پی اچ پی در برابر سیمفونی: مقایسه‌ای دقیق از فریمورک‌های توسعه وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

پی اچ پی در برابر سیمفونی: مقایسه‌ای دقیق از فریمورک‌های توسعه وب

هنگامی که توسعه دهندگان پی اچ پی نیاز به تهیه برنامه وب در سطح سازمانی دارند، اغلب ترجیح می‌دهند از یک فریمورک استفاده کنند.

استفاده از یک فریمورک در کار برنامه نویسی، انجام کارها با حداقل کد زنی برای شما آسان می‌کند. فریمورک‌های پی اچ پی نیز مفید هستند زیرا استانداردهای کد زنی دارند که استایل و متدهای برنامه نویسی خوبی را پیشنهاد می‌کنند.

اما انتخاب فریمورک نیاز به کمی تحقیق دارد. من در این مقاله می‌خواهم به شما کمک کنم این دو فریمورک پی اچ پی را مقایسه کنید: لاراول در مقابل سیمفونی.

آمار در صنعت

Google Trends می‌گوید که لاراول محبوب‌ترین فریمورک پی اچ پی در پنج سال اخیر بوده است. سیمفونی در این لیست دوم است.

در این مقاله، موارد زیر را مرور خواهیم کرد:

  • بررسی اجمالی فریمورک‌ها
  • مزایای لاراول
  • مزایای سیمفونی
  • عملکرد و مقیاس پذیری
  • ماژولار بودن
  • پشتیبانی از پایگاه داده
  • محبوبیت، مستندات و منحنی یادگیری

سیمفونی در مقابل لاراول: یک مرور اجمالی

وقتی در مورد لاراول صحبت می‌کنیم، اینجا به همه نسخه‌های 5.0، 5.1 (LTS)، 5.8 و نسخه 6.0 (LTS) مراجعه می‌کنیم. این فریمورک به شما کمک می‌کند تا به سرعت برنامه‌های وب را با سینتکسی ساده و آسان برای یادگیری توسعه دهید.

مزایای لاراول

لاراول در سال 2011 توسط تیلور اوتول معرفی شد و فواید زیادی دارد.

لاراول اجازه می‌دهد تا "کد منطق" را از "کد ارائه" جدا کرد. چنین تفکیکی به شما امکان می‌دهد ظاهر یک صفحه وب را به راحتی تغییر دهید. رفع اشکال با لاراول نیز سریع‌تر انجام می‌شود.

لاراول از ادغام با ابزارهای بک‌اند مانند Memcached و Redis پشتیبانی می‌کند که توسعه وب را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

این مهم‌ترین آسیب پذیری‌های امنیتی برنامه‌های وب مانند تزریق SQL، XSS و جعل درخواست را برطرف می‌کند. در اینجا چک لیست امنیتی لاراول برای کمک به توسعه دهندگان وب در ساخت برنامه‌های ایمن‌تر وجود دارد.

لاراول تست کد را با PHPUnit خودکار می‌کند که روشی مناسب برای آزمایش برنامه‌های وب ارائه می‌دهد.

سیمفونی یک فریمورک برنامه وب متن‌باز است. همچنین به دلیل کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد و همچنین کتابخانه‌ها در بین توسعه دهندگان وب محبوب است.

سیمفونی فریمورکی قابل گسترش است که در سال 2005 توسط شرکت فرانسوی SensioLabs آغاز شد. این ویژگی‌های منحصر به فردی را اضافه می‌کند که می‌توانند همه چیز را در فریمورک برنامه تغییر دهند، بدون اینکه مجبور به تنظیم مجدد کل فریمورک شوند.

مزایای سیمفونی

همانند لاراول، فریمورک متن‌باز پی اچ پی سیمفونی نیز با معماری MVC کار می‌کند که برای ساخت برنامه‌های وب مقیاس‌پذیر مفید است.

مدل MVC همچنین اطمینان حاصل می‌کند که پروژه شما در یک سیستم ساختار یافته قرار دارد که با جداسازی لایه‌های تجاری و تفکیک از یکدیگر، روند توسعه را ساده کرده و آن را تسریع می‌بخشد.

کامپوننت‌های سیمفونی کتابخانه‌های پی اچ پی قابل استفاده مجدد و جدا شده هستند که به عنوان پایه‌ای برای پروژه‌های توسعه وب کار می‌کنند. این مؤلفه‌ها به شما در انجام وظایف مشترک بدون نوشتن کد طولانی کمک می‌کنند.

پروفایلر سیمفونی یکی از بهترین ویژگی‌هایی است که توسعه دهندگان می‌توانند با استفاده از نقشه برداری از کلیه عملکردها و فعالیت‌های آن در قسمت بک‌اند، عملکرد هر برنامه را برای بررسی رفتار آن استفاده کنند.

برای راهنمای کامل در مورد چگونگی استفاده از پروفایلر سیمفونی برای آزمایش یک برنامه وب اینجا را بررسی کنید.

سیمفونی دارای تمام مزایایی است که شما از فریمورک پی اچ پی انتظار دارید. به عنوان مثال توسعه سریع، قابلیت اطمینان دیباگینگ با نوار ابزار گسترده، استقرار خودکار برنامه‌ها، مستندات آسان و پشتیبانی از انجمنی بزرگ.

عملکرد و مقیاس پذیری

عملکرد و مقیاس‌پذیری دو عامل اساسی در موفقیت هر برنامه وب است. لاراول مجموعه‌ای از API های یکپارچه را برای ذخیره کردن نمایش‌ها در اختیار دارد، در حالی که سیمفونی به طور پیش‌فرض کد منبع و بازدیدها را ذخیره می‌کند. به همین دلیل است که سیمفونی زمان لودینگ بیشتری دارد.

متوسط زمان لود وبسایت‌ها در لاراول حدود 60 میلی ثانیه است، در حالی که زمان لود در سیمفونی حدود 250 میلی ثانیه است. در تصویر زیر می‌توانید زمان لودینگ سیمفونی و لاراول را روی دو وب سرور بزرگ Apache و NginX مشاهده کنید.

لاراول مبتنی بر کامپوننت‌های سیمفونی است. در همین زمان، لاراول به شما امکان می‌دهد برنامه نویسی پی اچ پی را با کد کمتر و عملکرد بالاتر انجام دهید. اگر می‌خواهید برنامه وب بعدی خود را برای اهداف تجاری ایجاد کنید، لاراول برای پروژه‌هایی که نیاز به تحویل سریع‌تر با منابع کمتر دارند بهترین کار را می‌کند.

از طرف دیگر، سیمفونی در مرحله شروع پروژه‌های شما به زمان بیشتر، تلاش برای برنامه نویسی و منابع مالی نیاز دارد. همچنین برای پیکربندی عناصر آن به کار زیادی نیاز دارد.

اما سیمفونی یک انتخاب مناسب برای پروژه‌های پیچیده وب است، زیرا قابلیت‌های سفارشی آن با الزامات برنامه وب کسب و کار شما به خوبی کار می‌کند.

استانداردهای ماژولار

سیمفونی بر اساس فرم باندل یک ساختار ماژولار است که همراه با یک مجموعه خوب از کامپوننت‌های قابل استفاده مجدد ارائه می‌شود. این امر در هنگام تهیه یک برنامه وب، تعدیل بهتری را تضمین می‌کند.

باندل‌های سیمفونی (مانندFrameworkBundle ، SecurityBundle ، DebugBundle و ...) برای به اشتراک گذاشتن کد و ویژگی‌ها بین برنامه‌های مختلف استفاده می‌شود.

معماری لاراول متفاوت است. وقتی می‌خواهید سریع در برنامه وب خود تغییراتی ایجاد کنید محدودیت بیشتری دارد. در نتیجه، هر تغییری در ماژول‌های برنامه به این معنی است که توسعه دهندگان فقط با آن ماژول سر و کار ندارند بلکه در عوض با کل واحد کد کار می‌کنند.

نمودار معماری لاراول را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

توانایی سیمفونی در سازماندهی کد، آن را به گزینه‌ای ایده آل برای پروژه‌های پیچیده توسعه وب تبدیل می‌کند. به همین دلیل برخی از توسعه دهندگان وب سیمفونی را بیش از لاراول ترجیح می‌دهند.

وقتی نوبت به موتور قالب می‌رسد، سیمفونی از موتور قالب Twig استفاده می‌کند که به شما امکان می‌دهد الگوهای مختصر و خواندنی بنویسید.

از طرف دیگر، لاراول به دلیل قابلیت استفاده مجدد کد، از موتورtemplating  Blade برای برنامه‌های وب استفاده می‌کند. همچنین نیازی به تعریف عملکرد مشابه دو برابر موتور قالب Twig نیست.

هر دوی این فریمورک‌ها بر پایه معماری MVC ساخته شده‌اند. اما در پایان، سیمفونی هنوز بهترین انتخاب برای مدولار بودن کد و قابلیت استفاده مجدد از اجزای آن است.

پشتیبانی از پایگاه داده

سیستم پشتیبانی از پایگاه داده مهم است زیرا به برنامه نویسان اجازه می‌دهد داده‌ها را مدیریت کرده و چندین کار را با سهولت انجام دهند. به این صورت که اطلاعات را در یک برنامه نرم‌افزاری واحد ذخیره، سازماندهی و مدیریت می‌کند.

استفاده از سیستم پشتیبانی بانک اطلاعاتی در پروژه‌های توسعه وب باعث افزایش بهره‌وری در عملیات تجاری و کاهش هزینه‌ها می‌شود. سیمفونی و لاراول هم از ORM (نقشه برداری شیء) برای دسترسی به داده استفاده می‌کنند. Symfony ORM از Doctrine استفاده می‌کند در حالی کهLaravel ORM از Eloquent برای پردازش داده استفاده می‌کند.

انتقال پایگاه داده سیمفونی به صورت خودکار انجام می‌شود. اما توسعه دهندگان باید زمینه‌های خاصی را در کد داده شده تعریف کنند. از طرف دیگر، لاراول از انتقال پایگاه داده استفاده می‌کند و نیازی به تعریف فیلدها نیست.

با داشتن پایگاه داده‌های پشتیبانی شده ORM، این دو فریمورک پی اچ پی پردازش داده‌ها و دستکاری داده‌ها را آسان‌تر می‌کنند.

سیمفونی چند گزینه دیگر برای پشتیبانی از پایگاه داده فراهم می‌کند، به عنوان مثال:

  • MySQL
  • Oracle
  • Drizzle
  • SQLServer
  • PostgreSQL
  • SQLite
  • SAP Sybase SQL Anywhere

در حالی که لاراول تنها از تعدادی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند:

  • MySQL
  • PostgreSQL
  • SQLite
  • SQLServer

همانطور که مشاهده می‌کنید با این گزینه‌ها، سیمفونی از پایگاه داده‌های بیشتری نسبت به لاراول پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل، دستکاری داده‌ها و مدیریت داده‌ها با سیمفونی بسیار ساده‌تر می‌شوند. بنابراین سیمفونی برنده این بخش است. اما لاراول به شما امکان می‌دهد تا از انسداد قطعه‌های کد بزرگ جلوگیری کنید.

لاراول همچنین به جای انجام کارهای تکراری و خسته کننده، در وقت و تلاش شما در پروژه‌های وب صرفه‌جویی می‌کند. این نرم‌افزار از بسیاری از ابزارهای مهم کمک می‌کند تا وظایف مشترک را آسان‌تر کنند. همچنین عملکردهایی مانند تأیید اعتبار، صف، سشن‌ها، کشینگ و مسیریابی را خودکار می‌کند.

محبوبیت، مستندات و منحنی یادگیری

انتخاب فریمورک مناسب همیشه برای برنامه نویس مهم است که آیا محتوای برنامه وب یا محتوای وب سایت خود را به روز کند.

انتخاب یک فریمورک پی اچ پی بر اساس محبوبیت آن می‌تواند مزایایی به همراه داشته باشد. با داشتن یک فریمورک محبوب‌تر، اطلاعات زیادی از آموزش و پشتیبانی را بصورت آنلاین دریافت می‌کنید.

مستندات لاراول در گیت هاب گسترده هستند و اطلاعات بسیار خوبی را ارائه می‌دهند که سیمفونی ارائه نمی‌دهد.

مستندات سیمفونی نیز در دسترس هستند اما موضوعات بیشتری در مورد بسته‌های نرم افزاری، کامپوننت‌ها، کانتینرهای سرویس و سایر مجموعه ویژگی‌ها را دارند. انجمن سیمفونی دارای بیش از 600،000 برنامه نویس و همکار از بیش از 120 کشور جهان است که به رفع اشکالات و شناسایی خطاهای برنامه نویسی کمک می‌کنند.

سیمفونی همچنین در بین توسعه دهندگان وب محبوب است. مستندات خوبی را به اشتراک می‌گذارد، حتی اگر منابع به اندازه منابع لاراول گسترده نباشد.

در پایان، لاراول محبوب‌تر از سیمفونی است. بیش از 1 میلیون وب سایت وجود دارد که با استفاده از فریمورک لاراول ساخته شده‌اند. برای مقایسه، تعداد وب سایت‌های ساخته شده در سیمفونی حدود 33000 است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید اینجا را بررسی کنید.

سخن پایانی

از نکاتی که در بالا به آن اشاره شد واضح است که لاراول و سیمفونی از نظر آپشن‌های متنوع سرشار هستند. هر دو برای استفاده در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های توسعه وب مناسب هستند.

لاراول اغلب به دلیل توسعه سریع، عملکرد و سرعت آن توسط توسعه دهندگان ترجیح داده می‌شود. سیمفونی برای توسعه برنامه‌های وب پیچیده و بزرگ مناسب است.

شما باید از هر آنچه برای پروژه وبتان متناسب است استفاده کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که فریمورکی را انتخاب می‌کنید که احساس راحتی بیشتری برای توسعه برنامه‌های وب خود دارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات