جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
ابزارهای توسعه برای زبان برنامه نویسی Golang
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

ابزارهای توسعه برای زبان برنامه نویسی Golang

با وجود آنکه زبان برنامه نویسی GoLang حدود ۱۴ سال پیش معرفی شد، اما هنوز هم برای جامعه توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان زبان جدیدی بوده و به خوبی نیز معرفی نشده است. زبان برنامه نویسی گو یک زبان ساده در عین حال قدرتمند بوده که با معماری مدرن به بازار عرضه شده است. با استفاده از گو می‌توانید معماری‌های مبتنی بر سرویس را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیاده‌سازی کرده و کدهای بهینه‌ای برای سیستم بنویسید. اگر به کلیت این زبان بنگرید نیز مشاهده خواهید کرد که تنها با ۲۵ کلمه کلیدی سر و کار دارید. اما این را در نظر بگیرید که اغلب کارهایی که قصد انجام دادن‌شان را دارید از طریق کتابخانه استاندارد خود زبان قابل دسترس است.

مهمترین دلیل ایجاد Go ایجاد اپلیکیشن‌هایی با توانایی‌های مدرن اما با سرعت نزدیک به زبان‌های سطح پایین‌تر بوده که باید اعتراف کنم تا به اینجای کار بسیار موفق بوده است.

در این مطلب از وبسایت راکت ما قصد داریم ابزارها و IDEهای مناسبی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کدهای GoLang را برنامه نویسی کنید.

۱. Visual Studio Code

شاید شناخته‌ شده‌ترین و محبوب‌ترین ابزار کدنویسی که در حال حاضر توسط برنامه‌نویسان استفاده می‌شود ویژوال استدیو کد باشد. ویژوال استدیو کد یک کد ادیتور همه فن حریف و متن باز بوده که با استفاده از آن می‌توانید برای صدها زبان و تکنولوژی برنامه نویسی کدنویسی کنید. در این کد ادیتور جدای از امکانات پیشفرضی که در اختیار دارید می‌توانید با استفاده از پلاگین‌ها، محیط توسعه کاملی را برای اپلیکیشن‌های مبتنی بر GoLang ایجاد کنید.

۲. LiteIDE

لایت‌آی‌دی‌ای یکی از ابزارهای منحصر به فرد برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر زبان برنامه نویسی Go است. این ابزار برای تمام پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌ها قابل استفاده خواهد بود.

در این ابزار درست مانند تمام ابزارهای ویرایش کد می‌توانید گزینه‌هایی را برای انجام تنظیمات، نصب پلاگین، پشتیبانی از System Environment و... در اختیار داشته باشید اما موضوعی که این ویرایشگر را منحصر به فرد می‌سازد وجود قابلیت‌های مستقل برای توسعه اپلیکیشن‌های GoLang است. از این رو این ادیتور را یک ادیتور مناسب برای توسعه‌دهندگان Go می‌بینند.

۳. GoLand

ممکن است تا به حال اسم Jetbrains را شنیده باشید! یک شرکت بزرگ روسی که تقریبا برای تمام زبان‌های برنامه نویسی محبوب، IDEهای تجاری و حرفه‌ای توسعه می‌دهد. GoLand نام آی‌دی‌ای جدید این شرکت است که به شما در کدنویسی به زبان Go کمک می‌کند.

از آنجایی که این ابزار منحصرا برای Go ایجاد شده است در برخورد با آن مطمئنا گزینه‌های منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده‌ای می‌بینید. برای مثال قابلیت Auto Completion در این ابزار به صورت هوشمند برای زبان برنامه نویسی Go بهینه شده است. همچنین در کنار تمام قابلیت‌های موجود شما امکان استفاده از قابلیت‌های دیگری که به صورت پلاگین روی IDE فعال می‌شود را دارید.

۴. Wide

Wide یک ویرایشگر مبتنی بر وب بوده که با هدف همکاری برنامه‌نویسان Go در کنار همدیگر و به صورت آنلاین ایجاد شده است. از این رو می‌توان این مورد را به عنوان یک گزینه مناسب برای شرکت‌ها و افرادی که قصد ایجاد تیم‌های برنامه نویسی را دارند دانست. در این ویرایشگر می‌توانید قابلیت‌هایی همچون دیباگینگ، هایلایت کدها، ادغام‌سازی با گیت و... را مشاهده کرد. البته ممکن است در پیدا کردن منابع یادگیری مناسب برای این ادیتور به مشکل بر بخورید چرا که توسعه دهنده اصلی این ابزار یک برنامه‌نویس چینی بوده و بیشتر مستندات به زبان چینی هستند.

۵. Vim

گمان نمی‌کنم که کسی اسمی از Vim نشنیده باشد! Vim را قابل شخصی‌سازی‌ترین IDE دنیا می‌نامند، از این رو می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای توسعه‌دهندگان زبان Go باشد. Vim را می‌توانید روی تمام سیستم عامل‌ها مشاهده بکنید اما اگر یکی از علاقه‌مندان به رابط کاربری متنی نیستید ممکن است Vim برای شما چندان جذاب نباشد.

۶. Eclipse

از آنجایی که Eclipse یک ویرایشگر بسیار قدیمی و محبوب بوده، بسرعت ابزارهای توسعه مختلفی به منظور توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر Go برای این ویرایشگر ایجاد شده است. GoClipse نام یکی از این پلاگین‌هاست که به شما ویژگی‌هایی چون، کامل کردن خودکار کدها، لیست پیشنهادات، تورفتگی خودکار و... را می‌دهد.

در کنار این ویژگی‌های GoClipse به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید خطاها و پیشنهادات بهتری را برای پروژه‌تان مشاهده کنید.

۷. Komodo

Komodo یک ابزار ویرایشگر کامل و همه فن حریف است. البته همانطور که در جمله قبلی اشاره شد این ابزار مختص به زبان برنامه نویسی GoLang نبوده و برای بسیاری دیگر از زبان‌ها از جمله PHP، Python، Perl و... استفاده می‌شود.

ویژگی‌هایی که می‌توانید در این ابزار مشاهده بکنید شامل یک سیستم کنترل نسخه، ابزار بررسی سینتکس، لیست پیشنهادی دستورات و... است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کومودو که به صورت داخلی پیاده‌سازی شده است قابلیت کدنویسی همزمان با چندین برنامه‌نویس است که این ویژگی می‌تواند به تیم‌های برنامه نویسی و شرکت‌هایی که افراد آن در نقاط مختلفی مشغول برنامه نویسی هستند کمک بزرگی بکند.

۸. Sublime Text

به هیچ عنوان نمی‌شود Sublime Text را در این مجموعه فراموش کنید. Sublime Text جزو پرطرفدارترین ابزارهای توسعه‌ای‌ست که در حال حاضر به صورت رایگان و البته تجاری موجود بوده و برنامه‌نویسان زبان‌های برنامه نویسی مختلفی از آن استفاده می‌کنند.

البته قابلیت پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی مختلف در این ویرایشگر به صورت مستقیم وجود نداشته و شما نیازمند نصب پلاگین‌هایی برای اینکار هستید. پلاگین GoSublime از گزینه‌های مناسبی است که در این راه به شما برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر GoLang در ادیتور Sublime کمک می‌کند.

۹. IntelliJ IDEA

IntelliJ IDEA یکی دیگر از ابزارهای توسعه‌ای‌ست که توسط شرکت روسی Jetbrains توسعه داده شده. از این آی‌دی‌ای بیشتر افرادی استفاده می‌کنند که قصد دارند تا در کنار دیگر محصولات جت‌برینز یک سیستم توسعه یکپارچه و البته قدرتمند داشته باشند.

وجود پلاگین‌های بسیار زیاد نصب‌پذیر در این ابزار به شما قدرت توسعه اپلیکیشن‌های Golang را می‌دهد. بنابراین اگر نیازمند چنین ابزار سنگین و البته کاملی هستید می‌توانید در دو نسخه رایگان و تجاری آن را در اختیار داشته باشید.

۱۰. Atom

اتم یک ابزار ویرایشگر کد متن‌باز و البته رایگان است که با استفاده از جاوااسکریپت و الکترون توسعه یافته. وجود اکوسیستم پکیجی بسیار بزرگ به اتم این کمک را می‌کند تا توسط برنامه‌نویسان مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

پکیج Go-plus یکی از آن دسته پکیج‌هاست که به شما در فرایند توسعه و برنامه نویسی مبتنی بر Go کمک می‌کند. تقریبا تمام آن چیزی که در ویرایشگرهای دیگر می‌توانید مشاهده کنید را در اتم خواهید یافت.

در پایان

در این مقاله شما با ۱۰ ابزار مناسب برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر زبان برنامه نویسی Go آشنا شدید. البته باید بگویم که این لیست می‌تواند منتهی به بیشتر از ۱۰ مورد شود اما این را در نظر بگیرید که تقریبا اغلب این موارد ویژگی‌های مشترکی را به شما ارائه می‌دهند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است