معرفی ۱۲ کتابخانه کاربردی جاوااسکریپت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

معرفی ۱۲ کتابخانه کاربردی جاوااسکریپت

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت زبان‌هایی مانند جاوااسکریپت شده وجود کتابخانه‌های بسیار زیاد برای آن است. جاوااسکریپت بعد از ظهور نودجی‌اس استقبال بسیار زیادی را توسط توسعه‌دهندگان مختلف دریافت کرد و این موضوع همچنان ادامه دارد.

هدف از وجود کتابخانه‌ها و استفاده از آن‌ها این است که مجبور نباشیم یک بار دیگر چرخ را اختراع کنیم. با استفاده از یک کتابخانه شما دیگر نیازی به نوشتن دوباره کدها نخواهید داشت و می‌توانید بجای این کار به صورت مستقیم از کدهای توسعه‌دهندگان دیگر استفاده کنید. حال در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم تا شما را با ۱۲ کتابخانه کاربردی از دنیای جاوااسکریپت آشنا کنیم که مطمئناً استفاده از هر کدام آن‌ها شما را به سطح جدیدی از توانایی می‌رساند.

۱. D3

با استفاده از کتابخانه D3.js بصری‌سازی داده‌ها بسیار ساده خواهد بود. D3 یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های جاوااسکریپت برای ایجاد مدل‌های تعاملی و پویا از داده در وب است. این کتابخانه از استانداردهایی مانند CSS، SVG و HTML استفاده می‌کند از این رو مشکل پشتیبانی نشدن توسط مرورگر را ندارد. مهمترین قابلیت این کتابخانه اجازه دادن به توسعه‌دهندگان برای داشتن حداکثر کنترل روی نتیجه نهایی است. این نتیجه شامل شکل بصری‌سازی، داده‌ها،‌ شیوه تعامل و… می‌شود. اگر قصد پیاده‌سازی حالت‌های گرافیکی مبتنی بر داده را دارید می‌توانید از این کتابخانه استفاده کنید.

2. jQuery

اگر با جاوااسکریپت کار کرده باشید مطمئناً نام جی‌کوئری را شنیده‌اید. جی‌کوئری راهکاری بسیار ساده‌تر و سریع‌تر برای انجام تغییرات روی DOM است. از طرفی دیگر سینتکس استفاده شده در جی‌کوئری برای تغییر یک آلمان بسیار کوتاهتر از نسخه جاوااسکریپت (خام) آن خواهد بود. جدای از توانایی در مدیریت DOM، جی‌کوئری این قابلیت را به ما می‌دهد تا بتوانیم انیمیشن‌های سفارشی ایجاد کنیم، رویدادها را مدیریت نماییم و بهتر با رابط کاربری اپلیکیشن تعامل برقرار کنیم. میزان پشتیبانی از جی‌کوئری در مرورگرهای مختلف بسیار بالاست از این رو مشکلی در ارتباط با این موضوع نخواهید داشت.

3. Chart.js

اگر دنبال راهکاری برای پیاده‌‌سازی چارت‌های زیبایی در وبسایت هستید می‌توانید کتابخانه Chart.js را امتحان نمایید. این کتابخانه می‌تواند ابزار عالی برای توسعه‌دهندگان کمالگرایی باشد که می‌خواهند به تمام قابلیت‌های چنین ابزاری دسترسی پیدا کنند. در این کتابخانه می‌توانید طراحی‌های مختلفی از چارت‌ها را مشاهده کنید و همچنین قابلیت‌های کافی برای شخصی‌سازی را در اختیار دارید. وجود انیمیشن و حالت‌های متحرک‌سازی در این کتابخانه نیز یکی دیگر از ویژگی‌های خوب آن است.

4. React.js

از سال ۲۰۱۳ به بعد React.js به یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های جاوااسکریپتی تبدیل شده است. در حال حاضر بیش از هزاران وبسایت مختلف از ویژگی‌های این تکنولوژی استفاده می‌کنند. React فناوری است که توسط فیسبوک ساخته شده و به صورت متن باز در اختیار همگان قرار گرفته است. جدای از قابلیت‌های موجود در این فریمورک برای توسعه رابط کاربری، می‌توان با استفاده از کتابخانه‌‌ای مانند React Native قابلیت‌های آن را توسعه داد.

۵. Glimmer.js

Glimmer نسبت به کتابخانه‌های دیگر این لیست جدیدتر است. این کتابخانه در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد. توسعه‌دهندگانی که از این ابزار پشتیبانی می‌کنند همان افرادی هستند که کتابخانه Ember.js را نیز توسعه دادند. Glimmer یک مجموعه کامپوننت سبک و سریع برای رابط کاربری است که می‌تواند به خوبی در کنار Ember.js ایجاد شود. Glimmer همچنین برای آنکه اپلیکیشن شما را سریع‌تر بکند قالب‌های ساخته شده را به یک زبان سطح پایین تبدیل خواهد کرد.

۶. Bideo.js

Bideo.js یکی دیگر از کتابخانه‌های جاوااسکریپتی است که به توسعه‌دهندگان این قابلیت را می‌دهد تا بتوانند به اپلیکیشن و وبسایت‌شان، پس زمینه ویدیویی اضافه کنند. کار با این کتابخانه بسیار ساده بوده و تنها در چند دقیقه به شما این امکان را می‌دهد تا ویژگی‌ اصلی کتابخانه را پیاده‌سازی کنید. در ساختار این کتابخانه پس‌زمینه‌ها به صورت autoplay اجرا خواهند شد.

۷. Micron.js 

Micron.js به شما این امکان را می‌دهد تا ریزتعاملاتی را از طریق جاوااسکریپت به صفحات وب اضافه کنید. برخی از این ریزتعاملات عبارت هستند از Shake، Fade،‌ Jelly و… . با استفاده از این کتابخانه افزودن تعاملات به وبسایت و یا اپلیکیشن بسیار ساده‌تر خواهد بود و همچنین کنترل بیشتری به شما روی مدیریت این موارد خواهد داد.

8. Underscore.js

Underscore برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ ساخته شد. این کتابخانه شامل متدهای بسیار زیادی می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توان به خوبی با ساختارهای داده‌ای مانند آرایه، اشیاء و… ارتباط برقرار کرد. جدای از این موارد Underscore شامل ویژگی‌هایی می‌شود که برای برنامه‌نویسی تابعی استفاده خواهد شد. از توابع کاربردی این کتابخانه می‌توان به map، filter و reduce اشاره نمود.

۹. Lodash 

Lodash یکی دیگر از کتابخانه‌های جاوااسکریپتی است که می‌تواند ویژگی‌های حرفه‌ای‌تری نسبت به Underscore را ارائه دهد. البته خود این کتابخانه نیز براساس Underscore ساخته شده است. از آنجایی که کار با این کتابخانه بسیار ساده‌تر است میزان محبوبیت بسیار بیشتری را بدست آورده است.

۱۰. JsPHP 

JsPHP یک کتابخانه کاربردی جاوااسکریپت برای توسعه‌دهندگان PHP است. از طریق این کتابخانه می‌توان کدهای PHP را به جاوااسکریپت تبدیل کرد. این بدان معناست که برای نوشتن یک برنامه مبتنی بر پی‌اچ‌پی در جاوااسکریپت نیازی به دوباره کاری ندارید تنها کافی‌ست تا کدهای PHP را import نمایید. 

۱۱. Socket.IO

Socket.io یک کتابخانه جاوااسکریپتی است که به ما اجازه می‌دهد تا یک ارتباط بلادرنگ و مستقیم را بین سرور و کلاینت ایجاد کنیم. این کتابخانه توسط تمام پلتفرم‌ها، دستگاه‌ها و مرورگرها نیز پشتیبانی می‌شود. بنابراین از این بابت نگرانی نخواهید داشت. Socket برای اجرا شدن از قدرت نودجی‌اس استفاده می‌کند. فارغ از آن در حال حاضر شرکت‌های بسیار زیادی مانند مایکروسافت و Trello از قابلیت‌های این کتابخانه استفاده می‌کنند. 

12. Anime.js 

این روزها استفاده از انیمیشن‌ها و ریزتعاملات بیشتر از هر زمان دیگری افزایش پیدا کرده‌اند. این دقیقاً ویژگي‌هایی‌ هستند که Anime.js برای شما به ارمغان خواهند آورد. در این کتابخانه یکسری تابع وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید المان‌های داخل پروژه را به صورت متحرک درآورید. تمام قابلیت‌های Anime از استانداردهای مرورگر پیروی کرده و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت سعی داشتیم تا شما را با ۱۲ کتابخانه کاربردی جاوااسکریپت آشنا کنیم که مطمئناً یادگیری هر کدام می‌تواند دامنه توانایی‌های شما را توسعه دهد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات