آیا به یادگیری برنامه نویسی علاقه‌مند هستید؟ ۱۳ دلیل برای اینکه همین حالا شروع کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 13 دقیقه

آیا به یادگیری برنامه نویسی علاقه‌مند هستید؟ ۱۳ دلیل برای اینکه همین حالا شروع کنید

توسعه‌ی نرم افزار چیزی است که فوراً محبوبیت خود را با پیشرفت تکنولوژی به دست می‌آورد. تقاضا برای جذب توسعه‌دهندگان در مقایسه با سایر مشاغل اصلی بسیار زیاد است. اما چه دلایل دیگری برای یادگیری برنامه نویسی وجود خواهد داشت؟

من تجربه‌ی فعالیت در زمینه مهندسی نرم افزار و مربیگری جاوا را داشته‌ام. به همین خاطر دلایل زیادی را پیدا کردم که در این مقاله قصد دارم آن‌ها را با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم این نکات به شما کمک کنند تا تصمیم‌های آگاهانه‌ای را در زندگی خود بگیرید.

۱. حقوق عالی

حقوق و دستمزد جزو موضوعاتی است که در یک محیط برنامه نویسی به طور مرتب مورد بحث قرار می‌گیرد. مهندسی نرم افزار در مقایسه با سایر صنایع به متخصصان این امکان را می‌دهد تا دستمزد بالایی را داشته باشند.

برای اینکه از ابهام جلوگیری کنم و به شما اثبات کنم که در آینده تقاضا برای جذب شما بالا خواهد بود، بر اساس داده‌های وبسایت Glassdoor اعدادی واقعی را به شما نشان خواهم داد. میزان حقوق به مدت زمان سرویس، نوع زبان کدنویسی و داده‌های جغرافیایی بستگی دارد.

- توسعه‌دهنده Java و JavaScript = سالانه ۱۳۷,۷۹ هزار دلار

- توسعه‌دهنده Pyhton و C++ = سالانه ۵۲۶,۷۶ هزار دلار

- توسعه‌دهنده Go، Ruby، Swift و C = سالانه ۷۱۵,۷۵ هزار دلار

۲. ثبات در صنعت

توسعه نرم افزار یکی از صنایعی است که اشتغال نسبتاً پایداری را به همراه دارد. برخلاف بسیاری از مشاغل دیگر، فعالیت‌های حرفه‌ای که با کامپیوتر انجام می‌شود در طول اپیدمی هم دارای نرخ بیکاری کمتری است. جدول زیر را مشاهده کنید.

اگرچه صنعت به اندازه کافی پایدار است، اما تکنولوژی نیز به سرعت پیشرفت می‌کند. این بدان معناست که متخصصان به سختی می‌توانند از تمام مهارت‌های فعلی خود در ۵ تا ۱۰ سال آینده استفاده کنند. خبر خوب این است که بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات، به پیشرفت حرفه‌ای مهندسان نرم افزار خود کمک می‌کنند زیرا استفاده از ابزارهای مدرن به موفقیت تجاری آن‌ها بدل خواهد شد. بنابراین اگر مهارت‌های خود را دائماً بروز می‌کنید، دیگر لازم نیست نگران از دست دادن شغل خود باشید.

۳. فرصت‌های حرفه‌ای

وقتی در برنامه نویسی ماهر باشید، گزینه‌های انتخابی بیشتری را در اختیار دارید. می‌توانید تصمیم بگیرید که به عنوان یک برنامه‌نویس می‌خواهید در یک شرکت بزرگ یا کوچک شروع به کار کنید. می‌توانید استارتاپ مخصوص خودتان را شروع کرده و یا حتی کارهایتان را به صورت فریلنس انجام دهید. این احتمال وجود دارد که یک پیشنهاد عالی دریافت کرده و برای کار به کشور دیگری بروید. همه چیز به اهداف شما بستگی دارد.

۴. مهارت‌های بیشتر جهت اضافه کردن به رزومه خود

اینکه شما در فعالیت‌های غیرمستقیمی مثل تست نرم افزار، طراحی دیجیتال، مدیریت سیستم یا تحلیلگر داده کار کرده باشید اهمیت ندارد. در همه حال دانستن نحوه درست برنامه نویسی می‌تواند طرز فکر شما را بهبود بخشیده و رزومه شما را در بین دیگران برجسته کند. اینکه در رزومه خود بگویید مهارت برنامه نویسی دارید، به مدیران استخدام کمک می‌کند تا درک بهتری از توانایی شما در تفکر و درک سریع موضوعات داشته باشند.

۵. تبدیل شدن به یک دیجیتال نومد

کار در خانه یا کار از راه دور در صنعت نرم افزار یک روش معمول است. با این حال مانند سایر نقاط دیگر، توسعه‌دهندگان نرم افزار در دو گروه قرار گرفته‌اند. گروه اول کسانی هستند که آرزوی کار از راه دور را دارند و گروه دوم اشخاصی هستند که از آن دوری می‌کنند. خبر خوب برای گروه دوم این است که در دنیا، تقاضای بالایی برای جذب توسعه‌دهندگان با استعداد وجود دارد. شرکت‌هایی که به دنبال متخصصان IT هستند، اغلب در این زمینه به متقاضیان کمک خواهند کرد.

۶. توانایی تنظیم برنامه شخصی

بسیاری از شرکت‌هایی که سعی دارند جریان کاری خود را بهینه کنند، به کارمندان خود اجازه می‌دهند تا چند روز در هفته از راه دور کار کنند. شرکت‌های توسعه نرم افزار نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

مدیران ارشدی که از اعضای خود مراقبت می‌کنند، معمولاً روی ساعات کاری انعطاف‌پذیر و نتایج ارائه داده شده تمرکز می‌کنند نه بر روی تعداد ساعاتی که پشت کامپیوتر نشسته‌اید. وقتی توسعه‌دهندگان تقاضای تعطیلات می‌کنند، آن‌ها حتی عصبانی هم نمی‌شوند.

۷. فرهنگ مثبت موجود در محیط کار

مهندسی نرم افزار در مقایسه با بسیاری از صنایع دیگر می‌تواند فضای کاری دوستانه‌ای را برای شما رقم بزند. مطمئناً نمی‌توان تضمین کرد که شما با افراد بدی روبرو نخواهید شد اما می‌توان با ارزیابی کردن شرکت‌های مختلف از ورود به هرگونه فضای کاری بد جلوگیری کرد. شرکت‌های مدرن نرم افزار در تلاش هستند تا فضایی شاد و موثر را برای متخصصان فراهم کنند. به عنوان مثال آن‌ها برای برقراری ارتباط با شما از بازخورد و جلسات انفرادی استفاده می‌کنند.

۸. منابع بسیار در دسترس

وقتی منابع آموزشی کافی در دست داشته باشید، یادگیری برنامه نویسی چالش برانگیز نیست. انجمن‌های گفتگو، دوره‌های آنلاین، آموزش‌های gamified و سایر پورتال‌های یادگیری مانند موارد ذکر شده در پایین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا دانش خود را به اشتراک گذاشته و با متخصصان دیگر همکاری کنند.

توسعه دادن مهارت‌های حل مسئله برای تمام مهندسان امری ضروری است. همیشه برای انجام این کار به دانشجویان خود چند وبسایت را توصیه می‌کنم که عبارتند از:

CodeGym یک دوره آموزش آنلاین است که باعث می‌شود شما کدهای بسیاری را بنویسید. تمرین کردن همان چیزی است که به شما کمک می‌کند دانش کسب شده را تلفیق کرده و مهارت‌های خود را تقویت کنید. با استفاده از دوره‌های جدید و بروز CodeGym از یادگیری زبان جاوا خسته نخواهید شد.

Codecademy مجموعه‌ی کاملی از مطالب آموزشی رایگان مرتبط با زبان‌های مختلف برنامه نویسی را ارائه می‌دهد. این مطالب برای توسعه‌دهندگان مبتدی و با تجربه‌ای که می‌خواهند دانش خود را در انجام پروژه‌های مختلف به کار گیرند مناسب هستند.

منبع Java Revisited یک روش ترکیبی برای یادگیری زبان جاوا و بخش عمده‌ای از دروس عملی را به همراه مطالب نظری جامع ارائه می‌دهد. این موارد شما را در کدنویسی با جاوا راهنمایی خواهند کرد.

Codewars بیشتر مناسب دانشجویانی است که حداقل تجربه اولیه از برنامه نویسی را دارند و می‌خواهند مهارت‌های خود را با انجام کارهای پیچیده و عملی تقویت کنند.

Codepip یکی دیگر از پلتفرم‌های متمایزی است که فناوری‌های بازی را در روند یادگیری پیاده‌سازی می‌کند تا روند یادگیری را تاثیرگذارتر کند.

FreeCodeCamp آموزش‌های رایگان زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این به افراد مبتدی اجازه می‌دهد تا از همان ابتدای آموزش شروع به کدنویسی کنند. پس از اتمام سطح آموزشی، می‌توانید در ساخت پروژه‌ برای سازمان‌های غیرانتفاعی مشابه ثبت نام کنید.

Stack Overflow یک جامعه‌ی باز است که برای پاسخگویی به دشوارترین سوالات مرتبط با کدهای شما، اشتراک دانش و دستیابی به یک شغل رویایی ساخته شده است.

Reddit یک وبسایت به اصطلاح خبری است که کاربران آن محتوای مربوط به موضوعات مختلف را در آن به اشتراک می‌گذارند. این مورد شامل زیرمجموعه‌هایی است، بنابراین می‌توانید به راحتی موارد غیرضروری را فیلتر کنید.

- r/Programmers یک جامعه است. جایی که مهندسان نرم افزار می‌توانند موضوعات مختلفی را بدون توجه به زبان برنامه نویسی خود مطرح کنند.

- r/Programming یک زیرمجموعه با طیف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به برنامه نویسی است.

- r/AskProgrammers جامعه‌ای است که در آن می‌توانید موضوعات مربوط به برنامه نویسی را بپرسید.

- r/LearnProgramming منبعی ایده‌آل برای مبتدیان و کدنویسان معمولی است تا در آن سوالاتی را در رابطه با نحوه یادگیری برنامه نویسی با زبان‌های مختلف مطرح کنند.

- r/Software مکانی برای اخبار، بررسی‌ها و گفتگوهای نرم افزاری است.

- r/Hardware مکانی برای اخبار، بررسی‌ها و گفتگوهای سخت افزاری است.

- r/WebDev به عنوان زیرمجموعه اصلی در ایجاد گفتگوهای مربوط به توسعه شناخته می‌شود.

- r/Frontend  شامل تمام مسائل مربوط به توسعه فرانت‌اند است.

- r/Coding شامل موضوعات، سوالات متداول و آخرین اخبار دنیای IT است و برای مبتدیانی که تصمیم نگرفتند چه چیزی را یاد بگیرند بسیار مفید است.

SitePoint به جامعه دیگری اشاره دارد که برای حمایت از برنامه‌نویسان، طراحان، کمک به مبتدیان در درک زبان انتخابی خود و سایر کاربران در تجارت، بازاریابی و سایر زمینه‌های مرتبط ساخته شده است.

CodeProject دارای جامعه‌ای است که چند مقاله و آموزش مرتبط با توسعه وب، نرم افزار، زبان‌های برنامه نویسی و غیره را گرد هم آورده است.

Hacker News آخرین اخبار مربوط به دنیای هکرها را جمع‌آوری می‌کند.

دوره‌های آموزشی یا دوره‌های آنلاین، مطالب آموزنده را در اختیار شما قرار می‌دهند تا با سرعت خاص خودتان دانش کدنویسی را کسب کنید. توصیه می‌کنم موارد زیر را در نظر داشته باشید.

Gitconnected پلتفرمی است که توسعه‌دهندگان  برای به اشتراک گذاشتن دانش، برقراری ارتباط و یادگیری ایجاد کرده‌اند.

CareerFoundry وبسایتی است که دوره‌ها و برنامه‌های کاملاً آموزشی را با هدف کمک به شما در کسب دانش، مهارت در صنعت فناوری و دستیابی به یک شغل پردرآمد ارائه می‌دهد.

Coursera یک پلتفرم آموزشی آنلاین است که به شما این امکان را می‌دهد تا در بسیاری از دوره‌ها به صورت رایگان ثبت نام کرده و یا دوره‌های پولی را انتخاب کنید. این سایت بسیاری از دوره‌های برنامه نویسی را نیز فهرست می‌کند، مانند:

- مقدمه‌ای بر علوم کامپیوتر و برنامه نویسی

- برنامه نویسی R

- اصول برنامه نویسی جاوا و مهندسی نرم افزار و غیره

Web Documentation یک ابزار ضروری است که پیدا کردن راه‌حل مشکلات را برای توسعه‌دهندگان آسان می‌کند. شما به عنوان یک برنامه‌نویس می‌توانید از MDN Web Docs، W3Schools یا decdocs.io استفاده کنید.

LearnCode.academy یک کانال یوتیوب است که تعداد زیادی از عناوین مربوط به توسعه نرم افزار را پوشش می‌دهد. این کانال شامل آموزش‌هایی برای افراد مبتدی و همچنین ابزارهایی پیشرفته برای برنامه‌نویسان با تجربه در زمینه توسعه وب است.

۹. راهی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی

دنیای IT همان چیزی است که می‌تواند مهارت‌های ارتباطی و همکاری شما را بسیار بهبود بخشد. ساخت پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های گوشی یا سایر پروژه‌های دیجیتال به یک تلاش تیمی جهت سرعت بخشیدن به روند کار و جلوگیری از اشتباهات احتمالی نیاز دارد. معمولاً روش‌هایی مانند Scrum و Kanban در این امر به شما کمک کرده و همکاری را آسان‌تر خواهند کرد.

بنابراین اگر می‌خواهید در صنعت نرم افزار شغلی را پیدا کنید، باید آماده کار با مردم و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها باشید.

۱۰. چراغ سبز برای ساخت پروژه‌های جالب

از زمانی که به عنوان یک برنامه‌نویس شروع به کار کردم، پروژه‌های مختلف و سرگرم کننده‌ای را دیده‌ام. شما می‌توانید جدا از کار بر روی پروژه‌های مشتریان، محصولاتی را نیز به دلخواه خود بسازید و آن‌ها را با موفقیت راه‌اندازی کنید.

به عنوان مثال یک بار نمونه اولیه "Cat’s Care " را ساختم که دارای سیستم تشخیص صدای گربه با سیستم تغذیه خودکار بود. از آنجایی که این سیستم رباتیک بوده، می‌تواند در صورت نبود اعضای خانه و نیاز حیوان به تغذیه، مقداری غذا را برای او فراهم آورد. این برنامه همچنین می‌تواند از طریق صدا تشخیص دهد که گربه بیمار است یا نه، اما هنوز در مرحله توسعه قرار دارد.

پروژه دیگری که انجام داده‌ام مربوط به موسیقی بود. من یک پسرعمو دارم که پیانیست است و به همراه او برنامه‌ای را برای تمرین دادن به گوش ساخته‌ایم. پس شما می‌توانید هر کاری را انجام دهید. بگذارید تخیل شما حکمرانی کند.

۱۱. پیشنهادات کاری دائمی

مهندسان در مقایسه با سایر متخصصان موجود در صنایع مختلف، بسیار پر مشغله‌تر هستند. آن‌ها اغلب مجبورند به خاطر حجم زیاد کار از استخدام شدن خودداری کنند. آیا صنایع بسیاری را می‌شناسید که در آن افراد برای استخدام کردن شما با یکدیگر مبارزه کنند؟ استخدام‌کنندگان به طور دائمی در جستجوی توسعه‌دهندگان هستند. من همیشه با پروفایل خودم در لینکدین پیشنهادات کاری جدیدی را از طرف شرکت‌های مختلف دریافت می‌کنم. بنابراین تقاضا برای جذب متخصصان با تجربه بالا بوده و پیشنهادات کاری خوبی را دریافت می‌کنند.

۱۲. جامعه‌ای پشتیبان

جامعه‌ی IT یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در محیط نرم افزار است. این جامعه همیشه فعال و پیشتیان خواهد بود. این بدان معناست که شما هرگز با یک مشکل تنها نخواهید ماند. خوشبختانه در بالا چندین انجمن گفتگو، وبسایت‌های پرسش و یا پلتفرم‌های گفتگو را ذکر کرده‌ام که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

Medium، Stack Overflow، Reddit، کانالهای یوتیوب و فیسبوک تنها چند مکان برای پیدا کردن راه‌حل‌های مرتبط با مشکلات نرم‌افزاری هستند. توصیه می‌کنم از Meetup برای ملاقات کردن با توسعه‌دهندگان دیگر در زندگی واقعی استفاده کنید.

۱۳. راه‌اندازی استارتاپ شخصی خودتان بدون خرج کردن هیچگونه ثروتی

اگر می‌خواهید یک استارتاپ را راه‌اندازی کنید، باید هزینه‌های اضافی را برای یک توسعه‌دهنده یا یک تیم به بودجه اضافه کنید. ممکن است یک بودجه ۵ هزار دلاری برای توسعه نرم افزار در آخر با خرج شدن ۲۰ هزار دلار به پایان برسد. اینجاست که مهارت‌های کدنویسی به کمک شما خواهند آمد. دانستن نحوه برنامه نویسی سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود. همچنین می‌توانید بدون نیاز به دیگران طراحی، ساخت و آزمایش کنید.

کلام آخر

هنگام نوشتن این مقاله صمیمانه امیدوار بودم که این امر شما را ترغیب کند تا کدنویسی را یاد بگیرید و از ناامیدی و افسردگی دور بمانید. اگر این مقاله توانسته به شما کمک کند یا شخصی را می‌شناسید که خواندن این مقاله برای او مفید است، حتماً آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی