راهنمای کامل برای برون‌سپاری توسعه نرم‌افزار
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

راهنمای کامل برای برون‌سپاری توسعه نرم‌افزار

امروزه همه کارها در زندگی دیجیتالی شده است، از خرید خودرو گرفته تا افتتاح حساب بانکی به صورت آنلاین. به همین دلیل اکثر مشاغل به دنبال استراتژی‌های دیجیتالی سازی هستند. بازار توسعه نرم‌افزار هم بسیار داغ است به طوری که روزانه هزاران برنامه در گوگل پلی قرار می‌گیرد. بسیاری از مدیران شرکت‌ها مطمئن نیستند که پیشنهاد موجود، نیازشان را کاملا برآورده می‌کند. بنابراین باید توسعه نرم‌افزار سفارشی را انتخاب کنند. توسعه نرم‌افزار یک فرایند نوین است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد راه حلی که دقیقا به آن نیاز دارند را طراحی و تولید کنند. پس بیایید وارد جزییات شویم تا درک بهتری از این موضوع داشته باشیم.

برون‌سپاری نرم‌افزار چیست؟

برون‌سپاری نرم‌افزار زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها برای توسعه برنامه توسط شخص ثالث به راه‌حل‌های نرم‌افزاری سفارشی نیاز دارند. این امر مزایای متعددی به همراه دارد که شامل کاهش هزینه، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، بهبود کارایی و افزایش امنیت است. در چنین شرایطی با داشتن یک چشم‌انداز تجاری گسترده می‌توان به برترین توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در سراسر جهان دسترسی داشت.

بر اساس آمار، حجم سرمایه اختصاص داده شده در بازار جهانی برون‌سپاری نرم‌افزار بالغ بر 66 میلیارد دلار است. همچنین پیشبینی شده که بازار می‌تواند به میزان 98 میلیارد دلار تا سال 2024 رشد کند. به علاوه این فناوری با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است، به طوری که شرکت‌ها باید به ارزیابی و سازگاری با روندهای جدید کسب و کار در جهت انتخاب یک مدل تجاری مقرون به صرفه بپردازند.

 چرا برون‌سپاری نرم‌افزار اهمیت دارد؟

مقرون به صرفه است و به کاهش هزینه‌های توسعه کمک می‌کند. اینجاست که مدیران شرکت‌ها و صاحبان مشاغل برای بهبود کارایی خود به برون‌سپاری روی می‌آورند. چنین شرکت‌هایی عمدتا بر حفظ اولویت‌های استراتژیک بلند مدت تمرکز دارند. در زیر سه مدل برون‌سپاری نرم‌افزار عنوان شده که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

  • برون‌سپاری نرم‌افزار به صورت Onshore
  • برون‌سپاری نرم‌افزار به صورت Offshore
  • برون‌سپاری نرم‌افزار به صورت Nearshore

هر کدام از این مدلها مزیت خود را دارند. به همین دلیل بر اساس سطح نیاز، پیچیدگی، بودجه، زمان‌بندی و سطح مشارکت دسته‌بندی می‌شوند. بیایید به بررسی هر یک به طور خلاصه بپردازیم.

1) برون‌سپاری نرم‌افزار به صورت Onshore

این مورد مخصوص مشتری است که با یک تیم توسعه در کشور خودش کار می‌کند. مزیت اصلی مدل Onshore این است که عملا نمی‌تواند مشکلات زبانی به همراه داشته باشد و باعث راحت شدن ارتباط می‌گردد. در عوض باید هزینه‌های توسعه بیشتری را تقبل کرد.

2) برون‌سپاری نرم‌افزار به صورت Offshore

به معنی همکاری با تیم توسعه در کشورهای دیگر است. این مهمترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه برای کاهش هزینه‌های نیروی کار و کانال‌‌های ارتباطی آنلاین در نظر گرفته می‌شود. همچنین می‌توان پروژه‌های نرم‌افزاری را از راه دور به آسانی مدیریت کرد.

3) برون‌سپاری نرم‌افزار به صورت Nearshore

در این مدل می‌توان با کشورهای همسایه کار کرد که از لحاظ فرهنگ، زبان و ارتباطات در شرایط نزدیک‌تری قرار دارند.

دلایل انتخاب برون‌سپاری چیست؟

  • هزینه پایین

توسعه نرم‌افزار یک فرایند نسبتا طولانی است. یک کارمند جدید باید قوانین سازمانی، مخاطبین و سایر جریانات کاری شرکت را درک کند. بنابراین استخدام یک شرکت یا فرد خاص می‌تواند این روند طولانی مدت را به حداقل برساند و در زمان صرفه‌جویی کند.

  • کشف استعداد

برای کارمندان جدید یک دوره آزمایشی تعیین کنید و دیگر نیازی به تمدید آن برای همیشه نیست. برون‌سپاری می‌تواند برای مدت نامحدود شگفت‌انگیز به نظر برسد. این به مشاغل کمک می‌کند تا از دردسرهای استخدام و قراردادهای دائمی با مالیات بالا جلوگیری شود.

  • دانش و تخصص در یک موضوع خاص

دانش و تجربه در یک حوزه خاص خدمات برون‌سپاری نرم‌افزار را ارزشمند می‌کند. فرد متخصص مزایای متعددی را از طریق برون‌سپاری می‌تواند ارائه دهد.

  • سپردن کار به کاردان

هنگامی که کاربر مشکل بودجه دارد، نیازمند مدیریت حرفه‌ای پروژه با تجربه میدانی می‌شود. فرض کنید بودجه برای استخدام برنامه‌نویس تمام وقت یا خدمات موقت ندارید. در این صورت یک کارشناس می‌تواند با ایجاد زمینه عالی برای کارهای آینده، روند را ساده‌تر کند. در چنین مواردی برون‌سپاری بهترین گزینه برای توسعه تجارت است.

  • تمرکز بر روی موارد مهم

شرکت‌ها برای انجام برخی خدمات و تمرکز بر اهداف اولیه به برون‌سپاری نیاز دارند. این به شما کمک می‌کند تا کمی وقت خود را آزاد کنید و در نتیجه بتوانید روی چیزهای دیگر تمرکز نمایید.

مزایا و معایب برون‌سپاری نرم‌افزار

مزایا

  • هزینه پایین توسعه و کاهش هزینههای سربار

متداولترین دلیل برای برون سپاری توسعه پروژههای کسب و کار، صرفهجویی در هزینههای توسعه است. این امر به کاهش هزینه‌های موجود کمک کرده و با مقیاس گذاری موثر آن به رشد مشاغل کمک می‌کند.

  • انعطاف پذیری

هر زمان که نیاز باشد شرکت‌ها می‌توانند با کارگزاران برون‌سپاری مشارکت کنند. برخلاف استخدام کارمند به طور دائمی، هیچ قرارداد یا تعهد قانونی برای حفظ بلند مدت آن وجود ندارد. این به مشتری انعطاف‌پذیری لازم را برای پرداخت هزینه برون‌سپاری در حین انجام پروژه می‌دهد. همچنین به گونه‌ای طراحی شده تا در هر زمان و هر مکان در دسترس عموم قرار گیرد.

  • استراتژی متمرکز

کار با یک تیم از راه دور می‌تواند یک فرصت جدید و قرار گرفتن در معرض فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و موارد دیگر را ایجاد کند. همچنین به انتقال موثر بهترین شیوه‌ها به تیم داخلی کمک می‌نماید.

  • زمان توسعه سریعتر

از آنجا که تیمهای برون‌سپاری تجربه کافی در صنعت دارند، بنابراین می‌توانند با صرفه جویی در زمان سریعتر کار کنند. همچنین شرکت‌ها دیگر نیازی به هزینه برای آموزش و مراحل پردازش ندارند.

معایب

  • موانع زبانی و فرهنگی

گاهی اوقات کار با تیم‌های توسعه در مکانی دور افتاده می‌تواند چالش برانگیز باشد. به این صورت که منطقه زمانی متفاوت است و این موضوع مانع از برنامه ریزی موثر، ارتباط مشتری و رعایت ددلاین می‌شود. برای جلوگیری از چنین خطری، جلسات آنلاین مکرر برقرار کنید و ارتباط را برای بازخورد آسان در هر مرحله باز نگه دارید.

  • عدم رعایت استاندارد کیفیت

هنگام استخدام شرکت‌های توسعه نرم‌افزار offshore می‌توانید جنبه مناسبی از هزینه نیروی کار ارزان را به دست آورید، اما در عوض از استانداردهایی با کیفیت پایین بهره می‌گیرید. این مشکل ذاتی است حتی با وجود اینکه پروژه‌های نرم‌افزاری را با قیمتی کمتر از بازار محلی توسعه می‌دهد. همچنین داشتن یک دید کامل در فرایند و رفع مشکل با ارائه بازخورد بهتر برای پیشرفت را دشوار می‌کند.

چگونه می‌توان به طور موثرتری برون‌سپاری کرد؟

ما روش‌های متعددی برای تأثیرگذاری بر احتمال موفقیت پیدا کرده‌ایم و این امر با برون‌سپاری نرم‌افزار ارائه می‌شود. در این مورد جنبه‌های خاصی وجود دارد که باید بدانید، به عنوان مثال:

  • انتظار واقع بینانه داشته باشید
  • برای برون‌سپاری هدف‌هایی تعیین کنید
  • مشارکت در مدیریت پروژه و همکاری با تیم به صورت از راه دور داشته باشید
  • برای ارائه بازخورد، نقاط عطف را تعیین کرده و مرتبا آن‌ها را پیگیری نمایید

هیچ منبع برون سازمانی شانس موفقیت 100 درصدی پروژه را تضمین نمی‌کند. اما مواردی وجود دارد که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا شانس موفقیت خود را افزایش دهند. علاوه بر این شرکت‌ها گزینه‌ای را انتخاب می‌کنند که از متد چابک (Agile) در مدیریت انعطاف پذیر پروژه‌های توسعه استفاده نماید.

فرایند برون‌سپاری توسعه نرم‌افزار چگونه است؟

این که برون‌سپاری می‌کنید یا نه، در هر صورت باید نیازها را درک کرده و بر توسعه نرم‌افزار تمرکز کنید. بر این اساس می‌توانید روند زیر را بررسی نمایید.

  • تصمیم بر برون‌سپاری

بر اساس تجزیه، تحلیل، وضعیت فعلی امور، بودجه برنامه‌ریزی شده و اهداف موجود با دقت تصمیم گیری کنید.

  • انتخاب کارگزاری

در این مرحله پیشنهادات موجود در بازار را ارزیابی کرده و تیم برون‌سپاری توسعه نرم‌افزار مناسب را استخدام کنید. درست است که تصمیم برای برون‌سپاری با نیازهای فوری همراه است، اما این لحظه سرنوشت ساز را تباه نکنید و سعی بر انتخاب تیم مناسب داشته باشید.

  • امضای قرارداد

تعهد و عقد قرارداد برای هر دو طرف امری ضروری است، اما گاها پیش می‌آید فرد همکاری بدون قرارداد را نیز انتخاب می‌کند. در هر صورت بسیار توصیه می‌شود که همه جزییات را یادداشت کنید. صرف نظر از مدل برون‌سپاری نرم‌افزار، قرارداد یک عنصر مهم برای همکاری است.

  • همکاری

پس از اتمام مراحل قانونی، نوبت به توسعه نرم‌افزار می‌رسد. در این مرحله شروع به استخدام اعضای تیم برون‌سپاری کنید و پروژه را با بحث در مورد جزئیات نهایی آغاز نمایید.

  • نظارت

این مرحله همزمان با مرحله همکاری انجام می‌شود، زیرا باید به طور کامل پروژه را به منظور پیشرفت و به روزرسانی‌های مداوم نظارت کرد. همچنین باید کنترل و نظارت مستمر با آگاهی از عملکرد و کارایی اعضای تیم بر پروژه خود داشته باشید.

  • انتشار

با رسیدن مهلت تعیین شده در قرارداد، توسعه پروژه به پایان می‌رسد. اکنون زمان پرداخت نهایی است، زیرا ارزیابی با دقت انجام شده و مورد بحث قرار گرفته است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات