقه‌ی بسیاری به اجرای کد دارند.

تکامل شغلی

آن‌ها می‌توانند رهبران خوبی باشند و به عنوان یک متخصص در زمینه‌ی تکنولوژی‌های جدید فعالیت کنند.

4. طراح

برنامه‌نویسان طراح جزو افرادی هستند که توجه زیادی به تجربه‌ی کاربری دارند. به همین خاطر می‌توانند در زمینه frontend بسیار موفق عمل کنند. این افراد از تمام مسائل مربوط به بخش frontend لذت می‌برند و کارهایی را انجام می‌دهند که سایر توسعه‌دهندگان علاقه‌ای به آن ندارند.

نقاط ضعف

این اشخاص احتمالاً در منطق برنامه‌نویسی و الگوها مشکل دارند. آن‌ها در صورت بروز مشکل فقط از کار کردن با زبان‌های HTML و CSS لذت می‌برند. با این حال در صورت برطرف شدن مشکل می‌توانند از مولفه‌های دیگر هم برای کار کردن استفاده کنند.

نقاط قوت

آن‌ها به یک تجربه‌ی کاربری خوب بسنده نمی‌کنند و معمولاً سعی دارند محصول مطابق با استانداردهای بالای خودشان را به مشتری ارائه دهند.

توسعه‌ی شغلی

اگر علاقه‌ی زیادی به تجارت داشته باشند، می‌توانند مسئولیت مالکیت محصول را بر عهده بگیرند. در غیر اینصورت باید مهارت‌های سازمانی خوبی را داشته باشند و با کسانی کار کنند که به درستی از قواعد تجارت مطلع هستند. اگر در تکنولوژی مهارت داشته باشند، می‌توانند به عنوان متخصص نیز به کار گرفته شوند. همچنین به طراح تبدیل شوند و مزایای خوبی را برای شرکت‌ها به همراه داشته باشند. آن‌ها می‌توانند نحوه‌ی اثرگذاری راه‌حل‌های شما روی تجربه‌ی کاربری را پیش‌بینی کنند.

جایزه: خالق

این دسته از برنامه‌نویسان چندین قابلیت را در کنار یکدیگر دارند. آن‌ها عملکرد تحلیلی، عملی و اجرایی خوبی را از خودشان به نمایش می‌گذارند. اینگونه برنامه‌نویسان توانایی‌های بیشتری نسبت به موارد گفته شده دارند و محصولاتی را خلق می‌کنند که زندگی سایر برنامه‌نویسان را آسان‌تر می‌کند. به عنوان مثال بیل گیتس و لینوس نوروالدز را می‌توان جزو این دسته از برنامه‌نویسان دانست.

این افراد ابزارهای فوق‌العاده خوبی را می‌سازند و ناخوداگاه به کارآفرین تبدیل می‌شوند. شما به راحتی نمی‌توانید این برنامه‌نویسان را پیدا کنید چون آن‌ها بالاخره کسب و کار خودشان را راه‌اندازی می‌کنند.

 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات