جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه بازی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه بازی

صنعت بازی‌سازی در دنیا ارزشی برابر با 178 میلیارد دلار داشته و این نرخ نیز به صورت سالانه در حال افزایش است. توسعه‌دهندگان بازی به صورت میانگین در سال ۸۰ هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند و این تنها مربوط به شرکت‌های سطح عادی در صنعت بازی‌ سازی است. شرکت‌هایی مانند یوبی‌سافت، اکتیویژن و... حقوقی برابر با ۱۲۰ هزار دلار به صورت میانگین به توسعه دهندگان خود پرداخت می‌کند.

در هر صورت این موضوع را باید همواره در نظر بگیرید که توسعه دهندگان بازی‌ها دسته‌ای از پردرآمدترین برنامه‌نویسان در دنیا بوده و همین موضوع شاید شما را به فکر یادگیری فرایند ساخت بازی‌ بیاندازد.

خواه که دلیل‌تان درآمد باشد یا تنها به دنبال یک تفریح جدید هستید باید این موضوع را در نظر بگیرید که نیاز است انتخاب درستی در رابطه با زبان برنامه‌نویسی داشته باشید و تکنولوژی‌تان را به دقت انتخاب کنید.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای توسعه بازی کدام‌ها هستند؟

در یک پروژه بازی سازی حرفه‌ای هیچ گاه تنها از یک زبان برنامه نویسی استفاده نمی‌شود بلکه ترکیبی از زبان‌های مختلف در سطوح و میزان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای همین شما باید از جایگاه زبان های برنامه نویسی مختلف در امر توسعه بازی آگاهی پیدا کنید.

بیایید ابتدا با مهمترین این زبان‌های برنامه نویسی آشنا شویم.

گزینه اول: زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

Why you should learn C++ for game development

سی پلاس پلاس اولین و مهمترین زبان برنامه نویسی توسعه بازی است که بسیاری از بازی‌های کنسولی و گرافیکی از آن بهره می‌گیرند. سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی شئ‌گرا است و به نسبت دیگر زبان‌های برنامه نویسی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم از سرعت بسیار بیشتری در امر اجرا برخوردار است.

البته جدای از اینکه سریع‌ترین زبان برنامه نویسی این مقاله است، فرایند یادگیری مشکل‌تری دارد.

به چه صورتی از سی پلاس پلاس در توسعه بازی استفاده می‌شود؟

سی پلاس پلاس محبوب‌ترین زبان برای توسعه موتورهای بازی سازی است. موتور بازی‌سازی به نرم افزاری گفته می‌شود که به صورت اختصاصی در جهت توسعه بازی‌ها ساخته شده و برنامه نویسان را قادر می‌سازد تا در محیط آن به صورت ساختارمند برنامه نویسی بکنند. هر موتور بازی سازی توسعه دهندگان را در جهت توسعه جنبه‌های مختلف ساخت یک بازی همیاری می‌کند. توسعه بخش گرافیک، فیزیک، صدا و... .

ایجاد موتور بازی سازی منحصر به فرد خودتان بیشترین آزادی را در اختیارتان قرار می‌دهد، بنابراین شرکت‌ها و حتی توسعه دهندگان مستقل به جای استفاده از موتورهای بازی‌سازی آماده، موتور خود را توسعه داده و از آن استفاده می‌کنند.

اگر شما قصد دارید در این راه قدم بگذارید به صورت قطعی نیاز دارید که سی پلاس پلاس را یاد بگیرید و از قابلیت‌های آن استفاده کنید. در غیر اینصورت نمی‌توانید به خوبی در زمینه توسعه موتورهای بازی‌سازی کاری انجام دهید. برخی از موتورهای بازی‌سازی معروف را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

چرا از سی پلاس پلاس برای توسعه بازی استفاده می‌کنند؟

پنج دلیل اصلی استفاده از سی پلاس پلاس برای توسعه بازی‌های کامپیوتری عبارت است از:

سرعت بالای زبان سی پلاس پلاس – در زمان توسعه یک بازی مهمترین چیزی که باید مد نظر گرفته شود بحث سرعت اجرای بازی است. در صورتی که زبان برنامه نویسی نتواند سرعت بالایی را در امر اجرا ارائه دهد مشکلاتی در زمینه توسعه بازی شکل می‌گیرد. سی پلاس پلاس سریع‌ترین زبانی‌ست که در میان زبان‌های برنامه نویسی مناسب برای توسعه بازی وجود دارد.

امکان ارتباط مستقیم با سخت افزار – سی پلاس پلاس به نسبت زبان‌هایی مانند سی شارپ، جاوا و پایتون از سطح پایین‌تری برخوردار بوده و در نتیجه این امر منجر می‌شود که بتوان ارتباط راحت‌تری با سخت افزار گرفت. زمانی که شما مشغول توسعه بازی هستید باید بتوانید به صورت مستقیم با کارت گرافیک و دیگر اجزاء سخت افزاری کار بکنید در نتیجه سی‌پلاس‌پلاس در این زمینه نیز کاربردی است.

قابلیت استفاده در سیستم‌ عامل‌های مختلف – سی پلاس پلاس مربوط به یک زبان برنامه نویسی خاص نبوده و به همین جهت می‌توان در سیستم عامل‌های مختلفی مانند ویندوز، لینوکس و مک مورد استفاده قرار بگیرد.

داشتن ابزارهایی با کارایی بسیار بالا – سی پلاس پلاس از کتابخانه‌های متن باز بسیار زیادی تشکیل می‌شود که با در نظر گرفتن هر کدام از آن‌ها شما می‌توانید برنامه‌ای قدرتمند‌تر و ساختارمند‌تر را ایجاد کنید.

سازگاری – سی پلاس پلاس با زبان‌های برنامه نویسی دیگری که در زمینه توسعه بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد سازگاری داشته و می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

گزینه دوم: زبان برنامه نویسی سی شارپ

Create and modify c sharp script of your unity project by Marshakib | Fiverr

سی شارپ یک زبان ساده‌تر و قابل دسترس‌تر نسبت به سی پلاس پلاس است. سی شارپ یک زبان سطح بالا بوده و فرایند یادگیری بسیار آسان‌تری به نسبت سی پلاس پلاس دارد. هر چند که شرکت مایکروسافت نقش بزرگی در توسعه سی پلاس پلاس داشته اما سی شارپ به صورت تمام و کمال توسط مایکروسافت توسعه داده شده و IDE منحصر به فرد خود را دارد.

سی‌شارپ زبان پیشفرض یکی از محبوب‌ترین موتورهای بازی‌سازی یعنی Unity است. در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۶۰ درصد توسعه دهندگان بازی‌های ویدیویی از این موتور بازی سازی استفاده کرده‌اند که به نوبه خود یک رکورد محسوب می‌شود.

از آنجایی که مایکروسافت SDKهای بسیار زیادی برای سی شارپ توسعه داده و در اختیار کاربران قرار داده در نتیجه برای توسعه اپلیکیشن‌های مختلفی از این زبان استفاده می‌شود و حقیقتا یکی از قدرتمند‌ترین زبان ها در عرصه توسعه اپلیکیشن به حساب می‌آید.

گزینه سوم: جاوا اسکریپت

JavaScript snake game tutorial: Build a simple, interactive game

جاوا اسکریپت زبان اصلی دنیای اینترنت است اما در زمانی که قصد ایجاد بازی‌های آنلاین را دارید غیر ممکن است که از جاوا اسکریپت استفاده نکنید. با پیشرفت HTML و CSS اکنون شما قادر هستید که موارد بسیار زیادی را در دنیای وب انجام دهید و همه این موارد نیز بدون استفاده کردن از جاوا اسکریپت غیر ممکن هستند.

اما این موضوع را باید با قاطعیت گفت که جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی مناسبی برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر سیستم عامل و یا کنسول نیست و نمی تواند کارایی بالایی را نیز ارائه دهد. چرا که براساس ساختار زبان، جاوا اسکریپت یک زبان کامپایلی نیست و نمی‌تواند سرعت بالایی را در امر اجرا به شما ارائه دهد.

در نتیجه با استفاده از جاوا اسکریپت به فکر ایجاد بازی‌های فانتزی نباشید.

گزینه چهارم: زبان‌های دیگر

زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی وجود دارند که هر کدام با کتابخانه‌هایی که در اختیار دارند برای توسعه بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما این موارد را به صورت استاندارد هیچگاه پیشنهاد نمی‌کنند. برای مثال زبان‌هایی مانند پایتون، لوا و روبی از زبان‌های برنامه نویسی بسیار محبوب و پرطرفداری هستند که در زمینه‌های مختلف توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرند اما حقیقتا انتخاب این موارد برای درست کردن بازی ابدا انتخاب درستی نیست. به همین دلیل نباید سراغ چنین زبان‌های برنامه نویسی برای ایجاد بازی بروید.

در پایان

توسعه بازی در کنار اینکه بسیار هیجان برانگیز است اما پروسه سخت و طاقت فرسایی نیز دارد به همین دلیل است که برنامه نویسان آن به نسبت دیگر برنامه نویسان از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار هستند. برای اینکه بتوانید یک بازی حرفه‌ای را بسازید حتما سعی کنید از ابزارهای مناسب و دقیق استفاده کنید، در غیر اینصورت چندان با موفقیت همراه نخواهید بود.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.8 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است