چگونه وفاداری در مشتری را بسازیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چگونه وفاداری در مشتری را بسازیم

طراحان وب جزو دسته‌ای از سخت کوش‌ترین آدم‌هایی هستند که من می‌شناسم. به همین دلیل است که من تمایل چندانی به طراحی وبسایت، تولید محتوا برای مشتریان، مدیریت تجارت فریلنسری و گشتن به دنبال مشتری‌های جدید ندارم. 

برخی اوقات که در رابطه با این موضوع فکر می‌کنم به این واقعیت می‌رسم که دست پیدا کردن به یک مشتری جدید همواره ۲۵ درصد گران‌تر از کار با مشتری‌های قبلی و نگه‌داری آن‌ها تمام می‌شود. شما باید زمان کافی را برای پیدا کردن مشتری در وب سپری کنید، امیدوارم باشید که مشتری نمونه کارهای شما را مشاهده کند و در نهایت شاید مشتری شما شود.

از طرفی دیگر نگه‌داری یک مشتری تنها به میزان و شیوه کاری که می‌کنید بستگی ندارد. شما در حال حاضر پایه‌ها و اساس کار را ایجاد کرده‌اید و توانسته‌اید که یک رابطه با آن‌ها داشته باشید. انجام برخی کارهای ساده در کنار کار اصلی‌تان می‌تواند دلیل محکمی بر ادامه دادن به افزودن ارزش‌های تجاری آن‌ها باشد. این درست جائیست که وفاداری به میان می‌آید.

وفاداری مشتری معمولا توسط یکی از سه کنش زیر قابل مشاهده است:

۱. مشتری به خریدن یک سرویس یا محصول از شما ادامه می‌دهد.

۲. مشتری متمایل به خریدن سرویس‌ها و یا محصولات دیگری است که شما به آن‌ها پیشنهاد می‌دهید.

۳. مشتری معمولا به دیگران توصیه می‌کند که به سراغ شما برای انجام کارهای‌شان بروند.

با انجام چنین کارهایی، مشتری این موضوع را اثبات می‌کند که تمایل به کار کردن با شما را دارد.

برای طراحان وب، وفاداری مشتری موضوع مهمی است. به این فکر کنید که با داشتن درآمدی ثابت و پیش‌پینی شده چقدر مدیریت یک تجارت و وبسایت می‌تواند راحت باشد. نه فقط این موضوع بلکه این واقعیت را نیز در نظر بگیرید که شما با یکسری از مشتری‌ها در طی سال‌های بسیاری کار می‌کنید. در ازای این قضایا مشتری‌ها نیز همکاری طراحی وبسایت با کیفیت و مناسبی را دریافت خواهند کرد.

۷ راه برای ایجاد وفاداری با مشتری‌های طراحی وب‌تان

برای ایجاد وفاداری در مشتری ابتدا باید اولویت‌های آنان برای ارزش‌های‌شان را درک کنید. این موضوع از یک مشتری به مشتری و از یک صنعت به صنعت دیگری متفاوت است. در هر حال، ما در اینجا ۷ ایده را بررسی می‌کنیم و شما نیز به این موارد فکر کنید و ببینید کدام یک از این موارد می‌تواند برای تجارت شما جوابگو باشد.

۱. پروژه‌های اولیه را مانند یک حرفه‌ای مدیریت کنید

اولین کار یا اولین پروژه‌ای که انجام می‌دهید می‌تواند روی ایجاد همکاری و ارتباط درست با مشتری‌تان تاثیر بسیار زیادی بگذارد. به همین دلیل مطمئن شویدد که پروسه طراحی‌تان به خوبی پیاده‌سازی شده و سرویسی که ارائه می‌دهید بهترین شکل از کارتان در همه زمان‌هاست.

برای مثال به پروسه Sonja Leix نگاه کنید. 

تمام جنبه‌های طراحی وب در این پروسه در نظر گرفته شده و به خوبی توضیح داده شده است. 

برای تجارت خودتان بهتر است که موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • یک قرارداد کاری منحصر به فرد برای شرکت‌تان را ایجاد کنید. مطمئن شوید که این قرارداد تمام جنبه‌های کاری شرکت را در نظر می‌گیرد. 
  • سعی کنید قبل از ملاقات با مشتری وی را بشناسید. این کار را می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی و... انجام دهید.
  • روی پلتفرم‌ها و ابزارهای مدیریت پروژه و ارتباط در انجام کارهای‌تان سرمایه‌گذاری کنید.
  • سبک‌های طراحی به سرعت کهنه می‌شوند و تاریخ انقضای‌شان تمام می‌شود پس بهتر است که طراحی‌های جدیدی را همیشه در نظر بگیرید.
  • متخصص باشید. اگر در یک زمینه خاص از طراحی متخصص نیستید پس بهتر است متخصص شوید. همواره تخصص پیدا کردن در یک زمینه بسیار بهتر از دانستن همه چیز در حد کم است.

۲. مانند یک همکار ارتباط برقرار کنید

از ابتدایی‌ترین تعامل و ارتباطی که داشته‌اید تا به آخرین مورد آن، همواره سعی کنید که در نهایت تاثیر مثبتی را بجایی بگذارید. درحالیکه متوجه این قضیه شدم که این موضوع می‌تواند سخت باشد اما همیشه این موضوعات را در نظر بگیرید: ۱) هدف شما از اینجا بودن این است که چیزی را خلق کنید که مشتری آن را دوست داشته باشد و ۲) شما حرفه‌ای‌ترین طراحی هستید که بهترین چیزها را می‌دانید.

اگر اتفاقاتی که افتادند منجر به این قضیه شدند که ارتباط بین چیزی که مشتری می‌خواهد و چیزی که شما فکر می‌کنید برای انجام دادن بهتر است قطع شد، می‌توانید همه چیز را از طریق ارتباط داشتن و تعامل سالم با مشتری حل کنید.

The 215 Guys مثال بسیار خوبی از این قضیه است. اگر وبسایت‌تان چنین سرراست، مربوط و دل‌پذیر است پس مطمئنا ارتباط و نحوه عملکردشان در ایجاد یک رابطه تا حد بسیار زیادی می‌تواند متفاوت و خوب باشد.

۳. نیازهای‌شان را پیشبینی کنید

آژانس‌های طراحی وب تنها جاهایی نیستند که می‌توانند پکیج‌های طراحی درجه‌بندی شده را برای مشتریان‌شان فراهم آورند. طراحان فریلنسر نیز باید این موضوع را در نظر داشته باشند و چنین عملکردی را از خودشان نشان دهند. جدای از تمام این‌ها، مشتری‌ شما قرار نیست که همیشه نیازهای یکسانی با مشتریان دیگر داشته باشد. چرا با ایجاد پکیج‌های نرم افزاری مختلف سعی در پیشبینی کردن نیازهای مشتریان نمی‌کنید؟

Tina Cook مثال خوبی از این قضیه است. این فرد نه تنها یک طراح وب بلکه یک بازاریاب و مربی خوب نیز است. در وبسایت وی می‌توانید پکیج‌های مختلفی را برای ارائه دادن مشاهده کنید.

۴. سرویس‌های ماهانه را پیشنهاد دهید

حتی اگر مشتری هیچ ایده‌ای راجع به اینکه بعد از ایجاد وبسایت باید چکاری بکند نداشته باشد شما باید پا پیش بگذارید و به به آن‌ها پیشنهادهایی بدهید. نگه‌داری از وبسایت، تولید محتوا، پشتیبانی و... کارهایی هستند که می‌توانید سرویس‌های ماهانه را براساس آن‌ها ارائه دهید.

بنابراین بهتر است که چنین سرویس‌هایی را نیز به صورت پکیج‌هایی مستقل آماده برای ارائه داشته باشید. همچنین چنین پکیج‌هایی را با مشتری‌های قدیمی‌تان، افرادی که تماس می‌گیرند: «می‌شود یک تغییر کوچک در سایدبار وبسایت ایجاد کنید؟»، «می‌توانید به من در انتشار پست‌های وبلاگی کمک کنید؟» و... به اشتراک بگذارید.

۵. سرویس‌های دیگر طراحی را پیشنهاد دهید

اگر دوست دارید که به صورت ماهانه به مشتری‌های‌تان سرویس بدهید اما از انجام کارهایی مانند تست و نگه‌داری خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از دیگر توانایی‌های‌تان در عرصه طراحی استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید موارد زیر را طراحی کنید:

  • فونت
  • آیکون
  • تصاویر 
  • اینفوگرافی
  • پست‌های بصری
  • کتاب الکترونیکی یا White paperها
  • قالب‌های ایمیلی مربوط به بازاریابی
  • پوسته‌ شبکه‌های اجتماعی
  • المنت‌های برندسازی
  • قالب‌های وبسایت

وبسایت Sumy Designs را در نظر بگیرید، آن‌ها در کنار کار طراحی اصلی‌شان سرویس‌های بیشتری را نیز ارائه می‌دهند.

۶. روزهای خاصی را جشن بگیرید

به لحظه‌ها، رویدادها و روزهایی که برای شما و مشتری به صورت مشترک مهم هستند توجه خاصی داشته باشید. برای مثال اولین پروژه‌ای که همراه مشتری با همدیگر کامل کردید می‌تواند رویداد مهمی باشد. یا جشن گرفتن برای عضویت سالانه مشتری به عنوان یک عضو اصلی در تجارت‌تان. می‌توانید یک هدیه کوچک بفرسید و یا اینکه با یک ایمیل این کار را انجام دهید. این بار ارزشی که شما برای آن‌ها قائل هستید را نشان دهید. 

۷. یک برنامه وفادارانه را ایجاد کنید

یک قدم بیشتر به سوی آینده بردارید، به راه‌اندازی یک برنامه وفادارانه فکر کنید. منظورمان از چنین برنامه‌ای، ویژگی منحصر به فردی است که شما به مشتری می‌دهید، چیزی که هیچکس دیگری به آن دسترسی نخواهد داشت. برای مثال موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قیمت کمتر برای قرارداد بلند مدت
  • ماه‌هایی با سرویس رایگان، به ازای ارجاعات
  • تخفیف برای استفاده از چیزهای جدید
  • و ...

داشتن یک برنامه وفادارانه به شما این قابلیت را می‌دهد که محتوای وبلاگی و خبرنامه‌ای ارزشمند‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشید. 

روی وفاداری تمرکز کنید

اگر تا به حال روی داشتن یک رابطه بلند مدت با مشتری و ایجاد وفاداری تمرکز نکرده‌اید، باید بگویم که شروع چنین کاری زمان‌بر نخواهد بود. روی ایجاد فرصت‌هایی که مشتری در آن می‌تواند به شما اعتماد کند تمرکز کنید. اگر بتوانید به صورت مداوم ارزش‌هایی را برای آنان در نظر بگیرید و به آن‌ها چیزهای جدیدی ارائه دهید، تمایل آن‌ها برای کار کردن با شما بیشتر می‌شود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات