سیستم های مدیریت محتوای دروپال
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

سیستم های مدیریت محتوای دروپال

دروپال یک سیستم مدیریت محتوا اپن سورس و همچنین فریمورک برنامه های تحت وب میباشد که با PHP نوشته شده و تحت مجوز GNU منتشر گردیده است. دروپال برنده چندین جشنواره بین المللی اپن سورس است و سه سال متوالی عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوا را از آن خود کرده است.

در آگوست ۲۰۱۵ این فریمورک علاوه بر امکانات هسته، دارای بیش از ۳۱۰۰۰ افزونه برای توسعه است. دروپال چه برای برنامه نویسان و توسعه گران وب که نیاز به نوشتن توسعه های پیچیده دارند و چه برای افراد مبتدی که نیاز به مدیریت وب سایت بدون اطلاعات برنامه نویسی دارند، مناسب میباشد.

دروپال روی انواع سیستم عامل ها قابل راه اندازی میباشد و از هر وب سروی که توان اجرای PHP را دارد (مثل Apache، IIS، Lighttpd، nginx) و انوع سیستم های بانک اطلاعاتی (مثل MySQL، MariaDB، PostgreSQL، SQLite، MongoDB و Microsoft SQL Server ) پشتیبانی میکند.

ایده دروپال توسط آقای Dries Buytaert در سال ۲۰۰۱ آغاز گردید. "Drupal" واژه آلمانی به معنای قطره میباشد.

دروپال اکنون آزادانه توسط توسعه گران مختلف توسعه پیدا میکند و به سرعت در حال رشد محبوبیت است.

طبق آمار در جولای ۲۰۱۰ هزاران وزارت خانه و سازمان دولتی در سطح جهان از این سیستم بهره میبرند. این رقم جدای از سایت های دانشگاهی، مدرسه ای، شرکتی، شخصی و غیره است که اگر بخواهیم همه را حساب کنیم در همین تاریخ بالغ بر ۷.۲ میلیون سایت در سطح جهان استفاده کننده آن هستند.

همچنین قابل عرض است که دروپال برنده چندین جشنواره بین المللی اپن سورس است و سه سال متوالی عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوا  را از آن خود کرده است.

از نظر امنیتی، علاوه بر اینکه میتوان عنوان یکی از ایمنترین سیستم های مدیریت محتوایی را به دروپال داد، تیم امنیتی دروپال به دقت پیگیر هرگونه گذارش از مشکلات امنیتی آن میباشند و به سرعت این مشکلات در نسخه های اصلاحیه، برطرف میگردند.

تعداد زیادی از شرکت های کوچک و بزرگ برای  انجام پروژه های خود از دروپال استفاده میکنند و با قدرت های این سیستم ، پروژه ها و سرویس های وب و نرم افزاری متنوع را به مشتریان خود ارائه می دهند.

نمونه های جهانی مبتنی بر دروپال

پورتال اصلی ناسا: nasa.gov

دانشگاه آکسفورد:  ox.ac.uk

دانشگاه هاروارد: Harvard.edu

شرکت نفت توتال: total.com

پورتال لینوکس ابونتو: ubuntu.com

شرکت تسلا:Tesla.com 

پایگاه جهانی لینوکس:  Linux.com

جنرال الکتریک: ge.com

برنامه جهانی غذا : wfp.org

فرمانداری نیویورک:  nysenate.gov

استانداری لندن:  london.gov.uk

دولت استرالیا:  alrc.gov.au

شبکه ماهواره ای ام‌تی‌وی:  mtv.co.uk

مجله بین المللی اکونومیست:  economist.com

و ... 

نمونه های فارسی مبتنی بر دروپال

وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران:  mod.ir

پلیس فضای مجازی (فتا): cyberpolice.ir

استانداری گیلان: gilan.ir

استانداری قزوین: ostan-qz.ir

شرکت ارتباطات زیرساخت: tic.ir

شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی: majazi.ir

شرکت مبین نت: mobinnet.ir

پورتال گروه شرکت های همکاران سیستم: systemgroup.net

خبرگزاری رجانیوز:  Rajanews.com

خبرگزاری هسته ای ایران: Irannuc.ir

پورتال های بیمارستان فارابی: farabih.tums.ac.ir

پژوهشگاه ملی مخابرات: itrc.ac.ir

و ...

مزایای دروپال

دروپال متن باز (Open Source) است.

دروپال سه سال متوالی به عنوان برترین سیستم مدیریت محتوای جهان برگزیده شده است + بیشتر

دروپال چندین سال برنده جایزه امنیت شده است + بیشتر

هزاران ابزار آزاد و رایگان بر بستر دروپال رشد کرده اند. این یعنی کاهش هزینه های تولید با سفارشی سازی ابزارهای موجود و آماده توسعه.

رابط کاربری ساده و آسان که در اختیار کاربر نهایی قرار میگیرد و قابلیت مدیریت فرایندها و بخش های مختلف را به ساده ترین روش ممکن فراهم میکند.

جامعه برنامه نویسان و کاربران دروپال گسترده است. دروپال انجمن بسیار بزرگ و فعال جهانی دارد و هزاران سایت به آموزش آن میپردازند. این یعنی کارفرما به یک برنامه نویس و یک شرکت انحصاری وابسته نیست و در صورت بروز مشکلات مختلف میتواند تیم فنی پروژه را تغییر دهد.

دروپال یک بستر توسعه پذیر و با انعطاف بالا است. یعنی به تناسب افزایش نیاز ها و توسعه پروژه میتوان امکانات جدید متنوع را به آن اضافه کرد. امکانات و زیر سیستم هایی که همگی روی یک هسته راه اندازی میشوند.

نیازی نیست برای بخش های مختلف یک سازمان یا شرکت از سامانه های مختلفی استفاده کرد. وب سایت شرکت، مدیریت ارتباط با مشتریان، مدیریت پرسنلی، مدیریت کتابخانه، فروشگاه، تالار گفتگو، وبلاگ کارمندان، همگی روی یک سیستم یکپارچه راه اندازی میشوند.

دروپال (Drupal) در بالاترین سطح مفاهیم خود مفهومی تحت عنوان موجودیت (Entity) را مطرح می کند. از   مهمترین مصداق های موجودیت در دروپال می توان از (کاربر) و (محتوا) نام برد. تلاش دورپال بر ایجاد یک ارتباط  منطقی و موثر بین این دو موجودیت در کل فرایند های سیستم خواهد بود. این که (کاربر) از  دید دروپال چیست؟ باید گفت که برداشت از موجودیت (کاربر) همان برداشت معمول در سیستم ها دیگر است. کاربران در دروپال افرادی هستند که با این سیستم ارتباط دارند مانند مدیر یا ثبت نام شدگان یا بازدید کنندگان معمولی و غیره ... .

دروپال دارای نقش خاصی می باشد. قبل از تعریف کاربر جدید در دروپال شما باید نقش های مورد نظر خود در سیستم را  تعریف کنید نقش هایی که در  قالب آنها، افراد در سیستم شما فعالیت خواهند کرد و حضور خواهند داشت.

بعد از  مشخص شدن نقش های مورد نیاز باید مجوز های مربوطه به نقش را تعریف کنیم. مجوزهای یک نقش شامل باید ها و نباید های عملکردی آن نقش می باشد. بعد از مشخص شدن این دو موضوع (نقش ها) و (مجوزهای هر نقش) ما می توانیم اقدام به تعریف کاربران جدید کنیم. به هر کاربر می توان نقش یا نقش هایی رو اختصاص داد که بر اساس باید ها و نباید های تعیین شده در  آن نقش مربوطه می تواند در  سیستم شما فعالیت کند .

همان طور که گفتیم موضوع اصلی دروپال مدیریت چرخه فرآیندهای مربوط به محتواست. منظور از  چرخه فرآیندهای محتوا در دروپال، درحقیقت چرخه حیات یک محتوا می باشد که شامل مراحل مختلفی مانند تعریف، ایجاد، رهگیری، ارائه، نمایش، بایگانی و غیره است. دروپال در هر یک از این مراحل ابزارها و روال های مناسب  و کارآمدری را معرفی می کند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
2 از 1 رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پشتیبانی راکت

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات