5 مورد از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای مبتدیان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

5 مورد از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای مبتدیان

اگر تصمیم دارید که کدنویسی یادبگیرید باید یک سری نکات را درمورد اولین زبان برنامه نویسی که می‌خواهید یادبگیرید، بدانید. این نکات عبارتند از اینکه تصمیم دارید چه‌کاری با مهارت‌هایتان انجام دهید و درنهایت به چه هدفی می‌خواهید برسید. 

بعضی از زبان‌های برنامه نویسی هستند که از سایر زبان‌ها آسان‌ترند یا انجمنی برای تدریس آن‌ها وجود دارد و یا اینکه مهارت‌های مفیدتری ارائه می‌دهند. 

در اینجا 5 تا از بهترین زبان‌های برنامه نویسی را به شما معرفی می‌کنیم.

بهتر است از همین ابتدا به شما بگویم که در این مقاله به این سؤال شما که برای شروع برنامه نویسی بهتر است کدام زبان را انتخاب کنم، پاسخ قطعی نخواهیم داد؛ چون هرکس دیدگاه‌های متفاوتی دارد و بسته به دلایل خاص شما برای یادگیری، یک سری از زبان‌ها می‌توانند مفید باشند.

همان‌طور که گفته شد در اینجا 5 مورد از محبوب‌ترین زبان‌ها را براساس انتخاب شما معرفی کرده‌ایم.

جاوا

 

Oracle's Java یکی از قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب‌ است. در سرتاسر وب، در تمام پلتفرم‌ها، سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌ها، جاوا را پیدا می‌کنید. این، یک زبان برنامه نویسی با ویژگی‌های شی‌ءگرا است که برای بسیاری از پلتفرم‌ها دارای کاربرد است. به همین دلایل ذکر شده، یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که یادگرفتن آن ارزش بسیاری دارد. یکی از نکات مربوط به آن این است که به دلیل قابلیت‌ها و کاربردهای بالای آن، یادگیری و برنامه نویسی مؤثر با آن کمی دشوار است.

جاوا زبان برنامه‌نویسی کاملی نیست و بیشتر مراکز آموزشی C و C++ را برای شروع کار آموزش می‌دهند چون بیشتر سینتکس‌های جاوا مربوط به زبان‌های برنامه نویسی اولیه است. بعضی از کسانی که جاوا را به‌عنوان اولین گزینه معرفی کردند به این نکته اشاره کردند که جاوا باعث می‌شود که مثل یک برنامه‌نویس، منطقی و تحلیل‌گرانه فکر کنید و کاملاً درک کنید که یک کامپیوتر چگونه اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. جاوا یک مجموعه پایه‌ای از مفاهیم اصلی است که به شما کمک می‌کند زبان‌ها و فناوری‌های دیگر را تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کاربردهای آن به دلایل انتخاب آن نگاهی بی‌اندازید.

Ruby

 

Ruby یک زبان برنامه نویسی متن‌باز و شیءگرا است که توسط یک متخصص کامپیوتر به نام Yukihiro Matsumoto در دهه 90 میلادی توسعه یافته است و یکی از جدیدترین زبان‌های درحال استفاده در این معرفی‌نامه است. این زبان به‌گونه‌ای طراحی شده است که سینتکس‌های آن به‌راحتی برای هرکسی قابل‌خواندن و نوشتن باشند بدون آنکه نیازی به دانستن دستورهای خاص یا درواقع همان واژگان باشد. از آنجایی‌که این زبان خودش شیءگرا است و برنامه نویسی رویه‌ای، تابع‌گرا و دستوری را پشتیبانی می‌کند، یکی از منعطف‌ترین زبان‌ها به‌شمار می‌رود.

 شهرت Ruby به دلیل یادگیری آسان آن است؛ با مطالعه یک راهنمای 20 دقیقه‌ای که در وبسایت رسمی این زبان موجود است، می‌توانید با دستورات اساسی آن آشنا شوید. طرفداران زبان‌های پایتون و پرل، می‌توانند شباهت‌هایی در این زبان پیدا کنند. آن دسته از شمایی که Ruby را برای قرارگرفتن در این لیست انتخاب کردید، به این ویژگی‌های آن اشاره کردید: یادگیری و خواندن و نوشتن آسان، داشتن یک انجمن توسعه‌دهندگان گسترده و متعهد و فعال که باعث موفقیت در یادگیری این زبان می‌شوند. 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید در اینجا هم، دلایل انتخاب این زبان را بخوانید.

پایتون

 

هرجا که صحبتی درمورد یک زبان آسان است، نام پایتون به چشم می‌خورد. در دهه 80 میلادی توسط Guido van Russum توسعه یافته است و آن را به بنیاد غیرانتفاعی نرم‌افزاری پایتون واگذار کرد و همچنین این، یک زبان متن‌باز و رایگان حتی برای برنامه‌های کاربردی تجاری است. 

معمولاً پایتون به‌عنوان یک زبان اسکریپتی شناخته می‌شود که برنامه‌نویسان با استفاده از آن می‌توانند کدهای تابع‌گرا که به‌راحتی هم قابل‌خواندن باشند در مدت‌زمان کوتاهی بنویسند و یک زبان پویا هم هست که سبک‌های برنامه نویسی شیءگرا، رویه‌ای و تابع‌گرا را پشتیبانی می‌کند. به‌دلیل انعطاف‌پذیری آن، پایتون یکی از زبان‌های برنامه نویسی است که امروزه در سطح گسترده از آن استفاده می‌شود.

پایتون با مباحث پایه شروع نمی‌کند اما موارد مفیدی مثل فاصله‌گذاری، قابلیت ماژول‌بندی و اهمیت نام‌گذاری قراردادها را دارد که به شما در یادگیری و کار با سایر زبان‌ها کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنم که از این مرجع reddit برای مطالعه درمورد مزایا و معایب این زبان استفاده کنید. 

آن دسته از شمایی که پایتون را برای قرارگرفتن در این لیست انتخاب کردید به این موضوع اشاره کردید که انجمن توسعه‌دهندگان آن بیشتر از آنکه این زبان را تدریس کنند، فضای شادی دارند ولی تعداد زیادی ابزارهای یادگیری و مستنداتی هم برای کمک به کدنویسان مبتدی در آنجا وجود دارد. آموزش‌نامه‌های رسمی به‌راحتی قابل‌دسترسی و مفید و کاربردی هستند. برای مطالعه بیشتر درمورد مزایا و معایب این زبان، دلایل انتخاب آن را بخوانید.

C و C++

 

باوجوداینکه بیشتر شما زبان برنامه نویسی C را انتخاب کرده بودید اما ما تصمیم گرفتیم که به معرفی C++ هم در کنار آن بپردازیم چون یکی از مشتقات C است. بدون آنکه به بیان توضیحات اضافه درمورد تاریخچه C و سپس C++ (که درواقع نسخه بهبودیافته و کاربردی C در برنامه‌های کاربردی جدید است) بپردازیم، باید این را بگوییم که هردوی این زبان‌ها در سال 1970 و اوایل 1980 (برای اطلاعات بیشتر به لینک ویکی‌پدیا که در بالا ذکر شده است، مراجعه کنید) توسعه‌ یافته‌اند. 

C یک زبان برنامه نویسی با سطح استفاده گسترده و برای اهداف کلی و کاربردی است که تقریباً روی اکثر زبان‌هایی که آن را دنبال می‌کنند، تأثیر گذاشته است. از طرف دیگر C++ یک قدم فراتر رفته است و ویژگی‌های شیءگرا مثل کلاس‌ها را در کنار توابع مجازی و الگوها گردهم آورده است. 

C++ یکی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب در دنیا است که استفاده گسترده‌ای در زمینه‌های ویدئو، بازی و نرم‌افزارهای مفید دارد. انتخاب C++ درمقایسه با C کمی سخت‌تر است؛ اگرچه عده‌ای باور دارند که دلیلی ندارد که ابتدا کارشان را با C شروع کنند و این اختلاف نظری است که تاکنون نتیجه قطعی نداشته است.

یک نکته مهم درمورد C و C++ این است که: هردوی این زبان‌ها از اساسی‌ترین زبان‌ها در علم کامپیوتر و برنامه‌نویسی هستند. اگر آن‌ها را یادبگیرید فواید زیادی برای شما دارند حتی اگر بعدها از آن‌ها استفاده‌ای نکنید. آن‌ها درکی از علوم پایه‌ای کامپیوتر به شما ارائه می‌دهند و همان‌طور که بیشتر افراد باور دارند یادگیری آن‌ها مانند این است که وقتی برای اولین بار می‌خواهید رانندگی کردن را یادبگیرید، نحوه سرهم‌بندی اجزای آن را یادبگیرید و البته که این روش مزایا و معایب خودش را دارد. 

آن دسته از شمایی که این زبان‌ها را برای قرارگرفتن در این لیست استفاده کرده‌اید، به این نکته اشاره کردید که با یادگیری این دو زبان به درک عمیق‌تری از برنامه نویسی رسیده‌اید. 

یک نفر هم به این مقاله با نام چگونه این دو زبان فرق بین برنامه‌نویس خوب و عالی را مشخص می‌کنند، اشاره کرده است که بسیار مقاله خوبی است. اگر قصد برنامه‌نویسی به‌صورت فوق حرفه‌ای را ندارید، لزومی به یادگیری این دو نیست اما یادگیری آن ارزشمند است. بعضی از شما هم به مشتقات دیگری از این دو زبان که برای یک سری از برنامه‌های کاربردی خاص، کاربرد دارند اشاره کردید مثل: ANSI C که برای برنامه‌نویسی میکروپردازشگرهای Arduino، Robot C برای استفاده در روباتیک. 

عده‌ای دیگر هم به این موضوع اشاره کرده‌اند که یادگیری این دو زبان سخت باعث می‌شود که یادگیری سایر زبان‌ها مثل جاوا آن‌قدر سخت نباشد.

جاوااسکریپت

جاوااسکریپت نباید با جاوا اشتباه گرفته شود. یک زبان اسکریپتی است که در دهه 90 توسط Brenden Eich توسعه یافته است و ابتدا تحت سازمان Netscape و اکنون تحت سازمان Mozilla است. 

جاوااسکریپت یکی از فناوری‌های اساسی در هر وبی است که آن را به‌عنوان وب پایه می‌شناسیم. باید بدانید که جاوااسکریپت در سایر زمینه‌ها هم کاربرد دارد اما بیشتر در برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها از آن استفاده می‌شود. این، یک زبان پویا است و برای برنامه‌نویسان این امکان را فراهم می‌کند که از سبک‌های برنامه‌نویسی شیءگرا (مانند زبان‌هایی که خودشان شیءگرا هستند) و تابع‌گرا و رویه‌ای استفاده کنند. بیشتر سینتکس‌هایش را از C گرفته است و هر نوع توسعه‌ای را بخواهید روی یک وب انجام دهید، باید از جاوااسکریپت استفاده کنید.

خوشبختانه یادگیری آن آسان است و می‌توانید هم‌اکنون در مرورگر خودتان آن را ببینید و باوجودآنکه مدت کمی هم از انتشار آن می‌گذرد اما به‌سرعت محبوبیت زیادی کسب کرده است. بیشتر شمایی که این زبان را برای قرارگرفتن در این لیست انتخاب کرده‌اید به این موضوع اشاره کردید که بعد از یادگیری آن بسیار هیجان‌زده شده‌اید چون به‌راحتی می‌توان با آن چیزی برای یک وب ساخت و این آرزوی تمام کسانی است که درحال یادگیری کدنویسی هستند. 

برخی از شما به این موضوع اشاره کردید که با یادگیری آن می‌توان C و جاوا را هم یادگرفت اما اشتباه نکنید چون شباهت‌های بسیار کمی بین آن و جاوا وجود دارد. به‌علاوه اگر می‌خواهید که به‌صورت تخصصی کدنویسی کنید، بدانید که این روزها تقاضا برای جاوااسکریپت خیلی زیاد است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر دلایل انتخاب این زبان را در این لیست مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری

حالا وقت آن است که این رأی‌گیری را به رأی بگذاریم و سایت راکت مایل است بداند که کدام زبان به‌عنوان اولین گزینه برای یادگیری انتخاب می‌شود.

ما فضای کافی برای بیان تمام گزینه‌هایی که شما به آن‌ها اشاره کردید نداریم اما لازم است که زبان C#.NET را که خوانندگان wakers01 هم با دلایل محکمی به آن اشاره کرده‌اند، در اینجا معرفی کنیم. فریم‌ورک‌های C# و.NET توسط مایکروسافت طراحی و توسعه یافتند که یادگیری آن‌ها را هم بسیار توصیه می‌کند. بازدهی این زبان هم خوب است چون زمانی‌که با آن و سینتکس‌هایش آشنا می‌شوید، مجموعه‌ای از مهارت‌ها را کسب می‌کنید که می‌توانید همواره از آن‌ها استفاده کنید و برای توسعه این فریمورک کاربرد دارند.

لازم به ذکر است که ما قبلاً هم روی این موضوع کار کرده بودیم و ممکن است برای آن دسته از شمایی که به‌دنبال یک رویکرد ساختارمندتر هستید، مفید باشد؛ اما به‌هرحال برای شما در هر مسیری که انتخاب می‌کنید، آرزوی موفقیت داریم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات