چگونه برای ادامه به خود انگیزه بدهیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه برای ادامه به خود انگیزه بدهیم؟

نویسنده و سخنگوی انگیزشی دکتر استفن آر باور دارد که انگیزش یک آتش درونی است، اگر فرد دیگری سعی کند این آتش را در شما روشن کند، شانس چنین کاری از بین می‌رود. پس چگونه برای خودمان انگیزه تعیین کنیم.

در کل دو نوع انگیزش متفاوت از یکدگیر وجود دارد: 

  • انگیزش درونی: انگیزه‌ای که از درون بوجود می‌آید.
  • انگیزش خارجی: به انگیزه‌ای گفته می‌شود که منابع آن بیرونی هستند، برای مثال دوستان، دانشگاه، سالمندان، محل کار، بچه ها و… .

به صورت کلی، انگیزه به دلیل یا دلایلی گفته می‌شود که در آن به فرد برای انجام یک کار مشخص کمک می‌کند. این دلیل نیاز دارد که واقعا قوی باشد و مورد قبول خود شخص نیز قرار بگیرد.

با در نظر گرفتن اینکه شما نقشه‌ی خوبی دارید و روی هیچگونه قاعده یا قانونی تاثیر منفی نمی‌گذارید، پایدار نگه داشتن انگیزه و ساختن آن ساده خواهد بود. به صورت پایه‌ای انگیزه تنها وضعیتی از ذهن به حساب می‌آید. استفاده درست از آن، می‌تواند شما را به نقطه بسیار والایی ببرد که تا به حال حتی به آن فکر نکرده‌اید.

در هر حال، راهنمای ساده ما به شما این کمک را می‌کند که بتوانید با وجود حتی مشکلات مختلف، همواره انگیزه خود را نگه دارید.

۱. تعیین هدف

تعیین یک هدف برای خود، یک متد اثبات شده برای نگه‌داری انگیزه داخلی است. با این وجود بسیار مهم است که مواظب باشید هدفی را انتخاب کنید که واقعی و قابل رسیدن باشد. بعد از تعیین هدف، سعی کنید یک مدت زمان برای رسیدن به اهداف‌تان را نیز در نظر بگیرید.

در کل سه نمونه از اهداف وجود دارد:

  • اهداف با مدت کوتاه: اینگونه از اهداف ممکن است در یک هفته و یا چند ماه بدست آید.
  • اهداف با مدت متوسط: معمولا رسیدن به اینگونه اهداف نیازمند یک یا دو سال است.
  • اهداف با مدت طولانی: این هدفی است که می‌تواند شامل گزینه‌های تخصص‌تان، برنامه‌ریزی برای ازدواج، خرید یک خانه یا هر چیز دیگری که نیازمند مدت زمان طولانی باشد.

۲. مسائل مادی

خواه دوست داشته باشید و یا نه، پول یکی از مسائل مهم برای باقی ماندن انگیزه در درون‌تان است. در اینجا ما از میلیون‌ها دلار پول حرف نمی‌زنیم. منظورمان از پول، داشتن میزان کافی برای داشتن یک زندگی مناسب است، این موضوع خود یکی از انگیزه‌های بزرگ است.

۳. اجتناب از قرض گرفتن

بی‌شک، تحمل کردن وام‌ها و بدهی‌ها یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تمایل‌تان به انگیزه دار بودن کمتر شود. دلیل این موضوع ساده است: بخش قابل توجهی از درآمدی که شما بدست می‌آورید با پرداخت بدهی‌ها از دست می‌رود. تا جایی که می‌توانید سعی کنید از گرفتن وام خودداری کنید، مگر اینکه برای هدف بزرگ‌تر و محکم‌تری مانند خرید خانه باشد. 

۴. همراه با افراد مثبت بمانید

به صورت کلی، افرادی که ذهنیتی مثبت دارند همواره انگیزه‌دهنده‌های خوبی هستند. جدای از وضعیت شما آن‌ها همواره سعی می‌کنند که وضعیت ذهنی شما را بهتر کنند. چنین ذهنیت‌های مثبتی که از طریق افراد اطراف‌تان به شما انتقال می‌یابد در هر صورتی، نتیجه خوبی خواهد داشت. در نهایت پیشنهاد می‌شود  مواقعی که اندیشه‌های منفی دارید سعی کنید با چنین افرادی ارتباط برقرار کنید.

۵. از خودتان قدردانی کنید

هرگاه که انگیزه خودتان را از دست می‌دهید، سعی کنید به کارهای مثبتی که در گذشته انجام داده‌اید و روی تجربه‌تان تاثیر مثبتی داشته فکر کنید. همچنین زمان‌های منفی را به یاد بیاورید که به خوبی بدون اینکه آسیب ببینید توانستید از آن‌ها گذر کنید. قدردانی کردن از خودتان برای موفقیت‌هایی که به دست آورده‌اید، یکی از ابزارهای مهم برای بدست آوردن انگیزه است

وقتی به فکر انگیزه دادن به خودتان می‌افتید، از خودتان بابت اینکه باور به تغییر دارید قدردانی کنید. و همانطور که به جلو می‌روید، به خودتان اجازه دهید که به اندازه کافی خوب باشید. -آلیس دومار

۶. از اشتباهات به عنوان تجربه استفاده کنید

منظور از این مورد این است که از اشتباهات گذشته، درس بگیرید، به این دلیل که ما به عنوان انسان در وجودمان نقص‌هایی وجود دارد که ما را به اشتباهاتی می‌رساند. به یاد داشته باشید که اشتباهات، خط آخر نیستند. آن‌ها درس‌های اساسی و با ارزشی را برای ما در پی خواهند داشت. بیشتر افراد وقتی که کارها به درستی پیش نمی‌روند یا اینکه نتیجه مطلوب را بدست نمی‌آورند، انگیزه‌شان را از دست می‌دهند.

۷. محرک‌تان را آزمایش کنید

کلید اصلی برای انگیزه، غرق شدن در خود محرک‌تان است. محرک‌تان باید خوب باشد و از قوانین پیروی کند، در این صورت انگیزش به صورت خودکار محرک‌تان را دنبال می‌کند. اما آگاه باشید که محرک‌های نادرست و اشتباه، شما را به عنوان یک فرد به راه نادرستی می‌برد و ممکن است وضعیت‌تان را بسیار بدتر کند. موقعی که محرک‌تان مثبت و واضح باشد، انگیزه آن را دنبال می‌کند.

۸. از استرس دوری کنید

استرس می‌تواند در دو دسته متفاوت قرار بگیرد:

  1. استرس منفی: این نوع از استرس ناشی از کنش‌های منفی، تعامل با افراد منفی، بی‌حال و تنبل و ادامه دادن به قرار گرفتن در حالت ناخوشی و... است.
  2. استرس مثبت: این نوع از استرس ناشی از حل کردن کارهای مرتبط به هم و یا مشکلات داخلی می‌شود. استرس مثبت معمولا از جایی می‌آید که شما از چیزی خشنود هستید و بعد از یک روز کاری سخت، کار مثبتی را انجام می‌دهید.

استرس در زندگی روزانه اجتناب‌ ناپذیر است. 

۹. انتخاب کنید که خوشحال باشید

خب این موضوع ممکن است برای هرکسی که در یک موقعیت سخت گیر می‌کند، اغراق آمیز باشد. با این حال ارزش نوشتن را دارد و اینکه مطمئن باشید هر دوران سختی نیز می‌گذرد. آگاه باشید که هر حالت بد و خرابی به شکلی مناسب حل می‌شود. اما در این بین از دست دادن انگیزه‌تان و یا نگرانی راجع به قضیه‌ای خاص هیچ کمکی به حل مشکل نمی‌کند. برای اینکه بتوانید انگیزه‌تان را حفظ کنید باید همواره این فکر را داشته باشید هر مشکلی موقت است.

۱۰. نقشه‌تان را ترسیم کنید

متاسفانه بسیاری از افراد بدون اینکه به نتیجه کار و آخر آن فکر کنند شروع به انجام آن می‌کنند. بجای اینکار می توانید نقشه کاری خودتان را ترسیم کنید. فهرستی از کارهایی که باید بکنید و چگونگی انجام آن‌ها را تهیه کنید. این حالت در خود یکی از بزرگ‌ترین انگیزه‌هاست. در دستیابی به اهداف و رویاهای‌تان بی باک و ثابت قدم باشید.

من خوشحالم، به این دلیل که سپاسگذارم. خودم انتخاب کردم که سپاس‌گذار باشم. این حق شناسی به من این اجازه می‌دهد که خوشحال باشم. -ویل آرنت

بسیار خوب است که بدانید تمام ما در برخی موارد انگیزه‌مان را در زندگی از دست می‌دهیم. این موضوع کاملا نرمال است و هیچ موضوع عجیبی در کار نیست. بررسی دلایل از دست دادن انگیزه‌تان، درک و پیدا کردن راه‌هایی برای جواب دادن به آن به شما کمک بسیاری می‌کند. نداشتن انگیزش و رها کردن آن شما را به سوی بیماری ذهنی سوق می‌دهد.

چگونه روند انگیزه به خود را حفظ می‌کنید؟ در قسمت کامنت‌ها به ما بگویید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا