آیا وبسایت‌تان به مشتریان بالقوه پاسخ‌گو است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

آیا وبسایت‌تان به مشتریان بالقوه پاسخ‌گو است؟

رنگ‌ها، گرافیک، محتوای درست.

این‌ها تمام مواردی هستند که اگر به درستی کنار هم قرار بگیرند، به صورت درست به مشتریان بالقوه پاسخ‌گو خواهند بود. منظور از مشتریان بالقوه افرادی است که قصد دارند در حال و یا آینده نزدیک بخشی از وبسایت شما باشند. متأسفانه برای داشتن یک وبسایت خوب شما به چیزهایی فراتر از علاقه‌مندی‌های‌تان نیاز دارید. شما نمی‌توانید یک وبسایت با دو رنگ مورد علاقه خودتان ایجاد کنید و یا اینکه در گوشه‌ای از وبسایت المان گرافیکی را بدون دلیل قرار دهید. تحقیقات بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد وبسایت شما باید بتواند که با کاربران تعامل نشان دهد و با آن‌ها گفتگو کند.

بنابراین آیا در حال حاضر وبسایت شما به پتانسیل مشتریان پاسخ‌گو است؟ 

از خودتان چند سوال کوچک برای پی بردن به این قضیه بپرسید!

خواندن محتوای شما سخت است؟

وقتی بازدیدکننده‌ای وارد وبسایت شما می‌شود یکی از مواردی که بسیار در ذهن دارد قابلیت خوانایی وبسایت است. از این طریق می‌تواند یک امتیاز را به وبسایت شما بدهد. این موضوع را در نظر داشته باشید که هر کسی وارد وبسایت شما شود به تمام مفاهیم وبسایت و حوزه کاری شما تسلط ندارد.

اگر شما مفاهیم تکنیکی را در وبسایت به کار می‌برید، مطمئن شوید که به خوبی آن‌ها را شرح داده‌اید و یا اینکه برای درک بهتر، مفهوم را به یک منبع لینک دهید. با این کار کاربران بهتر می‌توانند محتوای شما را درک کنند. بهتر از آن نیز زمانی است که شما این مفاهیم تکنیکی را تا زمان ارائه سرویس‌ها بیان نکنید. 

آیا برگه‌های‌تان توسط تبلیغات پر شده است؟

تبلیغات یکی از موارد بسیار آزار دهنده برای کاربران اینترنتی است. مشتریان بالقوه هیچ‌گاه دوست ندارند که زمان‌شان را روی وبسایتی با تبلیغات بسیار سپری کنند، این موضوع برای بیشتر تجارت‌ها بهتر است که اصلا وجود نداشته باشد.

بازدیدکنندگان بجای اینکه در بین تبلیغات وبسایت شما غرق شوند، دوست دارند که هر چه سریع‌تر به محتوایی که در پی آن می‌گردند دست پیدا کنند.

آیا وبسایت‌تان به مشتریان بالقوه پاسخ‌گو است؟

بارگذاری وبسایت شما بیشتر از ۳ ثانیه طول می‌کشد؟

هر وبسایتی که بارگذاری آن بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد، ممکن است که نیمی از ترافیک خود را از دست بدهد. این موضوع بدان معناست که اگر وبسایت شما  کند است،  پس ممکن است نیمی از مشتریان بالقوه‌تان را از دست دهید -این کار باعث می‌شود که آن‌ها به صفحه نتایج گوگل بازگشته و به سراغ رقبای‌تان بروند-.

روی دستگاه‌های موبایل ۷۴ درصد وبسایت‌هایی که مدت زمان بارگذاری‌شان بیشتر از ۵ ثانیه است رها می‌شود. بنابراین سرعت بارگذاری بسیار موضوع مهمی است و باید حتما به آن توجه کنید.

چه چیزهایی باعث سریع‌تر شدن سرعت بارگذاری صفحات می‌شوند؟

  • کم کردن حجم تصاویر
  • حذف کردن پلاگینهای غیر ضروری
  • مطمئن شدن از مناسب بودن سرویس میزبانی

CTAهای زیادی را در وبسایت دارید؟

جدای از اینکه داشتن دکمه‌های CTA در وبسایت بسیار مهم است، اما زیاد بودن آن‌ها باعث سردرگمی می‌شود. اگر کاربران با تعداد بسیار زیادی از دکمه‌ها که از آن‌ها درخواست اطلاعات‌شان را می‌کند همراه شوند، مطمئنا آن‌ها سردرگم می‌شوند. این موضوع باعث آزار کاربران است.

در تصویر پایین می‌توانید میانگین بسیار خوبی از تعداد CTAهایی که می‌تواند روی وبسایت باشد را نمایش می‌دهد. نمایش دکمه‌ها به نحوی است که پیدا کردن آن‌ها ساده است و به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند تصمیمات درست را برای انتخاب سرویس‌شان بگیرند.

دکمه‌های CTA باید به صورتی باشد که کاربران بتوانند بدون مشکل و هیچگونه اجباری خودشان مسیر را طی کنند و به اطلاعات مربوطه دسترسی پیدا نمایند. 

آیا وبسایت‌تان به مشتریان بالقوه پاسخ‌گو است؟

همراه با باز شدن وبسایت، ویدیو نیز پخش می‌شود؟

به آخرین باری که وبسایتی را باز کردید و ناگهان ویدیویی به صورت خودکار همراه با صدا پخش شد فکر کنید. از این موضوع که شما بدون اینکه روی دکمه Play کلیک کرده باشید، ویدیویی را مشاهده و گوش می‌کنید خوشحال شدید؟ بسیاری از کاربران زمانی که با چنین موضوعی مواجه می‌شود آزار می‌بینند و وبسایت شما را فورا ترک می‌کنند. 

ممکن است فکر کنید که این موضوع برای بازدید کنندگان مفید است، اما در بلعکس این موضوع بدین شکل نیست. شروع خودکار را متوقف کنید و به کاربران اجازه دهید که آن‌ها تصمیم به پخش شدن یا نشدن محتوای‌تان بکنند.

وبسایت‌تان شبیه به طراحی‌های سال ۱۹۹۹ است؟

همانطور که در دنیا صنعت تکنولوژی بسیار سریع پیشرفت می‌کند، کاربران اینترنت نیز انتظاراتی از وبسایت‌های شرکتی دارند -مخصوصا آن دسته از کاربرانی که قصد استفاده از سرویس‌های شما را دارند-. 

اگر تاریخ مصرف وبسایت شما تمام شده و یا ناوبری کردن در آن کار سختی است پس وقت آن است که به فکر بروزرسانی آن باشید. همواره سعی کنید که با یک آژانس طراحی معتبر کار کنید تا طراحی با ظاهر مدرن داشته باشید، این موضوع باعث می‌شود که بازدیدکنندگان بتوانند اعتماد بیشتری به وبسایت شما پیدا بکنند.

وبسایت‌تان شبیه به طراحی‌های سال ۱۹۹۹ است؟

برای بازدیدکنندگان الزامات زیادی را در نظر گرفته‌اید؟

هر دقیقه که شما بازدیدکنندگان را با الزامات اطلاعات شخصی همراه می‌سازید، شما نرخ بیشتری از آن‌ها را نیز از دست می‌دهید.

بیشتر اوقات بازدیدکننده در بازدید اول تنها وارد وبسایت می‌شود، اطلاعات خود را جستجو می‌کند و بعد از آن، وبسایت را رها می‌سازد. بعدها ممکن است کاربر به وبسایت مراجعه کند و از آن خریداری نماید. در آن زمان باید از کاربران اطلاعات مربوطه را درخواست کنید. اما در ابتدا انجام دادن چنین کاری باعث می‌شود که کاربر بیشتر امیدش را برای بدست آوردن اطلاعات درست از دست بدهد.

شما می‌توانید اطلاعات را از طریق دکمه‌های CTA یا ثبت نام خبرنامه دریافت کنید، اما هیچ‌گاه آن‌ها را ملزم نکنید.

آیا زیرکی به خرج می‌دهید؟

«همین امروز با ثبت نام کردن در وبسایت ۲۰ درصد تخفیف سرویس‌ها را دریافت کنید»

اگر شما از پیشنهاداتی بدین صورت استفاده می‌کنید، سعی کنید آن‌ها را به شکل شرطی به کار نبرید. 

یکی از موضوعات آزاردهنده برای کاربران تلاش برای دریافت تخفیفات است. آن‌ها قبل از اینکه به آن برسند تلاش بسیاری می‌کنند. اگر شما قصد دارید که ۲۰ درصد تخفیف را به خریدارانی که هزار دلار در وبسایت خرید کرده‌اند بدهید، سعی کنید که این موضوع را در قسمت مقررات وبسایت بیان کنید. 

در غیر این صورت ممکن است که مشتریان بالقوه وبسایت شما را رها کنند به این دلیل که آن‌ها با چنین پیشنهاداتی در قبال دادن اطلاعات مخالف هستند.

وبسایت‌تان بسیار شلوغ است؟

اگر وبسایت‌تان تعداد بسیار زیاد و سردرگم کننده‌ای از رنگ‌ها را در خود دارد، ممکن است که برای کاربر بسیار شلوغ و پیچیده به نظر برسد. در بسیاری از حالات کاربران همواره برای ناوبری کردن از قسمت جستجو وبسایت استفاده می‌کنند. 

این موضوع می‌تواند که بحث کیفیت ذهنی باشد اما ایده بسیار خوبی است که بتوانید از افراد خارج از شرکت‌تان بخواهید که وبسایت‌تان را تست کنند. اگر آن‌ها پی بردند که استفاده از وبسایت و پیدا کردن اطلاعات آن مشکل است بنابراین نیاز است که دوباره به طراحی آن فکر کنید. 

وبسایت‌تان بسیار شلوغ است؟

آیا از تصاویر استوک، زیاد استفاده می‌کنید؟

تصاویر استوک بی‌کیفیت مطمئنا یکی از بدترین چیزهایی‌ است که می‌تواند شامل یک وبسایت حرفه‌ای باشد. نه تنها آن‌ها مزاحم به نظر می‌رسند، باعث می‌شوند که کاربر فکر کند شما به عنوان یک شرکت هزینه لازم را برای داشتن تصاویر خوب ندارید.

تصاویر کمک می‌کنند که تجارت شما تصویر‌سازی شود و این موضوع باعث می‌شود که برندسازی در ذهن کاربر شکل بگیرد، اما در تضاد با این حالت شما وبسایت‌تان را به نفع خودتان ایجاد نکرده‌اید. بجای این موارد سعی کنید که یک عکاس را استخدام کرده و تصاویری با کیفیت را از اداره، محصولات و پروژه‌های قدیمی‌تان بگیرد.

آیا هزینه سرویس‌های‌تان را مخفی کرده‌اید؟

یکی از مواردی که همواره بازدیدکنندگان از وبسایت دنبال آن هستند، اطلاعات سرراست در رابطه با قیمت‌های داخل وبسایت است. اگر شما سعی کنید این روند را برای کاربران‌تان پیچیده نمایید، مطمئنا مشتریان بالقوه بسیاری را از دست می‌دهید. 

بیشتر اوقات بازدیدکنندگان در وبسایت فقط یک کار را انجام می‌دهند - بازدید کردن. این بدان معناست که آن‌ها به سادگی وبسایت شما را نگاهی می‌اندازند و در صورت دیدن اطلاعات آن را با دیگر سرویس‌ها مقایسه می‌کنند. سعی کنید همواره با ساده و شفاف بودن کاربران را به سمت خود بکشانید.

کاوش کردن در وبسایت‌تان سخت است؟

هیچ چیز از این خسته کننده تر نیست که نتوانید مطالبی که می‌خواهید را در وبسایت پیدا کنید. یکی از موارد بسیار مهم که در کیفیت هر وبسایتی تاثیر دارد، قابلیت ناوبری کردن و کاوش کردن آسان در وبسایت است.

به آخرین باری فکر کنید که وارد یک وبسایت شدید و نتوانستید موضوعی که می‌خواهید را پیدا کنید. به نظر می‌رسد که کمی سخت باشد.

برای اینکه مطمئن شوید ناوبری آسانی دارید مطمئن شوید که برای برگه‌های‌تان یک نوار منو را تعبیه کرده اید.

وبسایت تان بر روی دستگاه‌های موبایل پیچیده است؟

امروزه استفاده از موبایل‌ها برای کاوش در اینترنت بسیار بیشتر از کامپیوترهای دسکتاپ است. این بدان معناست که مشتریان شما دنبال اطلاعات هستند و این پروسه جستجو کردن را از طریق دستگاه موبایل‌شان انجام می‌دهند. 

تنها راهی که با آن می‌توانید از مناسب بودن وبسایت‌تان روی دستگاه‌های مختلف مطمئن شوید استفاده کردن از طراحی واکنشگر است. اینگونه طراحی کمک می‌کند که وبسایت براساس صفحه نمایش کاربر خود را تطبیق دهد.  

آیا وبسایت‌تان هیچکدام از این مشکلات را داراست؟

اگر پاسخ این سوال به هر کدام از جواب‌ها بلی است پس نیاز است که روی آن‌ها کار کنید. در غیر این صورت پس کارتان هنوز تمام نشده، کارهای بسیار دیگری وجود دارد که با انجام دادن آن ها قابلیت این را دارید که مشتریان بهتر و بیشتری را جلب کنید. 

اگر شما نیز با این مشکلات قبلا روبرو شده‌اید و حال آن‌ها را حل کرده اید، می‌توانید آن ها را از قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا