معرفی CDNهای رایگان برای افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

معرفی CDNهای رایگان برای افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی

در دنیای امروزی که میانگین سرعت اینترنت در کشورهای پیشرفته از 10 مگابیت بر ثانیه فراتر رفته، جای تعجب ندارد که سرویس‌های CDN هم به همان اندازه پیشرفت کنند. از طرفی برخی کاربران می‌توانند به لطف خدماتی مانند Google Fiber، Cox Gigablast یا Centurylink Gigabit تا سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه لذت ببرند.

بنابراین همیشه خوب است که سایت شما توسط یک شبکه تحویل محتوا (CDN) تامین شود. CDN نه تنها در هزینههای پهنای باند سرویس‌دهنده هاست شما صرفه‌جویی می‌کند، بلکه سایتتان نیز به طرز دیوانه‌کننده‌ای سریع می‌شود و در موتورهای جستجو رتبه بالاتری می‌گیرد. شاید این جمله را شنیده باشید که می‌گویند هیچ چیز در این دنیا رایگان نیست، اما من می‌گویم فقط باید بدانید به دنبال چه چیزی هستید!

شبکه تحویل محتوا (CDN) چیست؟

قبل از بررسی CDNهای رایگان برای وب سایتهای وردپرس، بگذارید ابتدا اصول اولیه آن را بررسی کنیم. به زبان ساده، یک شبکه تحویل محتوا یا CDN مجموعه‌ای از سرورهاست که در سراسر جهان قرار دارند و به منظور ارائه سریع فایل‌های وب سایت طراحی شده‌اند.

در این مورد سه نکته زیر قابل ذکر است:

  • وجود سرورهای گروهی
  • قرارگیری در سراسر جهان
  • ارائه فایل‌های ثابت وب‌سایت (تصاویر، کتابخانه‌های جاوا اسکریپت و فایل‌های CSS) در سریع‌ترین زمان

چرا باید از CDN استفاده کرد؟

هر وب سایت جدید معمولا یک منبع اصلی دارد. هنگامی که در حال شروع کار هستید و بازدیدکنندگان زیادی ندارید، مشکلی پیش نمی‌آید. اما زمانی که وب سایت شما رشد می‌کند (یعنی ترافیک زیاد می‌شود)، مدت زمان بارگذاری سایتتان نیز افزایش می‌یابد.

کاربران معمولا دوست ندارند برای بارگیری یک وب سایت منتظر بمانند. این تأثیر به خصوص در وب سایت‌های خرید آنلاین بسیار بیشتر است. جایی که کاهش یک ثانیه‌ای در زمان بارگذاری، حدود 6,000,000 دلار درآمد به همراه خواهد داشت. من این نکته را از مقاله تأثیر عملکرد بر درآمد در CachePoint برداشت کردم.

به همین دلیل است که ما به CDN نیاز داریم. چرا که ارائه محتوا از سروری که به بازدیدکننده نزدیکتر است، تحویل محتوا را سرعت می‌بخشد. زمان بارگذاری صفحه کاهش می‌یابد و سرانجام موجب موفقیت در کسب و کار می‌شود.

معرفی CDNها

ما این مقاله را به چهار گروه تقسیم می‌کنیم:

  • گروه یک سرویس‌های CDN کاملا رایگان هستند که همیشه خدمات رایگان ارائه می‌دهند.
  • CDNهای گروه دو دوره‌های آزمایشی را ارائه می‌دهند (تا دوازده ماه) که برای افزایش مقیاس وبلاگ شما کافی است.
  • گروه سه شامل CDNهایی است که صرفا برای میزبانی اسکریپت‌های رایج مانند jQuery، Bootstrap و ... رایگان هستند.
  • گروه چهار شامل مواردی است که دیگر فعال نیستند (تا سال 2016 وجود داشتند).

CDNهایی که سرویس رایگان دارند

1. CloudFlare

CloudFlare به عنوان بهترین CDN رایگان برای کاربران وردپرس شناخته می‌شود. این یکی از معدود موارد پیشرو در صنعت است که همیشه یک سرویس رایگان ارائه می‌دهد. CloudFlare با پشتیبانی از 115 مرکز داده خود ویژگی‌هایی مانند سرعت، قابلیت اطمینان و محافظت در برابر حملات DDoS را به همراه دارد. همچنین پلاگین وردپرس آن در بیش از 100000 وب سایت فعال استفاده می‌شود.

2. Incapsula

Incapsula تحویل برنامه را از فضای ابری ارائه می‌دهد. از ویژگی‌های آن می‌توان به CDN جهانی، امنیت وب سایت، حفاظت DDoS و تعادل بار اشاره کرد. به طوری که فقط 5 دقیقه طول می‌کشد تا این سرویس فعال شود. همچنین یک سرویس رایگان عالی و یک پلاگین وردپرس نیز به منظور دریافت اطلاعات IP صحیح برای نظرات ارسال شده به سایت شما دارد.

ویژگی‌های ارائه شده توسط CloudFlare و Incapsula:

به طور خلاصه کارهایی که Incapsula و CloudFlare انجام می‌دهند، شامل موارد زیر است:

  • هدایت کل ترافیک وب سایت به وسیله شبکه توزیع شده جهانی از طریق سرورهای سطح بالا (این کار با یک تغییر کوچک DNS صورت می‌گیرد)
  • تحلیل ترافیک ورودی و مسدود کردن آخرین تهدیدات وب از جمله حملات DDoS چند گیگابیتی
  • سرعت بخشیدن به ترافیک خروجی از طریق شبکه تحویل محتوای جهانی

3. Photon

برای اکثر کاربران وردپرس Jetpack نیازی به معرفی ندارد. آن‌ها در محصولات اخیر خود یک سرویس CDN رایگان به نام Photon معرفی کردند که تصاویر سایت را از طریق شبکه جهانی WordPress.com ارائه می‌دهد. برای فعال شدن این سرویس کافی است Jetpack را دانلود و نصب کنید و ماژول Photon آن را فعال نمایید. به این ترتیب همه تصاویر شما در شبکه وردپرس بارگذاری می‌شود که صدها هزار وب سایت در سراسر جهان را پشتیبانی می‌کند.

4. Swarmify

Swarmify که قبلا با نام SwarmCDN شناخته می‌شد، یک شبکه تحویل محتوای نظیر به نظیر (P2P) است که پهنای باند 10 گیگابایتی (فقط برای تصاویر) را در سرویس رایگان خود ارائه می‌دهد. برای امتحان کردن آن کافی است پلاگین وردپرس را دانلود و نصب کنید. جالب است بدانید که Swarmify به روشی متفاوت عمل می‌کند.

فرض کنید گروهی از افراد در حال مرور سایت شما هستند. آن‌ها را به عنوان اولین peer در P2P در نظر بگیرید. هنگامی که یک بازدید‌کننده جدید (peer) وارد می‌شود، تصاویر از گروه قبلی کاربران (peerهای قبلی) ارائه می‌شود. این امر باعث صرفه‌جویی در پهنای باند سرور شما شده و زمان بارگذاری را بهبود می‌بخشد، زیرا peerها معمولا به یکدیگر نزدیک هستند. Swarmify همچنین CDN ویدیویی را نیز ارائه می‌دهد که بخشی از سرویس پولی آنهاست.

CDNهایی که دوره آزمایشی دارند

در این بخش برخی از سرویس‌دهندگان CDN ابری که دوره آزمایشی ارائه می‌دهند را بررسی می‌کنیم. من فکر می‌کنم مدت زمان آزمایشی آن‌ها برای تست سرویس و در نهایت ارتقا به یک برنامه پولی کافی باشد.

در ابتدا لازم است بگویم که آینده وب در فضای ابری است. چه تحویل محتوا برای سایت وردپرس شما باشد و چه محاسباتی با پردازش سنگین، در هر صورت cloud همه جا وجود دارد. در این بخش به Amazon Web Service و Google Cloud نگاه خواهیم کرد.

5. AWS Cloudfront

خدمات وب آمازون (AWS) با ارائه محاسبات ابری سنگین و نرخی مقرون‌به‌صرفه همراه است. یکی از خدمات آن‌ها Amazon CloudFront است که یک شبکه ارائه محتوا پیشرو در صنعت به حساب می‌آید و توسط وب سایت‌هایی مانند Slack و Spotify استفاده می‌شود.

آن‌ها همچنین یک سرویس رایگان برای یک سال استفاده دارند، به همراه 50 گیگابایت انتقال خروجی در دوره آزمایشی. این ویژگی قطعا برای همه علاقه‌مندان به وردپرس ضروری است.

برای شروع می‌توانید از پلاگین WP Offload S3 Lite استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد خدمات Amazon S3 (ذخیرهسازی) و Amazon CloudFront (تحویل محتوا) را با سایت وردپرس خود ادغام نمایید.

6. Google Cloud CDN

همانند AWS، Google Cloud با دسترسی به پلتفرم Cloud CDN خود یک سرویس 300 دلاری را به مدت یک سال ارائه می‌دهد. امروزه راه‌حل‌هایی با یک کلیک برای استقرار وردپرس و سایر CMS‌های پیشرو در چندین سرویس‌دهنده ابری وجود دارد.

7. Microsoft Azure CDN

Microsoft Azure در حال حاضر خدمات آزمایشی 30 روزه خود را با هزینه 200 دلاری ارائه می‌دهد. Azure CDN در مراکز داده متعدد سراسر جهان در دسترس است.

8. Cloudinary

اگر وب‌سایتی دارید که شدیدا به تصاویر وابسته است (به عنوان مثال خدمات عکاسی یا طراحی)، بارگذاری تصاویر در سروری دیگر ایده خوبی خواهد بود. چرا که در پهنای باند خود صرفه‌جویی خواهید کرد. Cloudinary یک ابزار قوی برای مدیریت تصویر است که می‌تواند تصاویر شما را میزبانی کند، اندازه آن‌ها را در لحظه تغییر دهد و تعداد زیادی ویژگی جالب دیگر. در طرح رایگان آن‌ها 2 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به همراه 5 گیگابایت پهنای باند ارائه می‌دهند.

9. Imgur

imgur یک سرویس هاست تصویر بسیار محبوب، سریع، قابل اعتماد و مناسب برای مبتدیان است. اگر به تازگی وب سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و به دنبال راهی آسان برای صرفه‌جویی در پهنای باند سرور هستید، imgur به همراه سایر سایت‌های میزبانی تصویر محبوب مانند PhotoBucket و Flickr می‌توانند نیازهای شما را به طور کامل پوشش دهند.

10. سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری رایگان

یک راه عالی دیگر برای صرفه‌جویی در پهنای باند سرور، استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری رایگان است. فرض کنید چند فایل PDF یا ویدیو برای دانلود مستقیم دارید و میزبانی آن‌ها بر روی سرور پهنای باند را به شدت مصرف می‌کند. پس راه‌حل هوشمند، استفاده از سرویس‌های مختلف ذخیره‌سازی ابری رایگان است. برای به اشتراک‌گذاری یک فایل به صورت عمومی می‌توانید به سادگی یک URL از فایل ایجاد کرده و آن را در سایت خود قرار دهید. در اینجا چند سرویس رایگان ذخیره‌سازی ابری وجود دارد:

  • Dropbox - 2 گیگابایت فضای رایگان
  • Google Drive - 15 گیگابایت فضای رایگان
  • SkyDrive - 7 گیگابایت فضای رایگان
  • Copy - 15 گیگابایت فضای رایگان
  • Box - 5 گیگابایت فضای رایگان

CDNهای متن باز رایگان برای کتابخانه‌های میزبانی شده

اکنون به برخی از کتابخانه‌های متن باز که توسط شبکه‌های تحویل محتوای ممتاز میزبانی می‌شوند، نگاهی می‌اندازیم.

11. کتابخانه‌های میزبانی شده گوگل

گوگل میزبانی رایگان برای برخی از محبوب‌ترین کتابخانه‌ها را در زیرساخت فوق‌العاده سریع خود فراهم می‌کند. این ویژگی برای توسعه دهندگان وردپرس بسیار مفید است تا در قالب‌ها و پلاگین‌های خود استفاده کنند.

12. Cdnjs

Cdnjs یک CDN جامعه محور بوده که توسط بیش از 320000 وب‌سایت استفاده می‌شود و با حمایت مالی CloudFlare، UserApp و Algolia میزبان بیش از 1000 کتابخانه است.

13. jsDeliver

jsDelivr یک CDN عمومی است که هر توسعه دهنده وب می‌تواند فایل‌های خود را روی آن آپلود و میزبانی کند. این سرویس برای میزبانی کتابخانه‌هایی که توسط گوگل میزبانی نمی‌شوند، بهترین گزینه است. شما می‌توانید از پلاگین وردپرس آن (با این‌که چند سالی به روز نشده است) برای ادغام خدمات آن‌ها در سایت خود استفاده کنید.

14. Bootstrap CDN

بوت استرپ یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌هایی است که میلیون‌ها وب سایت را در سراسر جهان تامین می‌کند. StackPath با افتخار میزبان کتابخانه‌های CDN Bootstrap است.

CDNهای آزمایشی کوتاه مدت

سرویس‌های CDN ذکرشده در زیر یک دوره آزمایشی کوتاه مدت ارائه می‌دهند، اما به دلایل امنیتی باید از یک فرم ثبت نام برای ارتباط با آن‌ها استفاده کنید. هنگامی که نسخه آزمایشی رایگان را دریافت کردید، تنظیم دقیق آن‌ها نیاز به دانش تخصصی دارد، در این صورت می‌توانید از مستندات کمک بگیرید.

  1. MetaCDN - ارائه یک دوره آزمایشی 7 روزه با دسترسی نامحدود به همه خدمات و بدون نیاز به ثبت کارت اعتباری. این سرویس انتخاب خوبی برای CDN آزمایشی است.
  2. CDN77 - آن‌ها یک دوره آزمایشی 14 روزه را با دسترسی به تمام ویژگی‌های موجود در طرح پریمیوم و بدون نیاز به ثبت کارت اعتباری ارائه می‌دهند. اگر تصمیم به ادامه استفاده از سرویس آن‌ها داشته باشید، فقط به ازای هر مقدار بایتی که استفاده می‌کنید هزینه پرداخت خواهید کرد.
  3. KeyCDN - این سرویس یک دوره آزمایشی رایگان را بدون نیاز به ثبت کارت اعتباری به همراه دارد و به نظر می‌رسد که 250 گیگابایت انتقال رایگان در طول دوره آزمایشی به شما ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

در آخر می‌خواهم یادآوری کنم که همه سرویس‌های رایگان روزی به پایان می‌رسند. نمونه‌هایی از شرکت‌های CDN وجود داشته که ارائه خدمات رایگان خود را متوقف کرده‌اند (مانند Exabytes) یا به طور کامل تعطیل شده‌اند (مانند SpeedyMirror و CoBlitz) که ما را به یک نتیجه مهم می‌رساند.

چه زمانی باید به یک CDN مناسب سوئیچ کنیم؟

یک سرویس CDN رایگان فقط برای مدت کوتاهی دوام خواهد آورد. هنگامی که ترافیک شما شروع به افزایش می‌کند، در نهایت پهنای باند آزمایشی هم تمام می‌شود و یا بازدیدکنندگان ممکن است شروع به غر زدن و اعتراض در مورد کندی وب سایت کنند. فراموش نکنید که این تغییر، چراغ سبز شما برای سوییچ به یک سرویس CDN مناسب مانند CDN77 یا Amazon CloudFront است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات