مقایسه فریمورک لاراول و جنگو
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

مقایسه فریمورک لاراول و جنگو

دو مورد از محبوب‌ترین فریمورک‌هایی که برای توسعه سمت سرور یا Back-End مورد استفاده قرار می‌گیرد لاراول و جنگو است. هر دو این فریمورک‌ها در پروژه‌های بزرگی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در این رابطه تجربیات خوبی را ارائه کرده‌اند. اما در کنار تمام ویژگی‌های مشترکی که می‌توان در بین این دو فریمورک مشاهده کرد، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که ما قصد داریم با این تفاوت‌ها آشنا شویم.

اما قبل از هر چیز بیایید به صورت جداگانه با این دو فریمورک آشنایی پیدا کرده و به درک کاملی از چیستی هر کدام از آن‌ها برسیم.

در نتیجه هدف این مقاله اختصاصی از وبسایت راکت، آشنا کردن شما با دو فریمورک لاراول و جنگو و بعد از آن درک تفاوت‌های بین این دو مورد خواهد بود.

فریمورک لاراول

لاراول محبوب‌ترین فریمورکی است که با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است. این فریمورک را در سال ۲۰۱۱ برنامه‌نویسی با نام تیلور اوتول برای اولین بار منتشر کرد. لاراول از معماری سه لایه MVC بهره گرفته و از آنجایی که این معماری در ساخت اپلیکیشن‌های نسبتا بزرگ بسیار کاربردی است مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

لاراول تنها در چند سال اول توانست به عنوان محبوب‌ترین فریمورک PHP در گیت هاب نامگذاری شده و این لقب را برای چندین سال است که حفظ نموده. جدای از آن، لاراول سازگاری بسیار زیادی با لایه فرانت-اند داشته و ابزارهای منحصر به فردی برای توسعه این بخش از اپلیکیشن نیز در اختیار توسعه دهندگان لاراول قرار خواهد گرفت.

فریمورک جنگو

جنگو یکی از قدرتمند‌ترین فریمورک‌هایی است که می‌توانید در عرصه توسعه سمت سرور پیدا بکنید. جنگو از زبان برنامه نویسی پایتون قدرت گرفته و در پروژه‌های عظیمی همچون اینستاگرام و پینترست مورد استفاده قرار گرفته است. از مهمترین دلایل محبوب بودن جنگو، یادگیری سریع آن و توانایی توسعه پروژه‌های بزرگ در مدت زمان کوتاه است.

جنگو یک پروژه بزرگ به شمار می‌رود و ویژگی‌های بسیار زیادی را در خود دارد که هر کدام از آن‌ها بخشی از پروژه شما را مدیریت می‌کند. به دلیل وجود امکانات بسیار زیادی که در این فریمورک ایجاد شده است شما قادر خواهید بود که پروژه‌تان را در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد کنید.

حال بیایید به صورت جداگانه هر کدام از این دو فریمورک را با همدیگر مقایسه کرده و درک خوبی از تفاوت‌های میان این دو مورد پیدا کنیم.

 ویژگی‌های کلی

لاراول: لاراول یک فریمورک متن باز است که دارای سینتکس واضح و روشنی است. هدف اصلی که لاراول آن را دنبال می‌کند این است که فرایند توسعه سمت سرور آسان بوده و چالش‌های مختلفی را برای کاربران ایجاد نکند. این موضوع در نهایت باعث می‌شود تا برنامه نویسان بتوانند بهترین خروجی را تولید کرده و تمرکز اصلی‌شان را روی توسعه اپلیکیشن قرار دهند. مدیریت دیتابیس، احراز هویت، سِشن‌ها و... تماما مواردی هستند که پیاده‌سازی‌شان برای توسعه دهنده سمت سرور عذاب بوده اما با وجود لاراول و قابلیت‌هایی که به صورت خودکار در اختیارتان قرار می‌دهد شما قادر خواهید بود که این بخش‌ها از فرایند توسعه را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

جنگو: جنگو نیز یک فریمورک متن باز است که از سینتکس پایتونی بهره می‌گیرد. به همین دلیل می‌توان گفت که استفاده از جنگو بسیار ساده بوده و پیچیدگی‌های سینتکسی نخواهد داشت. از مزیت‌های اصلی که جنگو ارائه می‌دهد دارا بودن ویژگی‌های بسیار زیاد است که در نهایت فرایند توسعه اپلیکیشن را در ساده‌ترین حالت ممکن نگه داشته و در نتیجه فرایند توسعه سریعی را در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد. همچنین از آنجایی که پایتون دارای کتابخانه‌های بسیار زیادی است شما می‌توانید از هر کدام آن کتابخانه‌ها در توسعه پروژه مبتنی بر جنگو خود استفاده کنید.

زبان برنامه نویسی و ساختار

لاراول: لاراول براساس زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده و از امکانات این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کند. ساختار لاراول یک ساختار سه لایه MVC است که هر بخش از آن، قسمتی از توسعه اپلیکیشن را پیش خواهد برد. لاراول کاملا براساس متد شئ‌گرایی ایجاد شده و برای کار کردن با آن در ابتدا باید به خوبی با شئ‌گرایی در PHP آشنایی داشته باشید.

جنگو: از طرفی دیگر جنگو از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده کرده که براساس شاخص‌های مختلفی، محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در بین توسعه دهندگان مختلف است. ساختار فریمورک جنگو MVT است و در نوع خود یک فریمورک منحصر به فرد حساب می‌شود. جنگو نیز مانند لاراول از متد شئ‌گرایی استفاده کرده و برای کار کردن با این فریمورک نیز نیاز خواهید داشت که با برنامه نویسی شئ‌گرایی آشنایی داشته باشید.

ساختار کدنویسی

لاراول: ساختار کدنویسی لاراول، یک ساختار ساده بوده و برنامه نویسانی که با PHP آشنایی دارند به راحتی می‌توانند با این فریمورک و ویژگی‌های آن کار بکنند. اما از نظر سادگی سینتکس لاراول توانایی رقابت با جنگو را نداشته و دلیل اصلی این موضوع نیز بهره گیری جنگو از زبان برنامه نویسی پایتون است.

Laravel: Writing right nested conditional queries (code reduction) - Stack  Overflow

جنگو: کدنویسی با جنگو از آنجایی که از زبان برنامه نویسی پایتون بهره می‌گیرد بسیار ساده‌تر بوده و شفافیت بالایی دارد. از این جهت برنامه نویسانی که از جنگو استفاده می‌کنند توانایی توسعه سریع‌تری را برای اپلیکیشن‌های‌شان خواهند داشت.

django

توسعه API

لاراول: مهمترین ویژگی که باعث می‌شود لاراول نسبت به جنگو برتری داشته باشد پشتیبانی داخلی از توسعه RESTful API است. در لاراول می‌توان خروجی‌های پیشفرضی مبتنی بر JSON ایجاد کنید که در نهایت منجر به توسعه API خواهد شد.

جنگو: جنگو به صورت داخلی امکانات لازم برای توسعه API را در اختیارتان قرار نداده و برای توسعه API نیاز پیدا خواهید کرد که کتابخانه‌ای تحت عنوان Django REST را در کنار آن نصب کنید. به همین دلیل ممکن است توسعه API با استفاده از جنگو کمی دردسرساز باشد.

فرایند یادگیری

هر دو فریمورک لاراول و جنگو فرایند یادگیری مشابهی داشته و هر دو پیش نیازهای منحصر به فردی برای یادگیری دارند. برای لاراول شما در ابتدا باید به خوبی با زبان PHP کار کرده و آن را یاد بگیرید و برای جنگو نیز این امر در رابطه با زبان برنامه نویسی پایتون صادق است.

امنیت

هر دو فریمورک لاراول و جنگو امکانات و ویژگی‌های منحصر به فردی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا بتوانند امنیت بالایی را برای اپلیکیشن‌های‌شان ایجاد بکنند. این امکانات برای جلوگیری کردن از حملات XSS، SQL Injection، CROSS-Site Request و... پیاده‌سازی شده و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما براساس تجربیات توسعه دهندگان مختلف، فریمورک جنگو از امنیت بیشتری برخوردار بوده و قابلیت‌های امنیتی سطح بالاتری را ارائه می‌دهد.

در پایان

هر دو فریمورک جنگو و لاراول امکانات منحصر به فرد و معقولی را ارائه می‌دهند. شرکت‌ها و برنامه نویسان بسیار زیادی نیز از این دو فریمورک استفاده کرده و در نتیجه هیچ کدام از این دو مورد کم تجربه به حساب نمی‌آيند. انتخاب هر کدام از این دو مورد به پیش نیازهای بسیار زیادی بستگی دارد که براساس تجربیات خودتان از دنیای برنامه نویسی باید صورت بگیرد.

در مجموعه وبسایت راکت ما برای هر دو فریمورک لاراول و جنگو دوره های آموزشی را تولید کرده‌ایم که با مشاهده کردن آن‌ها می‌توانید به خوبی با هر کدام از آن‌ها آشنا شوید. برای استفاده از این دوره‌ها می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده بکنید.

دوره‌های آموزشی لاراول

دوره آموزشی جنگو

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 7 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا