قابلیت دسترسی‌پذیری لینک‌ها و ابرمتن‌ها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

قابلیت دسترسی‌پذیری لینک‌ها و ابرمتن‌ها

به نظر می رسد بسیاری از توسعه دهندهای فرانت اند درباره قابلیت دسترسی‌پذیری چیزی نمی دانند یا شاید هم به آن اهمیتی نمی‌دهند. بله درست است، پیاده سازی این مسئله در سازمانی که واقعا روی دسترسی‌پذیری تمرکزی ندارند کار بسیار سختی است. اما این مسئله یکی از وظایف و کارهایی است که باید توسعه دهنده یا طراح همیشه در طراحی‌هایش در نظر داشته باشد. 

در این مجموعه مقاله دسترسی پذیری شما با موضوعات بسیار ساده‌ای آشنا خواهید شد که می توانید با آنها قابلیت دسترسی پذیری را بهتر کنید. در قسمت چهارم این مجموعه شما یاد خواهید گرفت که چگونه به شیوه درست از لینک‌ها و ابرمتن‌ها استفاده کنید.

لینک‌ها و ابرمتن‌ها

ابرمتن یکی از هسته های اصلی HTML به حساب می آید و تصور دنیای اینترنت بدون آن واقعا سخت است. خوشبختانه باید گفت که حالت ابرمتن در دستگاه های مختلف و تکنولوژی های کمکی قابل دسترس است. با این وجود در بسیاری از اوقات پیش می آید که یک لینک قابلیت دسترسی بسیار پایینی دارد، خب این موضوع به سادگی قابل حل است. -بزن بریم!

اول از همه باید بگویم که تکنولوژی های کمکی برای کاوش در بین اجزا صفحه از کلید tab استفاده می کند، لینک ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای کلیک کردن روی لینک ها از کلید enter استفاده می‌شود. این موضوعات بدان معنا هستند که اگر لینک های وبسایت شما از طریق کلید tab قابل دسترس و توسط کلید enter قابل انتخاب نیستند پس نتیجه می گیریم که وبسایت شما قابلیت دسترسی پذیری مناسبی ندارد.

اما سوال اینجاست که چرا یک لینک تنها باید از طریق کلیک کردن ماوس قابل دسترس باشد؟ خب این سوال منطقی است. اما از خودتان بپرسید که کدام بخش وب باعث می شود بیشترین عادت های بد ساخته شود؟ شاید انتخابتان جاوا اسکریپت باشد به این دلیل که اگر با آن مدیریت رویدادها را به صورت بهینه انجام ندهید قادر به ساختن یک وبسایت مناسب نخواهید بود.

مثال‌ها

<!-- Non-accessible link -->

<a href="#" onmouseover="dropdownmenu()">Products</a>

جدای از اینکه این لینک به هیچ کجا متصل نشده است اما در نهایت باید گفت که لینک مناسبی نیست. از این رویکرد معمولا زمانی استفاده می شود که بخواهند یک منو را ظاهر کنند. یک کاربر که از هیچ ابزار کمکی استفاده نمی کند ممکن است در دیدن چنین لینکی هیچ مشکلی نداشته باشد اما برای کاربری که که از ابزارهای کمکی استفاده می کند تنها شاهد یک لینک خواهد بود که به هیچ کجا متصل است. لطفا از انجام چنین کاری خودداری کنید. هیچوقت نباید خاصیت href را به صورت یک لینک خالی قرار دهید، تنها از این طریق می شود یک لینک سالم را داشته باشید که از طریق کیبورد قابل دسترس است. 

<!-- Non-accessible link -->

<a href="action.html">Click here</a>

این یکی دیگر از مرسوم‌ترین اشتباهاتی است که کاربران انجام می‌دهند. اینگونه لینک ها نیز قابلیت دسترسی پذیری بالایی ندارند و مناسب نیستند. قرار دادن کلماتی مانند Click Here یا More واقعا باعث نمی شود کاربر متوجه شود چه چیزی در انتظار وی است. واقعیت آن است که هیچ حس خوبی را در کاربر برای کلیک کردن ایجاد نمی‌کند.

<!-- Non-accessible link -->

<a href="products.html">Link opens in a new window: Products</a>

یک نمونه بد دیگر از قرار دادن لینک در وبسایت محسوب می شود. هیچوقت اطلاعات اضافی و جز‌ئی را در ابتدای محتوای لینک قرار ندهید. ابتدا کلمه اصلی را قرار داده و بعد از آن موارد دیگر را اگر لازم بود اضافه کنید. برای مثال بجای نوشته بالا اگر بنویسیم Products (Opens in a new window) بسیار بهتر می شود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا