انتخاب جاوا برای توسعه سمت سرور – چرا Java برای Back-End انتخاب مناسبی است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

انتخاب جاوا برای توسعه سمت سرور – چرا Java برای Back-End انتخاب مناسبی است؟

جاوا یک زبان برنامه نویسی شناخته شده و بسیار محبوب است که به صورت وسیعی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دامنه کاری این زبان برنامه نویسی چنان زیاد بوده که تقریبا در همه جا از توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپی و موبایلی تا اپلیکیشن‌های سمت سرور و هوش مصنوعی و تحلیل داده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اوراکل، شرکتی که جاوا را بیش از ۳۰ سال است توسعه می‌دهد ادعا می‌کند که جاوا روی ۳ میلیارد در حال استفاده شدن بوده و به همین دلیل آن را تبدیل به یک زبان برنامه نویسی بسیار محبوب و پر استفاده تبدیل کرده است. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با تاریخچه جاوا برای توسعه سمت سرور صحبت کنیم.

در خلال این معرفی‌ها قصد داریم بدانیم که جاوا چه مزایایی دارد که تا به این حد مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به فریمورک‌ اصلی جاوا برای توسعه سمت سرور اشاره خواهیم کرد.

تاریخچه زبان برنامه نویسی جاوا و دلایل استفاده از آن برای توسعه سمت سرور

جاوا در سال ۱۹۹۱ توسط جیمز گاسلینگ و تیم توسعه آن در سان مایکروسیستم توسعه پیدا کرد. اما بعد از کمی که از توسعه این زبان گذشت، تیم توسعه جاوا تصمیم گرفتند تا این زبان را برای استفاده‌های دیگر مانند توسعه سمت سرور نیز بهینه کنند.

به همین دلیل جاوا در ۱۹۹۵ با کاربردهای مختلفی به صورت رسمی عرضه شد و توانست بسیاری از افراد را به سمت خود هدایت کند. براساس آمار استک اور فلو، جاوا همواره در بین ۳ زبان پر استفاده و محبوب در دنیا بوده است.

اما چرا باید از جاوا برای توسعه سمت بک-اند استفاده کرد؟

مقیاس پذیری و قدرت جاوا

جاوا از یک سیستم تایپ چکینگ بسیار قدرتمند استفاده می‌کند که باعث می‌شود تا نرم افزارهای تقریبا بدون مشکلی را ایجاد کند. همچنین وجود JVM این امکان را به جاوا می‌دهد تا بتواند در محیط‌های مختلفی اجرا شده و امن باشد.

مدیریت خودکار حافظه که در جاوا پیاده سازی شده است این امکان را می‌دهد تا سرعت توسعه اپلیکیشن‌ها بسیار بیشتر شده و همچنین مقیاس پذیری در آن افزایش پیدا کند.

کتابخانه‌های متن باز

جاوا یک زبان برنامه نویسی با حجم زیادی از کتابخانه های متن باز رایگان است که به شما کمک می‌کند تا در توسعه اپلیکیشن‌های خود از آن استفاده کرده و سرعت توسعه اپلیکیشن‌های‌تان را بیشتر کنید. این موضوع یکی از خاصیت‌های زبان های برنامه نویسی قدیمی است چرا که فرصت بسیاری برای توسعه ابزارهای مختلف را داشته است.

تنوع

جاوا یکی از زبان‌هایی است که در بیشتر کاربردها حضور داشته و ابزارهای بسیاری برای آن توسعه یافته‌اند. اصلی‌ترین دلیلی که از جاوا استفاده می‌شود برای توسعه اپلیکیشن‌های آندرویدی و البته توسعه سمت سرور است. از طرفی با وجود IDEهای زیادی که دارد توسعه با آن بسیار لذت بخش بوده و پیشرفته به حساب می‌آید.

پشتیبانی از چند رشتگی

جاوا یک زبان برنامه نویسی چند رشته است و به همین دلیل برنامه نویسی چند رشته‌ای در آن امکان پذیر است. برای برنامه ‌هایی که نیاز به مدیریت پردازش داشته و طالب حداکثر استفاده از پردازنده هستند استفاده از چنین زبان برنامه نویسی ضروری است.

مشکلات زبان برنامه نویسی جاوا

پیچیدگی

جاوا به نسبت بیشتر  زبان های برنامه نویسی پیچیده بوده و کدنویسی در آن برای بسیاری از افراد مشکل است. به همین دلیل کمتر کسی سراغ این زبان برنامه نویسی می‌رود. یکی از دلایلی که این دسته از برنامه‌نویس‌ها معمولا حقوق بیشتری دریافت می‌کنند نیز تا حدی به همین موضوع برمی‌گردد.

سرعت و حافظه

جاوا به نسبت زبان‌های برنامه نویسی چون سی‌پلاس‌پلاس و گولنگ از سرعت اجرایی کمتری برخوردار بوده و به همین دلیل ممکن است در برخی از اپلیکیشن‌ها کاربرد خوبی نداشته باشد. همچنین جاوا یک زبان برنامه نویسی پر مصرف است و حافظه زیادی برای اجرا برنامه‌ها می‌طلبد. به همین دلیل کارایی سیستم در زمان کار کردن با جاوا و اجرای برنامه های مبتنی بر آن ممکن است کاهش یابد.

فریمورک‌های محبوب جاوا برای توسعه سمت سرور

همانطور که گفتیم جاوا یک زبان برنامه نویسی با کتابخانه و فریمورک بسیار زیاد است و همین باعث شده که در زمینه توسعه سمت سرور نیز  به صورت حرفه‌ای حضور داشته باشد. شرکت‌هایی مانند لینکدین، نت فلیکس و مایکروسافت در بخش‌هایی از وبسایت‌های خود از این فریمورک‌ها استفاده کرده اند.

فریمورک Spring

فریمورک Spring یک فریمورک حرفه‌ای جاوا است که به صورت Light عرضه شده و تمام امکانات اولیه برای توسعه یک وب اپلیکیشن را در اختیار برنامه نویسان خود قرار داده است. Spring جزو بهترین فریمورک‌های Java EE به حساب می‌آید.

فریمورک Hibrenate

Hibernate یک فریمورک ORM است که به شما در توسعه دیتابیس اپلیکیشن خود کمک می‌کند و باعث می‌شود بتوانید به سرعت نقشه کلی دیتابیس خود را ایجاد کنید. این فریمورک به صورت گسترده‌ای در میان توسعه دهندگان جاوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فریمورک Play

Play یک فریمورک نسبتا جدیدتر است که در توسعه اپلیکیشن‌های مدرن به شما کمک می‌کند. این فریمورک به مقیاس پذیری بالا مشهور بوده و به خوبی در توسعه Restful API به توسعه دهندگان کمک می‌کند.

فریمورک Struts

فریمورک Apache Struts یک وب فریمورک متن باز و رایگان است که براساس معماری MVC کار کرده و تمام ویژگی‌های یک فریمورک کاربردی را در خود دارد و به همین دلیل است که استفاده‌های بسیاری دارد.

در پایان

در این مقاله سعی کردیم تا به صورت کوتاه در ارتباط با زبان برنامه نویسی جاوا و توانایی بالای وی در توسعه وب اپلیکیشن‌ها صحبت کنیم. مطمئنا زبان برنامه نویسی جاوا انتخاب بسیار جذابی برای افراد مختلف خواهد بود اما یادگیری آن نیاز به صبر داشته و ابتدا باید به خوبی هسته اصلی آن را یاد بگیرید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا