آشنایی با ۸ API گوگل
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

آشنایی با ۸ API گوگل

APIهای گوگل یکی از شناخته‌ شده‌ترین سرویس‌های جهان است. در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم شما را با قدرتمندترین موارد این APIها آشنا کنیم.

می‌توان گفت یکی از موضوعات مهمی که توسعه‌دهنده خوب را از توسعه‌دهنده‌های بد جدا می‌سازد توانایی کار با APIهاست. استفاده کردن از APIها می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی را ارمغان بیاورد که به عنوان یکی از مهمترین‌ آن‌ها می‌توان اجتناب از اختراع دوباره چرخ اشاره کرد. 

۱- سرویس Cloud Machine Learning Engine API

اگر به صورت بسیار ساده در ارتباط با یادگیری ماشین صحبت کنیم باید بگوییم که به پروسه دریافت داده و تولید گستره بزرگی از خروجی براساس یکسری فاکتور گرفته می شود. در اپلیکیشن‌های کلاسیک نیز ما با یک حالت از یادگیری ماشین طرف بودیم که بیشتر براساس احتمالات مختلفی بود که از داده‌های متفاوتی بدست می‌آوردیم.

امروزه استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین به سادگی اجرا کردن یک اسکریپت پایتونی است اما جمع‌آوری کردن داده‌های حجیم برای ایجاد یکسری الگوهای یادگیری کار چالش برانگیز و سختی است. به همین دلیل ما نیاز داریم تا مجموعه داده‌های مختلفی را در اختیار بگیریم.  

گوگل یکی از راهکارهای ما برای دریافت مدل‌های مختلف یادگیری ماشین است. برای استفاده از خدمات گوگل در این زمینه می‌توانیم از APIهای مربوط به یادگیری ماشین استفاده کنیم. البته به یاد بسپارید که استفاده صرف از این موارد نمی‌تواند کمک‌گر باشد چرا که شما نیاز دارید تا ابتدا با موارد مقدماتی از یادگیری ماشین آشنایی داشته باشید و بدانید که دقیقا مدل‌های مورد نظرتان چه خروجی خواهند داشت. 

۲- سرویس Google Maps

یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های گوگل که احتمالا تا به حال از آن استفاده کرده باشید APIهای مربوط به نقشه گوگل است. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید نقشه‌های گوگل، Navigation، Street View و… را به وبسایت یا اپلیکیشن‌تان اضافه کنید. API مربوط به این مورد می‌تواند ساده (در حد embed کردن یک نقشه به وبسایت) و پیچیده (استفاده از داده‌های JSON) باشد. انتخاب این مورد براساس نیاز اپلیکیشن شما می‌تواند صورت بگیرد.

۳- سرویس Cloud Natural Language API

یکی از ویژگی‌هایی که مدرن بودن یک اپلیکیشن را نشان می‌دهد بهره‌وری از قابلیت‌های پردازش زبان طبیعی است. اگر برنامه شما بتواند متن‌های مختلفی را پردازش بکند این کار می‌تواند براساس کاربرد اپلیکیشن شما دستاوردهای بسیار زیادی را به ارمغان بیاورد.

API پردازش زبان طبیعی گوگل دقیقا این کار را برای شما انجام می‌دهد. ترکیب چنین قابلیتی با سرویس‌های تشخیص صوت که در ادامه همین مطلب به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت می‌تواند رابط کاربری اپلیکیشن شما را تبدیل به حالتی بسیار سازگارتر با نیازهای مدرن امروزی کند. 

۴- سرویس Cloud Vision API

اگر بخواهید براساس تصاویری که کاربران در اپلیکیشن شما بارگذاری می‌کنند عملی را انجام دهید نیاز است که ابتدا تصویر را با الگوهای مشخصی تشخیص دهید. برای انجام چنین کاری نیاز است که از یک شبکه عصبی استفاده کنید. برای این مورد می‌توانید شبکه عصبی خودتان را ایجاد کنید که به نظر کار چندان منطقی نمی‌آید و راهکاری دیگر آن است که از یک سیستم آماده استفاده نمایید.

سرویس Cloud Vision به شما در انجام این کار کمک می‌کند. این سرویس از طریق یک شبکه عصبی می‌تواند تصاویر کاربران را پردازش کرده و براساس آن محتوای درون آن را تشخیص دهد. قدرت تشخیص تصاویر در این سرویس روز به روز در حال پیشرفت است تا آنجایی که این ابزار می‌تواند تصاویر شلوغ و حتی ناقص را نیز تشخیص دهد.

۵- سرویس Cloud Video Intelligence API

با استفاده از این سرویس می‌توانید اطلاعاتی در ارتباط با ویدیوها بدست بیاورید. البته این کار از طریق متاداده‌ها و… انجام نمی‌شود چرا که این سرویس ویژگی‌های هوشمندی دارد. در حقیقت می‌توان این حالت را با گزینه چهارم این مطلب شبیه به هم دانست با این تفاوت که در این حالت بجای استفاده از تصاویر از ویدیو استفاده می‌شود. 

۶. سرویس Cloud Speech-to-Text and Text-to-Speech APIs

همانطور که اشاره شد یکی از گزینه‌هایی که ويژگی‌های مدرن را به ابزار شما می‌آورد استفاده از قابلیت تشخیص صدا است. با استفاده از این مجموعه API شما می‌توانید متن را به صورت و صوت را به متن تبدیل کنید. البته ترکیب کردن این قابلیت با API مربوط به پردازش زبان طبیعی می‌تواند خروجی بسیار مناسبی را برای اپلیکیشن‌تان بوجود بیاورد. 

۷. سرویس Cloud Translation API

ترجمه دستی می‌تواند کار هزینه‌بر و زمان‌بری باشد، به همین دلیل نیاز است که از قدرت کامپیوتر در این زمینه استفاده شود. مترجم گوگل را می‌توان یکی از دقیق‌ترین ابزارها در بین ابزارهای موجود دانست. حال با استفاده از سرویس‌هایی که این مترجم در اختیار ما قرار می‌دهد می‌توانید قابلیت‌های ترجمه را به سادگی در اپلیکیشن خودمان پیاده‌سازی کنیم. برای اینکار سرویس Translation گوگل می‌تواند به ما کمک کند. 

۸. سرویس Hangouts Chat API

با استفاده از سرویس Chat API ایجاد بات در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بسیار روند ساده‌تری به خود خواهند گرفت. در صفحه رسمی مربوط به این سرویس می‌توانید مستندات کافی در ارتباط با پیاده‌سازی بات در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را مشاهده کنید. 

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت ما سعی کردیم تا شما را با ۸ سرویس API مفید گوگل آشنا کنیم که استفاده کردن از آن‌ها می‌تواند کاربردپذیری اپلیکیشن‌تان را بسیار بالا ببرد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا