جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
راه‌هایی برای حفظ سلامت در حین برنامه‌نویس بودن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

راه‌هایی برای حفظ سلامت در حین برنامه‌نویس بودن

نشستن طولانی مدت پشت یک میز می‌تواند کار خطرناک و آسیب‌رسانی باشد. این دقیقا کاری‌ست که ما برنامه‌نویسان می‌کنیم. البته جدای از برنامه‌نویسان، طراحان، کارمندهای عادی، حسابداران و... نیز افرادی هستند که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم که در این مطلب در ارتباط با راهکاریی صحبت کنیم که می‌توانند سلامت شما را حفظ نمایند.

براساس آمار ۱۵ درصد افرادی که برای مدت طولانی پشت میز می‌نشینند از مشکلات کمر، ۱۵ درصد دیگر از مشکلات سر و میگرن، ۱۳ درصد از مشکلات چشمی و ۱۱ درصد از RSI رنج می‌برند. البته این آمار موارد بیشتری را نیز در بر می‌گیرد.

مشکل علاقه‌مند بودن

دکتر Gail Kinman می‌گوید که افراد خلاق مانند برنامه‌نویسان و طراحان افرادی هستند که معمولا کارشان را دوست دارند و به همین خاطر ریسک شرایط خاصی را می‌پذیرند. شما در این شرایط از گذر زمان آگاه نبوده و نمی‌دانید که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن روی جنبه فیزیکی بدن‌تان است. گاهی اوقات حتی قدرت تشخیص گرسنگی را از دست می‌دهید.

اما حال راهکار برای حل این مشکل چیست؟

توجه کنید

اولین قدم برای رهایی از مشکلات و حفظ سلامت آن است که به محیط اطراف‌تان توجه کرده و همه چیز را به حالت ارگونومیک تبدیل کنید. داشتن یک صندلی، میز، کیبورد، ماوس و... ارگونومیک می‌تواند تا حد زیادی مشکلات شما را حل کند. همچنین داشتن نور کافی و مناسب تاثیرگذار است. از قرارگیری پاهای‌تان روی زمین تخت جلوگیری کنید، بهتر است که آن را روی یک سطح شیبدار ۳۰ درجه قرار دهید. 

با در نظر گرفتن تمام این موارد می‌توانید بخشی از مشکلات را حل کنید اما با وجود این موضوع هنوز هم یک مشکل دیگر وجود دارد و آن مهمترین مشکل است. ورزش نکردن!

اگر تنها هستید و یا در یک تیم کوچک با Deadlineهای محدود سر و کار دارید ممکن است زمان کافی و یا انگیزه مناسب برای ورزش کردن را پیدا نکنید. حتی ممکن است به خوبی غذا نخورید. این مسئله در دراز مدت می‌تواند به شدت روی سلامتی‌تان تاثیر گذاشته و مشکلاتی مانند چاقی، دیابت، پوکی استخوان و... را به ارمغان بیاورد.

در کنار کارتان تمرین بکنید

افرادی که مشکلاتی مانند کمبود زمان را دارند می‌توانند در حین کار کردن تمرین کنند. البته این در دو حالت انجام پذیر است. می‌توانید میز ایستاده گرفته و در عین کار کردن بایستید و یا آنکه در بازه‌های زمانی نیم ساعته کار را رها کرده و برای پنج دقیقه چند حرکت ورزشی بکنید. اگر بتوانید این کار را در طول روز ۱۰ بار انجام دهید می‌توانید از مشکلات بسیاری جلوگیری کرده و با انرژی بیشتری به کارتان ادامه دهید.

قدم زدن یکی دیگر از راهکارهای مناسب است. برای مثال پس از انجام یک Task چند ساعته، کامپیوتر را قفل کرده و در شرکت یا بیرون آن و یا جلو در خانه قدمی بزنید و با چند نفر هم سلام و علیکی بکنید. فقط در نظر داشته باشید که زمان زیاد از دست‌تان نرود و فکر‌تان به صورت کامل پرت کار نشود. 

داشتن ارتباط اجتماعی نکته بسیار مهمی برای داشتن سلامت روانی است. هیچوقت خودتان را ایزوله نکرده و سعی نکنید که از همه مردم دور شوید. بهتر است در بازه‌های زمانی مدیریت شده به شبکه‌های اجتماعی سر زده و یا با یک همکار صحبت کنید.

برنامه‌نویسی دو نفره نیز راهکار جالبی برای حل این مشکل می‌تواند باشد.

خودتان را بشناسید

یکی از جنبه‌های روانی مسئله آن است که خودتان را در موقعیت‌های مختلف بشناسید. برای مثال اگر تا به حال چندین بار با مشتری نامناسبی مجبور به تعامل بوده‌اید سعی کنید احوال خودتان بعد از آن را کنترل کرده و موضوعاتی مانند افسردگی و... را مدیریت کنید. یا زمان‌هایی که یک Deadline را از دست داده‌اید را به خاطر آورده و در مواجه با دِدلاین جدید نگذارید حالت ناراحت کننده گذشته به سراغ شما بیاید. 

در پایان

در نظر گرفتن سلامتی خودتان چه از نظر روانی و چه از نظر جسمی باید مهمتر از هر چیز دیگری در نظر گرفته شود. این موضوع جدای از آنکه مشکلات و دردهای جسمی در آینده را کاهش می‌دهد، می‌تواند هزینه‌های مربوط به پزشک را نیز کاهش دهد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است