9 عنصر برای خلق محتوای عالی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

9 عنصر برای خلق محتوای عالی

نوشتن یک مقاله منحصر به فرد یک انتخاب است! شما باید انتخاب کنید که قصد دارید مسیر ساده و آسان را طی‌کنید و محتوای ضعیف خلق کنید که شما را در نهایت به هیچ جایی نمی‌رساند و فقط باعث اتلافِ‌وقت و انرژی می‌شود. یا یک مقدار وقت و انرژی بیش‌تری بگذارید اما، معجزه کنید !

برای افزایش رتبه در گوگل و به دست‌آوردن ترافیک زیاد، باید مطالب بسیار خوبی در وبلاگ یا وبسایت خود داشته باشید.اگر محتوای مفید و تخصصی تولید کنید، موتورهای جستجو به سایت شما کمک می‌کنند تا در معرض دید بیشترِ کاربران قرار بگیرد.

به عنوان مثال: Google به روشنی بیان کرده است، که محتوای ضعیف را دوست ندارد و سایت‌هایی را با محتوایِ‌ تکراری مجازات می‌کند. به عبارت دیگر، Google به سایت‌هایی با کیفیتِ بالا که حاوی محتوایِ غنی و ارزشمند هستند، پاداش می‌دهد ( پاداش رتبه! ).

پس نه تنها با محتوای عالی، اطلاعات مفیدی به کاربران می‌دهید و رضایت آن‌ها را به دست می‌آورید، بلکه رتبه سایت خود را در گوگل تضمین می‌کنید. این امر می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر تجارت شما بگذارد.

در این مقاله‌ از راکت، ما نکاتی را برای تولید محتوای عالی بیان خواهیم کرد.

در ابتدا، بررسی می‌کنیم چه چیزی باعث ایجاد محتوای عالی می‌شود، سپس سایت‌هایی را که دارای محتوای عالی هستند، معرفی می‌کنیم.

۱. محتوای باکیفیت تولید کنید

همانطور که گفته شد، کپی کردن محتوا از سایت‌های دیگر به مجازات Google منجر می‌شود، که به اعتبار شما لطمه می‌زند.

برای مثال ؟

اگر یادتان باشد قبلاً در رتبه‌های برتر گوگل، مقالات کپی پیدا می‌کردید؟ اما حالا دیگر آن‌ها را نمی‌بینید و این اتفاقی نیست! مقالات کپی از الگوریتم‌های گوگل ضربه‌های سختی خوردند، و هدف گوگل، جلوگیری از کپی کردن محتوای بی‌کیفیت بود.

Mahalo یک مزرعه محتوا بود که هر روز با محتوای جدید به روز می‌شد، اما محتوای آن بسیار اسپم و بی‌کیفیت بود. گوگل آن را به خاطر این نوع محتوا مجازات كرد و این باعث شد كه Mahalo نیاز به تحول اساسی در تجارت خود حس کند.

بگذارید این موضوع را کمی بیشتر روشن کنیم. محتوای شما باید اصل باشد! کپی کردن محتوا از سایت‌های دیگر، کار حرفه‌ای و درستی نیست.

تازه اگر محتوای شما انتشار یابد، کسی حاضر نیست به آن بک‌لینک دهد، زیرا منبع اصلی محتوا، شما نیستید؛ و این مورد یکی از اهداف نوشتن محتوا را که گرفتن بک‌لینک است، خراب می‌کند.

معمولا فکر اکثر مدیران و وبمستران سایت‌ها بدین شکل است:

  • ما که باید محتوای زیادی ایجاد کنیم؛ خوب، پس می‌توانیم این کار را تا حد امکان ساده و سریع و بدون اتلاف‌وقت انجام دهیم؟
  • می‌توانیم یک ربات ایجاد کنیم تا محتوای سایر وبسایت‌ها را جمع کند و مجدداً آن‌را به شکلی دیگر با کمی ویرایش ایجاد کند که موتورهای جستجو جریمه نکنند!
  • می‌توانیم از نویسندگان ارزان قیمت، تازه کار، برای نوشتن محتواهای مختلف استفاده کنیم!
  • می‌توانیم مقالات خود را از سراسر وب گردآوری کنیم و آن‌ها را در یک مقاله قرار دهیم!

این‌طور فکر کردن را فراموش کنید!!!

این دو قانون را همیشه در زندگی به یاد داشته باشید:

۱) همیشه به اندازه آنچه که می‌پردازید، دریافت می‌کنید.

۲) اگر چیز مفیدی برای گفتن ندارید، اصلا چیزی نگویید.

این دو نکته ساده شما را در مسیر تولید محتوا باکیفیت و ارزشمند برای همیشه حفظ خواهد کرد. همچنین می‌تواند در جنبه‌های دیگر زندگی، به شما کمک کنند.

۲. تمرکز خود را برای ایجاد عناوین قوی بگذارید.

یک عنوان خوب باعث ایجاد علاقه می‌شود و خوانندگان را به سمت خواندن مقاله دعوت می‌کند. این آمار را از سایت Copyblogger در نظر بگیرید:

  • 80٪ افراد عناوین شما را می‌خوانند.
  • اما فقط 20٪ از این افراد بقیه مطلب شما را خواهند خواند!

و به‌همین دلیل است که عنوان به اندازه خود مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است.

بگذارید چند عنوان خوب را با هم بررسی کنیم:

نه عنصر برای خلق محتوای عالی

عنوان بالا عنوان جذابی است. ترجمه‌ی آن این است: وقتی انسان طعمه شد!

در واقع نویسنده قصد دارد، با جای‌گذاری انسان به جای حیوان(چون معمولا حیوانات طعمه محسوب میشن)؛ عنوان جذاب و هیجان‌انگیزی بسازد؛ و ما را وادار سازد که طعمه‌ی عنوان شویم !

یا مثالی دیگر:

نه عنصر برای خلق محتوای عالی

"پنج خط دستوری که باعث می‌شود شما گنگ به نظر برسید"

از آنجایی که هیچ کسی دوست ندارد گنگ یا نادان به نظر برسد، این عنوان ما را مجبور به کلیک می‌کند.

یا این مورد :

نه عنصر برای خلق محتوای عالی

 "طرز تهیه گل کلم به خوبی سیب‌زمینی سرخ کرده: گل کلم پیچیده شده"

شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ سیب‌زمینی سرخ کرده یا گل کلم؟ اگر همه چیز به جز طعم برابر باشد، معمولا اکثرا سیب‌زمینی سرخ کرده می‌گویند. (مگر گیاه‌خوار باشند) اما اگر بتوانید ارزش غذایی گل کلم را با طعم سیب‌زمینی سرخ کرده ترکیب کنید، چه می‌شود! نتیجه فوق‌العاده خواهد شد.

این عنوان هم از همین نتیجه برای جذب مخاطب استفاده کرده است.

آخرین مثال :

نه عنصر برای خلق محتوای عالی

معنی این عنوان "عصر برتری" است. خیلی وقت‌ها نیازی نیست خود را درگیر عنوان‌های پیچیده کنید! تنها با همین جملات مثبت و جذاب می‌توانید مخاطب را به سمت خود بکشانید.

برای عناوین خود وقت بگذارید. شاید گاهی‌اوقات، حتی نصف وقت مقاله را برای عناوین جذاب بگذارید. اما اصلا عیبی ندارد، چون اولین چیزی که کاربر را وادار به خواندن مقاله شما می‌کند عنوان شماست.

اگر نتوانید با عنوان خود کاربر را جذب کنید، قطعا کاربر محتوای شما را هر چقدر هم که مفید باشد، نمی‌خواند.

پس سعی کنید، نه بیش از حد به‌عنوان، آب و تاب دهید که جذابیتش از بین برود، نه آن‌قدر ساده باشد که کاربر را از خواندن، پشیمان کند.

۳. محتوای خود را عملی کنید

آخرین مقاله‌‌ای که نوشتید چه بود؟ آیا برای مخاطبان مفید و کاربردی بود؟

راهنمای وبسایت Noob برای نوشتن محتوای مفید:

نه عنصر برای خلق محتوای عالی

"بهترین مطالب را به کاربران انتقال دهید، به آن‌ها بگویید که چگونه می‌توانند از مطالبی که در اختیارشان قرارداده‌اید به بهترین شکل استفاده کنند.

این‌که به کاربران بگویید چه کار باید بدهند و راهنماییشان کنید، به‌هیچ عنوان بد نیست و برند شما را خراب نمی‌کند، بلکه از این طریق به آن‌ها احترام می‌گذارید و درواقع به آن‌ها می‌گویید، که چیزهای زیادی برای گفتن دارید و آن‌ها به شما اعتماد می‌کنند.

داخل مقاله خود درمورد کاربردهای یک موضوع نکات زیادی به کاربران انتقال دهید. بسیاری اوقات، نوشتن مطلب خوب در مورد یک موضوع، ایده‌هایی را برای خوانندگان ایجاد می‌کند. و این بسیار کار بزرگ و ارزشمندی است."

۴. در ارائه پاسخ توانا باشید

هدف نهایی موتور جستجو چیست؟ پاسخ به کاربر

کافیست نام یک بازیگر یا تاریخ تولد آن را در گوگل جستجو کنید، خواهید دید که گوگل یک باکس که پاسخ شما در آن است، به شما نشان می‌دهد.

امروزه گوگل از یک موتور جستجوگر تبدیل به موتور پاسخ‌گو شده است. به‌همین دلیل می‌گوییم در مطالبتان سوالات زیادی را پاسخ دهید.

نکته‌ی دیگری که وجود دارد، این است: مردم جواب سریع می‌خواهند، پس باید در حداقل زمان ممکن جوابشان را بدهید در غیر این صورت جوابشان را در سایت دیگری جستجو می‌کنند و دیگر به سایت شما سر نمی‌زنند.

برای این کار هر تیتر یا بحثی که مطرح می‌کنید را با سوال شروع کنید و جوابش را همان‌جا بدهید تا کاربر هم زودتر به جوابش دست پیدا کند و هم همانجا که موضوع داغ است، سوالش رفع شود.

۵. در منابع اطلاعاتی خود دقیق باشید

فکر کنید مقاله‌ای برای شرکت خود می‌نویسید، هزاران نفر آن‌را می‌خوانند و ممکن است برخی از مطالبی که نوشته‌اید، نادرست باشد.

می‌توانید تصورکنید که این مشکل کوچک، چقدر به شرکت و شهرت شما لطمه بزند؟

در نظر داشته باشید که وبلاگ شما بازتابی از شرکت شما است؛ اگر در وبلاگ مشکلی وجود داشته باشد، کاربران این را بر حسابِ برند و شرکت شما می‌گذارند.

برای جلوگیری از این‌چنین فاجعه‌ای! باید هر مقاله را از جاهای معتبر بنویسید، و هر آمار یا مدرکی در مطلب خود می‌گذارید، حتما منبع آن را مشخص کنید.

جیمز فری، نویسنده کتاب محبوب یک میلیون قطعه کوچک بود؛ او مجبور شد به نمایش اوپرا وینفری برود و اعتراف کند که این کتاب را به دروغ نوشته‌است.

او از آن زمان چند کتاب نگاشته است، اما حالا به جای اینکه به‌عنوان نویسنده آثار درخشانش از او یاد کنند، به عنوان یک دروغ‌گو از او یاد می‌کنند. این برای همیشه به حرفه او آسیب رساند.

در اینجا چند نکته برای بهتر و با کیفیت‌تر کردن محتوا به شما می‌گوییم.

  • همیشه یک لینک به منبع و سایت‌های معتبر خود بدهید. لینک به سایت‌های شاخته شده‌تر و باکیفیت‌تر اعتماد بیشتری ایجاد می‌کند.
  • مطالب زیادی بنویسید تا تجربه شما در انتقال مفهوم به مخاطب زیاد شود.
  • لینک‌های داخلی زیادی به کار ببرید اما نه خیلی ! تا موتور های جستجو به ارتباط بین صفحات و مطالب شما پی‌ببرند.

۶. محتوایی ایجاد کنید که کاربر را درگیر کند

نه عنصر برای خلق محتوای عالی

تنها راه برای ایجاد مخاطب درگیر، نوشتن محتوای جذاب است و ایجاد سوال‌‍‌های هیجان‌انگیز که مخاطب را تحریک کند، به آن سوال پاسخ دهد.

در اینجا چند نکته برای کمک به شما برای نوشتن محتوای جذاب می‌گوییم:

• مقالات خود را تبدیل به سوال کنید! این بدان معنا نیست که یک پست ناقص داشته باشید، بلکه منظور این است، سؤالاتی بکنید که هم به خوانندگان اطلاعات مفیدی می‌دهد و هم وادارشان می‌کند که به آن سوال‌ها جواب دهند.

• اکثر مردم در چند جمله اول مقاله‌، تصمیم می‌گیرند که این مقاله را تا انتها بخوانند یا خیر پس باید در این چند جلمه اول ( که به آن مقدمه می‌گویند) به کاربر دلیل بدهید که چرا باید این مقاله را تا آخر بخواند و چه چیزهایی نصیبش خواهد شد.

• مردم عاشق داستان هستند در مقدمه از حکایات و داستان‌های مختلف استفاده کنید. همچنین داستان‌ها به روشن شدن یک نکته کمک می‌کنند و باعث جذابیت بیشتر خواهند شد که یادگیری کاربر را افزایش می‌دهد.

۷. با افزودن تصویر و فیلم ارتباط بهتری بگیرید

افراد متفاوت می‌آموزند برخی افراد با دیدن بهتر یاد می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر با شنیدن، بهتر یاد می گیرند از تصاویر، فیلم‌ها و نمودارها استفاده کنید، به شما در رساندن نکته‌ی مطلب کمک می‌کنند.

مانند کتاب‎‌های درسی که پر است از عکس و نمودار و ... که به دانش‌آموزان کمک می‏‌کنند بهتر مطالب را به خاطر بسپارند.

درباره هر موضوعی که می‌نویسید عکسی هم در کنارش قرار دهید؛ هیچ‌کس به دنبال پاراگراف‌های متن خشک‌وخالی نیست، مگر اینکه بخواهد کتاب رمان بخواند.

اما فقط تصاویری را اضافه کنید که به متن شما ارزش افزوده اضافه می‌کنند و لطفا به هیچ‌ عنوان از عکس‌های الکی برای پر کردن مطلب و زیاد کردن اسکرول، استفاده نکنید.

۸. مطالب کوتاه و مشخص بنویسید

هیچ چیز بهتر از یک مقاله مختصر، که پر است از اطلاعات مفید، نیست.

بنابراین روی تعداد کلمات تمرکز نکنید مقاله طولانی‌تر به معنای بهتر بودن آن نیست و به جای آن سعی کنید تمام نکات و حرف‌ها و حاشیه‌های آن موضوع را در مقاله خود مطرح کنید و تا جای ممکن از اضافه‌گویی و لفاظی پرهیز کنید.

۹. به‌روزرسانی مداوم مقالات را فراموش نکنید

فرض کنید، می‌توانید چند مقاله بنویسید و سپس کار را رها کنید، و به واسطه این سناریو بسیاری از کاربران یا مشتری‌های جدید را از دست خواهید داد. نه تنها این، بلکه موتورهای جستجو نیز سایت‌هایی را که به طور مرتب به روز نمی‌شوند را دوست ندارند.

اگر وبلاگ یا سایت محتوا دارید، باید مرتباً آن را با مطالب عالی به‌روز کنید. بسیاری از بهترین سایت‌های محتوا به طور مرتب به‌روز می‌شوند.

مطابق با اینفوگرافیک Science of Timing Social سایت‌هایی که مقالات بیشتر و به‌روزتری دارند، ترافیک بیشتری از بازدیدکنندگان دارند:

نه عنصر برای خلق محتوای عالی

اینکه چند بار باید وبلاگ یا سایت شما به روز شود به شما بستگی دارد همه منابع و اولویت‌های مختلفی دارند؛ شما باید حداقل هفته‌ای دو بار مقالاتتان را به روز کنید.

چند نکته پایانی در مورد نوشتن محتوا:

با تولید محتوا ساده برخورد نکنید! این کارِ نسبتا دشواری است (اگر هدف شما حفظ کیفیت است) و افراد موفق برای تحقیق و نوشتن محتوا وقت زیادی می‌گذارند. عنوان، دستور زبان و سازماندهی مناسب، یک ضرورت است.

هنگام تولید مقاله، این سوالات را بپرسید:

• آیا کلمات اضافی وجود دارد که می‌توانم از مقاله خارج کنم؟

• آیا بهترین اطلاعات را در اختیار خوانندگان قرارداده‌ام؟

• آیا مقاله‌ی کاملی است؟

امیدوارم این مقاله مورد استفاده‌ی شما قرار گرفته باشد و توانسته باشید نکات مربوط به داشتن یک محتوای خوب را درک کنید.

اگر سوال یا پیشنهادی داشتید در قسمت نظرات منتظر شما هستیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Amirokhravi
امیر اخروی
برنامه نویس فرانت اند و سئو و دیجیتال مارکتینگ

من برنامه نویسی را از سال ۹۴ یعنی در سن ۱۲ سالگی با زبان Html شروع کردم و رفته رفته علاقم بیشتر و شروع به یادگیری سی اس اس و جاوا اسکریپت و ... کردم . تا الان که متخصص سئو هم هستم و سعی ام بر اینه که بهترین در حوزه خود شوم :)

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

امیر اخروی

برنامه نویس فرانت اند و سئو و دیجیتال مارکتینگ